// پنجشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۹

10 لحظه برتر فیلم های بتمن

در این مطلب بهترین لحظات فیلم‌های بتمن را مرور خواهیم کرد که می‌توانند یادآور خاطرات خوبی برای طرفداران وی باشند.

در صنعت سینما و فیلم سازی، فیلم‌هایی که برگرفته از کتاب‌های کامیک ساخته می‌شوند همیشه ثابت قدم هستند. به عبارتی شاید در باطن قضیه فیلم‌های ابرقهرمانی از نظر ساختار و سناریو ضعیف باشند ولی نکته‌ای که وجود دارد، این است که همیشه پول ساز بوده و مخاطبین زیادی در سرتاسر دنیا خواهان تماشا کردن فیلم‌های بیشتر حول ابرقهرمان‌های کامیک بوکی هستند.

قطعا این اتفاق برای دنیای کمیک‌ها واقعا عالی است ولی اگر فرض را بر این بگذاریم که روزی کامیک بوک‌ها ادامه پیدا نکنند، قطعا خیلی از قهرمان‌ها و شخصیت‌ها نیز دیگر ادامه‌ای برای آن‌ها وجود نخواهد داشت. حال در این میان شخصیتی وجود دارد که حتی اگر دنیای کامیک بوک‌ هم از بین برود، می‌تواند مخاطبین بی‌شمار خود را حفظ کند و این قهرمان و شخصیت دوست داشتنی، کسی نیست جز بتمن. سال‌هاست که دیگر بتمن فقط یک شخصیت ابرقهرمانی کامیک بوکی نیست و بیشتر از آن به عنوان یک چهره‌ی نمادین یاد می‌کنند که در فرهنگ مردم رخنه کرده و همگی از وی به عنوان یک نجات دهنده یاد می‌کنند.

شخصیت که نه قدرت ماورایی دارد و نه نامیراست. بلکه تمامی قدرتش، وابسته به گجت‌هایی است که در اختیار دارد و در کنار این تکنولوژی‌ها، قدرت مدیریت و تصمیمی گیری که در اختیار دارد سبب شده تا بتمن بیش از هر شخصیت ابر قهرمانی دیگر محبوب باشد. حال در این مقاله قصد داریم ۱۰ لحظه برتر فیلم‌های بتمن را مرور کنیم.

Batman Forever

۱۰- تبدیل شدن علامت سیگنال بتمن، به علامت سوال ریدلر در فیلم Batman Forever

شاید فیلم «بتمن برای همیش» Batman Forever آن چنان که باید و شاید در بین هواداران از محبوبیت بالایی برخوردار نبوده و از نظر داستان‌ سرایی و شخصیت پردازی در خور نام بتمن و رابین نباشد، ولی این گفته بدین معنا نیست که فیلم نکات جالبی در خود جای نداده است. در قسمتی از فیلم «بتمن برای همیشه»، گوردون از طریق راه ارتباطی معروف خود سیگنالی را برای بتمن می‌فرستد ولی نکته جالب اینجاست که شخصیت ریدلر با دست کاری این سیگنال کاری کرده است که در واقع علامت سوال معروف خود بنمایش در آید و در این میان، لوگو بتمن تبدیل به علامت سوال ریدلر شده است.

Batman Movie

۹- ورود بتمن در فیلم Batman

قطعا سه گانه نولان یکی از بهترین‌های ساخته شده برای بتمن است ولی به هیچ‌وجه نمی‌توان منکر  فیلم «بتمن» ساخته شده توسط تیم برتون شد. فیلمی که روایت بسیار خوبی دارد. در این فیلم نکته جالبی وجود دارد و آن هم این است که همه خلافکاران از بتمن به عنوان یک اسطوره یاد می‌کنند. اسطوره‌ای که تمامی کارهای مجرمان را زیر نظر دارد. در یکی از صحنه‌ها خانواده‌ای بر روی پشت بام در حال گفت و گو در باره شخصیت بتمن هستند که ناگهان وی وارد صحنه می‌شود. نکته جالب دیگر در مورد ورود بتمن به این صحنه این است که به خوبی به مخاطب می‌فهماند که بتمن حکم یک شیطان برای مجرمان دارد. شخصی که اگر خلافکاران و ولگردهایی را ببیند، سریعا آن‌ها را تعقیب کرده و تحویل قانون می‌دهد. پس از ورود بتمن در صحنه پشت بام، چند شلیک گلوله به سمت سینه او انجام شده و وی سپس به خوبی خودش را به آن‌ها معرفی می‌کند.

Batman Begins

۸- تعقیب کردن بت موبیل در فیلم Batman Begins

اولین قسمت از سه گانه نولان Batman Begins است که شدیدا طرفداران زیادی داشت. در این سه گانه نولان سعی کرده است تا بتمن را شخصیتی واقعی‌تر از گذشته بنمایش بگذارد و در اولین قدم در فیلم Batman Begins شاهد بت موبیلی هستیم که نه افکت سینمایی خاصی دارد و نه آن چنان عجیب و غریب است. یکی از بهترین صحنه‌های این فیلم، تعقیب و گریزی است که بین بتمن و پلیس‌های گاتهام صورت می‌گیرد. آن هم زمانی که بتمن رچل، دوست دوران بچگی خود، را از دست شخصیت Scarcrew نجات داده و برای درمان داروی سمی وی، رچل را به غار مخفی خود می‌برد. نوع فیلم برداری و نگاه پلیس‌ها در این تعقیب و گریز یکی از بهترین بخش‌های فیلم است که نولان به خوبی آن‌ها را کارگردانی کرده است.

Batman Movie

۷- صحنه نجات ویکی ویل در فیلم Batman

خیلی‌ها بر این باور هستند که فیلم «بتمن» ساخته تیم برتون بیشتر بر روی شخصیت جوکر تمرکز دارد تا سایر شخصیت‌ها ولی این گفت و گوها به این معنی نیست که بتمن صحنه‌های خاص خود را در اختیار نداشته باشد. در قسمتی از فیلم پس از اینکه ویکی ویل دعوت به گالری هنر گاتهام را قبول و وارد آن‌جا می‌شود، توسط جوکر و آدم کش‌هایش اسیر می‌شود. در این میان گفت و گوهایی بین ویکی و جوکر صورت می‌گیرد تا اینکه ویکی یک پارچ آب به صورت جوکر می‌کوبد. در این صحنه جوکر تظاهر به آسیب دیدن می‌کند و از آن طرف ویکی ویل نگران این است که آسیب جدی به جوکر وارد نکرده باشد تا اینکه جوکر دیوانه‌وار به صحبت‌های خود ادامه می‌دهد. دقیقا در لحظه‌ای که مخاطب فکر می‌کند اتفاقی ناگوار برای ویکی ویل رخ خواهد داد، بتمن از سقف گالری وارد شده و ویکی را گرفته و از محیط خارج می‌شود. این اتفاق به قدری سریع و خوب است که جوکر حیران می‌ماند.

The Dark Knight Rises

۶- صحنه دزدیدن هواپیما توسط بین در فیلم The Dark Knight Rises

پس از موفقیت فیلم «شوالیه تاریکی» The Dark Knight، همه مخاطبان سینما انتظارات زیادی از قسمت بعدی یعنی The Dark Knight Rises داشتند. قطعا خود کریستوفر نولان نیز به خوبی از این موضوع با خبر بود و برای همین در این نسخه شاهد معرفی شخصیت بین به بهترین شکل هستیم. جایی که آیدن گلن سه شخص روپوش دار را به هواپیما خود آورده و سپس از آن‌ها در مورد مردی بنام بین سوال می‌کند و اندکی بعد، متوجه می‌شویم که خود بین یکی از این سه شخص‌ روپوش دار است و در ادامه شخصیت بین و گوشه‌ای از نقشه‌ای که در سر دارد به بهترین شکل برای مخاطب به تصویر کشیده می‌شود. یک شخصیت کاملا کاریزماتیک که ابتدا با شوخ طبعی به سوالات آیدن گلن جواب داده و سپس بی رحمی خود را در کشتن آدم‌ها نشان می‌دهد و در نهایت هوش وی در نحوه دزدیدن یک هواپیما در راستای عملی کردن نقشه خود را شاهد هستیم.

The Dark Knight.

۵- نوار ویدیویی جوکر در فیلم The Dark Knight

قطعا سه گانه نولان صحنه‌هایی را از بتمن و شخصیت‌های کامیک بوکی مربوطه در بر دارد که تا به حال در فیلم‌های مشابه ندیده‌ایم. یکی از آن صحنه‌ها مربوط به نوار ویدیویی تهدید آمیز جوکر است. جایی که وی مردم گاتهام را تهدید می‌کند که اگر بتمن چهره واقعی خود را نشان ندهد، هر روز یکی از شهروندان را خواهد کشت. در این ویدیو شاهد این هستیم که جوکر با دیوانه بازی‌های معروف خود در حال شکنجه دادن شخصی است که لباس بتمن را پوشیده است. قطعا هیث لجر با بازی کردن نقش جوکر، دیوانه‌ترین و روان‌ پریش‌ترین جوکری را که تا به حال در فیلم‌های کامیک بوکی قرار داده شده است به نمایش گذاشت. چهره‌ای که وقتی دوربین او را نشان می‌دهد، به همگان می‌فهماند که تنها شخصی که می‌تواند گاتهام را نجات دهد، بتمن است.

The Dark Knight Rises

۴- صحنه اولین نبرد بتمن با بین در The Dark Knight Rises

رویارویی بتمن و بین در اولین نبردشان طی فیلم The Dark Knight Rises، یکی از بهترین نبرد‌های کامیک بوکی است که در آن شاهد بتمنی هستیم که از نظر فیزیکی و روحی روانی چندین پله از بین پایین‌تر است. شخصی که فکر می‌کند بین مثل سایر شخصیت‌هایی هست که قصد دارند گاتهام را از بین ببرند. در آن سوی میدان شخصیت بین حضور دارد. شخصی که قصد دارد گاتهام و صد البته بتمن را با خاک یکسان کند و در این مبارزه هم از نظر روحی و هم از نظر فیزیکی بتمن را خورد می‌کند. با شکستن مهره‌های کمر بروس وین مطمئن می‌شود که بروس نمی‌تواند پا به پای او به مبارزه کردن بپردازد. ای کاش آخرین نبرد این دو شخصیت کامیک بوکی نیز به اندازه اولین مبارزه از جذابیت و هیجان بالایی برخوردار بود. هیجانی که حتی مخاطب نیز انتظار چنین اتفاقی را نداشت و کارگردان فیلم به خوبی بیننده را شگفت‌زده کرد.

The Dark Knight

۳- شرح دادن شخصیت جوکر توسط آلفرد در فیلم The Dark Knight

سکانسی که آلفرد شخصیت جوکر را برای بروس وین شرح می‌دهد، یکی از بهترین‌های فیلم The Dark Knight است و نشان دهنده این است که نولان و تیم سازنده فیلم چقدر خوب جوکر را می‌شناسند. پس از برهم زدن مهمانی در راستای جمع کمک و حمایت از هاروی دنت توسط بروس وین و اتفاقات پس از آن، بروس و آلفرد به گفت و گو در مورد نقشه‌های جوکر و هدفش می‌پردازند. آلفرد داستانی را تعریف می‌کند. داستان یک دزد اهل کشور برما که جواهراتی را دزدیده ولی به جای فروش‌شان، آن‌ها را دور می‌ریخت. سپس بروس از روی کنجکاوی از آلفرد می‌پرسد که چرا آن دزد چنین کاری انجام می‌دهد و از آن‌جایی که آلفرد به خوبی جوکر را شناخته بود، این چنین جواب داد:

بعضی از مردم دنبال چیزهای منطقی مثل پول نیستند. آن‌ها را نمی‌توان خرید و اذیت کرد یا با استدلال‌های مختلف قانع کرد و وارد مذاکرده شد. بعضی از مردم فقط می‌خواهند نابودی دنیا را تماشا کنند.

Batman Vs Superman: Dawn of Justice

۲- نجات دادن مارتا کنت توسط بتمن در فیلم Batman Vs Superman

درست است که فیلم بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت از خیلی از جهات دارای نقاط ضعف بزرگ و کوچکی است ولی یکی از سکانس‌های این فیلم، یکی از بهترین سکان‌هایی است که در فیلم‌های بتمن شاهد آن بوده‌ایم. جایی که پس از مبارزه بتمن و سوپرمن، وی به سوپرمن قول می‌دهد تا مارتا کنت، مادر سوپرمن، را از انبار لکس لوتر نجاد دهد و اتفاقات و مبارزه بتمن در راستای این آزاد سازی واقعا عالی است. در سه گانه نولان، بتمن را شخصیتی دیدیم که همیشه مجرمین را در بهترین حالت تحویل قانون می‌دهد ولی زک اسنایدر، چهره‌ی خشن و بی‌رحمی از بتمن را به تصویر کشید. وی نشان داد که اگر بتمن بخواهد بی‌رحم باشد، بدترین کارها را می‌تواند انجام دهد و هیچ شخصی توان مقابله کردن با او را ندارد. تنها نکته منفی این قسمت این است که در تریلرهای فیلم بیشتر این بخش که شامل مبارزه بتمن و سوپرمن می‌شود، برای مخاطبین اسپویل شده بود.

The Dark Knight

۱- بازجویی از جوکر در فیلم The Dark Knight

رویارویی جوکر و بتمن پس از اینکه گوردون وی را در بازداشتگاه زندانی می‌کند، بهترین سکانسی است که در فیلم‌های بتمن می‌توان به آن اشاره کرد. در این سکانس شاهد این هستیم که بتمن برای بازجویی از جوکر وارد بازداشتگاه شده و به بحث و گفت و گو می‌پردازند. در این قسمت شاهد این هستیم که نولان صحنه به صحنه به ارامی باعث ایجاد تنش در بین این دو شخصیت می‌شود. جوکر و صحبت در مورد اینکه مردم گاتهام تا زمانی بتمن را به یاد دارند که به وی نیاز داشته باشند، به خوبی باعث بهم ریختن بروس وین از نظر روحی و روانی می‌شود و بازهم هیث لجر هنر بازیگری خود در نقش جوکر را به تصویر می‌کشد. ترکیب هیث لجر در نقش جوکر در کنار موسیقی گوش نواز هانس زیمر و کارگردانی بی‌همتای نولان سبب شده تا شاهد یکی از بهترین ترکیب‌های سینمایی باشیم.

در انتها نظر خود را در مورد این صحنه‌ها را با ما در میان بگذارید.


منبع Whatculture
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده