// یکشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۴۵

چه چیزهایی در GDC 2015 خواهیم دید؟

GDC 2015 یا کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی ۲۰۱۵، از فردا آغاز به کار می‌کند و از بازی‌سازان مستقل تا تولید‌کنندگان و توسعه‌دهندگان بزرگ دنیای بازی‌های ویدیویی مانند سونی، مایکروسافت، انویدیا و ای‌ام‌دی در این رویداد شرکت دارند. اما قرار است چه چیز‌هایی در این رویداد بزرگ ببینیم؟ با زومجی همراه باشید.
کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی امسال بسیار بزرگ‌تر و گسترده‌تر از سال‌های پیش برگزار خواهد شد و تاثیرگذارترین شرکت‌های تولید و توسعه‌ی بازی‌های ویدیویی در آن حضور خواهند داشت. یکی از پررنگ‌ترین حضورها مسلما مربوط به شرکت ولو است که حتی برای اینکه با تمام قوا در این رویداد حاضر شود، سمینار سالانه‌ی خود را منحل کرد. شرکت‌های دیگر مانند انویدیا، سونی، مایکروسافت، ای‌ام‌دی و حتی اینتل راه خود را به این رویداد سالانه باز کردند تا از آخرین تکنولوژی‌ها و محصولات مربوط به حوزه‌ی گیمینگ رونمایی کنند. با تمام این صحبت‌ها، این شرکت‌ها قرار است چه چیز‌هایی را در کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی رونمایی کنند و در موردشان صحبت کنند؟
 

استیم ماشین (Steam Machine)

ولو بالاخره تصمیم دارد تا از استیم ماشین اختصاصی خود که حرف و حدیث‌های فراوانی پیرامون آن وجود دارد، رونمایی کند. البته، تا به امروز شرکت‌های زیادی اقدام به تولید رایانه‌های شخصی مجهز به سیستم عامل استیم کرده‌اند، اما نهایتا همه چشم انتظار رونمایی استیم ماشین اصلی از سوی شرکت ولو هستند. صاحب سرویس بزرگ استیم و خالق بازی‌های مطرح Half-Life، Portal و Team Fortress، امسال سمینار سالانه‌ی «روزهای توسعه‌دهندگان استیم» را لغو کرده تا تمرکز کامل بر روی GDC داشته باشد. همین تصمیم نشان می‌دهد که آنها برنامه‌های بزرگی مانند رونمایی از استیم ماشین دارند. ولو در توصیف GDC و حضور پررنگشان این‌گونه گفته بود:
روز‌های توسعه‌دهندگان استیم راه بسیار خوبی بود تا برنامه‌نویسان استیم کنار هم گرد بیایند و از آخرین دستاوردهای یکدیگر مطلع شوند. امسال تمرکز ما مقداری متفاوت خواهد بود، به همین دلیل در حال آماده‌سازی حضوری پررنگ‌تر نسبت به سال‌های گذشته در کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی هستیم و خبری از روز‌های توسعه‌دهنگان استیم نخواهد بود اما قطعاً در آینده دوباره آن را برگزار خواهیم کرد.
Steam Machine
 

استیم کنترلر (Steam Controller)

کنترلرها جزوی جدایی ناپذیر از دنیای گیمینگ هستند و استیم که خود از پرچمداران بازی‌های PC است، این موضوع را خوب می‌داند. به خاطر همین، در کنار استیم ماشین، سعی در طراحی و توسعه‌ی کنترلری متفاوت از دیگران است تا به سلایق گیمرهای رایانه‌های شخصی هم نزدیک باشد. البته ولو راه سختی را در پیش دارد چرا دور کردن گیمرهای پی‌سی از صفحه کلید و موس اصلا کار راحتی نیست. با این حال، ولو پا در این مسیر گذاشته و چند سالی است که متخصصان این کمپانی در حال پیاده‌سازی طرح‌های مختلف برای این کنترلر هستند. چندی پیش خبری اعلام شد که ولو طرح کنترلر استیم را مقداری با تغییر مواجه کرده است.از جمله این تغییرات، اضافه شدن دکمه‌های D-pad به دایره‌ی بزرگ سمت چپ است که شاید چندان برای طرفداران این کنترلر خوشایند نباشد. چرا که به نظر می‌رسید آن دو دایره، فضاهای لمسی کنترلر باشند اما حالا یک D-pad معمولی جای آن را گرفته. البته پیش‌بینی می‌شود که استیم تغییراتی در آن صورت دهد تا کاربر قادر به حرکت در جهاتی بیش از چهار جهت معمول باشد. با توجه به این که ولو در نمایشگاه CES امسال حضور نداشت و برنامه‌ریزی‌های زیادی برای GDC 2015 ترتیب داده است، آیا می‌توان منتظر طرح تکمیلی استیم کنترلر باشیم؟
 

