// دوشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۱۸

بهترین‌ هدست‌ های واقعیت مجازی از نگاه IGN

واقعیت‌های مجازی در این مدت فقط در کنفرانس‌های بازی دیده می‌شوند و به زودی تمام آن‌ها را در فضای خانه شاهد خواهیم بود. سایت IGN در کنفرانس GDC ۲۰۱۵ وقت خود را برای تست تمامی واقعیت های مجازی گذاشته و از بازدید خود یک پیش‌نمایش تهیه کرده و به معرفی برترین‌های این تکنولوژی پرداخته است. با زومجی همراه باشید.

morpheus

Project Morpheus

ابتدا با ذهنی شکاک و پر از سوال به سراغ پروژه مورفیس کمپانی سونی رفتیم. چطور می‌شود یک واقعیت مجازی کنسولی با کمپانی‌هایی که به سراغ رایانه‌های شخصی رفته‌اند رقابت کند؟ خب، نمی‌توان گفت چطور سونی این‌کار را انجام داده،  اما باید به شما بگویم که بسیار خوب از پس این کار بر آمده است. مورفیس از نظر گرافیکی و بصری توانسته به آکیولوس برسد. هرچند که کاملا به اندازه آکیولوس خوب نیست، اما نزدیک است. از همه مهم‌تر، دمویی که سونی برای این کار استفاده کرد بسیار هیجان‌انگیز و درگیر کننده بود. نمایش دیگر آن‌ها بازی Heist بود که برای پلی‌استیشن و مورفیس در نظر گرفته شده است. بازی که با یک صحنه بازجویی آغاز می‌شود به شکل لذت بخشی از هدست واقعیت مجازی این کمپانی بهره می‌برد.  

Vive

Steam VR Vive

بین تمام دموهایی که به نمایش درآمد، یکی از بهترین‌های آن‌ها تم پورتال بود که توسط ولو و کمپانی همکار آن یعنی HTC به نمایش درآمد. این واقعیت مجازی، من را متقاعد کرد که هدست وایو از آن دسته واقعیت‌های مجازی است که عمر طولانی دارد و تجربه‌ای عالی را به ارمغان می‌آورد. ترکیب هدست و کنترلر وایو، پتانسیل بزرگی برای راهی جدید و محصور کننده برای کاوش‌ و ماجراجویی‌های جدید در دنیایی بزرگ و جاه طلبانه دارد. اما اینکه این گونه تجربه‌ها به فضایی باز نیاز دارد کمی من را برای طولانی بودن عمر آن‌ها به شک می‌اندازد. وایو ذهنیت من را نسبت به واقعیت تغییر داد، هیچ واقعیت مجازی دیگری با بازی‌ها و تجربیات خود نتوانستند این کار را انجام دهند. هر دمو لحظاتی را به ارمغان آورد که واقعا دوست داشتم آن را تجربه کنم. مثلا در یک شبیه ساز شغلی و بودن در نقش یک روبات. oculus

Oculus Rift

چیزهای بسیار خوبی از آکیولوس ریفت در این همایش دیدیم و نشان داد که چقدر ادغام صدای سه بعدی و موشن ترکینگ (Motion Tracking چرخاندن سر و دیدن اطراف به وسیله عینک) در تجربه واقعیت مجازی تاثیر به سزایی دارد. این قابلیت‌ها بسیاری از عوامل حالت تهوع و خستگی چشم را کم کرده است و توانایی قدم زدن در بعضی صحنه‌ها نیز محیط اطراف درون واقعیت مجازی را محسوس‌تر کرده است. بین دموی Thief in the Shadows که از سوی کمپانی اپیک ارایه شده بود و ما را در قلب استراحتگاه Smaug قرار داد و دموی کرایتک به نام Back to Dinosaur که مارا در میان دایناسورها نشان داد، هیچ معنایی جز غرق شدن در دنیای این واقعیت مجازی ارائه نمی‌داد. فکر کنید یک T-Rex (یکی از دایناسورهای گوشت‌خوار و عظیم‌الجثه) به سمتتان بیاید، پوزه اش را جلوی صورتتان قرار دهد و به شما خیره شود! یا خود را میان دنیایی از طلا در نقش شخصیت بیلبو ببینید که در حال فرار کردن از اژدهای شکست‌ناپذیر است. حس و شوری که این هدست واقعیتی مجازی به همراه دارد شما را در خود غرق می کند.

SulonSulon Cortex

تجربه واقعیت مجازی با کورتکس به مانند دیگر رقبای آن نیست، اما این هدست یکی از مشکلات بزرگ این گونه واقعیت‌های مجازی را حل کرده است که تا به حال خیلی کم به آن اشاره شده است؛ حرکت و آگاهی از فضای اطرف. کورتکس این قابلیت را دارد تا فضایی که در آن هستید را اسکن کند و مقیاس آن را با هدست واقعیت مجازی تطابق دهد. نتیجه این‌کار کمی غیر طبیعی است. دموی این هدست من را در فضایی شلوغ قرار داد. متاسفانه در دمو قادر به دیدن دستان خود نبودم. با این‌که ایده اسکن محیط اطراف بسیار ایده خوبی است اما تجربه این هدست هرگز به دیگر رقبای خود نخواهد رسید.

از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده‌ی مشخصات فنی انواع هدست واقعیت مجازی و قیمت آن‌ها از بخش محصولات زومیت استفاده کنید. پلی‌استیشن VR، هدست های آکیولس و وایو HTC در کنار دیگر هدست‌های واقعیت مجازی در این بخش در دسترس هستند.منبع: IGN


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده