معرفی بهترین بازیهای مستقل GDC 2015
با تمام بازیهای بزرگی که در سال ۲۰۱۵ عرضه میشوند، بازیهای دیگری نیز هستند که شاید کمتر کسی حتی از وجود آنها مطلع باشد. سازندگان مستقل با تیمی کوچک و سرمایههای شخصی بازیهایی میسازند که در ردهی بازیهای چندمیلیون دلاری قرار میگیرند و حتی موفقیتهای بیشتری نیز کسب میکنند. از نمونهی آنها میتوان به بازی
به عنوان بهترین بازی مستقل سال ۲۰۱۴ و
، یکی از زیباترین بازیهای مستقل ساخته شده اشاره کرد. حال در همایش توسعهدهندگان امسال، سازندگان مستقل باز هم گرد هم آمدهاند تا ایدههای خلاقانه و طراحیهای چشمنواز بازیهایشان را به رخ یکدیگر بکشند. در زیر، لیستی از بهترین بازیهای نمایش داده شده در این همایش را مشاهده میکنید.
Volume
سازنده:
مایک بیتل گیمز
پلتفرمها:
پلیاستیشن 4، پلیاستیشن ویتا
تاریخ عرضه:
۲۰۱۵ Tomas Was Alone، بازی پیشین مایک بیتل با آن مربعها و مستطیلهای رنگارنگش توانست داستانی احساسی را روایت کند که شاید هر بازیای نتواند از پس آن بربیاید. اما Volume بازی کاملاً متفاوتی است، بسیار بزرگتر از بازی قبلی بیتل و در سبک مخفیکاری است و ویژگیهای بصریاش را از مراحل Metal Gear Solid به ارث برده است. گیمپلی و اکشن بازی هم تا آنجایی که در ویدیوها دیدیم به خوبیِ زیبایی ظاهریاش است. پنهان شدن پشت دیوارها، سوت زدن برای گمراه کردن نگهبانها و مخفیانه از کنار آنها رد شدن لذتی مشابه به تجربهی بازیهای کوجیما را به ارمغان میآورد. چکپوینتها و ذخیرهسازیهای متعدد هم باعث میشود بازیکن در روند بازی بماند و به خاطر گذراندن یک مرحله از اول، بازی را رها نکند. وسایل مختلفی که شخصیت اصلی بازی در اختیار دارد نیز به تنوع گیمپلی کمک کرده آن را از تکراری شدن حفظ کرده است.
Keep Talking and Nobody Explodes
سازنده:
استیل کریت گیمز
پلتفرمها:
رایانههای شخصی، هدست واقعیت مجازی گیر ویآر سامسونگ
تاریخ عرضه:
نامشخص هدف این بازی خنثی کردن بمب است و اگر فکر میکنید ایدهی جذابی برای یک بازی به نظر میرسد، باید بگوییم وقتی با یک هدست واقعیت مجازی آن را تجربه کنید، جذابیت آن چندبرابر نیز خواهد شد. در دمویی که در همایش توسعهدهندگان به نمایش گذاشته شده، دو نفر باید با کمک یکدیگر بمب را خنثی کنند، به طوری که یک نفر از طریق هدست با بمب کار میکند و شخص دیگر او را راهنمایی میکند. راهنمایی به این صورت انجام میگیرد که یک نفر باید بر اساس دفترچهی دستورالعمل خنثیسازی بمب، به همکارش اطلاعات لازم را بدهد او نیز به عنوان مثال تعداد سیمهای سفید و زرد را به اطلاعش میرساند. بعد از گذر از این مرحله، تعدادی علامت عجیب روی بمب نقش میبندد که باز هم به کمک دفترچهی راهنما باید آنها را رمزگشایی کرد و دکمهی صحیح را فشار داد. انجام این بازی قطعاً تجربهی جدیدی است و به دلیل اینکه به یک همکاری نزدیک نیاز دارد، کاملاً متفاوت با دیگر بازیهای رایج است.
Jenny LeClue
سازنده:
موگراف
پلتفرمها:
رایانههای شخصی ویندوزی، مک، لینوکس
تاریخ عرضه:
زمستان ۲۰۱۵ «جنی لوکلو» کارآگاه جوانی است که به دنبال اثبات بیگناهی مادرش در یک پروندهی قتل است. این بازی تابستان سال گذشته در کیکاستارتر معرفی و استقبال خوبی از آن شد. بازی به شدت بر پایهی داستانش است و انتخابهای شما در طول آن به نتیجههای متفاوتی منجر خواهد شد. طراحی دستی و هنرمندانهی بازی یکی از کلیدیترین ویژگیهای آن است که در لحظهی اول همهی نگاهها را به خود جلب میکند. استفادهی هوشمندانه از صدا و موسیقی، تأثیرگذاری داستان بازی را دوچندان کرده و از دیگر ویژگیهای قابل ملاحظهی Jenny LeClue است. داستان بازی توسط یک گوینده روایت میشود اما همان طور که گفته شد با انتخابهای متفاوت، داستانی که تعریف میکند دچار تغییرات میشود. در زمینهی گیمپلی، بازی سبکی مشابه سری The Walking Dead یا Life is Strange دارد که با کلیک بر روی اشیای مختلف در هر صحنه پیش میرود. داستان غنی، انتخابهای تأثیرگذار، شخصیت اصلی قوی و گرافیک چشمنواز همراه با پرداختن به مسائلی مانند از هویت و غم Jenny LeClue را به یک بازی مورد انتظار تبدیل میکند.
Spider Rite of the Shrouded Moon
سازنده:
تایگر استایل گیمز
پلتفرمها:
پلیاستیشن 4، آیاواس، رایانههای شخصی
تاریخ عرضه:
بهار ۲۰۱۵ تقریباً هر چیزی را میتوانید از بازیهای مستقل انتظار داشته باشید و کنترل کردن یک عنکبوت نیز از این قضیه مستثنی نیست. در بازی Spider Rite of the Shrouded Moon کنترل یک عنکبوت کوچک را بر عهده دارید که از در و دیوار بالا میرود و به دنبال حشرات است. با استفاده از جهتدهی به آنالوگ کنترلر، یا اگر روی iOS بازی میکنید با یک سوییپ جهتدار میتوانید مسیر پرش او را مشخصی کنید. هنگام پرش، عنکبوت میتواند ردی چسبنده از خود به جا بگذارد که شکل تار به خودت میگیرند و به فرم اشکال هندسی مثل مثلث و مربع در میآیند. با جمعآوری حشرات اسیر شده در تارها، مراحل جدید باز میشوند. یکی از ویژگیهای بسیار منحصر به فرد این بازی، استفاده از اطلاعات آب و هوای شهری که در آن مشغول بازی هستید، است. به این صورت که اگر در زمان بازی هوا بارانی باشد، در بازی صدای باران و رعد و برق میشنوید یا در یک روز طوفانی، پرههای آسیاب بادی به چرخش در میآیند و باعث تغییر گیمپلی بازی میشوند. این ایدهی جدیدی است که تایگر استایل گیمز به کار گرفته و مکانسیم گیمپلی آن نیز بسیار روانتر از بازیهایی با همین مکانسیم است.
Hero Generations
سازنده:
هارت شیپت گیمز
پلتفرمها:
رایانههای شخصی، کنسول اندرویدی اویا
تاریخ عرضه:
آوریل ۲۰۱۵ (فرودین ۹۴) این بازی یک سال پس از کمپین موفقیتآمیز کیکاستارتر آن عرضه میشود. Hero Generations در نگاه اول مشابه بسیاری از بازیهایی که پیشتر در این سبک دیدیم به نظر میرسد، اما به لطف ایدهی اصلی منحصر به فردش توانسته خود را از دیگران متمایز کند. شما به عنوان یک نوجوان ماجراجوی ۱۶ ساله، بازی را در یک صفحهی مشبک شروع میکنید و با هر قدمی که برمیدارید یک سال به سنتان اضافه میشود. هدف در این بازی، گشت و گذار در محیط به همراه کسب ثروت و شهرت، مبارزه با هیولاها و ساختن دنیای اطرافتان است. قبل از این که زیادی پیر شوید، باید برای خود همسری انتخاب کنید تا مهارتهایتان را به فرزندتان یاد بدهید. بعد از اینکه او به سن ۱۶سالگی رسید، او است که به شخصیت اصلی بازی بدل میشود. هماهنگی خاصی بین اشتیاق به گشت و گذار در محیط بدون افزایش زیادی سن در بازی وجود دارد که به جذابهای افزوده است. سیستم مبارزه بسیار ساده طراحی شده و قبل از از هر مبارزه میتوانید قدرتهای رقیب خود را ببینید و اگر احتمال پیروزی کم بود، همیشه میتوانید مسیر دیگری را در پیش گیرید. با این کار شهرت شما افزایش پیدا میکند که ممکن است بعدها به خانوادهتان صدمه بزند. بازیکنانی که به اندازهی کافی عمر کنند، میتواند سلاح خود را به فرزندان بسپارند و نوادگان آنها نیز با گذشتن از ساختمانها و مناطقی که پدران و مادرنشان ارتقا دادند، پول کسب میکنند. Hero Generations ایدهای بسیار جذاب دارد و پیادهسازی آن نیز به خوبی انجام شده است که میتواند موفقیتش را تضمین کند.
Blues And Bullets
سازنده:
کراود آو مانستر
پلتفرمها:
ایکسباکس وان
تاریخ عرضه:
تابستان ۲۰۱۵ در این بازی نوآر چند قسمتی، ماجرای ربوده شدن نوهی آل کاپون را دنبال میکنید. شما در واقع با خود آل کاپون بازی میکنید اما او به طریقی همکار شماست. کار شما بررسی صحنههای جرم و کنار هم قرار دادن اطلاعات است. بعد از اینکه سرنخهای درست را پیدا کردید، آنها با را گفتههای شاهدها یا اطلاعات دیگر تطبیق میدهید تا تحقیقات را پیش ببرید. بررسی هر سرنخ شاخههای بیشتری به تحقیقات اضافه میکند. به عنوان مثال، شاید سرنخی پیدا کنید که نشان دهد قبلاً یک شکنجه اتفاق افتاده و کسی بدون محاکمه کشته شده است. در دمویی که از بازی منتشر شده، صحنههای بسیار عجیبی به چشم میخورند. صحنههایی مانند جدا کردن انگشت دو دست به هم چسبیده، برای پیدا کردن سر نخ بعدی. خوشبختانه صحنههای بسیار خشن در بازی وجود ندارد و البته قتل هم هیچوقت چیز خوشایندی نیست. تحقیقات تنها قسمتی از Blues And Bullets هستند، تصمیمگیریهای دشوار و تیراندازیهای سنگین هم جزئی از ماجراجویی هستند.
Strafe
سازنده:
پیکسل تایتان
پلتفرمها:
رایانههای شخصی، آکیولوس ریفت
تاریخ عرضه:
بهار ۲۰۱۶ بسیاری از بازیهای مستقل هستند که با به کارگیری ظاهر پیکسلمانند بازیهای دو بعدی قدیمی، حس نوستالژیکی درون مخاطب ایجاد میکنند، اما کمتر بازیهایی هستند که از اکشنهای اول شخص دههی نود با آن گرافیک خاص چندضلعیشان ایده بگیرند. Starfe با الگو قرار دادن بازیهایی مثل Doom و Quake، یک گیمپلی اکشن اول شخص را ارائه میکند. بازیکن راه خود را در بین دالانهای پر پیچ و خم محیط علمی تخیلی بازی پیدا میکند و اسلحههایی مثل شاتگان، سلاح اتوماتیک و ریلی نیز او را یاری میکنند. فروشندههایی در بازی هستند که میتوان از آنها بروزرسانی خریداری کرد و بعضی از ویژگیهای بهبوددهنده مثل قدرت یا سرعت بیشتر نیز داخل مرحلهها مخفی شدهاند. بعد از مرگ در این بازی، راه برگشتی وجود ندارد و باید به طور مداوم به ایستگاههای سلامتی که بسیار شبیه لباس EVO در Half-Life هستند، سر بزنید. همانند بازیهای اکشن اول شخص کلاسیک مثل Doom، Blood و Duke Nukem 3D، بازیکن در این بازی نیز واکنشهای ناگهانی از خود نشان میدهد و باید در طول آن کاملاً نسبت اطرافش هوشیار باشد. دیدن انفجار دشمنان بازی و تبدیل شدن آنها به تکههای خونی شاید یکی از لذتبخشترین ویژگیهای بازی باشد.
Seasons After Fall
سازنده:
سویینگ سویینگ سابمرین
پلتفرمها:
رایانههای شخصی، کنسولها هنوز نامشخص
تاریخ عرضه:
۲۰۱۶ اگر دنبال یک بازی هستید که خبری از مرگ و انفجار در آن نباشد، Seasons After Fall برای شما است. در این بازیِ فوقالعاده زیبای پلتفرمر و معمایی، کنترل یک روباه بامزه را بر عهده دارید که خود را در دنیایی مییابد که با وجود تفاوتهای عجیب، شبیه دنیای خودمان است. برای شروع گشت و گذار در جنگلی که روشنایی کهربایی پاییزی بر آن تابیده، باید روباه را بر روی یک سکو هدایت کنید. پاهای کوچک آن نمیتوانند پرشهای بلند انجام دهند اما بعد از کمی جستجو، او یک عروس دریایی پیدا میکند که قادر است پرواز کند. بعد از دنبال کردن همراه براق خود به سمت یک گیاه، پوستهی بیرونی آن رشد کرده و ارتفاع لازم برای پرش را فراهم میکند. این کارها به نظر خیلی معمولی میآیند ولی روباه در این میان یک قابلیت قدرتمند کسب کرده است: توانایی تغییر فصلها. این ویژگی لایههای جدید به گیمپلی بازی اضافه میکند. شاید فاصلهی بین دو سکو برای پرش در تابستان زیاد باشد اما با تغییر فصل به زمستان، شاخهای رشد میکند و یک پل برای عبور روباه پدید میآورد. سازندگان از اضافه کردن هرنوع خشونتی در بازی خود پرهیز کردهاند و حتی روباه نمیتواند فاصلههایی که منجر به مرگش میشود را بپرد. در عوض، به بازیکن برای کنجکاویاش پاداش داده میشود. Seasons After Fall میتواند بازی مناسبی برای خانوادهها یا عاشقان معما باشد که مایل به گشت و گذار در یک دنیای غنی و جذاب هستند.
Hue
سازنده:
مودوارک
پلتفرمها:
پلیاستیشن 4، ایکسباکس وان، Wii U، رایانههای شخصی
تاریخ عرضه:
نامشخص در این بازی قرار است جعبههای بسیاری را جابهجا کنید. خوشبختانه Hue تفاوت ظریفی با خیل عظیم بازیهای مشابه خود دارد. همانطور که از نام بازی برمیآید، شما با رنگها سر و کار خواهید داشت و بازی هم استفادهی مناسبی از آنها میکند که در نگاه اول شاید کمی عجیب به نظر برسد. در ابتدا رنگهای معدودی روی صفحه نقش بستهاند و شخصیت اصلی بازی نیز یک پسر عجیب مشابه همان پسرک بازی Limbo است. با کمی جستجو در محیط، به جایی که شبیه یک بنبست است میرسید. بازیکن میتواند با چرخهی رنگی که در بازی موجود است، رنگ پسزمینه را عوض کند که در نتیجهی آن سکویی پدیدار میشود و با کشیدن آن به نقطهای مشخص، شخصیت بازی میتواند روی آن بپرد و به راه خود ادامه دهد. معماهای بازی در ابتدا آسان هستند اما به مرور پیچیدهتر میشوند و نیازمند تغییر رنگهای بیشتری برای ظاهرکردن و تغییر مکان دادن جعبهها هستند. بازی ظرفیت بالایی دارد و باید ببینیم استودیوی مودوارک تا چه حد میتواند اثر خود را متنوع کند و ایدههای تازهای را در آن به کار گیرد.
Reflections
سازنده:
استودیوی بروکن ویندو
پلتفرمها:
پلیاستیشن 4، ایکسباکس وان، رایانههای شخصی
تاریخ عرضه:
آوریل ۲۰۱۵ (فروردین ۹۴) برای رایانههای شخصی، مک، لینوکس و تابستان ۲۰۱۵ برای پلیاستیشن 4 و ایکسباکس وان Reflections یکی از کنجکاوانهترین بازیهایی است که در همایش توسعهدهنگان امسال نمایش داده شده است. در این بازیِ تجربی که متکی به داستانش است، دنیا را در حالت اول شخص جستجو میکنید و باید تصمیمی بگیرید قبل از رفتن به دانشگاه قرار است چه کارهایی انجام دهید. هر جایی که میروید و هر تصمیمی که میگیرید بر آیندهتان تأثیر خواهد گذاشت. شاید تصمیم بگیرید به بازی با نعل اسب بپردازید و از انجام بازیهای مهم مثل بودن کنار خانواده سر باز زنید. یا شاید بخواهید سینک ظرفشویی خانه را تعمیر کنید، به نشانهی این که نمیتوانید به راحتی از خانهی دوران کودکیتان دل بکنید. بازی دربارهی این است که چطور گاهی اوقات، کوچکترین تصمیمات میتوانند بر روی زندگی تأثیر بگذارند و شخصیت شما را توصیف کنند. در پایان ماجراجویی، بازی نوع شخصیت شما را بر اساس کارهایی که در طول بازی کردید، تعیین میکند. اعمالی که انجام دادید میتوانید شما را به یک کارمند اداره بدل کند، از شما یک ماجراجو بسازد که در حیات وحش زندگی میکند یا شخصی شوید که با خانوادهتان زندگی میکنید. اگر به یاد داشته باشید، قبلاً در زومجی
هیجانانگیزترین بازیهای مستقل سال ۲۰۱۵
را معرفی کرده بودیم و حالا در خلال همایش توسعهدهندگان نیز بازیهای بیشتری معرفی و نمایش داده شدند. کدام بازی نظر شما را جلب کرده است؟ قصد دارید کدام یک از این بازیهای مستقل را امتحان کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
منبع: Game Informer