// چهار شنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۵

معرفی ۲۵ بازی علمی-تخیلی برتر تاریخ (بخش دوم)

در قسمت اول معرفی ۲۵ بازی علمی-تخیلی برتر تاریخ، ۱۳ بازی را به شما معرفی کردیم، اما ۱۲ بازی دیگر برتر دنیای علم و تخیل کدام هستند؟ با بخش دوم و پایانی این سلسله مقالات همراه زومجی باشید.

Xenosaga-Episode

Xenosaga: Episode 1 -۱۲

سازنده: مونلایت سافت تاریخ انتشار: ۲۰۰۳ پلتفرم: پلی‌استیشن 2 Xenosaga همیشه به عنوان یک بازی نقش آفرینی‌ای شناخته خواهد شد که این شعار را با خود همراه دارد: چقدر یک میان‌پرده می‌تواند طولانی باشد؟ در این بازی شاهد میان‌پرده‌هایی هستیم که بعضی از آن‌ها بالای ۲۰دقیقه به طول می‌انجامید. خوشبختانه داستان عالی علمی-تخیلی آن، ارزش صبر کردن و تماشای این میان‌پرده‌ها را داشت. انسان‌ها زمین را ترک کرده‌اند، اما ارواح خطرناک و مرگبار جی‌نوسیس در تاریکی فضا کمین کرده و منتظر گرفتن جان بشر هستند.Episode 1 اولین قسمت سه‌گانه این سری است که حول محور شخصیت Shion و KOS-MOS اتفاق می‌افتد. در این بازی کنترل ۳ شخصیت را در دست می‌گیرید که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و مبارزات به صورت نوبتی در قالب سبک نقش‌آفرینی انجام می‌پذیرد. زیبایی‌های این بازی، طولانی بودن میان‌پرده‌ها را کمرنگ کرده است.


  11

Alpha Centauri -۱۱

سازنده: فایراکسیس گیمز تاریخ انتشار: ۱۹۹۹ پلتفرم: مک، رایانه‌های شخصی Alpha Centauri جزوی از سری بازی‌های Civilization محسوب می‌شود و ماجرای بشر در قرن ۲۲ را شرح می‌دهد. این بازی شامل بهبود‌هایی در این سری است، از جمله آن‌ها می‌توان به موتور گرافیکی بازی، یگان‌های قابل شخصی‌سازی، سیاست‌های تاثیرپذیر، راه‌های مختلف برای پیروزی و پیشروی داستان توسط نیروهای جاسوسی اشاره کرد. داستان بازی حول محور سفینه‌ای فضایی به نام یونیتی (Unity) بیان می‌شود که توسط دولت آمریکا، برای استعمار سیاره‌ای به نام چیرون (Chiron) فرستاده شده است. Alpha Centauri یک بازی استراتژی/نوبتی است که از زاویه سوم شخص ایزومتریک کنترل می‌شود. این بازی آن‌قدر خوب بود که از سایت IGN نمره ۹.۵ را دریافت کرد و در سایت متاکریتیک میانگین نمرات ۹۲ را کسب کند.


  10

System Shock 2 -۱۰

سازنده: ایررشنال گیمز تاریخ انتشار: ۱۹۹۹ پلتفرم: رایانه‌های شخصی تکنولوژی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. خوب چه کسی می‌گوید این موضوع نمی‌تواند روزی بر ضد ما انسان‌ها اتفاق بیافتد؟ این احتمال، در داستان و شکل‌گیری بازی سیستم شاک گنجانده شده است. بازی در صد سال آینده رخ می‌دهد و وظیفه شما یافتن یک سفینه فضایی ویژه به نام وُن براون است. این نام اولین سفینه‌ای بود که بیشتر از سرعت نور حرکت می‌کرد. یکی از محبوبترین و خاطره‌انگیزترین شخصیت‌های منفور و شرور در دنیای گیم نیز در این بازی حضور داشت؛ یک هوش مصنوعی بدذات به نام Shodan. این بازی که در سبک‌های اول شخص تیراندازی/نقش‌آفرینی/ترسناک ساخته شد، توسط یکی از افراد مهم دنیای بازی، یعنی کن لواین طراحی و از توسط کمپانی الکترونیک آرتز در سرتاسر جهان عرضه شد.


  09

StarCraft -۹

سازنده: بلیزارد تاریخ انتشار: ۱۹۹۸ پلتفرم: نینتندو 64، مک، رایانه‌های شخصی هنگامی که زمین از تعداد انسان‌ها سیراب شده بود و دیگر جایی برای آن‌ها وجود نداشت، بشر به دنبال مکانی تازه برای زندگی در ستاره‌ها گشت. دیری نگذشت که این ماجرا باعث درگیری و کشمکش بین سه نژاد بیگانه در کهکشان شد. استارکرفت یک بازی استراتژی/Real-Time و علمی تخیلی/نظامی است که توسط کمپانی خوش نام بلیزارد ساخته شد. خیلی از ژورنالیست‌های صنعت گیم، این بازی را به عنوان یکی از مهمترین آثار در بین بازی‌های ویدیویی شناخته است، زیرا بالانس بسیار خوب سبک بازی، هر بازیکنی را مجذوب خود ‌می‌کرد و بازی‌های هم سبک خود را به چالشی عمیق می‌کشاند. در ادامه موفقیت این بازی، نسخه دوم آن هم به مانند نسخه اول یکی از شاهکارهای استراتژی شد و با شخصیت‌های دوست داشتنی، گرافیک عالی، میان‌پرده‌های خیره کننده و داستانی جذاب، میانگین نمرات عالی ۹۳ را از سایت متاکریتیک دریافت کرد.


  08

Star Wars: Knight of the Old Republic -۸

سازنده: بایوور تاریخ انتشار: ۲۰۰۲ پلتفرم: ایکس‌باکس 360، مک، رایانه‌های شخصی سری جنگ ستارگان، عملا توانایی اجرا در تمامی سبک‌ها را دارد و می‌تواند دنیای علمی-تخیلی خود را در تمام زمینه‌ها پایه‌گذاری کند. اما در دنیای بازی‌های ویدیویی از Knight of the Old Republic بهتر نمی‌توان یافت. سازنده این بازی مثبت‌ترین نکات دنیای جنگ ستارگان را در این بازی جای داده است، از آن شمشیرهای نورانی به نام لایتزبار گرفته تا نیروهای قدرتمند و سفینه میلینیوم فالکون. Knight of the Old Republic یک بازی نقش‌آفرینی کامل است که توسط بایوور توسعه و لوکاس‌آرتز آن را منتشر کرد. بازیکنان از بین ۳ کلاس تعبیه شده در بازی یکی را انتخاب و شروع به بازی می‌کنند. داستان بازی شرح حال و روز اتفاقات ۴۰۰ سال قبل از امپراطوری گالاکتیک را بیان می‌کند. بایوور برای ساخت این بازی بر روی کنسول‌ها، ایکس باکس را انتخاب کرد، زیرا به گفته خود آن‌ها، این کنسول نزدیک‌ترین سیستم را به رایانه‌های شخصی داشت. زمانی که بایوورساخت بازی، موتور گرافیکی و داستان را به عهده داشت، کمپانی لوکاس‌آرتز بر روی بخش صدای بازی کار می‌کرد. برای این امر آن‌ها از سه هزار شخصیت مختلف و پانزده‌ هزار خط دیالوگ استفاده کردند. با این تفاسیر این بازی توانست میانگین نمرات ۹۴ را در سایت متاکریتیک به دست آورد و به عنوان بهترین بازی سری جنگ ستارگان لقب بگیرد.


  07

Fallout 3 -۷

سازنده: بتسدا تاریخ انتشار: ۲۰۰۸ پلتفرم: ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3، رایانه‌های شخصی دنیای بازی‌های ویدیویی، هیچ کم و کسری در بخش بازی‌های آخرالزمانی ندارد. اما سرآمد این نوع بازی‌ها در میان آن‌ها را می‌توان ۳ Fallout اعلام کرد. این بازی یک الهام کامل و موفق از فیلم‌هایی چون A Boy And His Dog و Mad Max است که به بهترین شکل، بهترین عناصر این‌گونه فیلم‌ها رادر بر گرفته است. Fallout که یک بازی اکشن/نقش‌آفرینی جهان باز است، توسط استودیو خوش نام دنیای گیم یعنی بتسدا و زیر شخص کاردان این کمپانی، تاد هاوارد ساخته شد. داستان بازی در سال ۲۲۷۷ و ۲۷ سال پس از اتفاقات Fallout ۲ رخ می‌دهد. ۲۰۰ سال پس از فرو ریختن بمب‌های اتمی که به کل زمین را نابود کرد، شخصیت اصلی بازی در مکانی به نام Vault 17 اسیر شده است، مکانی که برای محافظت بیش از هزاران انسان طراحی شده بود. از لحظه‌ای که پس از اتفاقات مختلف این منظقه را ترک می‌کنید، به شما این آزادی داده می‌شود که چگونه در خرابه‌های شهر واشنگتن کاوش کنید. داستان درگیر کننده، فضا و اتمسفر سنگین و خشک وعناصر عالی نقش‌آفرینی دست به دست هم دادند تا Fallout ۳ بهترین نمرات را از سایت‌های بزرگ کسب کند و با میانگین نمرات ۹۳،  جایزه بهترین بازی سال و همچنین بهترین داستان نوشته شده را از آن خود کند. از سال ۲۰۰۸ تا به حال، طرفداران این بازی، بی‌صبرانه منتظر معرفی نسخه چهارم این بازی علمی-تخیلی و شاهکار کمپانی بتسدا هستند


  06

Deus Ex -۶

سازنده: آیون استورم تاریخ انتشار: ۲۰۰۰ پلتفرم: پلی‌استیشن 2، پلی‌استیشن 3، رایانه‌های شخصی بی‌شک یکی از بهترین بازی‌های رایانه‌های شخصی در تمام دوران Deus Ex نام دارد. این بازی با مخلوطی ماهرانه از تیراندازی اول شخص، مکانیزم عالی نقش آفرینی و انتخاب‌های تاثیرگذار، آن هم در یک اثر جذاب، توانست در دل خیلی از عاشقان ژانر علمی تخیلی جای گیرد. داستان بازی در سال ۲۰۵۲ رخ می‌دهد، زمانی که دسیسه‌های سیاسی در شهر حکم فرما است و تکنولوژی‌های پیشرفته بلای جان زمین و زمان شده است. تم سایبرپانکی آن در کنار سبک نقش‌آفرینی ترکیب شده با اکشن/مخفی کاری اول شخص، انتخاب‌های زیادی را برای پیشبرد راه قرار داده است. ساخت Deus Ex از سال ۱۹۹۸ آغاز شد و از توانایی‌های موتور گرافیکی آنریل انجین که در آن زمان مختص بازی‌های اول شخص تیراندازی طراحی شده بود بهره می‌برد. نسخه رایانه‌های شخصی این بازی توانست میانگین ۹۰ را کسب کند. در ادامه استودیو اِدیوس مونتریال در سال ۲۰۱۱ نسخه بعدی این بازی که ماجرای اتفاقات قبل از شماره اول را بیان می‌کرد نیز عرضه کرد و باز هم موفقیت‌های زیادی نصیب این اثر شد، اما همچنان به پای نسخه اول نمی‌رسید. استودیو سازنده‌ی این بازی قصد دارد تا قسمت بعدی این سری را با نام Deus Ex: Universe عرضه کند اما هنوز خبرهای تکمیلی راجع به آن منتشر نشده است.


  05

Halo: Combat Evolved -۵

سازنده: بانجی تاریخ انتشار: ۲۰۰۱ پلتفرم: ایکس‌باکس، ایکس‌باکس 360، ایکس‌باکس وان، رایانه‌های شخصی پس از معرفی بازی، در ابتدا نام Combat Evolved از نظر خیلی‌ها گستاخانه به نظر می‌رسید. اما بعد از عرضه آن هیچ‌کس به گنجایش و حد و اندازه این نام شکی نداشت. این بازی در کنار این‌که یک دلیل قانع کننده برای خرید کنسول ایکس باکس بود، یک تیراندازی کنسولی الهام بخش برای دیگر بازی‌های کنسولی شد. استودیو بانجی در Halo، جهانی بزرگ و قابل توسعه، با داستانی غنی در قالب یک تیراندازی اول شخص جای داد. همچنین هیلو یک استاندارد عالی برای ادامه راه ژانر علمی-تخیلی بود. سری هیلو که طرفداران بی‌شماری به عنوان یک بازی انحصاری دارد، توانسته بیش از ۶۰ میلیون نسخه از تمام سری بازی خود به فروش برساند. داستان مناسب، شخصیت‌های به یاد ماندنی و مکانیزم عالی تیراندازی در کنار گرافیک بسیار خوب و همچنین ارایه استانداردهای جدید در بازی‌ها، هیلو را به مقامی بالا در دنیای بازی‌های اول شخص تیراندازی رساند و توانست میانگین امتیازات فوق‌العاده ۹۷ را کسب کند. پس از عرضه Halo Reach، استودیو بانجی کمپانی مادر را ترک کرد و مایکروسافت استودیویی جدید برای ادامه راه سری هیلو به نام 343 Industries بنا نهاد و حال خیلی‌ها بی‌صبرانه منتظر اولین نمایش‌ها از بازی Halo 5: Last Guardian هستند.


  04

Super Metroid -۴

سازنده: نینتندو تاریخ انتشار: ۱۹۹۴ پلتفرم: Wii،Wii U و سوپر نینتندو هرچند که آمریکایی‌ها تبحر زیادی در خلق بازی‌ها و فیلم‌های علمی-تخیلی دارند، اما چشم بادامی‌هایی هم هستند که در این زمینه سبک کاری مخصوص خود را دارند. یوشیو ساکاماتا از این دست افراد است که توانست با ساخت Super Metroid نام خود را در میان بزرگان غرب دنیای علم و تخیل جای دهد. داستان بازی در مورد دزدان کهکشانی است که یک Metroid را ربوده‌اند و شما در نقش شخصیتی به نام ساموس آران بازی می‌کنید و باید برای بازپس گرفتن این Metroid تلاش کنید. این بازی یک اکشن/پلتفورمر است که در سیاره‌ای به نام زِبِس رخ می‌دهد. در میان راه با اتفاقات مختلفی رو به رو می‌شوید و قدرتهای زیادی برای لباس و اسلحه خود کسب می‌کنید. این بازی ماجراجویی که در ابتدا برای کنسول سوپر نینتندو عرضه شد، آن‌قدر مورد تحسین قرار گرفت که پس از سال‌ها نینتندو آن را برای کنسول Wii و بعد برای Wii U منتشر کرد. میانگین امتیاز ۹۶ از سایت گیم رنکینگز این بازی را جز بهترین پلتفورمرهای تمام دوران شناسانده است.


  03

Portal -۳

سازنده: ولو تاریخ انتشار: ۲۰۰۷ پلتفرم: ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3، رایانه‌های شخصی سبک علمی-تخیلی امروزه جز سرگرمی‌ها شناخته می‌شود، اما همچنین بهانه‌ای دست استادان کمپانی ولو داد تا از این طریق، ترس و وحشت انسان‌ها را نسبت به تغییراتی که تکنولوژی با خود به همراه دارد، به شکل زیبایی به نمایش درآورند. ولو از طریق شاهکار خود یعنی بازی Portal توانست انسان را بازیچه دست تکنولوژی قرار دهد، آن هم نه با استفاده از گرافیک و محیط‌های خیره کننده، بلکه در فضایی بسته و درگیر کردن بازیکن با هوش مصنوعی بازی به نام GlaDOS. البته شما تنها با هوش مصنوعی درون بازی درگیری نخواهید داشت، بلکه اصلی‌ترین چالش بازی، ذهن و هوش شما است. پورتال در هر مرحله شما را درون یک فضای بسته قرار می‌دهد و اینجا است که تنها با اسلحه تلپورت کننده و هوش خود باید از آن خارج شوید. نه خبری از سلاح گرم است و نه خبری از موجودات بیگانه، تکنولوژی دشمن اصلی شما است. می‌توان سازندگان این بازی را جزو بهترین طراحان معما در دنیای گیم دانست، معماهای بازی آن‌قدر استادانه طراحی شده‌اند که گاهی برای پیدا کردن راه خروجی باید از تمامی ظرفیت مغز خود استفاده کنید. معماها سخت نیستند، اما به گونه‌ای جاسازی شده‌اند که وادار به فکر کردن می‌شوید. میانگین نمرات ۹۰ در کنار به نمایش گذاشتن شکل دیگری از این سبک، باعث شده که این بازی را به عنوان یک اثر علمی-تخیلی خاص در بازی‌های ویدیویی ‌بشناسیم.


  02

Half-Life 2 -۲

سازنده: ولو تاریخ انتشار: ۲۰۰۴ پلتفرم: ایکس‌باکس، ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3، رایانه‌های شخصی گاهی بازی‌ها قصد دارند ذهن ما را نه با گیم‌پلی و محیط، بلکه با داستان خود درگیر کنند. Half-Life 2 از آن دسته بازی‌هایی بود که ما را غرق دنیای خود می‌کرد و این اجازه را می‌داد تا در داستان غنی آن سهیم باشیم. زمانی که دانشمندان زنجیره زمانی کهکشان را شکافتند، یک رژیم چند بعدی در شهرهای بزرگ حکم‌فرما شد. بازی از زمان ورود شخصیت اصلی داستان یعنی دکتر فریمن در شهر ۱۷ (City 17) شروع می‌شود و طی اتفاقاتی در این مسیر به گروه مقاومت می‌پیوندد و برای مقابله با دشمنان به مکان‌هایی عجیب و ماجراهایی بس فراموش نشدنی سفر می‌کند. گرافیک تمام عیار، فیزیک خیره کننده، داستان فوق‌العاده و گیم‌پلی‌ای فراموش نشدنی، Half-Life 2 را یکی از بهترین بازی‌های اول شخص تیراندازی تبدیل کرد. ولو برای ساخت این بازی از موتور بازی‌سازی جدیدی به نام سورس (Source) استفاده کرد که قادر به انجام عملیات صدا، تصویر و هوش مصنوعی به بهترین شکل ممکن بود. در سال عرضه، Half- Life 2 توانست ۳۹ جایزه بهترین بازی سال را از آن خود کند و با میانگین نمرات ۹۶ جای شکی برای برتر بودن خود باقی نگذارد. طرفداران بازی شاید برای معرفی نسخه سوم هر شب دست به دعا شده باشند، زیرا نزدیک به ۱۰ سال سکوت خبری برای بزرگترین بازی این کمپانی کمی نگران کننده است.


  01

Mass Effect 2 -۱

سازنده: بایوور تاریخ انتشار: ۲۰۱۰ پلتفرم: ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3، رایانه‌های شخصی در یک ژانر مانند سبک علمی-تخیلی  که ثبات و محبوبیت زیادی داشته باشد، یک بازی هرچقدر طراحی و دنیایی آشناتر با زندگی ما خلق کند، بهتر بر روی طرفدارانش تاثیر می‌گذارد. سری مس افکت نیز این رویه را دنبال کرده است. این بازی با الهام گرفتن از فیلم‌هایی مانند A Space Odyssey و Blade Runner توانست این موضوع را به ما ثابت کند. محیط‌ها، اسلحه‌ها و حتی نژادهای موجود در این بازی، چیزی فراتر از ذهن ما نبودند و حسی آشنا به بازیکن انتقال می‌دهد. حتی روابط و صحبت‌‌های بین شخصیت‌های بازی عجیب و غریب نیست. وجود نژادهای مختلف و تکنولوژی‌های آشنا در کنار داستان عالی و عناصر نقش‌آفرینی، جهان فراموش نشدنی‌ خلق کرد که در بطن آن فرمانده شپرد وجود داشت. او که شخصیت اصلی بازی است، در ابتدا می‎توانید جنسیت و شکل و شمایل‌اش  را هرطور که دوست دارید تغییر دهید. بازی در قرن ۲۲ رخ می‌دهد. زمانی که انسان این قدرت را به دست آورد تا با سرعت نور در منظومه‌های مختلف حرکت کند. این شاهکار علمی-تخیلی توسط استودیویی که استاد خلق بازی‌های نقش آفرینی است، ساخته شد. مس افکت ۲ در سال ۲۰۱۰ برای کنسول ایکس باکس 360 و رایانه‌های شخصی عرضه شد و یک سال بعد نیز برای کنسول پلی‌استیشن ۳ نیز منتشر شد. این سه گانه ارزشمند توسط موتورگرافیکی آنریل انجین طراحی و ساخته شد و توانست به فروش جهانی ۱۴ میلیون نسخه برسد. نسخه شماره دوم مس افکت با دریافت میانگین نمرات ۹۶ به عنوان برترین بازی علمی-تخیلی لیست Gameinformer لقب کرفت. ژانر علمی-تخیلی هر روز و هر ساعت در حال تغییر و پیشرفت است. این امر از زمان اولین کتاب‌های مصور، فیلم‌های سیاه و سفید و بازی‌های پیکسلی شروع شد و حال با فیلم‌هایی چون Avengers و بازی‌هایی چون Mass Effect پیشرفت آن را به وضوح مشاهده می‌کنیم. در آینده نزدیک نیز بازی‌های علمی-تخیلی زیادی از راه خواهند رسید که از بین آن‌ها می‌توان به بازی Quantum Break ،No Man’s Sky و Halo اشاره کرد. اما به نظر شما خوانندگان عزیز زومجی، دنیای سرگرمی‌های علمی/تخیلی به کجا خواهد رسید؟ منبع: مجله گیم‌اینفورمر شماره ماه ژانویه سال ۲۰۱۵


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده