مصاحبه پیتر مور با یوروگیمر در مورد آینده کنفرانسهای مرتبط با بازی
از هر شخصی که در مورد نمایشگاه گیمزکام امسال بپرسید به شما میگوید که با یک نمایشگاه سرد و متفاوت نسبت به همیشه مواجه بودیم. اگر نمایشگاههای سال پیش را به یاد داشته باشید، همیشه شاهد رونمایی از بازیهای جدید بودیم ولی امسال، تمامی بازیها، بازیهایی بودند که قبلا معرفی شده و ویدیویهای زیادی نیز از آنها دیده بودیم. همچنین علاوهبر نبود بازیهای جدید، حتی کمپانیهای معروف نیز نمایشی نداشتند. سونی که از قبل اعلام کرده بود در این نمایشگاه حضور ندارد و مایکروسافت نیز فقط آرون گرینبرگ، رئیس بخش بازاریابی و فروش ایکسباکس، را فرستاده بود تا از باندلهای کنسول ایکسباکس وان S رونمایی کند.
در کل پس از معرفیها و نمایشهای خیره کننده کمپانی و استودیوها در نمایشگاه E3 2016، در گیمزکام شاهد نمایشهای خاصی نبودیم. علاوهبر کمپانیهای ذکر شده، نینتندو نیز کنفرانس خاصی نداشت، آن هم زمانی که همه تشنه منتشر شدن اطلاعاتی از کنسول نینتندو NX هستیم. از آن طرف استودیو بلیزارد در کمال ناباوری فقط در مورد بازیها و بستههای الحاقی بازیهای خود صحبت کرد و خبری از کنفرانسی که قولاش را داده بودند نبود. ولی جدای از تمامی این سازندههای Third-Party، جالبترین بخش این نمایشگاه مربوط به الکترونیک آرتز میشود. کمپانیای که بجای برگزاری کنفرانس یک پخش زنده از بازیهایی نظیر FIFA 17، Battlefield 1 و Titanfall 2 را در نظر گرفته بود. پخش زندههایی که بعضا خیلی طولانی بوده و حوصله آدم را سر بردند.
حال در همین راستا سایت یوروگیمر پس از این پخش زنده با پیتر مور، مدیر بخش ورزشی الکترونیک آرتز، مصاحبهای در مورد اجرای پخش زنده بجای کنفرانس خبری کرده و در آن صحبتهای جالبی در مورد آینده بازیهای الکترونیک آرتز و همچنین آینده کنفرانسهای خبری زده شده است.
یوروگیمر: نمایشگاه گیمزکام برای شما چطور بود؟ فکر میکنید رویداد شما چطور پیش رفت؟
: من فکر میکنم برنامه ما به خوبی پیش رفت. البته بعضیها سردرگم بودند زیرا با یک برنامه تلویزیونی بجای یک لایو استریم مواجه شدند.
یوروگیمر: فکر میکنم منظور شما اشخاصی مثل ما است، انکار نمیکنیم زیرا ما هم از این کار بسیار متعجب شدیم.
: بله من متوجه شدم. تو و مارتین را دیدم که شدیدا متعجب و سردرگم شده بودید. ما توضیح خوبی برای این اتفاق برای ۸۰۰ بیننده خود انجام ندادیم، کسانی که در ابتدا حسابی آماده و منتظر بودند تا نمایش بازیها را ببینند ولی با یک رویداد متفاوت روبرو شدند.
یوروگیمر: بله من فکر میکنم که فقط انتظار داشتیم از چند بازی رونمایی شود.
: آیا ما نوید چند رونمایی را دادیم؟ خیر این فقط یک لایو استریم کلاسیک (اشاره به پخش زنده الکترونیک آرتز به جای کنفرانس خبری یا لایو استریم) بود که برگزار کردیم.
یوروگیمر: خب طبق اخبار داخل اینترنت یک سری انتظارات وجود داشت. ظاهرا این روزها اینترنت هم اشتباه میکند.
: من فکر میکنم این اتفاق بدلیل وجود کنفرانسهای خبری سالانه و انتظاراتمان از آنها بهجای لایو استریمها رخ داده است. البته ما طی برنامه خود در گیمزکام 2016 یک سری اطلاعات جزئی و مفید را از بازیهایمان در اختیار مخاطبان قرار دادیم. همچنین در ماه ژوئن میلادی و کنفرانس خبریمان در نمایشگاه E3 2016 ( اشاره به کنفرانس EA Pplay) رونماییهای بسیاری را به همراه جزئیاتی فراوان در اختیار مخاطبین خود قرار دادیم. من فکر میکنم این دو رویداد بسیار بهم نزدیک بوده و یکدیگر را تکمیل کردهاند.
یوروگیمر: درست است. در نمایشگاه گیمزکام امسال به هیچوجه شاهد کنفرانس خبری سنتی مثل سالهای پیش نبودیم.
: من خیلی موافق این حرف نیستم. تام آن کنفرانس خبری دارای آینده است. بگذار یک توضیح در این مورد بدهم. در اینجا چه چیزی میبینی (اشاره به رویداد EA و اخبار حول این رویداد)؟ اینجا پر از مشتریهای کلیدی و همیشگی، مشتریهایی که خریدهای دیجیتالی انجام میدهند، فروشندههای خرده فروشیهای مختلف و تعدادی بیننده است که شاید ۴۰ درصد با برنامه ما در این سالن ارتباط برقرار کردهاند. آیا تو قبلا هم اینجا بودی؟
یوروگیمر: نمایشگاه گیمزکام؟ آره بودم.
: داخل سالن مربوط به الکترونیک آرتز هم حضور داشتی؟
یوروگیمر: بله
: برنامه گیمزکام بیشتر شبیه به اتاق نمایشهای IKEA بود. ولی مثل کنفرانس EA Play، نشان داد که ما چطور آینده را مشاهده میکنیم. رسانههای مختلف، حضور اشخاص مهم، طرفداران و خبرنگارهایی که همیشه دنبال اطلاعات هستند حق دارند تا بازیهای مورد علاقه خود را با اطلاعاتی کامل مشاهده کنند و من، فکر میکنم در گیمزکام این کار را به بهترین نحو انجام دادیم. من میدانم که اعلام کردید مخاطبانی که حضور داشتند در حال ترک سالن هستند، آنها اطلاعات خود را دریافت کردند ولی، اعلام نکردید که حدود ۴۰۰ نفر در این سالن بودند و پس از برنامه تعدادی از آنها به بازی کردن بازیها پرداختند. بله عدهای هم رفتند و من به هیچوجه انتظار نداشتم تمامی آنها تا آخرین لحظات در سالن باقی بمانند.
یوروگیمر: قطعا همینطور است. من تجربه خوبی از بازی کردن Battlefield 1 و Titanfall 2 کسب کردم.
: و این یعنی هدف و مقصود ما از برگزاری این رویداد.
یوروگیمر: البته این تجربیات بیشتر برای کسانی است که در سالن حضور داشتند ولی برای کسانی که در خانه به استریم این پخش زنده پرداختند، قضیه کمی متفاوت است.
: خب من مثل همیشه در حال خواندن لایو چت یوروگیمر بودم و با این جمله تو مواجه میشدم که میگفتی همین حالا از سایت خارج شوید و این لایو چت را دنبال نکنید. ظاهرا خیلیها با این کلیک کردن و تایپ کردنهای تو موافق نبودند. موقع خواندن به این فکر بودم که شاید واقعا هدف اصلی این رویداد را درک نکردهای.
| |
یوروگیمر: چرا درک کردم.
: من مطمئن نیستم انتظار همچین موردی را داشتی. ولی ما انتظار داشتیم که تعدادی از هواداران بازی فیفا، بتلفیلد ۱ و تایتان فال ۲ را به این رویداد جذب کنیم. خب این اتفاق افتاد و خیلیها به تجربه این بازیها پرداخته و پس از اتمام نمایش و تجربه بازی مورد علاقه خود، همانطور که مارتین گفت و من انتظار داشتم این سالن را ترک کردند.
یوروگیمر: به نمایشگاه E3 برگردیم. جایی که نمایشهای جدیدی از بازیهای جدید و قدیمی منتشر شد. نمایشی از بازی Mass Effect: Andromeda و پروژهای شبیه به بازی Unravel. خب اگر در گیمزکام قرار نیست اطلاعاتی از این بازیها دریافت کنیم، پس چه زمانی اطلاعات بیشتر از این بازیها بنمایش در میآید؟
: خب اول از همه من اینجا هستم تا در مورد بازیهای رقابتی (آنلاین) صحبت بکنم و دوم اینکه، اگر شما از طرفداران بازی مس افکت هستید، حتما میدانید که استودیو بایوور، سازنده بازی Mass Effect: Andromeda، در کار خود تبهر خاصی دارد. همانند آشپزی که در یک آشپزخانه سالها در حال آشپزی کردن است. ما دست آنها را باز گذاشتهایم تا بازی را آنطور که دوست دارند بسازند و خب چند ماه دیگر متوجه اطلاعات کامل از این بازی خواهید شد.
یوروگیمر: یک سری موارد دیگر هم در حال تغییر کردن است. همانند صحبتهای رسانهها در مورد کنفرانسهای خبری و اینکه سازندههای کنسول در حال رونمایی از کنسولهای جدید خود در یک بازه بسیار کوتاه از عرضه کنسولهای قبلی هستند. من در حال تصور این قضیه هستم که سازندههای بزرگی نظیر الکترونیک آرتز شدیدا از این بابت که کنسولها نیز همانند پیسی از قدرت بالایی برخوردار میشوند، بسیار خوشحال هستند.
: خب بله و در رسانهها به صورت عمومی هم اعلام کردیم که برنامههایی برای دو کنسول و داریم. طبق تجربههای ما از عرضه کردن دو پلتفرم مختلف و برنامهریزی برای آینده آنها، بنظر میرسد باید شاهد بازیهای انحصاری بیشتری باشیم. آماده شدن برای رزولوشن 4K، آماده شدن برای دنیای واقعیت مجازی. این اتفاقات میان نسلی برای صنعت بازیهای ویدیویی، برای توسعه دهندگانی که قصد دارند ابزارهای بیشتر و قویتری برای بازیسازی در اختیار داشته باشند و توسعه دهندگانی مثل ما بسیار عالی است. من الان اصلا در جایگاهی که قبلا بودم (اشاره به حضورش در مایکروسافت و موقعیت شغلی پیتر مور در آنجا) نیستم و این فقط دیدگاهی است که آن را پیشبینی میکنم.
یوروگیمر: به خوبی متوجه شدم. گفتید که حضورتان در اینجا فقط برای بازیهای رقابتی است. ولی برای ما شما به عنوان یک نماینده از طرف الکترونیک آرتز بحساب میآیید. پس مشکلی ندارد اگر من سوالات بیشتری در این باره بپرسم. ما شنیدیم که مدل ارتقا یافته پلیاستیشن 4 دارای بازیهای انحصاری نیست و فقط بازیها را با کیفیت بالاتری اجرا کرده و مناسب کسانی است که قصد دارند بازیها را با کیفیت و رزولوشن بالاتری تجربه کنند. آیا شما سرمایهگذاریهای خاصی در این باره انجام دادهاید؟
: صادقانه بگویم که نمیدانم! من هیچوقت در بخش توسعه دهندگی الکترونیک آرتز شرکت نکرده و اطلاعاتی در این باره در اختیار ندارم.
PR (شخص سوم): آیا سوالاتی در مورد بازیهای رقابتی و ورزشی دارید؟ زیرا شغل جدید پیتر در راستای این بخشها بوده و این مصاحبه نیز بههمین دلیل ترتیب داده شده است.
یوروگیمر: نه سوالات خاصی در این باره در نظر نداریم.
PR: منظورم این بود که وی مدیر بخش بازیهای رقابتی الکترونیک آرتز است.
: به سوالات خود ادامه دهید. تا آنجایی که بتوانم اطلاعاتم را در اختیار شما قرار خواهم داد.
|
یوروگیمر: نینتندو نیز بنظر میرسد در چند ماه دیگر کنسول جدید خود را معرفی خواهد کرد. الکترونیک آرتز همانند سایر توسعه دهندگان به پشتیبانی از Wii U نپرداخت. حال موضع شما در مقابل نینتندو NX به چه صورت خواهد بود؟
: نمیدانم. واقعا اطلاعات خاصی در ارتباط با این کنسول منتشر نشده است. الکترونیک آرتز به مدت ۳۰ سال است که با نینتندو همکاری داشته و همانطور که قبلا هم اعلام کردم، رابطه کاری ما با نینتندو بسیار خوب است. قطعا هر کنسولی فراز و نشیبهای خود را دارد و در این بین یک سری از توسعه دهندها پشتیبانی کرده و یک سری نیز از این کنسولها پشتیبانی نمیکنند. ولی چیزی که مشخص است این است که الکترونیک آرتز هیچوقت اعلام نکرده که بازیهای خود را برای نینتندو توسعه نمیدهد.
یوروگیمر: الکترونیک آرتز این صحبتها را در مورد Wii U نیز انجام داده بود. شما چطور اخبار مربوط به نینتندو NX را میبینید؟ بنظر میرسد نینتندو باردیگر راهی را در پیش گرفته که با پلیاستیشن و ایکسباکس متفاوت بوده و زیاد در راستای کارهای الکترونیک آرتز نیست. آیا این کارهای صورت گرفته توسط نینتندو شرایط را برای پشتیبانی سایرین از کنسول در دست ساختاش سخت نمیکند؟
نینتندو همیشه در امر بازیهای اول شخص موفق بوده است. زیرا این کمپانی یک سازنده بسیار باهوش و با استعداد در این زمینه است. اگر این سوال را از آنها بپرسید قطعا به شما میگویند که در ابتدا بازیهای اول شخص را برای کنسول خود توسعه داده و عرضه خواهند کرد.
یوروگیمر: نمایشگاه گیمزکام سال آینده را چطور میبینید؟ آیا باز شاهد کم رنگ شدن کنفرانسهای خبری به شیوه گذشته خواهیم بود ؟
به نظر من ما در این مورد کمکاری نکرده و من از کاری که انجام دادیم بسیار خوشحالم. ما خوشحالیم از تعداد کسانی که حضور داشتند یا کسانی که در کانال توئیچ ما را دنبال میکردند. اگر قرار بود درسی آموزنده داده شود و ما آن را یاد بگیریم، شاید این بود که بعضی وقتها باید کارهای متفاوتتری را انجام بدهیم. زمانی که پاتریک صحنه را ترک کرد متوجه این شدید که یک آرامشی خاص در بین شرکت کنندهها دیده میشود. هر شخص یک نوشیدنی در اختیار داشت و از نمایشها لذت میبرد. آنها پس از حدود یک ساعت شروع به ترک سالن کردن و این از نظر ما هیچ ایرادی ندارد. ما قصد داشتیم نمایشهایی از بتلفیلد و تایتان فال را داشته باشیم. این کار را در ادامه انجام دادیم زیرا نمیخواستیم طرفداران مدت زیادی برای کسب اطلاعات منتظر بمانند. در گیمزکام دو اتفاق مختلف رخ داد. اول خوش آمدگویی پاتریک به همراه حضورش بر روی صحنه و پس از آن یک لایواستریم و برنامه زنده که در همان سالن در حال برگزاری بود. ولی وقتی پیامهای تو و مارتین را میخواندم به این فکر کردم که شاید آنها هدف اصلی این رویداد را متوجه نشده و خب این اصلا اشکالی ندارد.
یوروگیمر: من فکر میکنم این یک رویداد بسیار موفق بود ولی نه در بین مخاطبان سایت یوروگیمر. به خاطر همین مارتین بوسیله لحنی شوخی آمیز به مخاطبان میگفت که به خواندن لایو چت یوروگیمر ادامه ندهند.
تو که میدانی من هر روز و همیشه سایت یوروگیمر را چک کرده و وقایع را دنبال میکنم و به این کارم ادامه خواهم داد.
یوروگیمر: سوال آخر
: آیا در مورد بازیهای رقابتی است؟
یوروگیمر: ام....
: راحت باش سوالت را بپرس
یوروگیمر: آیا هنوز آن تتو هیلو را بر روی بازوی خود داری؟
: آره من هنوز آن تتو هیلو را بر روی بازوی دست راست خودم دارم.
یوروگیمر: بعد از تمام این سوال و جوابها فکر میکنم به هیچوجه به شما اجازه صحبت در مورد بازیهای رقابتی و آینده این دسته از بازیها ندادم!
: درست است.
یوروگیمر: آیا موردی هست که بخواهید در مورد این صنعت (بازیهای رقابتی) با ما در میان بگذارید؟
: خب بد نیست نگاهی به معرفیهای الکترونیک آرتز در این زمینه بیندازیم. ما با تهیه و اعلام جوایز نقدی مسابقات فیفا در بخش Ultimate Team که ۱.۳ میلیون دلار است، بزرگترین حرکت در تاریخ فیفا و مسابقات مربوط به این بازی را انجام دادهایم. ما به خوانندههای یوروگیمر که هماکنون در حال خواندن این مصاحبه هستند پیشنهاد میکنیم حتما در این مسابقات شرکت کنند.
یوروگیمر: فکر میکنم تجربه خوبی باشد. ممنون از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید.