مروری بر دفعاتی که هیدئو کوجیما اظهار کرده دیگر Metal Gear Solid نمیسازد!
بهتر است نگاهی بیاندازیم به تمام دفعاتی که کوجیما اظهار کرده دست از ساختن نسخهی جدید Metal Gear Solid برمیدارد.
۱۲ دسامبر ۲۰۰۰ (۲۲ آذر ۱۳۷۹)، مصاحبه با آیجیان
زمانی از عرضهی Metal Gear Solid 2 گذشته است، آیا شما قصد دارید چیزی کاملاً جدید بسازید یا ترجیح میدهید روی ادامهای بر یکی از بازیهای قدیمیتر، مثل Snatcher، Policenauts یا Tokimeki Memorial Drama CD کار کنید؟ (میخندد) ، اما همیشه این را میگویم! درست بعد از MGS هم همین حرف را زدم.
۲۸ سپتامبر ۲۰۰۱ (۶ مهر ۱۳۸۰)، مصاحبه با گیماسپات
کوجیما اعتراف میکند: «من واقعاً فکر میکنم Metal Gear باید به صورتی به حیات خود ادامه دهد. اما همانطور که بعد از Metal Gear Solid گفتم، شاید برنامهریزی اولیه برای بازی بعدی را انجام دهم ولی کاری بیش از آن نمیکنم.» ... برای بعضیها، این قضیه که شاید کوجیما Metal Gear را کنار بگذارد، تکاندهنده است. او میگوید مدتی است که دربارهی تصمیمش فکر کرده و آگاهانه در حال تلاش است تا تیم سازنده را برای بیرون رفتن خود آماده کند. او در حالی که دفترچهی ایدههایش را مرور میکند، میگوید: «من واقعاً روی این ایده که این دانش را به نسل بعد انتقال دهم فکر کردهام. همهی این افراد ایدههای بسیار خوبی دارند. امیدوارم که آنها چیزی که من بهشان سپردم را با ارزشهای خود ترکیب کنند و یک Metal Gear کاملاً جدید خلق کنند که خودشان ساختهاند، نه من.»
۱۰ مارس ۲۰۰۵ (۲۰ اسفند ۱۳۸۳)، مصاحبه با یوروگیمر
کوجیما در حالی میگوید که اخیراً در مراسمی در برلین، ساخت Metal Gear Solid 4 برای کنسولهای نسل بعد تأیید شده است. «از آغاز ماه مارس ما به برلین، پاریس و مادرید سفر کردیم و حالا بالاخره در لندن هستیم. این افتخاری برای من است که جزئی از آخرین لحظهی آخرین مراسم آخرین MGS باشم!» او قبل از اینکه در مورد محتوای اضافهی بازی برای بازارهای اروپا صحبت کند، گفت: «ما در طول ده سال گذشته روی نسخههای مختلف سری MGS کار میکردیم و من بسیار خوشحال و دلگرمم که آخرین بازی Metal Gear Solid را به شما تقدیم کنم.»
۱۵ سپتامبر ۲۰۰۵ (۲۴ شهریور ۱۳۸۴)، مصاحبه با گیماسپات
کوجیما هنگام اعلام این خبر که یوجی شینکاوا، طراح هنری این سری از تیم کنارهگیری خواهد کرد، گفت: « چیزهای دیگری هست که ما میخواهیم بسازیم.»
یوجی شینکاوا هم اکنون کارگردان هنری بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain است.
۲ آوریل ۲۰۰۸ (۱۴ فروردین ۱۳۸۷)، مصاحبه با آیجیان
: میدانید، از اول قرار بود این بازی را در MGS2 به اتمام برسانم (میخندد). بعد MGS3 را ساختم و گفتم «باشه، این آخری است. دیگر تمام شد.» اما مردم گفتند «نه، هنوز در این سری سوالهای بیپاسخ وجود دارد!» با توجه به طراحی بازی، داستان تقریباً در سه نسخهی اول کامل شده بود. اما البته سوالهایی هم بودند که پاسخی نداشتند، مخصوصاً بعد از قضایای MGS2. فکر نمیکنم که این مشکلِ زمانبندی بود. صداهای زیادی در سرم میگفتند که « ما برای همهی سوالها جواب میخواهیم!» (میخندد) پس باید بگویم «بمیر، اسنیک» و واقعاً تمامش کنم تا بتوانم روی چیز دیگری کار کنم! (میخندد) در واقع، این یک بازی است، یعنی اگر اسنیک بمیرد، بازی میتواند ادامه داشته باشد. ما باید او را در زمان مشخصی بکشیم.
۵ جولای ۲۰۰۸ (۱۵ تیر ۱۳۸۷)، وبسایت رسمی کونامی
بار دیگر من قصد داشتم که MGS3 تمام کنندهی این سری باشد، اما طرفداران بسیاری میخواستند بدانند که چه اتفاقی بعد از نسخهی دوم افتاد. چیزهایی مثلی هویت میهنپرستها و دیگر موارد. من تصمیم گرفته بودم آنها رازها را به عنوان راز نگه داریم، اما مردم قانع نشده بودند که بازی به اتمام رسیده است. بنابراین در نهایت ما تصمیم گرفتیم نسخهی چهارم را بسازیم. وقتی کار روی آن آغاز شد، من فکر کردم که آیا پیام من مبنی بر انتقال دانش به نسل آینده به درستی به بازیکنان و تیم سازنده رسیده است یا خیر. در هر حال، من از این حقیقت آگاهم که این نسخه واقعاً قرار است آخرین Metal Gear Solid من باشد و بدین معنی است که وقتی من کنارهگیری کردم، تیم سازنده باید خودشان ادامهی این سری را بسازند. اما به این نتیجه رسیدم که شایدم چیزهایی باشد که نتوانید منتقل کنید. احساسات، افکار و خواستههای یک شخص در ژنهای او ذخیره نشدهاند و بخشی از الگوهای رفتاری او نیز نیستند. اگر آن عوامل باقیمانده را کنار هم بگذارید، احساسات یک شخص باقی میماند و همین موضوع باعث ساخت این نسخه شده است. احتمالاً Metal Gear Solid 5 هم در کار باشد اما داستان، شخصیتها و دنیایی متفاوت خواهد داشت.
۲۹ سپتامبر ۲۰۰۹ (۷ مهر ۱۳۸۸)، مصاحبه با کوتاکو
نه تنها خوانندگان کوتاکو، بلکه خودم نیز قصد دارم روی چیزی غیر از Metal Gear کار کنم. ولی هم اکنون مشغول کار روی Peace Walker هستم. در نهایت، بعد از اینکه این پروژه به سرانجام رسید، شاید دربارهاش فکر کنم. اگر شما هر روز در کوتاکو بنویسید «کوجیما لازم نیست دیگر Metal Gear بسازد» و آن را برای مدیر عامل کونامی بفرستید، شاید در این صورت برای من راحتتر باشیدکه یک بازی غیر از Metal Gear بسازم.
۲۵ نوامبر ۲۰۱۱ (۴ آذر ۱۳۹۰)، مصاحبه با مجلهی رسمی پلیاستیشن
در بازی Guns of the Patriots، اسنیک قرار بود بمیرد. اما همهی اعضای تیم واقعاً میخواستند او را زنده نگه دارند بنابراین من داستان را کمی تغییر دادم. من این احساس را داشتم که میخواهم سری را به پایان برسانم، اما وقتی الان به عنوان یک تهیهکننده به آن نگاه میکنم، فکر نمیکنم کار بدی باشد.
۱۲ ژوئن ۲۰۱۴ (۲۲ خرداد ۱۳۹۳)، مصاحبه با مجلهی تایم
حدس میزنم با ساختن نسخههای جدیدی از بازی، میتوانم چیزهای تازهای را امتحان کنم. چون هر دفعه که روی یک بازی کار میکنم، چه Metal Gear باشد چه پروژهی دیگری، سعی میکنم چیزهای جدید خلق کنم. بنابراین، چالش ساخت Metal Gear برای من این است که باید المانهایی که باعث میشوند بازی Metal Gear باشد را حفظ کنم و در عین حال کارهای کاملاً جدیدی قصد دارم انجام بدهم را نیز انجام دهم. آخرین Metal Gear نخواهد بود ولی آخرین بازی از این سری است که من روی آن کار میکنم. وقتی کار روی یک بازی جدید را شروع کنم، روی این نکته تمرکز خواهم کرد. روی هر بازیای که کار میکنم، طرز فکری درست میکنم که در آن مطمئنم آن آخرین بازیای خواهد بود که خواهم ساخت. بنابراین تا جایی که میتوانم تلاش میکنم و مطمئن میشوم که هیچ پشیمانیای نداشته باشم.
۴ مارس ۲۰۱۵ (۱۳ اسفند ۱۳۹۳)، مصاحبه با آیجیان
من همیشه میگویم «این آخرین Metal Gear من خواهد بود»، ولی بازیهایی در این سری که شخصاً طراحی و تولید کردم، - Metal Gear on MSX, MG2, MGS1, 2, 3, 4, Peace Walker و حالا MGSV – بازیهایی هستند که حماسهی Metal Gear را تشکیل میدهند. با این تفاسیر، این نسخه آخرین Metal Gear Solid خواهد بود. حتی اگر مجموعهی Metal Gear ادامه یابد، این آخرین Metal Gear است.
حتماً این نسخه آخرین خواهد بود. حتماً! کوجیما تو فوقالعادهای!
منبع: Kotaku
نظرات