// دوشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۲

پیش نمایش بازی ReCore

ReCore یکی از بازی‌های ماجراجویی‌-‌سکوبازی مورد انتظار تابستان است  که به زودی از سوی مایکروسافت برای پلتفرم‌های ایکس‌باکس وان و ویندوز 10 منتشر خواهد شد. با زومجی و پیش‌نمایش بازی ReCore همراه باشید.

هنگامی که بازی ReCore در E3 2015 مایکرسافت توسط یک تریلر خوش ساخت معرفی شد، منتظر یک بازی ماجراجویی خیلی جذاب از نظر بصری، گیم‌پلی و داستان بودیم. اما وقتی گیم‌پلی بازی را در E3 و گیمزکام 2016 دیدیم و اطالاعات بیشتری از این اثر منتشر شد، سطح انتظارات‌مان کمی پایین آمد. چرا که اول از همه باید بدانیم که این یک بازی ۶۰ دلاری نیست و خوشبختانه مایکروسافت قیمت معقولانه ۴۰ دلاری را برای بازی ReCore در نظر گرفته است. اما با این چند جمله اصلا فکر نکنید که با یک بازی خیلی ساده و معمولی طرف هستیم، بلکه ReCore سعی دارد تا یک گیم‌پلی درگیر کننده همراه با المان‌های سکوبازی را در خود جای دهد و از طرفی محیطی جذاب و تازه را برای بازیکنان به وجود آورد.

در نگاه اول شاید برای‌مان سوال پیش بیاید که اصلا این بازی چیست و کارگردان این بازی یعنی مارک پاچینی در کنار تهیه کننده خوش نام بازی یعنی کیجی اینافونه با پول‌های مایکروسافت چه اثری خلق کرده‌اند؟ این بازی سعی دارد تا از نگاه کلی، یک بازی اکشن ماجراجو‌یی علمی تخیلی را خلق کند که در آن شخصیت اصلی بازی به نام جول همراه با ارتش کوچک ربات‌های خود سعی دارد در دنیای آخرالزمانی به دنبال نجات بشریت باشد. از طرفی دیگر نیز ReCore سعی دارد تا در این دنیای علمی تخیلی خود از اکشن سکوبازی همراه با المان‌های پازل استفاده کند. ترکیب این دو با یکدیگر کمی شلوغ به نظر می‌رسد اما جالب است بدانید که نتیجه این مخلوط چند میوه، طعم شیرینی را به وجود آورده که مردم پس از چشیدن آن در نمایشگاه گیمزکام از این بازی بدشان نیامده است. البته در پیش‌نمایش بازی نمی‌توان گفت این بازی از این جهت موفق خواهد شد یا خیر اما با توجه به نمایش‌هایی که بازی از خود به جای گذاشته، می‌توان روح آثار گذشته دو سازنده اصلی بازی را در ReCore حس کرد.

ReCore

مارک پاچینی در کارنامه خود آثار پر طرفداری مانند سری Metroid Prime ،Playstation All Stars Battle Royale و Batman: Arkham Origins را دارد و کیجی اینافونه بازی‌های پرطرفداری مانند Mega Man ،Resident Evil ،Onimusha ،Street Fighter و بسیاری دیگر را در کارنامه درخشان خود ثبت کرده است. حال همکاری این دو کارگردان و تجاربی که در گذشته خود کسب کرده‌اند باعث به وجود آمدن اثری به نام ReCore شده است. پس مخلوط سبک‌های اکشن ماجراجویی و اکشن سکوبازی همراه با پازل‌های مختلف و مبارزه با ربات‌های دشمن مسئله‌ای دور از ذهن نبود. اما هدف بازی و گیم‌پلی‌ای که ارایه می‌دهد چیست؟

ماجراهای ReCore در یک دوره پسا آخرالزمانی دنبال می‌شود، جایی که آینده زمین نامعلوم است و مردم باقی مانده در روی زمین سعی دارند تا با انجام عملیات زمینی‌سازیی بخشی از دنیا، زمین را برای انسان‌ها قابل سکونت کنند. جول، شخصیت اصلی بازی ReCore یکی از همین اشخاص است که سعی دارد این پروژه را که به نام Far Eden شناخته می‌شود به سرانجام برساند. در طی این عملیات آن‌ها باید به خوابی عمیق و چند ساله بروند. اما در طی یک اتفاق عجیب، جول صدها سال بعد از خواب بیدار می‌شود و هیچ چیز طبق نقشه‌ای که قبلا برنامه‌ریزی شده بود پیش نمی‌رود و تمامی همکاران او ناپدید شده‌اند. اما بدترین موضوعی که او پس از بیدار شدن با آن رو به رو می‌شود، تهدید بزرگی است که دنیا را به خطری جدی انداخته است؛ حکم‌فرمایی ربات‌ها! حال شما به عنوان جول، همراه با تنها یار او به نام مک که یک سگ ربات است باید به فکر نجات بشر باشید. نویسندگی داستان بازی نیز بر عهده جوزف استیتن است که سابقه حضور در بانجی و نویسندگی داستان‌های سری Halo را در کارنامه خود ثبت کرده است.

محیط‌های بازی شامل آزمایشگاه‌ها و تاسیسات مختلفی می‌شود که تماما مکانیکی کار می‌کنند و دشمنانی که در برابرتان قرار خواهند گرفت نیز ربات‌های کوچک و بزرگ با ظاهرهایی متفاوت هستند که خلق و خویی حیوانی دارند. البته از محیط‌های دیگر مانند صحرایی که هر لحظه توسط طوفان‌های شن در حال تغییر است نمی‌توان گذشت و به نظر جذاب می‌آیند. اما چیزی که در نمایش‌های بازی قابل مشاهده است، عدم کیفیت خیلی بالا و شارپ بودن محیط‌های بازی است. البته بخش گرافیکی بازی چه بصری و چه فنی را باید در نسخه نهایی و پس از عرضه بازی آزمایش کرد، اما در کل می‌توان گفت هسته اصلی بازی، گیم‌پلی ReCore محسوب می‌شود.

برای شروع، جول یک اسلحه با چهار مدل مختلف از گلوله به همراه دارد که دارای رنگ‌های مختلف آبی، قرمز، زرد و خاکستری هستند. ربات‌ها بر اساس رنگ هسته‌هایی که توسط آن‌ها فعال شده‌اند رده‌بندی می‌شوند و به طور مثال ربات‌ها با هسته‌های قرمز قدرت بالایی دارند و باید با استفاده از گلوله‌های قرمز رنگ در برابرشان قرار بگیرید. شاید فکر کنید این بخش از بازی بسیار ساده است، اما هنگامی که در فضایی با دشمنان رنگارنگ قرار بگیرید، متوجه خواهید شد که کار چندان راحتی ندارید و باید همیشه در حال جاخالی دادن، پریدن و تعویض گلوله‌ها برا‌ی نابود کردن ربات‌ها باشید. طرز شلیک گلوله نیز به دو صورت انجام می‌شو‌د، می‌توان تیرهای سریع و کوچک روانه دشمن کرد یا با نگهداشتن دکمه و شارژ کردن اسلحه یک تیر بزرگ و قدرتمند را شلیک کرد.

ReCore

در کنار اسلحه‌، فراموش نکنید که یک دوست به نام مک به همراه دارید که قادر است در مبارزات کمک شایانی به جول بکند. مک کاربردهای زیادی علاوه بر مبارزه با دیگر ربات‌ها دارد. به طور مثال محیط‌های بازی علاوه بر حل کردن پازل و سکوبازی‌، شامل گشت و گذار و یافتن آیتم‌های مختلف می‌شوند و با دستور دادن به مک قادر هستید تا او را برای پیدا کردن اشیا مختلف به حرکت درآورید. علاوه بر مک، به نظر می‌رسد که جول چند ربات دیگر نیز همراه خود خواهد داشت که یکی از آن‌ها دارای یک هسته زرد رنگ است و ظاهر و خلق و خوی عنکبوت مانندی دارد. البته آن طور که به نظر می‌رسد، در هر مرحله فقط یک ربات همراه‌تان خواهد بود. همچنین این ربات عنکبوتی بیشتر در حل کردن پازل و سکوبازی‌ها به کارتان می‌آید. فراموش نکنید که پازل و سکوبازی از جمله کلیدی‌ترین بخش‌های ReCore محسوب می‌شوند.

طبق عادت سکوبازی‌های کلاسیک، جول در این بازی دارای قدرت پرش دوگانه است  و همچنین با استفاده از قابلیت‌های خود که مجهز به یک جت کوچک است می‌تواند مقاطعی را به سرعت طی کند که این قابلیت Dash نام دارد. از دیگر ابزار او نیز می‌توان به یک قلاب اشاره کرد که باز کردن قفل‌ها و جست و خیز‌ها از بین سکوهایی با ارتفاع بالاتر توسط این وسیله انجام می‌شود. فراموش نکنید که اصل بازی روی ربات‌ها تمرکز دارد و بیشتر حل معماها و سکوبازی‌هایی که در پناه‌گاه‌ها و تاسیستات قرار دارند همراه با ربات عنکوبتی جول قابل طی کردن هستند. حتی ربات‌هایی که در برابرشان قرار خواهید گرفت تماما با ‌هسته‌ها کار می‌کنند و باید این هسته‌های با ارزش را از دل ربات‌ها بیرون بیاورید تا این حیوانات آهنی برای همیشه خاموش شوند. اما مسئله‌ای که شاید در نهایت به ضرر بازی تمام شود دوربین بازی محسوب می‌شود. دوربین بازی در هنگام مبارزات روی دشمنان قفل می‌شود که شاید این امر از جذابیت مبارزات و درگیری‌ها بکاهد. از طریقی دیگر در هنگام سکوبازی‌ها نیز قدرت زیادی در کنترل دوربین ندارید و آن طور که به نظر می‌رسد، برخی از قابلیت‌های جذاب جول و ربات‌های او به لطف دوربین خشک بازی هیجان خود را از دست خواهند داد. البته این مورد را هم باید بعد از انتشار بازی سنجید.

ReCore

علاوه بر مبارزات و سکو بازی، گشت و گذار نیز از مهم‌ترین بخش‌های ReCore محسوب می‌شو‌ند. همانند بسیاری از بازی‌های پلتفرمر، این بازی دارای مکان‌های مخفی مختلفی است که با یافتن آن‌ها به آیتم‌های بسیار زیادی دست پیدا خواهید کرد. ReCore یک بازی جهان‌باز نیست، اما توانسته محیط‌های مختلفی را در خود بگنجاند تا بازیکن آزادانه در آن‌ها به گشت و گذار بپردازد. همچنین در طول بازی با مناطقی رو به رو خواهید شد که برای طی کردن آن‌ها نیاز به آیتم‌های مختلف دارید و باید آن قدر پیش بروید تا آیتم مورد نظر را پیدا کنید و سپس به منطقه قبلی بازگردید. این موضوع شامل سیستم آپگرید نیز می‌شود و برخی مراحل نیاز به قابلیت‌های بیشتر و قدرتمندتر دارند. به گفته سازنده بازی آپگرید به چند دسته تقسیم می‌شود که اسلحه و قابلیت‌های مختلف سکوبازی و مبارزات جول نیز شامل این بخش خواهند شد. اما همچنین قادر هستید ربات‌های خود را نیز چه از نظر ظاهری و چه از نظر قابلیت‌های مختلف آپگرید کنید. به طور مثال می‌توان ظاهر سگ رباتی را تغییر داد و شکلی شبیه به یک گرگ یا یک بولداگ برایش تدارک دید. مشخص نیست چند مدل ربات به همراه خواهیم داشت و تنوع آپگرید آن‌ها چقدر خواهد بود‌، اما با توجه به تصاویر ارایه شده، احتمالا علاوه بر سگ و عنکبوت، ربات‌هایی نظیر گوریل و پرنده را در اختیار داشته باشیم.

یکی از نکات مهمی که باید پیش از عرضه بازی بدانیم این است که ReCore یک بازی بزرگ پرخرج یا به اصطلاح AAA نیست. مراحل ساخت ReCore توسط دو استودیو مختلف طی شده که بودجه و تیم سازنده آن بزرگ نیستند. برچسب قیمت ۴۰ دلاری بازی نیز شاید این حرف را کمی اثبات کند، اما این که آیا این بازی موفق شد یا خیر، یا آیا این‌که ReCore قادر است به اندازه همین ۴۰ دلار نیز محتوای خوب و گیم‌پلی جذاب ارایه دهد یا خیر، باید تا زمان انتشار و بررسی آن صبر کرد.


منبع Zoomg
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده