نظر تحلیل گران در مورد صنعت بازی در سال ۲۰۱۷
متاسفانه سال ۲۰۱۶ همانند یک چشم بر هم زدن به اتمام رسید. سال ۲۰۱۶ میلادی را میتوان سالی شلوغ و پر از حوادث جالب برای صنعت بازیهای ویدیویی دانست. عرضه اولین کنسول میان نسلی، عرضه هدستهای واقعیت مجازی که شدیدا در تلاش هستند تا نظر مخاطبان را به خود جلب کنند، روشهای مختلف نینتندو و جذب کاربران پلتفرمهای موبایل و از طرفی معرفی کنسول نینتندو سوییچ و رشد مسابقات eSports که روز به روز بزرگتر میشود. حالا سوال اینجاست در سال ۲۰۱۷ چه اتفاقاتی رخ خواهد داد؟
در همین راستا سایت GameIndustry.biz همانند سنت هر ساله خود با دعوت کردن از چند تحلیلگر صنعت بازیهای ویدیویی، نظرات آنها را در مورد اتفاقات سال ۲۰۱۷ میلادی پرسیده است. این تحلیلگران عبارتند از جوست ون درانن، تحلیلگر سوپر دیتا / پاتریک واکر، تحلیلگر EEDAR / پیرس هاردینگ رولز، تحلیلگر IHS Markit / مایکل پچر، تحلیلیگر Wedbush Securities و دکتر سرکان توتو، تحلیلیگر Kantan Games. قطعا خواندن تحلیلهای این اشخاص نام آشنا و پیشبینیهایشان در نوع خود جالب و خواندنی است.
جوست ون درانن از سوپردیتا
در سرتاسر جهان درآمد موبایل گیمینگ به ۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید
توسعه دهندگان قدیمی با عرضه بازیهای پولی خود کاربران و مشتریان را مجبور به پرداخت هزینه برای بازیهای خود کرده و از آن طرف کمپانی نینتندو نیز سهم بیشتری از پلتفرم موبایل را از آن خود خواهد کرد. از اینرو سایر کمپانیها نیز سعی میکنند همانند نینتندو کارهای مشابهی را انجام دهند.
مسابقات eSports به یک بازار کسب درآمد برای رسانهها تبدیل شده و به رشد خود ادامه خواهد داد
رشد فعلی مسابقات eSports و سرمایهگذاریهایی که بر روی این مسابقات میشود، سبب شده تا تیمهای شرکت کننده، ناشران و همچنین پلتفرمهای حضور یافته در این مسابقات، از بالاترین کیفیت برخوردار باشند. دو کمپانی بلیزارد اکتیویژن و رایوت گیمز هرکدام از طریق فروش حق پخش مسابقات نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار درآمد کسب خواهند کرد. همچنین در سال ۲۰۱۷ میلادی توقع دارم تا برگزاری مسابقات زودتر از قبل انجام شود و برگزار کنندگان با توجه به اهمیت رشد مسابقات، آنها را زودتر از قبل شروع کنند.
کمپانی اکتیویژن ۱۰۰ میلیون دلار بر درآمد خود اضافه خواهد کرد
ناشران به دنبال کسب درآمد بیشتر از طریق راههای مختلف هستند و قصد دارند از طریق تبلیغات بیشتر، ۹۵ درصد کسانی که برای خرید بازیها هزینه نمیکنند مجبور به خرید بازیها خواهند کرد. کمپانی اکتیویژن یکی از آن دسته ناشرانی است که کار خود را در این زمینه و فروش دیجیتالی محصولاتش بلد بوده و تا اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی درآمد خود را افزایش خواهد داد.
پاتریک واکر از EEDAR
واقعیت مجازی در سال ۲۰۱۷ میلادی سال خوبی را پشت سر خواهد گذاشت
پیش بینی من در سال پیش این بود که مخاطبان از واقعیت مجازی شگفت زده خواهند شد ولی در بازار محتویات ارزشمندی برای تجربه کردن پیدا نخواهند کرد. هایپهای دور واقعیت مجازی با پلیاستیشن VR شدت گرفت و خیلی از مخاطبان با دیدی مثبت به این قضیه نگاه میکردند تا اینکه هدستهای واقعیت مجازی عرضه شدند و تا پایان تعطیلات، مورد خاصی را از آنها مشاهده نکردهایم. من در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از پیش برای واقعیت مجازی و مسیری که پیش گرفته است هیجان زدهام. تولید کنندهها و توسعه دهندگان محتویات بیشتری را ارائه خواهند داد و حتی شاهد ورود واقعیت مجازی در پلتفرم موبایل نیز خواهیم بود. برای اولین بار ما در EEDAR به تجربه بازیهای عرضه نشده واقعیت مجازی پرداختیم و پس از تجربهای که کسب کردیم، باعث شد که بگویم ایول! اگر یک گیمر هستید حتما برای تجربه و بهره بردن از نهایت لذت واقعیت مجازی باید یک سیستم رده بالا تهیه کنید.
نینتندو سوییچ شروع خوبی خواهد داشت ولی پشتیبانی استودیوهای Third Party از آن به کندی پیش خواهد رفت و راه سختی را در پیش دارد
موفقیت یا شکست نینتندو سوییچ در روز عرضه مشخص نخواهد شد. قیمت عادلانه و انحصاریهای نینتندو و همچنین صبری که از هواداران لبریز شده است، باعث فروش خوب این کنسول در روزهای اول عرضه خود خواهد شد. موفق بودن یا نبودن نینتندو سوییچ بستگی به پشتیبانی استودیوهای Third-Party از این کنسول دارد. همچنین یک بخشی از آن به کاربران نیز بستگی دارد که آیا کاربران نیز به یک کنسول هیبریدی نیاز دارند یا نه. در EEDAR همیشه این سوال برای ما پیش آمده است که آیا گیمران علاقهای به بازی کردن این دسته از بازیها دارند یا نه. متاسفانه پیش بینی من این است که موفقیت در بازار را قدرت یک کنسول مشخص میکند و برای تجربه گیمینگ به صورت پورتابل گوشیهای موبایل بهترین انتخاب هستند و اگر شما یک کنسول هیبریدی که قدرت چندان بالایی ندارد انتخاب کنید، شما را در میانه راه تنها خواهد گذاشت.
در سال ۲۰۱۶ میلادی برند بودن بازیهای موبایل نقش مهی ایفا کردند
موفقیتهای کوتاه مدت در پلتفرمهای موبایل باعث شد شاهد استراتژیهای جدید و کسب درآمد زیاد ناشران باشیم. برای مثال به دلیل مجبوب بودن برند پوکمون، بازی Pokemon Go با ارائه یک سری استراتژیهای جدید توانست به موفقیت بالایی برسد. از آن طرف بدلیل موفقیت آیپی کلش، بازی Clash Royal به موفیت بالایی دست پیدا کرد و در آخر بازی Super Mario Run توانست میلیونها بار از طریق اپ استور اپل دانلود شود و رکوردهای جدیدی را کسب کند. ظاهرا موفقیتهای این بازی ادامه دار خواهد بود. همچنین این آمار نشان داد که موفقیت طولانی مدت در بازار موبایل کار آسانی نیست. درآمدزدایی Pokemon Go ماه به ماه در حال کاهش است و در گذشته پیش بینی من در مورد موفقیت یا عدم موفقیت Clash Royal در طولانی مدت با شک و تردیدهایی بهمراه بود و در آخر مشاهده کردیم که پیش بینی من به حقیقت پیوست. حال آیندهای مشابه را برای سوپرماریو ران پیش بینی میکنم. تعداد دفعات دانلود بیش از حد آن هم در مقیاس بازیهای موبایل و همچنین ثبت کردن رکوردهای دیگر باعث بر زبان افتادن نام بازی میشود ولی، این که یک نسخه اصلی بازی پولی باشد، باعث میشود رفته رفته شاهد کم شدن درآمد حاصل از این بازی در بازار موبایل نسبت به سایر رقیبان باشیم.
سال ۲۰۱۷ میلادی، آخرین سالی است که شاهد واژه نسل کنسول خواهیم بود
این جهش مایکروسافت را به کورس رقابت کنسولها باز میگرداند. مایکروسافت به خوبی مکان خود را برای عرضه یک کنسول میان نسلی پیدا کرده است. قدرتی که ایکسباکس اسکورپیو در اختیار دارد برای اجرای بازیها با رزولوشن 4K و بازیهای واقعیت مجازی لازم است. از آن طرف مایکروسافت در حال انجام قابلیت کراس پلتفرم بین پیسی و کنسول است تا مرز بین این دو را از بین برده و بازار بازیهای پیسی را رشد دهد و عرضه هدستهای واقعیت مجازی Third-Party و کنسول ایکسباکس اسکورپیو در یک بازه زمانی مشخص وارد بازار خواهند شد. من فکر میکنم صعنت بازیهای ویدیویی قدرت تخریب پذیری مرز بین کنسول گیمینگ و پیسی گیمینگ را دست کم گرفته است.
پیرس هاردینگ رولز از IHS Markit
عملکرد کلی بازار
تیم IHS Market پیش بینی میکند که میزان پرداختی مشتریان سرتاسر جهان برای بازیهای ویدیویی به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ میلادی خواهد رسید و همچنان به رشد ۶ درصدی خود ادامه خواهد داد. همچنین بخش بازیهای ویدیویی به گسترش بازار مشتریان خود نسبت به فیلمهای باکس آفیس و علاقهمندان به سینما، سرویسهای ویدیویی آنلاین، سرویسهای استریم موسیقی و خرید آلبومهای موسیقی ادامه خواهد داد. یکی از دلایلی که باعث رشد بازار میشود، وجود برنامههای مربوط به بازیهای مختلف بر روی گوشیهای موبایل است. برنامههایی که به مخاطب اجازه میدهند تا از طریق برنامه مورد نظر به بازی مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند تا در صورت عدم دسترسی به پیسی کارهای خود را انجام دهند. از طرفی چین همچنان بزرگترین بازار گیمینگ باقی خواهند ماند و از آمریکا پیشی خواهد گرفت. همچنین انتظار داریم تا خرید و استفاده از کارتهای Microtransactions ۶۹ درصد رشد داشته باشد.
توسعه دستگاهها و تکنولوژی
ما پیشبینی میکنیم که در سال ۲۰۱۷ میلادی پلیاستیشن 4 ۲ برابر ایکسباکس وان فروش خواهد کرد و مجموع فروش این دو پلتفرم به ۲۷ میلیون دستگاه خواهد رسید. ما اصلا انتظار این را نداریم که مایکروسافت با فروش خوب خود در اروپا، فاصله را کمتر کند. همچنین ما باید تا سال ۲۰۱۸ میلادی صبر کنیم تا شاهد رشد ۵۰ درصدی خریدهای دیجیتالی بر روی کنسولها باشیم. در بخش کنسولهای جدید، با اینکه کنسول نینتندو سوییچ توانسته است نظرات مثبتی را در اختیار بگیرد ولی نگران این هستم که این کنسول از پیچیده بودن رنج برده و طیفهای مختلف مخاطبان را نتواند به خود جذب کند. امیدوارم نحوه بازاریابی و ساختار این کنسول به گونهای باشد که چالشهای زمان Wii U را از بین ببرد. ما پیشبینی کردهایم که این کنسول در سال ۲۰۱۷ میلادی ۴ میلیون دستگاه فروش خواهد داشت ولی چشم انداز ما امکان دارد پس از اعمال قیمت و معرفی محتویات و سخت افزار کنسول، تغییر پیدا کند. در این میان نینتندو دارای یک برگ برنده است. برگ برندهای بنام بازار اسمارت فونها که قطعا در فروش این کنسول تاثیر گذار خواهد بود. با اینکه یک فرض در این میان وجود دارد و آن هم دچار شدن به سرنوشت کنسول 3DS است، من فکر میکنم هنوز کنسولهای پورتابل میتوانند یک نسل دیگر در بازار باقی بمانند. با این تفاسیر باید منتظر استریم نینتندو از کنسول نینتندو سوییچ باقی بمانیم. با استراتژی و جاه طلبی جدید مایکروسافت برای ارائه بازیها با رزولوشن 4K واقعی از طریق ایکسباکس اسکورپیو، من فکر میکنم تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی شاهد عرضه این کنسول نباشیم و در سال ۲۰۱۸ میلادی، ایکسباکس اسکورپیو روانه بازار شود. همچنین من فکر میکنم که قیمت این کنسول از پلیاستیشن 4 پرو نیز بیشتر باشد. از طرفی بواسطه همکاری مایکروسافت و آکیولس، اصلا نباید هیجان زده شویم از اینکه هدست واقعیت مجازی آکیولس ریفت در آینده از ایکسباکس اسکورپیو پشتیبانی کند.
انتظارات از واقعیت مجازی
من فکر میکنم در آستانه رویارویی با واکنشها و انتقادهای شدید از واقعیت مجازی هستیم. جایی که توسعه دهندگان برای ارائه نمونههای اولیه خود دیگر پولی در جیب ندارند. بدلیل هایپهای بیش از حد از واقعیت مجازی مشتریان وارد مرحلهی تفکر شده که این اتفاقات بیشتر جنبه تجاری داشته در سال ۲۰۱۷ شاهد واکنشهایشان خواهیم بود. همچنین من انتظار دارم خبرهای منفی در این باره منتشر شده و در اواخر ۲۰۱۷ روند واقعیت مجازی و محتویاتش مثبت خواهد بود. همچنین انتظار دارم پلیاستیشن VR در سال ۲۰۱۷ بتواند سال خوبی را پشت سر گذاشته و خروجی و بازدهی این هدست نسبت به عدم رضایت در زمان عرضه بهتر شود. در آخر با این که در سال ۲۰۱۶ میلادی اکثر اخبار حول هدستهای واقعیت مجازی بود ولی سال ۲۰۱۷ میلادی شاهد خبرهای بیشتری حول محتویات این هدستها هستیم.
مایکل پچر از ودباش سکیوریتیز
امسال قیمت پلیاستیشن 4 به ۱۹۹ دلار کاهش خواهد یافت. من فکر میکنم سونی همچنان به خفظ فاصله خود با مایکروسافت ادامه خواهد داد و فروش کنسول این کمپانی را در رتبه دوم نگه خواهد داشت. همچنین برای فروش بیشتر سونی اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی قیمت پلیاستیشن 4 اسلیم را نیز به ۱۹۹ دلار کاهش خواهد داد. کمپانی راک استار گیمز از سال ۲۰۱۳ تا به امروز بازی عرضه نکرده و من فکر میکنم بازی Red Dead Redemption 2 در سال ۲۰۱۷ میلادی مشتریان را راضی خواهد کرد. استودیو اسلجهمر (Sledgehammer) با عرضه کالاف دیوتی بعدی (نسخهای جدید از مدرن وارفر) باز به دوران با شکوه خود باز خواهد کشد. البته من فکر میکنم بخواهند ادامه Advanced Warfare را ساخته و آن را به یک مجموعه تبدیل کنند. بازی سوپرماریو ران از همان زمان معرفی خود در ماه ژوئن میلادی توانست مخاطبین زیادی را به خود جذب کند و نتیجه آن، آمار و ارقامی است که از این بازی منتشر شده است. با وجود محبوب بودن این برند، نینتندو استراتژی خوبی را برای عرضه بازیها به این نحو (برای شروع چند مرحله رایگان بود و برای مابقی مراحل باید یک هزینه را پرداخت کنید) در پیش نگرفته است. من فکر میکنم فروش بازی سوپرماریو ران سریعا کاهش خواهد یافت. بازی Pokemon Go از لیست ۱۰ تا بازی برتر کشورهایی که جمعیت آنها بیش از ۲۰ میلیون نفر است، خارج خواهد شد. پوکمون گو بازی خوبی است ولی بیشمار پوکمون برای در اختیار گرفتن وجود دارد. موجودی کنسول نینتندو سوییچ تا ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی تمام خواهد شد. ظاهر و قابلیتهای کنسول ظاهرا جالب بوده و قیمت آن هم قابل قبول است و من انتظار دارم درخواستها برای خرید این کنسول زیاد باشد. اگر پشتیبانی استودیوهای Third Party از این کنسول صحت داشته باشد (واقعا بازیهای خود را عرضه کنند) درخواستها برای این کنسول زیاد خواهد بود. قیمت ایکسباکس اسکورپیو ۳۹۹ دلار خواهد بود و اگر پلیاستیشن 4 پرو تا آن زمان کاهش قیمت داشته باشد، این قیمت مناسب نخواهد بود. اما مایکروسافت یا باید قیمتی عادلانه در راستای رقابت خود انتخاب کند یا اینکه در فروش همچنان عقب بماند.
دکتر سرکان توتو از کانتان گیمز
سال ۲۰۱۷ میلادی سالی بحرانی برای نینتندو خواهند بود
من فکر میکنم سال ۲۰۱۷ میلادی نسبت به سالهای گذشته، سالی بحرانی و حیاتی است. نینتندو سوییچ یک انقلاب برای این کمپانی بحساب میآید. این اولین بار است که نینتندو هم مخاطبان کنسولهای پورتابل و هم مخاطبان کنسولهای خانگی را هدف قرار داده است. همچنین من فکر میکنم سال ۲۰۱۷ میلادی، اولین سالی است که نینتندو بر روی پلتفرم موبایل موفقیت بزرگی را کسب خواهد کرد. اگر شاهد کیفیت بالا، ارائه تجربه کامل و رایگان بودن بازی در بازیهای موبایل نینتندو باشیم، میتواند عملکرد خوبی را از خود نشان دهد. البته این موفقیت به عرضه نینتندو سوییچ بستگی دارد. با موفقیت این کنسول نینتندو آیپیهای جدیدتری برای موبایل و پلتفرمهای خود معرفی خواهد کرد.
در بازار رقابتی سونی و مایکروسافت تغییر چندانی شاهد نخواهیم بود
من انتظار تغییرت زیادی در سخت افزار کنسولها در سال آینده ندارد. سونی به لطف پلیاستیشن 4 به اندازه کافی از رقیب خود پیشی گرفته است. از آن طرف مایکروسافت باید مطمئن شود که ایکسباکس اسکورپیو میتواند در سریعترین زمان ممکن روانه بازار شود. اولین اطلاعاتی که از این کنسول منتشر شد، خبر از یک هیولای واقعی را میداد ولی قطعا سونی برای روز عرضه ایکسباکس اسکورپیو خود را آماده کرده است.
پلتفرم موبایل متحدتر از قبل خواهد بود
من فکر میکنم در سال ۲۰۱۷ میلادی شاهد حضور پررنگتر استودیوها در فضای پلتفرم موبایل باشیم. این پلتفرم هم از سمت مشتری و هم از سمت سازنده و محصولات جدید به ناحیه اشباع رسیده و تقاضا زیاد است. همانطور که قبلا هم اعلام کردم، نینتندو در سال ۲۰۱۷ میلادی میتوانید برای اولین سال خود را بر روی پلتفرم موبایل به عنوان یک کمپانی قدرتمند معرفی کند.
شاهد محبوبیت بیشتر بازیهای HTML5 خواهیم بود
فیسبوک در سال ۲۰۱۶ میلادی بازیهای جالبی را برای شبکه اجتماعی خود به ارمغان آورد و من فکر میکنم این کمپانی سعی میکند با پشتیبانی بیشتر از بازیهای HTML5 راه خود را از دو کمپانی اپل و گوگل جدا کند. این صنعت ویژه و خاص در گذشته در بازارهای ژاپن و چین راه خود را پیدا کرده است و من باور دارم HTML5 در سال ۲۰۱۷ میلادی در غرب نیز راه خود را پیدا کند.