پیش نمایش بازی FIFA 18
معمولا در سبکهای مختلف بازیهای ویدیویی، چندین و چند بازی وجود دارند که حق انتخاب زیادی به بازیکن میدهند. با این حال در زمینه بازیهای فوتبال، تنها شاهد دو سری PES و FIFA هستیم و کافی است یکی از این بازیها شرایط خوبی نداشته باشد تا طرفدارانش یک سال تمام ناامید شوند یا به ناچار، سراغ مجموعه دیگر بروند. جدیدترین نسخه از سری PES چندی پیش منتشر شد و استقبال خوب منتقدین و گیمرها را نیز در پی داشت و حال چند روز دیگر، بازی فیفا 18 نیز منتشر خواهد شد و در این مطلب، سراغ مروری بر اطلاعات این بازی رفتهایم و از انتظاراتمان برای نسخه جدید فیفا خواهیم گفت. همچنین نسخه دمو بازی نیز اخیرا منتشر شده و این فرصت را فراهم کرده تا پیش از عرضه، فیفا 18 را تجربه کنیم و این تجربیات را هم در این مطلب به اشتراک خواهیم گذاشت.
به شخصه پس از اینکه اولین بازی را در نسخه دمو بازی FIFA 18 تجربه کردم، این حس را داشتم که بازی، تغییر خیلی کمی نسبت به نسخه قبل یعنی فیفا 17 داشته است. البته اگر نگاهی به چندین نسخه اخیر این سری هم داشته باشیم، به این نتیجه میرسیم که نسخههای زوج فیفا، معمولا چنین شرایطی دارند و برخلاف نسخههای فرد، تغییر خیلی بزرگی در آنها دیده نمیشود. شاید این مساله اتفاق خیلی جالبی نباشد، اما لزوما به معنی بد بودن بازی نیست. مخصوصا اگر حجم تغییرات نسخه سال گذشته بازی را در نظر بگیریم، به این نتیجه خواهیم رسید که فیفا 17 آنقدر بازی خوب و کاملی بود که تغییر دادن کلی ساختار و ویژگیهای آن، کار عاقلانهای نبوده و حتی میتوانست به کیفیت بازی ضربه بزند. پس شاید الکترونیک آرتز، با این تصمیم که خواسته فقط یک سری بهینهسازیها را در گیمپلی بازی اعمال کند، قدم در مسیر درستی گذاشته است. البته باید از زاویهای دیگر هم به این قضیه نگاه کنیم و آن هم اینکه نبود تغییرات اساسی در بازی، بدین معنی است که تیم سازنده این فرصت را داشته تا بخشهایی از فیفا 18 را که در طی نسخههای قبلی پیشرفت خیلی کمی داشتهاند، بهبود ببخشد؛ بخشهایی مثل Career Mode یا آلتیمیت تیم که طی نسخههای اخیر سری تقریبا بدون تغییر ماندهاند.
برای اینکه به تغییرات کلی بازی پی ببریم، باید شانس تجربه نسخه نهایی را داشته باشیم و سپس در مورد آن نظر بدهیم. با این حال الکترونیک آرتز تا به امروز اطلاعاتی از تغییرات بازی اعمال کرده که بد نیست آنها را مرور کنیم. یکی از مواردی که در فیفا 17 هم به چشم میآید، نقش کمرنگ ارسالها در بازی بود. به طوریکه گل زدن از طریق سانتر کار چندان راحتی نبود و از آن مهمتر، گاهی سانترها آن حس و حال واقعی را نداشتند که در تضاد با حس واقعگرایانه موجود در سری بازیهای فیفا است. با این حال یکی از مواردی که از حیث گیمپلی در فیفا 18 تغییر داشته، همین بحث سانتر و ارسالها است. اگر نسخه دمو بازی را هم تجربه کرده باشید، قطعا به این مساله پی بردهاید که سانترها حس و حال واقعیتری در بازی دارند و میتوانید آنها را هم به عنوان یکی از روشهای رسیدن به گل، در نظر داشته باشید. البته مورد مثبتی که در این باره دیده میشود، این است که سانترها حالتی نامتعادلی هم پیدا نکردهاند و مثلا اینگونه نیست که با ارسال توپ از جناحین بتوانید همیشه خیلی راحت به گل برسید و سازندگان موفق شدهاند تعادل خوبی از این حیث به وجود بیاورند.
تغییر بعدی که EA تاکید زیادی هم روی آن داشته، بهبود جو ورزشگاهها است. راستش را بخواهید، سری فیفا مخصوصا در نسخه فیفا 17، از این حیث به کیفیت خوبی دست پیدا کرده بود و خب حال اینکه سازندگان قصد دارند جو استادیومها را حتی بیش از پیش بهبود ببخشند، مورد هیجانانگیزی به نظر میرسد. اگر از جمله افرادی باشید که زمان زیادی را صرف بخش Career بازی میکنند، قطعا با من هم عقیده هستید که مثلا زمانی که برای هدایت تیمی جدید از لیگ انگلیس به سری آ ایتالیا میروید، با فضای جدیدی روبهرو میشود و حال و هوای استادیومها و حتی تشویقها، متفاوت میشود. این امر باعث شده تا هر لیگی در بازی یا حتی هر تیمی، حس و حال مختص به خود را داشته باشد. خب این مساله قرار است در فیفا 18 حتی از قبل هم بهتر شود و هر استادیومی، اتمسفر مختص به خود را داشته باشد. مثلا اگر در استادیومی در کشورهای آمریکای جنوبی مثل آرژانتین بازی کنید، حس و حالی خاص را از نوع تشویقها گرفته تا فضای کلی استادیوم مشاهده خواهید کرد یا استادیومی در کشور ژاپن، اتسمفر کاملا متفاوتی را ارائه خواهد داد و همین امر باعث خواهد شد تا هر بازی در فیفا 18، یک تجربه منحصربهفرد و خاص باشد. متاسفانه در نسخه دموی بازی تنوع استادیومها به شکلی نبود که بتوانیم این مورد جدید بازی را در عمل تجربه کنیم و برای این منظور باید منتظر انتشار نسخه نهایی باشیم.
دو بخش Career و آلتیمیت و تغییرات آنها، میتوانند تاثیر زیادی روی موفقیت یا شکست فیفا 18 داشته باشند
در ابتدای متن، به این موضوع اشاره کردیم که دو بخش آلتیمیت تیم و Career سری بازیهای فیفا، مدتها است که همان حس و حال سابق را دارند و تغییر خاصی در آنها اعمال نشده است. اما طبق گفته سازندگان، این دو بخش قرار است تغییراتی در فیفا 18 داشته باشند؛ تغییراتی که باید منتظر ماند و دید که آیا آنقدر اساسی و بزرگ هستند که بتوانند حس و حال این دو حالت را عوض کنند یا خیر. تا به امروز، اطلاعاتی که از تغییرات اعمالشده در بخش Career بازی منتشر شده، مربوط به تغییر سیستم نقل و انتقالات است. به این صورت که مثلا در فیفا 17، کافی بود شما مبلغ پیشنهادیتان را به باشگاهی که میخواهید از آن بازیکن بخرید ارسال کنید و در نهایت در صورت راضی نبودن باشگاه مقابل، با کمی افزایش مبلغ بتوانید آنها را راضی کنید و سپس با ارائه دستمزدی پیشنهادی، خود بازیکن را هم برای پیوستن به تیمتان راضی کنید. اما در فیفا 18، شرایط نقل و انتقالات پیچیدهتر و واقعیتر خواهد شد. به این صورت که شما باید برای راضی کردن باشگاه، پای میز مذاکره با آنها بنشینید و سعی کنید رضایت مدیر و مربی آن باشگاه را جلب کنید. در این بین گاهی ممکن است باشگاهها راضی به فروش بازیکن خود نباشند و به همین دلیل مبلغی غیرمعقول و چندین برابر ارزش واقعی بازیکن طلب کنند؛ چیزی که در دنیای واقعی فوتبال هم گاهی شاهد آن هستیم. حال پس از راضی کردن باشگاه، باید در چنین شرایطی با خود بازیکن هم مذاکره کرده و سعی کنید رضایت وی را جلب کنید. یک نکته جالب هم اینکه تمامی این اتفاقات، با یک سری ویدیوهای سینمایی با حضور خود بازیکن، مدیر و مربی باشگاه حریف و نماینده باشگاه شما نمایش داده میشوند تا سیستم نقل و انتقالات بیش از پیش واقعیتر باشد.
اما شاید بتوان جذابترین بخش سری بازیهای فیفا برای طرفداران تجربه آنلاین را حالت آلتیمیت تیم دانست؛ حالتی که در آن کار را با یک تیم متشکل از بازیکنان ضعیف و معمولی آغاز میکنید و به مرور زمان، با شرکت در مسابقهها یا انجام یک سری چالشها، پول به دست آورده و میتوانید کارت بازیکنان قویتر را خریداری و تیمتان را تقویت کنید. این بخش از بازی، شدیدا اعتیادآور بوده و به عنوان یک تجربه آنلاین جذاب، چند سالی است که حس و حال خاصی را به سری بازیهای فیفا داده است. تا پیش از فیفا 18 هم بازیکنان افسانهای و قدیمی فوتبال در این بخش از بازی حضور داشتند اما با این محدودیت که این بازیکنان، فقط برای کاربران کنسولهای ایکسباکس در دسترس بودند. با این حال الکترونیک آرتز تصمیم گرفته تا در فیفا 18، این محدودیت را از بین ببرد و به همین دلیل بازیکنان افسانهای برای کاربران پلتفرمهای دیگر (به استثنای نسخه نینتندو سوییچ) نیز در دسترس خواهند بود. تغییر بعدی بخش آلتیمیت تیم بازی هم باز با محوریت همین بازیکنان افسانهای است و به موجب آن، از این پس به جای یک بازیکن افسانهای، شاهد سه نسخه خاص از وی در بازی خواهیم بود. برای مثال بازیکنی مثل رونالدینیو، در سه نوع موجود خواهد بود که هریک از آنها، مربوط به بازهای از دوران فوتبال وی هستند و از نظر امتیاز کلی و کیفیت بازی، متفاوت از هم هستند.
در بخش داستانی دوباره با الکس هانتر همراه خواهیم شد که این بار، ماجراجوییهای بزرگتری پیش رویش هستند
باز شدن پکها با انیمیشنهایی خاص، اضافه شدن چالشهایی با نام Squad Battles که در آنها باید با تیمهای ساختهشده توسط بازیکنان دیگر برای کسب جوایزی بسیار ارزشمند رقابت کنید و همچنین بازگشت دوباره ویژگیهایی چون Squad Building Challenges، مواردی هستند که الکترونیک آرتز قصد دارد با آنها، بخش آلتیمیت تیم بازی را بیش از پیش جذابتر کند و خب به نظر میرسد که به این هدف هم خواهد رسید و این بخش کماکان میزبان تعداد زیادی از گیمرها خواهد بود. یکی از ویژگیهای مثبت سری بازیهای فیفا، داشتن تعداد زیادی لیگ لایسنسشده و تیم است و خب این روند در فیفا 18 نیز وجود خواهد داشت. اما طی سالهای اخیر، به این عادت کرده بودیم که در هر نسخه از فیفا، شاهد اضافه شدن لیگ جدیدی به بازی باشیم. با این حال تا به امروز که اطلاعاتی از اضافه شدن لیگ جدیدی به فیفا 18 منتشر نشده است و شاهد همان لیگهای موجود در نسخه سال پیش هستیم. علاوه بر این، کماکان اسامی بازیکنان لیگ برزیل به شکل درست در بازی قرار نگرفته و سازندگان هم اعلام کردهاند که شاید در آینده، با انتشار آپدیتی این مورد را در بازی اصلاح کنند. به دلیل همین درست نبودن اسامی هم بازیکنان لیگ برزیل، در بخش آلتیمیت تیم بازی حضور نخواهند داشت.
سال گذشته، در کنار تمام ویژگیهای جدیدی که به بازی فیفا 17 اضافه شده بود، یک ویژگی سر و صدای زیادی کرد و آن هم اضافه شدن حالتی داستانی با نام The Journey به بازی بود. حالتی که با وجود مشکلاتی که داشت، مورد استقبال قرار گرفت و الکترونیک آرتز هم چندین بار اعلام کرده که گیمرهای زیادی این بخش را در فیفا 17 تجربه کرده و با الکس هانتر در تبدیل شدن به ستارهای بزرگ، همراه شدهاند. حال این بخش قرار است در فیفا 18 بازگردد و باز هم شاهد داستانی جدید از الکس هانتر خواهیم بود؛ داستانی که در آن، این بازیکن قرار است کارهای بزرگتری انجام بدهد و به تیمهای بزرگتری در سراسر جهان منتقل شود. همچنین در تریلر منتشرشده از بخش Journey بازی، شاهد حضور چهرههای مطرحی مثل رونالدو نیز در این بخش از بازی بودیم. البته بخش Journey بازی، تنها در انحصار نسخههای پلیاستیشن 4، ایکسباکس وان و پیسی خواهد بود؛ چرا که این بخش از بازی و صحنههای سینمایی آن توسط موتور فراستبایت خلق شدهاند و چون نسخههای دیگر بازی از این موتور بهره نمیبرند، فاقد حالت داستانی خواهند بود.
در طول متن چندین بار به نسخه نینتندو سوییچ بازی اشاره کردیم و بد نیست توضیحات بیشتری در مورد آن هم بدهیم. الکترونیک آرتز پیش از این تایید کرده بود که قصد پشتیبانی از کنسول جدید نینتندو را دارد و انتشار فیفا 18 برای سوییچ، از چند نظر حائز اهمیت است؛ اول اینکه کاربران این کنسول به یک نسخه شخصیسازیشده از یکی از بهترین بازیهای ورزشی دسترسی خواهند داشت و دوم اینکه فیفا 18، اولین بازی EA است که برای سوییچ منتشر میشود و قطعا در صورت موفقیت، باعث خواهد شد تا این کمپانی، در آینده به انتشار بازیهای بیشتری روی سوییچ فکر کند. اما نسخه سوییچ بازی، تفاوتهایی با همه نسخههای دیگر خواهد داشت؛ این نسخه نه با موتور فراستبایت ساخته میشود و نه با موتور نسخههای نسل هفتمی. بلکه سازندگان از یک موتور شخصیسازیشده برای خلق آن استفاده کردهاند که کاملا براساس تواناییها و ویژگیهای منحصربهفرد کنسول نینتندو طراحی شده است. همچنین با اینکه بازی فاقد بخش داستانی و بازیکنان افسانهای در آلتیمیت تیم خواهد بود، اما تیم سازنده تاکید کرده که این نسخه از بازی، کاملا حس و حال یک نسخه از فیفا را، مخصوصا از حیث گیمپلی، خواهد داشت و البته از ویژگیهای مخصوص سوییچ مثل انواع و اقسام روشهای بازی کردن چندنفره نیز بهره خواهد برد.
فیفا 17 به لطف استفاده از موتور فراستبایت، از حیث گرافیکی پیشرفت زیادی نسبت به فیفا 16 کرده بود. در حالی که نباید در فیفا 18 منتظر چنین پیشرفت بزرگی باشیم، اما با توجه به نسخه دمو، بازی از این حیث بدون تغییر هم نبوده و مخصوصا پیشرفت خاصی در طراحی چهره بازیکنان مطرح دیده میشود. البته فیفا 17 آنقدر از حیث گرافیکی خوب بود که اگر گرافیک بازی بدون تغییر هم بماند نمیتوان خیلی از آن خرده گرفت ولی سازندگان سعی کردهاند تا تغییراتی هرچند جزئی در زمینه بصری نیز اعمال کنند. از حیث صوتی نیز شاهد پیشرفتهایی در زمینه صدای تماشاگران خواهیم بود که پیشتر هم به آن اشاره کردیم و گزارشگران بازی هم همان گزارشگرهای همیشگی و خوب بازی خواهند بود.
فیفا 18 در تاریخ ۷ مهر برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، پی سی،نینتندو سوییچ،ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 منتشر خواهد شد. با این حال روشهای مختلفی برای تجربه بازی زودتر از موعد وجود دارد که یکی از آنها، پیشخرید نسخههای رونالدو یا ICON بازی است که سه روز دسترسی زودتر را فراهم میکنند. علاوه بر این، مشترکین سرویسهای EA Access و Origin Access هم از دیروز قادر به تجربه بازی به مدت ۱۰ ساعت هستند. به هر حال زمان زیادی تا انتشار نسخه جدید فیفا باقی نمانده و باید منتظر ماند و دید که این بازی، در نهایت چه کیفیتی خواهد داشت. نظرات خود را در مورد این مطلب و همچنین انتظاراتتان از بازی، با زومجی به اشتراک بگذارید.