دستگاه‌های جدید اتاق نشیمن ولو 

از سال ۲۰۰۳، ولو با راه‌اندازی سرویس بازی استیم، مسیر روشنی را در پیش گرفت و حالا این سرویس را به یکی از پرمخاطب‌ترین مراجع بازی‌های ویدیویی پلتفرم PC تبدیل کرده است. ولو با جذب بخش اعظمی از گیمرهای PC، حال قصد دارد پایش را بیرون از اتاق این گیمرها بگذارد و با ابزارها و وسایل گیمینگ، به اتاق نشیمن، جایی که کنسول‌های بازی حکمرانی می‌کنند وارد شود. این حرکت ولو که پی‌ریزی آن از سال‌ها قبل صورت گرفته و حتی طرح Big Screen در استیم، مقدمه‌ای بر حضور این پلتفرم در اتاق نشیمن است، می‌تواند گستاخانه‌ترین پروژه‌ای باشد که ولو در نظر دارد. با توجه به حضور پررنگ ولو در GDC 2015ِ، چندین احتمال برای این قضیه وجود دارد. یک اینکه ولو از دستگاهی کنترل‌هایی شبیه به Wii-mote نینتندو رونمایی کند و موفقیت‌های آن را برای خود تکرار کند، دومین احتمال که وب‌سایت Maximumpc به نقل از ولو آن را گفته است، نوعی صفحه کلید بزرگ تولید ریزر است که به صورت بی‌سیم کار کرده و جایگاهی در مقابل تلویزیون خواهد داشت. در تصویر زیر نمونه‌ای مفهومی از چیزی که احتمال دارد رونمایی شود مشاهده می‌کنید. roccat_sova_0_0
 

هدست واقعیت مجازی استیم 

در جریان رویداد MWC 2015 و اولین کنفرانس آن که مربوط به شرکت HTC بود، در کمال تعجب از هدست واقعیت مجازی این شرکت رونمایی شد که با همکاری ولو در حال تولید است. ولو سابقا تایید کرده بود که هدست مجازی خود با نام SteamVR را به همایش GDC خواهد آورد و این یکی از مواردی است که می‌تواند برای همگان شگفت‌انگیز باشد. ما پیش از این می‌دانستیم که وَلو در حال آزمایش و خطا این تکنولوژی است ولی حالا در GDC 2015 می‌توانیم اولین تلاش جدی این شرکت برای ورود به عرصه هدست‌های واقعیت مجازی و پیکار با رقیب‌هایی مانند آکیولوس ریفت و پروژه مورفیوس را ببینیم. آیا هدستی که HTC رونمایی کرد همان چیزی است که استیم گفته بود یا استیم چیز دیگری هم در چنته دارد؟ Valve VR Vive
 

پروژه‌ی پنج ساله‌ی انویدیا با هدف تحول در دنیای گیم

چند روز پیش بود که انویدیا با ارسال ایمیلی به رسانه‌های دنیا، از آنها برای حضور در کنفرانس GDC این شرکت دعوت کرد. چیزی که این کنفرانس و این دعوت را از دیگران جدا می‌کند، چیزی است که آنها قصد رونمایی آن را دارند. پروژه‌ای پنج ساله که طبق ادعای جن سون هوانگ، مدیر و رییس اجرایی انویدیا آینده‌ی دنیای بازی‌ها را تغییر و آن را از نو تعریف می‌کند. برخی منابع احتمال رونمایی از هدست واقعیت مجازی انویدیا را می‌دهند، اما این چه هدست VR باید باشد که در هم دنیای گیمینگ را متحول کند و هم در مقابل کمپانی‌های مدعی دیگر دنیا مانند سونی و اکیولوس دوام بیاورد!؟  این شرکت  درگذشته با ساخت محصولاتی مانند انویدیا شیلد و کار‌ت‌های گرافیک قدرتمند، قصد جهش در این صنعت را داشته و دارد. باید دید این شرکت پیشرو در صنعت تکنولوژی‌های گرافیکی چه محصولی را در چنته خود دارد.
 

مایکروسافت و ویندوز

مایکروسافت اعلام کرد که در طی همایش GDC میزبان ۱۶ جلسه مختلف خواهد بود که توسط سازمان‌های دیگر حمایت می‌شود. موضوع این جلسات مربوط به توسعه محتواهای مختلف بر روی ویندوز ۱۰ و ایکس‌باکس وان خواهد بود. در طی این جلسات طیف وسیعی از موضوعات مورد بحث قرار خواهد گرفت و از بین آن‌ها می‌توان به توسعه بازی‌ها بر روی ویندوز ۱۰ و ایکس‌باکس وان، نگاهی دقیق تر بر دایرکت‌ایکس ۱۲، ساخت بازی‌های چندنفره بر روی دستگاه‌های مشترک با شبکه ایکس‌باکس لایو و دیگر موضوعات اشاره کرد. windows 10 شخص فیل اسپنسر نیز میزبان نشستی با عنوان «آینده بازی‌های رایانه‌ای بر روی پلتفرم‌های مایکروسافت» خواهد بود. برای کسانی که قادر به حضور در همایش نیستند این جلسه روز بعد از برگزاری بر روی شبکه‌های ایکس‌باکس لایو، یوتیوب، چنل ۹ و ایکس‌باکس وایر قابل تماشا خواهد بود. بازدید کنندگان نیز می‌توانند به غرفه ایکس‌باکس مراجعه کرده تا شاهد رونمایی از ابزارهای جدید برای توسعه دهندگان و ویژگی‌های تازه برای ایکس‌باکس وان و ویندوز ۱۰ که در سال ۲۰۱۵ عرضه خواهند شد، باشند. مایکروسافت همچنین اعلام کرد که در طی همایش جدیدترین و بزرگ‌ترین بازی‌ها و رونمایی‌های خود را به نمایش خواهد گذاشت که مربوط به توسعه بازی‌ها بر روی ایکس‌باکس وان و دستگاه‌هایی که از ویندوز ۱۰ پشتیبانی می‌کنند خواهد بود. بازی‌های مستقل که جزوی از برنامه ID@Xbox بودند نیز قابل بازی هستند.
 

سونی با مورفیوس می‌آید

پروژه واقعیت مجازی (Virtual Reality) سونی که با نام مورفیس (Morpheus) شناخته می‌شود، در کنفرانسی اختصاصی در خلال همایش توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی (GDC 2015)، حضور خواهد داشت. سونی در یک جلسه‌ی ۴ ساعته قصد دارد تا در رابطه با نوآوری‌های این هدست و مراحل توسعه‌ی آن به طور کامل توضیحاتی بدهد.نکته‌ی جالب در مورد این کنفرانس، حضور جان کارمک، مدیر فناوری پروژه ی واقعیت مجازی اکیولوس در کنار اکس ولاچس مهندس شرکت ولو، ناتات رد از کمپانی انویدی و لیلا ماه از شرکت ای‌ام‌دی است که هدست واقعیت مجازی سونی را مورد آزمایش قرار می‌دهند و دیدگاه خود را بیان می‌کنند. احتمال دارد سونی نام نهایی این هدست را هم در GDC رونمایی کند و شاید تاریخ عرضه‌ی آن به بازار را هم نیز اعلام کند. Sony_Project_Morpheus_35873300-2914-015   کنفرانس امسال نیز از فردا در سان فرانسیسکو شروع به کار می‌کند و می‌توانید پوشش اختصاصی زومجی از این رویداد را از زمان آغاز این همایش مطالعه کنید. تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده