نویسنده: علیرضا قاسمی
// پنجشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱

15 بازیگری که به خاطر بازی در یک نقش معروف شدند

در حالی که برخی بازیگران به صورت پله‌پله در این صنعت پیشرفت می‌کند، افرادی هم هستند که تنها با ایفای نقش در قالب یک شخصیت به اوج می‌رسند. در این مطلب سراغ این بازیگران رفته‌ایم.

چهره‌های زیادی در هالیوود هستند که توانسته‌اند فقط با یک نقش، میلیون‌ها دلار کسب کرده و انظار عمومی را به سمت خود جلب کنند. هر چند این نوع شهرت، می‌تواند مزیت‌هایی از جمله حقوق بالا به همراه داشته باشد ولی برای کسانی که می‌خواهند به عنوان یک بازیگر همه کاره مطرح شوند، کاربرد چندانی ندارد. این متد به عنوان روشی برای پیشرفت سریع شناخته شده است و به همین دلیل است که بیشتر بازیگران نمی‌توانند در نقشی به غیر از نقشی که آن‌ها را معروف کرد، عملکرد مناسبی داشته باشند. در این مطلب سراغ ۱۵ بازیگری رفته‌ایم که برای ایفای نقش در قالب یک شخصیت معروف شده‌اند:

 MACAULAY CULKIN (KEVIN MCCALLISTER)

۱۵. مکالی کالکین به خاطر ایفای نقش کوین مک‌کالیستر

مکالی کالکین حرفه‌ی خود را زمانی که تنها ۴ سال داشت و با حضور روی صحنه ارکستر سمفونیک Bach Babies آغاز کرد، اما شهرت او در حقیقت به خاطر بازی در فیلم Home Alone آغاز شد. او حتی جایزه American Comedy Award را با بازی در این فیلم به دست آورد. 

پس از اکران Home Alone، این فیلم توانست فروش ۲۸۵ میلیون دلاری را تنها در ایالات متحده به ثبت برساند و به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های آن زمان تبدیل شود. این موفقیت باعث شد تا کالکین به یکی از معروف‌ترین بازیگران کودک در صنعت فیلم‌ سازی تبدیل شود. 

با وجود اینکه او به عنوان مشهورترین بازیگر کودک، پس از شرلی تمپل فقید شناخته شده بود، حرفه‌ی بازیگری او چندان موفقیت آمیز نبوده است. دیگر فیلم‌های این ستاره‌ی جوان با شکست تجاری و نظر منفی منتقدان روبرو شد و به درخشش بازی‌اش در Home Alone نرسیدند. 

SARAH MICHELLE GELLAR (BUFFY)

۱۴. سارا میشل گلر به خاطر ایفای نقش بافی

سارا میشل گلر با بازی در فیلم Buffy the Vampire Slayer در نقش بافی سامرز، یکی از بهترین بازی‌های فیلم‌های کالت را انجام داد و به این ژانر در تلویزیون جان دوباره‌ای بخشید. نقش او به عنوان یک نوجوان که اقدام به شکار خون‌آشام‌ها می‌کند، کمک بسیاری به محبوبیت او کرد. 

نه تنها او در ۷ فصل سریال Buffy The Vampire Slayer به کارگردانی جاس ویدون در نقش بافی سامرز حضور داشت، بلکه در دیگر فیلم ویدون، به نام Angel هم به صورت بازیگر مهمان به ایفای نقش پرداخت. 

متاسفانه، او پس از Buffy The Vampire Slayer، هنوز نتوانسته در فیلم دیگری درخشش پیشین خود را تکرار کند. سارا گلر اکنون بیشتر در امر صداگذاری انیمیشن‌هایی مانند American Dad، The Simpsons و Star Wars: Rebels فعالیت دارد و مدت‌هاست که نتوانسته در صفحه‌ی نمایش، نقشی به یاد ماندنی ایفا کند. 

JENNIFER GREY (BABY HOUSEMEN)

۱۳. جنیفر گری به خاطر ایفای نقش بی‌بی هاوسمن

جنیفر گری زمانی با حضور در نقش بی‌بی هاوسمن در فیلم Dirty Dancing به شهرت زیادی دست یافت. اما از آن زمان تاکنون، نتوانسته نقش‌های زیادی در صنعت تلویزیون و سینما به دست بیاورد. با وجود نامزد شدن او برای جایزه بهترین عملکرد توسط بازیگر زن در گلدن گلوب برای بازی در Dirty Dancing، گری نتوانسته در فیلم یا سریالی حضور داشته باشد که بتواند از نقشش به عنوان بی‌بی هاوسمن فراتر برود. 

با این حال، او وظیفه‌ی صداگذاری کاراکتر خانم کوروکاوا در انیمه‌ی ژاپنی The Wind Rises و چندین کاراکتر در مجموعه‌ی تلویزیونی Phineas and Ferb را برعهده داشته است، اما متاسفانه، کار صداگذاری نمی‌تواند رشد چندانی در شهرت وی ایجاد کند. 

MATT LEBLANC (JOEY TRIBBIANI)

۱۲. مت له بلانک به خاطر ایفای نقش جویی تریبیانی

بازی مت له بلانک به عنوان کاراکتر جویی تریبیانی در سریال Friends، که یکی از بهترین سیتکام‌های تاریخ تلویزیون است، شهرت وی را به شدت افزایش داد. اغلب، بازی مت له بلانک در این سریال را با خنده‌های زیبایش، حس شوخ طبعی احمقانه‌اش و دیالوگ معروفش یعنی «?How you doin» به یاد داریم. 

اگرچه او در سریال Friends طرفدارن بسیاری به دست آورد، اما نتوانست به اندازه‌ی همبازی‌های سابقش مانند جنیفر آنیستون و کورتنی کاکس به شهرت خود اضافه کند. پس از اتمام Friends، او به جای رها کردن این کاراکتر و ادامه دادن فعالیت‌های بازیگری‌اش، پیشنهادات خود را رد کرد و به ایفای نقش جویی در اسپین‌آفی با همین نام پرداخت. 

متاسفانه این سریال در طول فصل دوم، به دلیل بازخورد شدیدا ضعیف کنسل شد. به دلیل این شکست در پیدا کردن نقشی خارج از نقش جویی، له بلانک برای مدتی به فعالیت بازیگری‌اش وقفه داد. او بعدها به بازیگری بازگشت اما نتوانست که از کاراکتر جویی فراتر رود، چراکه اکثر نقش‌های جدیدش بسیار به کاراکتر جویی شباهت داشت. 

TOBEY MAGUIRE (SPIDER-MAN)

۱۱. توبی مگوایر به خاطر ایفای نقش مرد عنکبوتی

توبی مگوایر در نقش‌های بسیاری از جمله نیک کراوی در فیلم The Great Gatsby، رد پالارد در فیلم Seabiscuit و جی‌تی در Joyride حضور داشته است. با این حال، طرفداران، او را به خاطر ایفای نقش پیتر پارکر در سه گانه‌ی Spider-Man به یاد دارند. 

توبی مگوایر در سال ۲۰۰۲ ماسک قرمز را تحویل گرفت و به پیتر پارکر در فیلم Spider-Man به کارگردانی سم ریمی تبدیل شد. عملکرد او در این فیلم یکی از دلایلی بود که باعث شد تا دو دنباله برای Spider-Man ساخته شود. 

نقش محوری مگوایر به عنوان ابرقهرمان تارانداز، موجب شد تا مارول تصمیم به تولید ۲ فیلم دیگر از این مجموعه بگیرد. با وجود این که دنباله‌ها نتوانستد به درخشش فیلم اصلی برسند، مگوایر توانست شهرت خود را حفظ کند. 

با این حال، او تاکنون نتوانسته است که از نقشش در فیلم مارول فراتر رود. شاید با جایگزین شدن تام هالند در کاراکتر پیتر پارکر در فیلم Spider-Man Homecoming، سرانجام مگوایر بتواند اسم و رسمی به دور از این شخصیت برای خود به دست بیاورد. 

RALPH MACCHIO (DANIEL LARUSSO)

۱۰. رالف ماکیو به خاطر ایفای نقش دنیل لاروسو

در سال ۱۹۸۴، رالف ماکیو با درخشش در فیلم The Karate Kid، شهرتی جهانی به دست آورد و می‌توان گفت که حرفه‌ی بازیگری او از این فیلم آغاز شد. اگر به خاطر بازی در این فیلم نبود، به احتمال زیاد کسی نام او را نمی‌شناخت. 

با وجود نقش‌های کوچک در فیلم‌هایی مانند Psych، Happily Divorced و The Outer Limits، ماکیو هنوز نتوانسته با ایفای یک نقش برجسته، به شهرت خود بیفزاید. شاید علت آن این است که تاکنون نتوانسته نقشی متفاوت با کاراکترش در The Karate Kid ارائه دهد. با توجه به محبوبیتش در The Karate Kid، در دنباله‌های این فیلم نیز حضور داشت و حتی نقش دنیل لاروسو را در سریال استاپ موشن کمدی Robot Chicken ایفا کرده است. 

SANDRA OH (CRISTINA YANG)

۹. ساندرا اوه به خاطر ایفای نقش کریستینا یانگ 

ساندرا اوه برای اولین بار در سال ۱۹۸۹، با حضور در سریال Denim Blues، وارد حرفه‌ی بازیگری شد. اما کاراکتری که به حرفه‌ی او رونق بخشید، نقش کریستینا یانگ در سریال تلویزیونی محبوب Grey’s Anatomy بود.

عملکرد جذاب او به عنوان یک جراح پرخاشگر و طنز آمیز، موجب شد تا ساندرا اوه جایزه‌ی گلدن گلوب بهترین بازیگر زن نقش مکمل در یک سریال را به دست بیاورد و نامزد جایزه امی شود.

پس از پایان یافتن سریال Grey’s Anatomy، ساندرا اوه در مجموعه‌ی تلویزیونی American Crime در نقش ابی تاناکا و مجموعه‌ی Shitty Boyfriends برای نقش کیتی، حاضر شد، اما هیچ کدام از این نقش‌ها، موجب افزایش اعتبار وی نشده است. 

 ZACH GALIFIANAKIS (ALAN GARNER)

۸. زک گالیفیاناکیس به خاطر ایفای نقش الن گارنر

زک گالیفیاناکیس‌، سال ۲۰۰۹، در فیلم The Hangover نقش کاراکتری به نام الن گارنر را بر عهده داشت که فردی عجیب و غریب و خنده‌دار بود. این فیلم به حدی موفق بود که حتی نام آن را در کنار بزرگ‌ترین فیلم‌های کمدی بزرگسال سینمای مدرن قرار داده‌اند. جای تعجب ندارد که حرفه‌ی بازیگری زک گالیفیاناکیس با The Hangover به اوج خود رسید. 

صرف‌نظر از موفقیت‌های او در صنعت فیلم و تلویزیون، زک تاکنون نتوانسته در نقشی حضور یابد که بتواند کاری فراتر از کاراکتر الن گارنر ارائه دهد؛ از صداگذاری نقش فلیکس در مجموعه‌ی تلویزیونی کمدی Bob's Burgers، تا نقش جدی‌اش به عنوان بابی در فیلم It's Kind of a Funny Story، او همواره در نقش کاراکتری مسخره‌آمیز و دست و پا چلفتی ظاهر شده است. 

شاید این تنها نقشی باشد که او توانایی انجامش را دارد، شاید هم هنوز نتوانسته نزد مخاطبان پتانسیل کامل خود را نشان دهد. 

ALFONSO RIBEIRO (CARLTON BANKS)

۷. آلفونسو ریبیرو به خاطر ایفای نقش کارلتون بنکس

 آلفونسو ریبیرو، بازیگر نقش کارلتون بنکس، هنوز نتوانسته نقش‌هایی خارج از نقش معروفش در سریال دهه نودی The Fresh Prince of Bel-Air به دست بیاورد. او در این سریال، نقش پسرعموی ویل اسمیت، با شخصیتی کودکانه و بعضا نادان را بر عهده داشت و حرفه‌ی بازیگری او با همین نقش به اوج خود رسید.

هر چند او نقش‌های کوچکی در سریال‌هایی مانند Shake It Up!، Are We There Yet، Big Time Rush بر عهده داشت و همچنین نقش «دارن» را در سریال Things We Do for Love بازی کرد، با این وجود، هیچگاه نتوانست که کاری فراتر از بازی‌اش به عنوان کارلتون بنکس ارائه دهد. 

با این حال، با حضورش در شو The Tonight Show Starring Jimmy Fallon در سال ۲۰۱۵، نشان داد که شاید قصد ندارد نقش کارلتون را رها کند. چرا که سخت است تا ریبیرو را در کاراکتری به غیر از کارلتون بنکس ببینیم. 

LINDA BLAIR (REGAN MACNEIL)

۶. لیندا بلر با ایفای نقش رگان مک‌نیل

لیندا بلر در پروژه‌هایی زیادی مانند Silent Assassins، Witchery و Monster Makers حضور داشته است، اما حرفه‌ی بازیگری او با ایفای نقش رگان مک‌نیل در فیلم The Exorcist به اوج خود رسید. 

بلر بازیگری را از سن ۶ سالگی آغاز کرد، اما در سیزده سالگی بود که توجه مردم دنیا را به عنوان یک دختر نوجوان که توسط یک نیروی پلید تسخیر شده است، مجذوب خود کرد. بازی لیندا به قدری ترسناک بود که او حتی برای جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر مکمل زن  هم نامزد شد. 

حرفه‌ی بازیگری او پس از این نقش ادامه داشت، اما اوج حرفه‌ی او ایفای نقش رگان مک‌نیل بود. او حتی در دنباله‌ی Exorcist II: The Heretic هم نقش رگان مک‌نیل را بر عهده داشت. متاسفانه، این فیلم نتوانست به اندازه‌ی فیلم اصلی موفقیت کسب کند و به عنوان یک دنباله‌ی شکست خورده شناخته شد. با این وجود، همان فیلم اول برای بقای شهرت وی کفایت می‌کند. 

JIM PARSONS (SHELDON COOPER)

۵. جیمز پارسونز به خاطر ایفای نقش شلدون کوپر

بسیاری از طرفداران جیم پارسونز، او را به خاطر بازی در نقش شلدون کوپر، در سیتکام محبوب The Big Bang Theory به کارگردانی چاک لور و بیل بردی می‌شناسند، چرا که بسیاری اعتقاد دارد جیم کاملا برای این نقش ساخته شده است. چه شما از تماشای دانشمند عصبی لذت ببرید یا خیر، پارسونز به خاطر ساخت شخصیت شلدون، که هم دوستش داریم و هم از او متنفریم، شگفت انگیز عمل کرده است. 

علی‌رغم موفقیت‌ بزرگش به خاطر این نقش، پارسونز نقش‌های زیادی خارج از The Big Bang Theory نداشته است و نتوانسته کار جدیدی خارج از شخصیتش در این سریال سیتکام، ارائه دهد و در حال حاضر هم قرار است همین نقش را در اسپین‌آفی به نام Young Sheldon بازی کند. 

علی‌رغم حضور پارسونز روی پرده‌ نقره‌ای، با فیلم‌هایی نظیر Hidden Figures، Home و The Big Year، او اکثرا به عنوان دانشمند وسواسی به نام شلدون کوپر شناخته می‌شود. 

ROWAN ATKINSON (MR. BEAN)

4. روآن اتکینسون به خاطر ایفای نقش مستر بین

روآن اتکینسون پس از صداگذاری شخصیت زازو در فیلم انیمیشنی The Lion King تا حدودی شناخته شد. اما شخصیتی که بیشترین شهرت را برای وی به ارمغان آورد، کاراکتر بی‌صدای مستر بین بود. 

نقش او به عنوان مستر بین، کمدی مخصوص چارلی چاپلین را تداعی می‌کند. از تیغ زدن سر کودک در فیلم Hair by Mr. Bean of London تا سفر به شهر کن در فیلم Mr. Bean’s Holiday، اتکینسون می‌تواند کاراکتر طنزی را بازی کند که بدون استفاده از حتی یک کلمه، به راحتی با تماشاگران ارتباط برقرار می‌کند. 

روآن اتکینسون در فیلم‌های دیگری مانند Johnny English نیز حضور داشته است، اما نقش او به عنوان مستر بین، همواره به عنوان عملکردی خواهد بود که حرفه‌ی بازیگری او را به اوج خود رساند. 

ELIJAH WOOD (FRODO BAGGINS)

۳. الیجا وود به خاطر ایفای نقش فرودو بگینز

هر چند الیجا وود در سال ۱۹۸۹ و در ۸ سالگی، با بازی در فیلم Back to the Future II به عنوان یک پسر بچه گیمر حرفه‌ی بازیگری خود را آغاز کرد، اما زمانی به شهرت واقعی رسید که برای ایفای نقش فرودو بگینز در فیلم Lord of The Rings: The Fellowship of The Rings انتخاب شد. با توجه به نقشش به عنوان فرودو، وود تبدیل به یک چهره‌‌ی محبوب در فرهنگ عامه شد. 

از زمان موفقیت سه گانه The Lord of the Rings، فعالیت بازیگری وود کم بوده و نقش بزرگی در سینما در اختیار نداشته است. کارهای هنری او در حال حاضر بیشتر به صداگذاری و همچنین فعالیت به عنوان دی‌جی محدود می‌شود و تاکنون در نقشی ظاهر نشده تا بتواند از کاراکتر فرودو بگینز فاصله گرفته و فراتر برود؛ شاید هم تمایلی به این کار ندارد. 

MARK HAMILL (LUKE SKYWALKER)

۲. مارک همیل به خاطر ایفای نقش لوک اسکای واکر

شکی نیست که مارک همیل یک بازیگر توانمند و با استعداد است و می‌دانیم که او به خاطر بازی در سه گانه اصلی Star Wars به شهرت رسیده است. با ملحق شدن به اتحاد شورشیان برای فراگیری هویت پدرش، همیل با بازی همراه با اکشن و درام در این فیلم‌ها، طرفداران زیادی برای خود به دست آورد. 

با وجود چند نقش در فیلم‌ها و صداگذاری‌های متفاوت، مارک همیل همواره به خاطر ایفای نقش آخرین جدای، مخصوصا با حضورش در Star Wars آینده، شناخته خواهد شد.

با گذشت سال‌ها، همیل همچنان با لوک اسکای واکر درون خود در ارتباط است. مهم نیست که مارک چقدر پیر شده یا چند نقش دیگر بازی کرده، او برای همیشه یک جدای باقی خواهد ماند. 

DANIEL RADCLIFFE (HARRY POTTER)

۱. دنیل رادکلیف به خاطر ایفای نقش هری پاتر

اگر شما طی ۱۶ سال گذشته در غار یا مکانی دور افتاده زندگی نکرده‌اید، پس شما باید «پسری که زنده ماند» را بشناسید. دنیل رادکلیف، از زمانی که یازده سال داشت تا بیست و دو سالگی‌اش مشغول ایفای نقش هری پاتر در مجموعه فیلمی به همین نام، به قلم جی.کی. رولینگ بوده است. 

با این حال، از آن زمان، دنیل نتوانسته که از هری، نام جادوگری‌اش، فاصله بگیرد. این که او یک وکیل جوان باشد که در حال کشف روح کینه‌توز یک زن در فیلم ترسناک بریتانیایی The Woman In Black است، یا یک مسئول به گردش بردن سگ‌ها در فیلم رومانتیک Trainwreck، یا یک نئونازی مخفی در فیلم Imperium، رادکلیف همواره به عنوان هری پاتر شناخته خواهد شد. او ممکن است در چندین فیلم دیگر، نقش های جدیدی برعهده بگیرد و خارج از مجموعه‌ی هری پاتر پیشرفت کند، اما او برای همیشه پسری است با زخمی روی پیشانی. 


منبع ScreenRant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده