فیل اسپنسر از چشم اندازِ جدیدش برای ایکس باکس وان می گوید
وقتی به روزهای ابتدایی عرضهی ایکسباکسوان نگاه میکنی و آن را با حالوهوای گل و بلبل و امیدوارانهی اکنون مقایسه میکنی، واقعا ایمان میآوری که ایکسباکسوان روی قلطک افتاده است و بدونشک این پوستاندازی کنسول از دستگاهی ضدمشتری و مسئلهدارِ ماهای ابتدایی به دستگاهی مشتریپسندتر و قدرتمندِ این روزها را میتوان به پای یک نفر نوشت: فیل اسپنسر.
مردی که در ۳۱ام ماه مارس سال قبل به عنوان رییس بخش ایکسباکس انتخاب شد و کسی که تمام سال قبل را صرف تغییر مسیر کنسول و هدایت آن به سوی آبهای آرامتر و آیندهدارتر کرده است. در کنار دیگر حرکتهای سازندهی اسپنسر، آخرین برنامهی مایکروسافت برای بخش سرگرمیاش همین ماه پیش مشخص شد: متحدسازی پیسیها و ایکسباکسوان با ویندوز ۱۰ تا از این طریق قدرت و دسترسی هر دو پلتفرم مهار شده و به سوی مقصدی معین رهبری شود. این برنامهها در زمان سخنرانی اسپنسر در همایش GDC امسال هم حضور داشتند. جایی که جزییات و نحوهی کارشان روشنتر شد: از قابلیتِ بازیکردن به صورت ضربدری بین این دو پلتفرم گرفته تا خریدهایی که بین هر دوی پیسی و ایکسباکسوان قابلانتخاب هستند و بازیهایی که به شکل آزادانهتری بین این دو رفت و آمد میکنند. مصاحبهی ما درست بعد از سخنرانیاش اتفاق افتاد-اسپنسر هنوز آن تیشرت دایرکتایکس۱۲ را به تن دارد که خیلی به فصلی که در آن هستیم هم میخورد- برای یک مصاحبهی ۱۵ دقیقهایِ سفت و سخت، خیلی باآرامش و با اعتمادبهنفس به نظر میرسد و اگرچه خیلی فکرشده، با آهنگ و زیاد حرف میزند، اما بعضیاوقات آن لحنِ مدیر اجرایی ارشد در کلاماش قابللمس است که میگوید یک چیزی در این آدم خالص و مطمئنکننده است. او دربارهی سخنرانیاش میگوید:«به عنوان تیم بازیها در مایکروسافت، ما شهروندان درجهیکِ کمپانی در مسیری که به سویش در حرکتایم، هستیم. خیلی عالی است که ما توانستهایم از مدیرعامل برای تمام کارهایی که میخواهیم بکنیم، تایید بگیریم. در آن واحد یکجور وظیفه و تعهد هم بر گردنمان است که باید تمام سعیمان را برای برآورده کردنشان بکنیم.»
بدونشک داشتن پشتیبانی مدیرعامل مایکروسافت، ساتایا نادلا، و همچنین وجود روشی یکیشده و اتحادوار در بخش بازیهای شرکت که تاکنون هرگز در مایکروسافت سابقه نداشته، میتواند کمک بزرگ و دلگرمکنندهای باشند. برنامهای که فرسنگها در مقابل پیام ابتدایی ایکسباکسوان قرار میگیرد. همان ایکسباکسوانِ ناامیدکننده، غیرمتقاعدکننده و برخی اوقات گیجکنندهای که خودش را دستگاه همهکاری سرگرمی مینامید و قصد داشت همیشه آنلاین بماند. آن پیام از آن زمان تاکنون به سوی چیزی بهتر و سادهتر تغییر کرده است: این روزها اتحاد سرویسهای گیمینگِ مایکروسافت روی پیسی و ایکسباکس احساس بهتری به آدم میدهد و نشان از بخشی دارد که به جای اینکه راهاش را جدا کند، دارد در یک فضای یکپارچه و زنجیرهای کار میکند. اما این سوال مطرح میشود که آیا وحدتی که ویندوز ۱۰ به همراه میآورد، از برنامههای ایکسباکسوان بوده یا بعدا در موردش فکر شده است؟ اسپنسر میگوید:«صادقانه بگویم که برنامهی جدیدمان است. چشمانداز اولیهی ایکسباکس ارائهی کنسولِ بازیی بود که بتواند برای تماشای تلویزیون و دیگر فُرمهای سرگرمی هم کارآمد باشد، که به مرور این چشمانداز طرفداران زیادی را به کنسول جذب کرد و آن را به موفقیت بالایی رساند. هنوز هم ویژگیهای رسانهای خیلی خوب در دستگاه است و ما به ارائه دادنشان ادامه میدهیم. اکنون حدود ۱۱ ماه است که به عنوان رییس ایکسباکس وارد کار شدام و سعی کردهام تمرکزمان را روی چشمانداز بازیمحورِ کنسول بیشتر کنیم. و به خودمان و کمپانی نشان دهیم که جامعهی عظیمی که روی پیسی جریان دارد، فرصتهای منحصربهفرد و زیادی برای ما هستند تا از طریق بازیهای کلاسبالای انحصاریمان قدم در آن بگذاریم. این برنامهای است که در طول تابستان روی آن کار کردیم و برای همین است که خرید Minecraft منطقی به نظر میرسد. چون Minecraft بازی پرحرارت و زندهای در میان چندین پلتفرم است و به همین دلیل ما از طریقاش میخواهیم ببینیم سرویسهایمان چه معنی و مفهومی دارند و انتظار مردم از آنها چیست. آره، این برنامهای است که در طول یکسال گذشته، ریخته شد.» همین مدتِ یک ساله که برای نوشتن فلسفهی تازهی ایکسباکسوان صرف شد، باعث شد رقیب اصلی مایکروسافت، سونی، خودش را در مسیر نبرد تنها و بدون چالش ببنید. سونی هم بهترین استفاده را از این فرصت طلایی کرد و در جریان همایش GDC اعلام کرد که از زمان عرضه تاکنون ۲۰.۲ میلیون پلیاستیشن۴ فروخته است. اسپنسر دربارهی این موضوع میگوید:«عالیه، ما ماههای دسامبر و نوامبر خیلی خوبی را در بازار بریتانیا و ایالات متحده پشت سر گذاشتیم. سونی هم با پلیاستیشن۴اش مسیر فوقالعادهای را تجربه میکند و این تماما به خاطر چشماندازی است که آنها از نقطهی صفر برای دستگاهشان در ذهن داشتند. واقعا تحسینشان میکنم. این درحالی است که واقعا جالب است که کمپانیهای بیشتری دارند به سوی حوزهی کنسولداری حرکت میکنند. سه سال پیش، ملت فکر میکردند چرا باید دستگاهی بخریم که حتما باید به تلویزیون وصل شود. همه روی آیپدهایشان بازی میکردند. اما اکنون شما انویدیا را میبینید که دارد کنسول میسازد، ولو دارد کنسول میسازد و سونی هم که با پلیاستیشن۴ به چنان موفقیت عظیمی دست یافته و ما هم داریم ایکسباکسوانهای بیشتری نسبت به ایکسباکس۳۶۰هایی که در همین زمان فروختیم، میفروشیم. به نظر میرسد فضای کنسولها واقعا فعال و پرتحرک است. حالا آیا چنین چیزی به ما کمک میکند؟ آره، فکر میکنم کمک میکند. این باعث میشود جامعهی بزرگتری از بازیسازها برای حضور روی پلتفرمهایمان حاضر باشند. چون شما از طریق سیستمعاملی مثلِ ویندوز ۱۰ که از هستهای واحد بهره میبرد، شاهد صدها میلیون یا میلیارد آدمی هستید که توسط چارچوب برنامهنویسی یکسان، دایرکتایکس و شبکهی ایکسباکسلایو، میتوانند با شما در ارتباط باشند.» «هدفمان ساخت ابزارها و تکنولوژیهای واحدی است که بازیسازها بتوانند از طریق آنها به تمام پلتفرمها دسترسی داشته باشند. این باعث میشود تا بازیهای بیشتری برای ایکسباکسوان عرضه شوند. چون همانطور که در ویدیوی تبلیغاتیمان هم گفتیم، اگر میخواهید برای ویندوز بازی بسازید، چرا آن را برای ایکسباکسوان هم منتشر نمیکنید. چون تقریبا تمام سختی کار، به تیکزدن سادهی خروجی کنسول در محیط برنامهنویسی خلاصه شده است. به نظر موفقیت فقط مربوط به بازیها میشود. اگر در پایان کار محتوای عالی داشته باشید، کارتان میگیرد. من اینطوری به قضیه نگاه میکنم.»
