نویسنده: زومجی زومجی
// سه شنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۰

با Lighthouse، تکنولوژی مکمل هدست واقعیت مجازی وایو آشنا شوید

میان تمامی خبرها و اطلاعاتی که از سوی ولو در GDC امسال منتشر شد، این شرکت محصولی را رونمایی کرد که برای دستگاه‌های واقعیت مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه با اطلاعاتی در مورد Lighthouse، محصولی که می‌تواند مکمل اصلی هدست واقعیت مجازی ولو باشد، همراه باشید.

محصول معرفی شده از سوی ولو، Lighthouse نام دارد. اما درواقع Lighthouse چیست؟ این وسیله، به عنوان «ایستگاه‌های پایه» شناخته می‌شود که ولو در اعلامیه هدست واقعیت مجازی خود، به آن اشاره می‌کند و درواقع بهتر است بگوییم این وسیله، از خود هدست واقعیت مجازی نیز مهم‌تر است. گیب نیوول موسس شرکت ولو آن را با USB مقایسه می‌کند و انتظار دارد که این وسیله، نحوه تعامل مردم با دستگاه‌های واقعیت مجازی را از پایه تغییر دهد. او در این زمینه می‌گوید:

اکنون که سیستم ردیابی را در اختیار داریم، پس می‌توانید مقادیری را به دستگاه وارد کنید. این یک تکنولوژی ردیابی است که به شما اجازه می‌دهد تعداد دلخواهی از نقاط و مقیاس اتاق را با دقت میلیمتری ۱۰۰ بار در ثانیه، ردیابی کنید.

اما این به چه معنا است؟ درواقع باید گفت کاری که دستگاه Lighthouse انجام می‌دهد، قرار دادن بدن شما در دنیای واقعیت مجازی، آن هم با دقت بسیار بالا است. این تکنولوژی مورد امتحان یکی از اعضای Engadget قرار گرفت و او کارایی بالای آن را تایید می‌کند. آیا می‌خواهید چیزی را در واقعیت مجازی لمس کنید؟ Lighthouse راه حل شما برای انجام این کار است. نیوول درباره فلسفه ساخت این دستگاه توسط ولو می‌گوید:

اولین نمونه ما از این سخت افزار، نقطه‌هایی با ظاهر عجیب و البته براق را دارد. این تکنولوژی برای فردی که درحال نشستن است، بسیار مناسب است. اگر در یک اتاق ۱۰ نفر وجود دارند که می‌خواهند حرکت کنند، قطعا شما به یک Lighthouse نیاز خواهید داشت و درواقع این وسیله می‌تواند دقت لازم و مورد نیاز را به شما بدهد. البته این دستگاه تنها مخصوص صفحه‌ نمایش‌هایی که بر روی سر قرار می‌گیرند نیست. ما از این وسیله برای کنترلرها نیز استفاده می‌کنیم، اما شما می‌توانید برای هرچیزی از آن استفاده کنید. برای مثال دو استفاده از این دستگاه می٬تواند تبلت‌ها یا تلفن‌های هوشمند باشد. این، ردیابی است و واقعیت مجازی، از ان استفاده می‌کند و البته به شدت به آن وابسته است.

درحال حاضر Lighthouse از سنسورهای بازتابنده (۳۲ عدد در نسخه اولیه) استفاده می‌کند تا بتواند حرکات را از هدست واقعیت مجازی اچ‌تی‌سی و ولو، یعنی وایو، ردیابی کند. در این میان، دو عدد کنترلر حرکتی نیز وجود دارد که به یک بستنی قیفی شباهت دارند. این دو کنترلر نیز سنسورهایی دارند. نحوه کار آن‌ها بسیار طبیعی است و در واقعیت مجازی، دقیقا مثل زمانی که آن‌ها را در واقعیت در دست گرفته‌اید و به آن‌ها نگاه می‌کنید، جلوی چشم‌های شما ظاهر می‌شوند. Valve به عقیده اعضای Engadget، نمی‌توان میزان طبیعی و نزدیک بودن این تکنولوژی به دنیای واقعی را وصف کرد. Lighthouse حرکات کنترلرها و حرکات سر را در درجه‌های بسیار خوبی ردیابی می‌کند. هنگامی که در نسخه دمویی که برای این تکنولوژی درنظر گرفته شده بود، به دیوار اتاق مجازی نزدیک شدیم، ناگهان یک دیوار توری مانند ظاهر شد که درواقع به میزان توانایی‌های فعلی Lighthouse اشاره می‌کند (درواقع دستگاه نمی‌تواند بیش از این عملیاتی را انجام دهد). بعد از این حرکت، توانستیم شور و اشتیاق نیوول درباره Lighthouse و تبدیل شدن آن به دستگاهی که می‌تواند این صنعت را تغییر دهد، به خوبی درک کنیم. نکته جالب توجه این است که ولو قصد دارد این دستگاه٬ را به صورت مجانی عرضه کند. این دقیقا بخشی از نگاه به این دستگاه درحالت محصولات USB است:

ما قرار است آن را به همین حالت عرضه کنیم. هدف ما از این کار این است که این دستگاه، به چیزی شبیه به USB تبدیل شود. تکنولوژی ما، همانند یک سس مخصوص و مخفی نیست! با این کار، همه کسانی که از رایانه‌های شخصی استفاده می‌کنند می‌توانند از این تکنولوژی کارآمد، بهره ببرند. پس اگرکسی بخواهد چیزی را با استفاده از آن بر روی تلویزیون یا مانیتور خود بسازید، می‌تواند آن را انجام دهد. درواقع همه می‌توانند آن را انجام دهند.

اگر هنوز هم این موضوع برای شما واضح نیست، به Lighthouse با این دید نگاه کنید: با داشتن چنین تکنولوژی، راه کارها برای بحث ورودی چنین داده‌هایی، بی‌نهایت خواهند بود. تا زمانی که سیستم ردیابی وجود داشته باشد، هر چیزی می‌تواند به درون دنیای واقعیت مجازی «آورده شود». درست مثل USB که تقریبا به شما امکان اتصال هر وسیله‌ای را به کامپیوتر می‌دهد. همانطور که نیوول می‌گوید: «اگر این تنها یک قطعه دیگر از پلتفرم گیمینگ رایانه شخصی باشد، پس بسیاری از مردم با آن به چیزهایی شگفت انگیز دست پیدا خواهند کرد». اما این تکنولوژی به صورت بی‌نظیری بر روی دنیای واقعیت مجازی تاثیر خواهد گذاشت، کنترلر‌های بازی همیشه مانع حضور و غوطه‌ور شدن در محیط واقعی بازی می‌شوند، درحالی که واقعیت مجازی، به طور کلی درباره «حضور» درمحیط مجازی است. اگر شما درون یک دنیا هستید، قطعا می‌خواهید اجزای مختلف آن را لمس کنید و با عناصر گوناگون در آن به صورت طبیعی تعامل داشته باشید. اکنون به نظر می‌رسد Lighthouse کلیدی برای ورود تمام و کمال به دنیای واقعیت مجازی است، وسیله‌ای که وجه تعاملی شما با این دنیای مجازی را کامل‌تر می‌کند. منبع: engadget


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده