گزارش زومجی از هشتمین کنفرانس تجربه بازیساز انستیتو ملی بازی سازی
انستیتو ملی بازی سازی هشتمین کنفرانس تجربه بازیساز را در روز پنجشنبه ۲۱ مرداد ماه در محل همیشگی خود، مجتمع باغ زیبا برگزار کرد. این رویداد که با شعار «همبستگی برای بازیهای بهتر» برگزار شده بود، میزبان بازیسازان و کاربران مشتاق و علاقمند به بازیهای ویدیویی بود.
در هشتمین GDX انستیتو ملی بازی سازی، ارائهی اول متعلق به تیم زومجی بود که در آن آرش عیاری و نادر امرایی در مورد بازی موبایل پوکمون گو، دلایل موفقیت و تاریخچهای از سازندگان آن صحبت کردند. سپس دورهمی بازی سازان برگزار شد و توسعهدهندگان مستقل ایدههای خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند و به گفتگو پرداختند. در انتها نیز در مورد استودیوی پاپاتا، سازندهی بازیهای موبایلی چون «سبقت» و «هشتمین حمله» صبحت شد.
ارائهی تیم زومجی را نادر امرایی با صحبت در مورد تاریخچهی استودیوی نیانتیک لبز، سازندهی بازی Pokemon Go آغاز کرد. این استودیو ابتدا به صورت یک استارتآپ درون سازمانی گوگل تشکیل شد و با پشتیبانی این غول فناوری، روی ساخت بازیهای موقعیتی با محوریت واقعیت افزوده تمرکز کرد. نیانتیک لبز در سال ۲۰۱۲ بازی Ingress را عرضه کرد شروعی برای بازیهای واقعیت افزوده بود و کاربرانش را در سرتاسر دنیا به یکدیگر متصل میکرد و تجربهای جدیدی خلق میکرد. این بازی جایزههای متعددی دریافت کرد و به عنوان یک بازی موبایل متفاوت و خلاقانه شناخته شد. استودیو نیانتیک لبز سال ۲۰۱۵ از گوگل جدا شد و روی ساخت پوکمون گو تمرکز کرد.
در ادامه نوبت به آرش عیاری رسید که تا ارائهی تاریخچهای از پوکمونها و منشأ آنها، بحث را به سمت این موجودات دوستداشتنی ببرد که به قول بچههای انستیتو ملی بازی سازی، شهر را حسابی شلوغ کردهاند. پوکمون زادهی خیال یک نوجوان ژاپنی به نام ساتوشی تاجیری بود که علاقهی زیادی به جمع کردن حشرات داشت. اون این ایده را در طول سالها پرورش داد تا به پوکمون رسید، عبارتی که دو کلمهی Pocket Monster میآید و حالا دنیا را فراگرفته است. تا به حال بازیها، انیمهها، مانگاها و بسیاری محتوای دیگر بر اساس پوکمون تولید شده که آن را تبدیل به دومین برند باارزش در دنیای سرگرمی بعد از ماریو کرده است.
اما در نهایت صحبت به پوکمون گو رسید که چطور این بازی توانسته به چنین محبوبیتی دست یابد و سرخط تمام خبرهای دنیا بازیها شود. طبق یک نظرسنجی که چندهفته پیش در زومجی انجام شد، کاربران استفاده از قابلیت واقعیت افزوده و گره خوردن بازی با دنیای واقعی را پوکمون گو را از علل اصلی موفقیت این بازی نام بردند. آرش عیاری در ادامه به خبرهای جالبی که در رابطه با بازی منتشر شدند اشاره کرد. خبرهایی مانند افزایش ۱۰۱ درصدی فروش پاور بانکها یا کسب عنوان دانلودشدهترین اپ در اپ استور از جمله اخبار جالب توجهی بودند که به آنها اشاره شد. شما میتوانید تمام اخبار مربوط به Pokemon Go را در صفحهی این بازی در زومجی مطالعه کنید.
در انتها نیز تعدادی از حضار، سوالاتی را درباره بازی و دلایل محبوبیت آن پرسیدند که آرش عیاری، پاسخگوی آنها بود.
انستیتو ملی بازی سازی پنجشنبهی هرماه همایش GDX را برگزار میکند که فرصتی عالی برای بازیسازان و علاقهمندان به یادگیری مبحث طراحی و توسعهی بازیهای رایانهای است. زومجی نیز هرماه و به صورت مستمر از این رویداد گزارش تهیه خواهد کرد، بنابراین در ماههای آینده نیز گزارش GDX را از زومجی دنبال کنید.