همینطور که اسپنسر میگوید، جریان متصل بین ایکسباکسوان و پیسی میتواند به ظهور بازیهای زیادی روی کنسول بیانجامد. اما این مثل یک خیابان دوطرفه میماند. برای مثال Fables: Legends یکی از مشهورترین و باکلاسترین بازیهای ایکسباکس هماکنون برای پیسی هم منتشر میشود. پس، این سوال در ذهنمان زنگ میزند که آیا چنین تصمیمی شامل حال دیگر ساختههای استودیوی بازیهای مایکروسافت هم میشود؟ اسپنسر جواب میدهد:«به نظرم ایجاد فرصتی برای ارتباط با مشتری در هرجایی که هستند، استراتژیِ روزِ صنعت است. و بدون شک آیندهی صنعت به این سو میرود. بازیسازها در این مدت نشان دادهاند که استاد استفاده، نگهداری و وفق دادن خودشان با این فرصت هستند. فرصتی برای درگیرشدن با مشتری بدون اینکه پلتفرمشان برایتان مهم باشد. شما میخواهید بازیی متناسب با پلتفرمی که آنها دارند، داشته باشید. فکر میکنیم فرصتهای عظیمی در این طرز فکر خوابیده است. مثل این نیست که ما آنها را مجبور میکنیم که حتما باید از تمامی پلتفرمها پشتیبانی کنند. بلکه با آنها دربارهی فرصتی که قابلبهرهبرداری است، حرف میزنیم و آنها هم علاقه دارند که هرکسی بتواند در خانه یا محل کارش، روی تلویزیون یا لپتاباش، بازیشان را تجربه کند. من میخواهم تجربهای که تلویزیون ارائه میدهد ویژه و یگانه باشد و میتوانید با استفاده از ایکسباکسوان به این هدف برسید، اما در آن واحد میخواهم مردم بتوانند، روی هرچیزی که دوست دارند هم توانایی بازی کردن داشته باشند.» به لطف قابلیتهای استریمکننده محلی ویندوز ۱۰، این امکان فراهم شده تا بازیهای ایکسباکسوان را روی پیسی پخش کرد- و حتی دمویی هم در همین رابطه در GDC برای نمایش نحوهی کارکرد این ویژگی به نمایش درآمد که با اینکه فعلا در اجرا از خصوصیاتِ سرویسی تمامعیار فاصله دارد، اما با وجود این قابلیتِ استریمکننده، آیا در آینده شاهد پورت بازیهایی مثل Forza روی پیسی خواهیم بود؟ اسپنسر میگوید:« در حال حاضر درخواست و توجهی بسیار زیادی به بازیهای مسابقهای مثل Forza روی پیسی نیست. مشخصا از طریق استریمکردن میتوانید آن را روی پیسیهایتان بازی کنید. ولی به طور کلی، فقط به خاطر اینکه میتوانیم، ما چیزی را نمیسازیم. بلکه ما چیزی را میسازیم که مشتریان آن را درخواست کرده باشند.» «از طرفی، ما قبلا Halo را برای پیسی منتشر کردیم. فضای بازیهای تیراندازی اولشخص روی پیسی مقداری با کنسولها فرق دارد و اگر به مُدل تجاری موضوع و چیزهای دیگر نگاه کنید، میبینید این ژانر روی پیسی کارآمد خواهد بود. بنابراین، ما میخواهیم تجربهای درست را روی این پلتفرم عرضه کنیم. اگر با چنین روشی جلو بروید، که بازیها را برای همهی پلتفرمها در دسترس کنید، سه-چهار سال دیگر میبینید بازیسازهای بیشتری به دنبال ساخت بازیهایی هستند که برای تمامی پلتفرمهای ممکن، قابلدسترس باشد. چنین دیدگاهی فقط به نفع همه خواهد بود و به فرصتهای بیشتری برای بازیکنندهها و بازیسازها ختم میشود.» پیام مایکروسافت در GDC خیلی مثبت بود- پیامی که حاوی دور شدن از آن باتلاقِ ۱۸ ماه گذشته میشود و آیندهای روشنتر را برای ایکسباکسوان نوید میدهد. دستگاهی که حالا جانی دوباره گرفته و دارد به رقبایش نزدیکتر و نزدیکتر میشود.اما از سویی دیگر، این پیام در بخشهایی هنوز میلنگید و نگرانکننده و نامشخص به نظر میرسید. نگاه کنید، سونی از نمونهی نهایی واقعیتمجازی مورفیوس رونمایی کرد، آکیولوس روزبهروز کاملتر میشود و مردم برای اولینبار طعم هدست تازهوارد اما حرفهای ویو را چشیدند. آره، مایکروسافت هم اسباببازی خودش را برای هیجانزده کردن دنیا دارد- تکنولوژی واقعیتافزودهی هولولنز که اوایل امسال از آن پردهبرداری شد. اما از آن موقع تاکنون خبری از آن نشده است. آن هم در اکوسیستمی مثل واقعیتمجازی که با سرعت نور در حال رشد و گسترش است. آیا مایکروسافت خودش را فعلا از رقابت واقعیتمجازیها بیرون کشیده است؟ اسپنسر جواب میدهد:«نه، فکر نمیکنم ما خودمان را بیرون کشیده باشیم. ما به فضای ترکیبی واقعیتافزوده و مجازیای که میتوانیم با هولولنز عملی کنیم به عنوان ویژگیها و تکنولوژیهایی جدید نگاه میکنیم. این مسئله جلوی ما را از کار در فضای واقعیتمجازی چه از طرف استودیوهای داخلی یا همکاری با دیگران، نمیگیرد. من از مورفیوس و آکیولوس استفاده کردهام و قصد دارم دموهای بیشتری را تجربه کنم.» «بله، بحث و گفتگوی همهی ما دربارهی این حوزه هنوز با قدرت ادامه دارد. چون همه به ایکسباکس نگاه میکنند و مشخصا باتوجه به آکیولوس روی پیسی، به این فکر میکنند که این فضا به چه سمت و سویی در حرکت است. تازه من فکر نمیکنم کار واقعیت مجازی تمام شده و فکر میکنم هنوز به هدفاش نرسیده باشد و قرار نیست به این راحتیها وارد بازار شود. اما نوآوریها شگفتانگیز هستند. این همان چیزی است صنعت بازی همیشه انجام داده، میخواهد هوشمصنوعی باشد یا فرمانهای صوتی. صنعت بازی همیشه جایی برای نوآوری بوده است.»
خبر دیگری که تمام همایش GDC را به خودش اختصاص داد، نقشهای است که ولو برای اتاقهای نشیمن کشیده است. چیزی که با حرکتی تیره و تار توسط استیمماشینها در اوایل سال قبل شروع شده بود، امسال واقعا شکلی واقعی به خودش گرفت. مخصوصا با رونمایی از دستگاه استریمکنندهی استیملینک و نسخهی نهایی کنترلر استیم، همهچیز برای عرضهی آنها در ماه نوامبر دستنیافتی و عالی احساس میشود. این درحالی است که اگر ولو بتواند ۱۲۵ میلیون کاربر استیم را برای انتقال جلسات بازیکردنشان به اتاق نشیمن متقاعد کند، آن وقت رقابت بین سونی و مایکروسافت به گوشه رانده میشود و غولهای گذشته خودشان را گرفتار دردسرِ بزرگی پیدا میکنند. حالا آیا اسپنسر ولو را به عنوان تهدیدی واقعی میبیند؟ او میگوید:«فکر میکنم آنها چشماندازِ خیلی خوبی برای خودشان دستوپا کردهاند. قبلا هم گفتهام کاری که آنها با جبههی ویندوزی بازیها در ۱۵- ۲۰ سال گذشته کردهاند، شگفتآور است. آنها در غیبت ما نگهبانانِ اکوسیستم پیسی بودهاند. آنها هدف خیلی خوبی برای مقصدی که میخواهند استیم را به آن برسانند ترسیم کردهاند و رایگان کردن موتور سورس هم حرکت هوشمندانهای بود.» «من درحال حاضر این موضوع را به عنوان یک فرصت سازنده و روبه بالا برای هر دوتایمان میبینم. فکر میکنم در بازیکنندهها به اندازهی کافی نوآوری و مدرنسازی وجود دارد.- مثلا خود من یک اکانت استیم دارم که قرار نیست فردا پاکاش کنم. برای مثال الان بازی Ori که این ماه منتشر میشود، روی استیم هم قابلدسترس است. تا پنج سال دیگر هم میتوانید هم از استیم خرید کنید و هم از ویندوز استور. من ولو را به عنوان عرضهکنندهی نرمافزارهای مستقل (ISV) روی ویندوز خیلی قبول دارم. و همیشه گوشام را برای فیدبکهایی که دارند، تیز کردهام. آیا آنها رقیب هستند؟ من آنها را یک فرصتِ پیشرفت میبینیم.» اولین سال ریاست اسپنسر در بخش ایکسباکس، حتی با نظر گرفتن دستاندازهای بین راه، خیلی خوب بوده است. او باری دیگر به کمپانی چهرهای انسانی بخشید و انگیزه و جنبشی به رگهای شرکت تزریق کرد که قبل از آن کمبودشان حسابی حس میشد و برای یکی از غولهای ردیف اول صنعت اذیتکننده بود. اما هیجان و دشواریهای اصلی اسپنسر در ۱۲ ماه آینده انتظارش را میکشند. با وجود ولو که حالا به رقیبی جدیتر و نزدیکتر تبدیل شده و کمبود بازیهای انحصاری سونی، این نبرد به ماجرایی جذابتر تبدیل شده است. و مایکروسافت این فرصت را دارد تا سال بعد، همین موقع به ستارهی سال تبدیل شود و جایگاهاش را زمین تا آسمان متحول کند. منبع: Eurogamer



اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده