// جمعه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۱

پیش نمایش بازی Horizon Zero Dawn

چیزی به عرضه یکی از مهم‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ باقی نمانده است. آیا Horizon Zero Dawn به یک شاهکار تبدیل خواهد شد؟ بیایید تا آن زمان نگاهی به جزئیات بازی بندازیم.

E3 سال ۲۰۱۵ بود که معرفی جدیدترین بازی استودیو گوریلا گیمز، آن هم با یک گیم‌پلی کامل و فوق‌العاده جذاب به نمایش گذاشته شد. اثری متفاوت که از همان ابتدای کار یک کاراکتر دوست داشتنی و کاریزماتیک را به همه معرفی کرد و دنیای بازی و مکانیزم جالب گیم‌پلی‌اش باعث شد تا همان اول کار عاشق این بازی شویم. بازی Horizon Zero Dawn که ابتدا در کنفرانس E3 سونی معرفی شد، نوید اثری متفاوت را داد؛ اثری متفاوت چه از نظر کارنامه کاری سازنده و چه از نظر طرفدارانی که عاشق بازی‌هایی هستند که در آن هزاران سوال برای آن‌ها ایجاد می‌شود.

Horizon Zero Dawn یک بازی اکشن نقش آفرینی است که در یک دنیای پسا آخرالزمانی جریان دارد، اما نه هر آخرالزمانیی که پیش از این در دنیای بازی‌‌ها و فیلم‌ها دیده بودید. نه خبری از زامبی‌ها است و نه دنیایی که همه به خاطر آب و منابع در حال جنگ جدال هستند. نه مانند بازی The Last of Us خبری از شیوع یک بیماری است و نه همانند اثری مثل Everybody’s Gone to the Rapture همه مردم ناپدید می‌شوند. در بازی Horizon Zero Dawn بر اثر یک اتفاق عجیب، یک ماجرای سوال‌برانگیز، نسل انسان‌ها با پیشرفت بیش از حد تکنولوژی دچار بحرانی ناگوار شده و ربات‌های مکانیکی عجیب که خلق و خویی همانند دایناسورها دارند، در دنیای بازی حکم‌فرمایی می‌کنند.

Horizon zero dawn

به همین دلیل، انسان‌ها با وجود تکنولوژی‌‌هایی که هنوز در سیاره زمین وجود دارد دچار پسرفتی شده‌اند که آن‌ها را تبدیل به انسان‌های اولیه کرده‌ است. انسان‌هایی که به صورت قبیله‌ای زندگی می‌‌کنند و تا می‌‌توانند از تکنولوژی اطراف خود دوری می‌کنند. اما در این بین، دختری به نام آلوی در قبیله نورا، شخصی است که داستان بازی را با آن پیش خواهیم برد؛ دختری ماجراجو، جنگجو و شجاع. آلوی از همان ابتدای کودکی خود توسط شخصی به نام روست که برای او نقش یک پدر را ایفا کرد بزرگ شد و توانست در دنیای وحشی بازی به یک جنگجوی حرفه‌ای تبدیل شود. اما داستان اصلی بازی از چیزی‌هایی شروع می‌شود که آلوی را سال‌های سال است که آزار می‌دهند. خانواده اصلی او کجا هستند؟ چه بلایی سر سیاره زمین آماده است؟ چرا ربات‌ها حکم‌فرمای دنیای امروزی هستند؟ ده‌ها سوال برای آلوی وجود دارد که هیچکس از قبیله او جواب آن‌ها را نمی‌داند یا از او پنهان می‌کند.

Horizon Zero Dawn

می‌توان گفت یکی از نکات جالب و مثبت بازی همین است. چرا که ما، به عنوان بازیکنان و اشخاصی که قرار است آلوی را در سفر پر رمز و رازش دنبال کنیم، دقیقا همانند او به دنبال جواب هستیم و این موضوع باعث شده تا از همین حالا که هنوز بازی را تجربه نکرده‌ایم، با آلوی احساس نزدیکی و آشنا داشته باشیم. پس باید برای یافتن جواب‌ها، این‌که در دنیای بازی چه خبر است و موضوع از چه قرار است، تا زمان انتشار و تجربه بازی همراه با آلوی صبر کنیم.

اما نکته شگفت‌انگیز بازی که Horizon را نیز متفاوت به نظر رسانده، چیزی نیست جز دنیای شگفت‌انگیز بازی. بله این یک پیش‌نمایش است و قصد ندارم درحال حاضر از نگاه یک منتقد در مورد آن بنویسم. اما کافی است تا عکس‌ها، ویدیوها و تصاویر هنری منتشر شده از بازی را نگاه کنید تا متوجه شوید دنیای بازی شگفت‌انگیز است. با توجه به نقشه بازی و ویدیوهایی که تا به حال دیده‌ایم، محیط‌هایی مثل جنگل‌های انبوه، صحراهای خشک، ارتفاعات کوهستانی و شهرهایی که زیر انبوهی از گیاهان پنهان شده‌اند، جای جای بازی را تشکیل داده‌اند.

اما چیزی که این دنیا را شگفت‌انگیزتر از گذشته کرده، ربات‌هایی هستند که همیشه در حال پرسه زدن در گوشه و کنار محیط هستند. سازنده بازی برای طراحی این ربات‌ها سعی کرده تا بیشتر از هر چیز دیگری آن‌ها را همانند دایناسورها دربیاورد. این موضوع یک نکته مثبت است چرا که هم من و هم شما از ظاهر ربات‌های آدمی شکل و ترمیناتور مانند خسته‌ شده‌ایم و دلمان یک چیز جدید می‌خواهد، همان چیزی که گوریلا گیمز برای ما تدارک دیده‌ است. اما این که چرا و چگونه آن‌ها همانند حیوانات و دایناسورها هستند، این که چگونه کار می‌کنند و چطور تبدیل به فرمان‌روای دنیا شده‌اند، جزو بخش‌ها و سوالات داستانی است که باید همراه با آلوی به سراغشان برویم.

گوریلا گیمز دور ترمیناتورها و اندرویدها را خط کشیده و به سراغ ربات‌هایی با خلق و خوی دایناسورها رفته است؛ دقیقا چیزی که من را شیفته خود کرده است

اما نکته خوب ماجرا که رابطه خوبی بین تمامی سه المان‌ دشمنان اعم از ربات‌ها و انسان‌ها، محیط و آلوی ایجاد کرده است، گیم‌پلیی است که در تریلرها به نظر بسیار روان و جذاب کار شده است. معمولا بازی‌هایی که دنیای کاملا باز و آزادانه‌ای دارند، گیم‌پلی و مخصوصا سیستم مبارزات در آن جزو نکات عالی بازی به شمار نمی‌رود. اما بر اساس چیزی که ما در تریلرها و نمایش‌های Horizon Zero Dawn دیدیم، این اثر قرار است سیستم مبارزاتی عمیق و درست و حسابی را به بازیکنان ارایه دهد؛ مبارزاتی که چالش‌های شدیدا جذابی را قرار است به ثمر بنشانند.

دشمنان همانطور که از تنوع خوبی برخوردار هستند، قدرت‌های متفاوتی نیز دارند. ربات‌هایی با خلق و خوی وحشی، ربات‌های درشت و قدرتمند، ربات‌های اهلی، ربات‌هایی کوچک جثه اما بی‌رحم و انواع و اقسام دیگر که شاید اگر به تنهایی در برابر شما قرار بگیرند آنچنان دردسرساز نباشند، اما اگر شما تنها در برابر دسته‌ای از آن‌ها قرار بگیرید، مطئنا این شما هستید که در دردسر خواهید افتاد. البته قرار نیست همه دشمنان شما را ربات‌ها تشکیل دهند. طبیعت همچنان در جریان است و حیوانات اهلی و وحشی مختلفی در دنیای بازی پرسه می‌زنند. همچنین بزرگ‌ترین دشمنان انسان‌ها، یعنی خود انسان‌ها نیز در بازی حضور دارند و این قضیه برای آلوی مستثنا نیست. پس مطمئن باشید که با دیگر انسان‌ها از دیگر قبایل دنیای بازی رو در رو خواهید شد و کار راحتی هم در پیش نخواهید داشت.

Horizon zero dawn

این اثر همانند بسیاری از دیگر آثار هم سبک خود که شبیه‌ترین نمونه آن را می‌توان به بازی Rise of the Tomb Raider نسبت داد، قرار است چندین سبک از گیم‌پلی را درون خود جای دهد. مخفی کاری و اکشن دو عنصر جدا نشدنی این روز‌های بازی‌های جهان‌باز هستند تا به بازیکنان برای پیشرفت در طول بازی اختیار کامل دهند. به همین منظور، ابزار مختلفی برای مبارزه در اختیار آلوی قرار خواهد گرفت. اسلحه اصلی شما در این بازی یک کمان خواهد بود که از تنوع پیکان‌های مختلف بهره می‌برد. همچنین تله‌های مختلف، خنجر و سایر ابزاری که انسان‌های گذشته از آن استفاده می‌‌کردند در بازی قرار داده شده است.

دختر مو آتشین بازی، پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای ایستادن در کنار لارا کرافت به عنوان بهترین کاراکترهای زن دنیای گیم دارد

البته با این که در این بازی خبری از شات‌گان و اسلحه‌های اتوماتیکی که در دیگر بازی‌ها می‌بینیم نیست، اما Horizon Zero Dawn اسلحه‌‌های گرم مخصوص به خود را دارد. اکثر ربات‌های موجود در بازی هر کدام دارای سلاح‌های منحصر به فرد خود هستند که آلوی در طول مبارزه قادر است با از بین بردن این ربات‌ها به این سلاح‌ها دست پیدا کند. نه تنها اسلحه‌، بلکه آلوی قادر است حتی به هک کردن این ربات‌ها بپردازد! این که یک دختر از همه چی بی‌خبر که کلی سوال در ذهنش دارد چگونه می‌تواند یک ربات را هک کند، سوالی است که در طول بازی سازندگان باید به آن جواب پس بدهند. اما به طور کلی او این کار را به وسیله دستگاهی به نام Override انجام می‌دهد. برخی از ربات‌های اسب مانند هستند که با هک کردن آن‌ها قادر خواهید بود مسافت‌های طولانی را با سرعت بیشتری طی کنید یا از آن‌ها در مبارزه با ربات‌های درشت‌تر استفاده کنید. برخی از دشمنان تنها با هک کردن از پای در خواهند آمد و برخی دیگر را نیز باید توسط ضعیف کردن آن‌ها با اسلحه‌های نبرد و سپس با هک کردن‌شان آن‌ها را از کار بندازید.

دیگر ابزار مهمی که به لطف توم ریدر عادت کرده‌ایم در بازی‌های ماجراجویی بزرگ ببینیم، طناب و قلاب هستند که آلوی نیز یکی از آن‌ها را در اختیار دارد. بنابراین انتظار می‌رود بخش سکو بازی یا همان پلتفرمر خودمان نقش پر رنگی در این بازی ایفا کند. همچنین همانند بسیاری از بازی‌های نقش‌آفرینی، با پیشروی در بازی می‌توانید آلوی را به قابلیت‌ها و امکانات جدید مجهز کنید. این بخش بسیار شبیه به بازی‌هایی چون Tomb Raider یا Shadow of Mordor خواهد بود که قابلیت‌های جدید، توانایی‌های جدیدی به کاراکتر بازی اضافه خواهند کرد.

با توجه به نمایش‌هایی که از بازی دیده‌ایم، انیمیشن‌ها و رفتارهای آلوی نسبت به طناب و قلاب، اسلحه‌هایی که استفاده می‌کند و حتی طرز دویدن و راه رفتنش بسیار جذاب و روان کار شده‌اند و از همین حالا معلوم است که بسیاری از ما قرار است عاشق شخصیت او شویم، مخصوصا که صداپیشه او همان صدا پیشه شخصیت کلویی در بازی بی‌نظیر Life is Strange است. نه تنها صداپیشگی او، بلکه ظاهر متفاوت و جالبش می‌تواند او را به یکی از کاراکترهای مونث و بسیار خوب دنیای بازی‌ها تبدیل کند.

Horizon zero dawn

نکته بسیار خوب بازی Horizon Zero Dawn این است که استودیو گوریلا گیمز که پس از شاهکار Killzone 2 چند نسخه ضعیف از این بازی را ارایه داد، حالا این مجموعه خاکستری خود را کنار گذاشته و یک بازی کاملا متفاوت را توسعه داده است. اثری که ظاهر بصری بسیار جذابی دارد و محیط‌های آن، گیم‌پلی بازی و بسیاری دیگر از المان‌های آن به نظر بسیار جذاب می‌آیند. آن‌ها چندین سال است که وقت خود را صرف ساخت چنین اثری کرده‌اند و نیروهای مهمی نیز در جهت خلق این اثر توسط این استودیو جذب شده‌اند.

سازندگان بازی برای خلق این بازی و تئوری‌های عجیبی که در آن پیاده کرده‌اند، قول یک داستان منطقی و هیجان‌انگیز را داده‌اند. اما مسئله این است که آیا روایت بازی، حتی گیم‌پلی و اتفاقات مختلف درون آن، می‌تواند در طول ماجرای چندین و چند ساعته خود جذاب و هیجان‌انگیز باقی بمانند؟ در طول بازی شما با کاراکترهایی رو به رو خواهید شد که بر اساس انتخاب دیالوگ داستان آلوی رفته رفته شکل خواهد گرفت. اما آیا این‌ که گوریلا گیمز واقعا توانسته باشد یک داستان خوب خلق کند که بتواند بسیاری از سوال‌های ما و حتی سوال‌های خود آلوی را به درستی پاسخ دهد یا خیر، باید برای آن تا زمان انتشار صبر کرد.

اما در هر صورت، در حال حاضر بازی عطر و بویی به ظاهر جذاب و نو دارد و لحظه به لحظه برای تجربه آن بسیار مشتاق هستیم. حال این که اثر متفاوت گوریلا گیمز یک اثر جذاب و ماندگار خواهد شد یا خیر، باید صبر کنیم و ببینیم.


منبع Zoomg
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده