نویسنده: محسن وزیری
// سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۲

پرسش و پاسخ: همه چیز راجع به پلی استیشن 4 پرو

سونی در نشست پلی‌استیشن، مدل جدید کنسول خود به نام پلی استیشن 4 پرو را معرفی کرد. اما این کنسول جدید دقیقاً چه قابلیت‌هایی دارد و برای چه قشری از گیمرها ساخته شده؟ در این مطلب به تمام سؤالات شما در مورد پلی استیشن 4 پرو پاسخ می‌دهیم.

پلی‌استیشن 4 پرو بعد از ماه‌ها حرف و حدیث و شایعه، در نشست پلی‌استیشن معرفی شد و به عنوان اولین کنسول میان‌نسلی لقب گرفت. این کنسول که از مدت‌ها پیش با نام‌های پلی‌استیشن نئو و پلی‌استیشن 4K شناخته می‌شد، نسخه‌ی قوی‌تر کنسول فعلی سونی است که با قدرت پردازش گرافیکی بیش از دو برابر، امکان اجرای بازی‌ها در رزولوشن 4K و به صورت HDR را فراهم می‌کند. اما این قابلیت‌های جدید دقیقاً به چه معنا هستند و تا چه حد روی تجربه‌ی بازی‌ها تأثیر می‌گذارند؟ در این مطلب سعی کردیم تمام سوالاتی را که ممکن است برای گیمرها بعد از معرفی پلی‌استیشن 4 پرو به وجود بیاید پاسخ دهیم و راهنمای مناسبی برای کسانی که قصد خرید کنسول یا ارتقای آن را دارند تهیه کنیم.

پلی‌استیشن 4 پرو چه تغییراتی نسبت به پلی‌استیشن 4 داشته است؟

کنسول جدید سونی از لحاظ پردازش گرافیکی، کمی بیش از دو برابر از مدل قبلی قوی‌تر است و سرعت کلاک پردازنده‌ی آن هم افزایش یافته است. اگر بخواهیم وارد مسائل تکنیکی شویم، پلی‌استیشن 4 پرو قدرت گرافیکی برابر ۴.۲ ترافلاپس دارد در حالی که قدرت پلی‌استیشن 4، ۱.۸ ترافلاپس است. مایکروسافت هنگام معرفی پروژه‌ی اسکورپیو اعلام کرد که این کنسول ۶ ترافلاپس قدرت گرافیکی دارد بنابراین حداقل روی کاغذ پلی‌استیشن 4 پرو از کنسول بعد مایکروسافت ضعیف‌تر است. برای مقایسه باید بگوییم که کارت گرافیکی پی‌سی GTX 1080 انویدیا، قدرتی معادل ۹ ترافلاپس دارد.

 
پلی‌استیشن 4 پروپلی‌استیشن 4 (مدل جدید)
تاریخ عرضه۱۰ نوامبر (۲۰ آبان)۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور)
قیمت۴۰۰ دلار۳۰۰ دلار
ابعاد۲۹.۴ در ۳۲.۵ در ۵.۳ سانتی‌متر۲۸.۷ در ۲۶.۴ در ۳.۸ سانتی‌متر
پردازنده محاسباتی
پردازنده ۸ هسته‌ای AMD Jaguar با معماری پولاریس ۶۴ بیتپردازنده ۸ هسته‌ای AMD Jaguar با معماری ۶۴ بیت
پردازنده گرافیکیپردازنده AMD Radeon با قدرت ۴.۲ ترافلاپسپردازنده AMD Radeon با قدرت ۱.۸ ترافلاپس
رم
۸ گیگابایت GDDR5۸ گیگابایت GDDR5
حافظه داخلی
۱ ترابایت۵۰۰ گیگابایت / ۱ ترابایت
خروجی صدا و تصویر
HDMI / OpticalHDMI
مصرف برق۳۱۰ وات (اوج مصرف)۱۶۵ وات (اوج مصرف)

اما اعداد و ارقام را که کنار بگذاریم، اصلی‌ترین ویژگی‌های جدید این کنسول پشتیبانی از رزولوشن 4K و پخش تصاویر HDR است. قبل از توضیح این دو مورد، از دیگر تغییرات پلی‌استیشن 4 پرو نسبت به مدل قبلی می‌توان به حافظه‌ی داخلی یک ترابایتی در مدل پایه، سه عدد درگاه USB 3.1 و وزن ۳.۳ کیلوگرمی اشاره کرد. قابل ذکر است که میزان حافظه‌ی رم کنسول جدید تغییری نکرده و همچنان دارای ۸ گیگابایت حافظه از نوع GDDR5 است.

رزولوشن 4K چه تأثیری روی گرافیک بازی‌ها می‌گذارد؟

در نسلی که بازی‌ها بین رزولوشن 900p و 1080p سرگردان هستند، کوچ کردن به 4K UHD تأثیر شگرفی روی جزئیات و شفافیت بازی‌ها می‌گذارد. رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ دقیقاً دو برابر رزولوشن فول اچ‌دی پیکسل‌های بیشتر ارائه می‌کند و تغییر آن بسیار محسوس‌تر از رزولوشن‌های 720p و 1080p است. اما سونی چندان نمیتواند روی این ویژگی کنسول جدیدش مانور دهد چرا که پلی استیشن 4 پرو به هیچ عنوان نمی تواند بازی ها در رزولوشن واقعی 4K اجرا کند و به کمک ترفندهای سخت افزاری، خروجی تصویری را که در این کنسول رزولوشنی در حدود 2K دارد به 2160p افزایش می دهد. این افزایش رزولوشن در مقایسه با 1080p تغییر بسیار قابل ملاحظه‌ای است و علاوه بر شفافیت بیشتر در نمایشگرهایی که 4K را پشتیبانی می‌کنند، به آنتی آلایزینگ (AA) یا همان نرم شدن لبه‌ی اشیا کمک شایانی می‌کند.

4K UHD

تغییر رزولوشن بازی‌ها از 1080p به 4K، حتی به صورت آپ‌اسکیل شده، کاملاً محسوس است.

سونی این امکان را در اختیار سازندگان قرار داده که بازی خود را همچنان به صورت فول اچ‌دی اجرا کنند اما به کمک پردازنده‌های قوی‌تر پلی‌استیشن 4 پرو، گرافیک کلی بازی را بهبود دهند. مواردی نظیر کیفیت بافت‌ها و میدان دید و البته از همه مهم‌تر، نرخ فریم بازی‌ها در پلی‌استیشن 4 بهبود خواهند یافت و این بر عهده‌ی سازنده است که چه تصمیمی برای گرافیک بازی خود روی کنسول جدید اتخاذ کند. استودیو اسکوئر انیکس در مورد بازی Rise of the Tomb Raider توضیحاتی شفافی ارائه داده که به توجه به آن ها، می‌توان حدس زد بازی‌ها از این به بعد دارای تنظیمات گرافیکی خواهند بود. به عنوان مثال این بازی در سه حالت رزولوشن 4K، رزولوشن 1080p و نرخ فریم 60 و رزولوشن 1080p و نرخ فریم 30 اجرا خواهد شد. گزینه‌ی اول قطعا برای کسانی که به نمایشگر یا تلویزیون 4K دسترسی دارند مناسب خواهند بود و گیمرهایی که خواهان بیشترین گرافیک هستند، می توانند به قیمت کاهش رزولوشن تا 1080p گزینه سوم را انتخاب کنند. بنابراین برای لذت بردن از قدرت بالای پلی استیشن 4 پرو، نیازی به داشتن یک تلویزیون 4K نیست.

پشتیبانی از HDR دقیقاً به چه معناست؟

«دامنه دینامیکی بالا» یا High Dynamic Range یک اصطلاح فنی است که از عکاسی نشئت گرفته و امروزه به دنیای نمایشگرها نیز راه پیدا کرده است. تصاویری که با این تکنیک گرفته می‌شوند، می‌توانند نقاط روشن و تاریک صحنه را با بالاترین جزئیات ممکن به نمایش بگذارند. دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری رایج فعلی توانایی بسیار کمی در ثبت نقاط بسیار روشن و تاریک در یک صحنه دارند و به همین سبب تصویر حاصل تفاوت زیادی با چیزی که چشم انسان می‌بیند دارد. به عنوان مثال فرض کنید با فاصله‌ی چند متری از یک پنجره، در حال مشاهده‌ی منظره‌ی بیرون در روز هستید. در این حالت هم روشنایی بیرون مناسب است و جزئیات منظره دیده می‌شود و هم داخل فضای بسته نور خوبی دارد و جزئیات دیوار و قاب پنجره به خوبی دیده می‌شود. اما یک دوربین عکاسی نمی‌تواند هم‌زمان هر دوی این نقاط را داشته باشد. اگر بخواهید منظره‌ی بیرون را با دقت ثبت کنید، قسمت‌های داخل بسیار تاریک می‌شوند. تکنیک HDR در این موقعیت می‌تواند کاری کند که تصویری مشابه دید چشم انسان ثبت کنید.

HDR

در موقعیت‌هایی که نور شدیدی در صحنه وجود دارد، به کمک تکنیک HDR می‌توان به تصویری ایده‌آل (راست پایین) رسید. پلی‌استیشن 4 پرو می‌تواند تصاویری با دامنه دینامیکی بالا تولید کند تا جزئیات روشن و تاریک صحنه به خوبی قابل مشاهده باشد.

حال چیزی که در بازی‌های رایانه‌ای اهمیت دارد، ارائه‌ی تصویری نزدیک به واقعیت است. کنسول‌هایی که از HDR پشتیبانی می‌کنند، اگر محتوای مناسب برای آن‌ها فراهم شود می‌توانند تغییر شگرفی در گرافیک بازی‌ها ایجاد کنند. مشکل اما اینجاست که مانیتورها و تلویزیون‌های مجهز به HDR بسیار نادر هستند و هنوز قیمت بالایی دارند. تا به امروز حتی فیلم‌هایی با رزولوشن 4K و دارای HDR در بازار موجود نیست و صنعت سینما در آغاز راه این فناوری است. با توجه به گفته‌های مارک سرنی، معمار ارشد پلی‌استیشن، پشتیبانی از HDR آینده‌نگر بودن تیم طراحی در توسعه‌ی پلی‌استیشن 4 پرو را نشان می‌دهد. سونی می‌خواهد هنگام فراگیر شدن استفاده از دامنه دینامیکی بالا، کنسول خود را به بازار عرضه کرده باشند.

آیا پلی‌استیشن 4 پرو بازی انحصاری خواهد داشت؟

خیر. در واقع بازی‌ها همچنان برای پلی‌استیشن 4 ساخته می‌شوند و سازندگان آن‌ها را برای کنسول جدید بهینه می‌کنند. سونی هرگز جامعه‌ی ۵۰ میلیونی کاربران پلی‌استیشن 4 را با ارائه‌ی محتوای انحصاری برای پلی‌استیشن 4 پرو، از خود دور نخواهد کرد و همچنان به پشتیبانی از کنسول پایه ادامه خواهد داد. سونی یک لیست از بازی‌هایی که با ارائه‌ی بروزرسانی برای پلی‌استیشن 4 پرو منتشر می‌شوند تهیه کرده و آن‌ها را Forward Campatible می‌نامد. این بازی‌ها با رزولوشن نزدیک 4K اجرا می‌شوند و بنا به تمهیدات سازندگان، شامل پیشرفت‌های گرافیکی می‌شوند. نکته‌ی مهم برای دارندگان پلی استیشن 4 این است این کنسول هرگز در زمینه‌ی محتوایی از برادر تازه‌ی خود عقب نخواهد ماند و تمام تفاوت‌ها در زمینه‌ی گرافیک و بهبودهای کاملاً جزئی گیم‌پلی خلاصه می‌شوند.

پلی استیشن 4 پرو چه تأثیری روی پلی‌استیشن VR خواهد داشت؟

شاون لِیدن، رئیس بخش سرگرمی‌های سونی در کنفرانس E3 2016 این شرکت گفت تمام پلی‌استیشن 4های فعلی کاملاً مناسب اجرای محتوای واقعیت مجازی با هدست پلی‌استیشن VR هستند. اما همانطور که بازی‌های عادی در دو کنسول با تغییرات گرافیکی همراه هستند، بازی‌های واقعیت مجازی نیز از قدرت بیشتر پلی‌استیشن 4 پرو برای ارائه‌ی تجربه‌ای باکیفیت‌تر استفاده می‌کنند. این نکته نیز قابل ذکر است که نمایشگرهای پلی‌استیشن VR نه از 4K پشتیبانی می‌کنند و نه HDR، بنابراین سازندگان می‌توانند با بهره‌گیری از قدرت پردازش بیشتر کنسول جدید محتوای تازه‌ای برای بازی‌های واقعیت مجازی خلق کنند که امکان تجربه‌ی آن‌ها با پلی‌استیشن 4 میسر نیست. در چند ماه آینده و با عرضه‌ی پلی‌استیشن 4 پرو و پلی‌استیشن VR، از نتیجه‌ی نهایی ترکیب این دو دستگاه با یکدیگر بیشتر مطلع خواهیم شد.

PS4 Pro

پلی استیشن 4 پرو برای چه کسانی ساخته شده است؟

پلی استیشن 4 پرو انتخاب مناسبی برا کاربرانی است که قصد خرید کنسول جدید را دارند. این کنسول با قیمت بسیار مناسبش، جوابگوی نیاز‌های گیمرها تا دو الی سه سال دیگر خواهد بود و با توجه به پایان عمر نسل‌های بازی‌های رایانه‌ای، خرید یک کنسول میان‌نسلی برای کسی که هنوز دستگاهی از نسل هشتم تهیه نکرده یا از دارندگان ایکس‌باکس وان بوده، کاملاً منطقی به نظر می‌رسد.

از طرفی برخی از گیمرها طرفدار راحتی تجربه‌ی بازی کردن روی کنسول هستند و در عین حال می‌خواهند گرافیک بیشتری تجربه کنند. سونی با وعده‌ی بازی‌های 4K و بهبودهای گرافیکی و البته چند صد دلار قیمت کمتر از یک پی‌سی مخصوص بازی، انتخابی جلو پای کسانی گذاشته که حاضرند برای گرافیک و نرخ فریم بیشتر کنسول خود را ارتقا دهند.

چه بخواهیم و چه نه، دوران نسل‌های ۷-۸ سالی به سر آمده و سونی و مایکروسافت تصمیم گرفتند مرز بین نسل‌ها را کمرنگ کنند. مایکروسافت با مانور روی عبارت‌ «فراتر از نسل‌ها» پروژه‌ی اسکورپیو را استارت زده و سونی اولین کنسول میان‌نسلی را تا حدود دو ماه دیگر روانه‌ی بازار خواهد کرد. درست مثل سازندگان سخت‌افزار رایانه‌هایی شخصی که هرساله مدل‌های جدید و قدرتمندتری تولید و عرضه می‌کنند، سازندگان کنسول‌ها نیز در بازه‌ی زمانی کوتاه‌تر از گذشته دستگاه‌هایی جدید معرفی می‌کنند. از ۲۰ آبان که پلی‌استیشن 4 پرو عرضه خواهد شد، باید منتظر باشیم و ببینیم بازخوردها چگونه خواهد بود.

از شما دعوت میکنیم برای اطلاع از مشخصات فنی و قیمت کنسولهای بازی از دیتابیس محصولات زومیت استفاده کنید. لطفا سؤال‌ها و نظرات خود را با ما در میان بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده