نویسنده: آرش عیاری
// شنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۳

استودیو رمدی در حال کار بر روی دو بازی بزرگ است

استودیو محبوب رِمِدی که همین چند وقت پیش بازی Quantum Break را به کنسول ایکس‌باکس وان آورد، در حال کار روی دو بازی کاملا جدید است. نکته اصلی اینجا است که هیچ کدام از این دو بازی، به ساخته محبوب آن‌ها یعنی Alan Wake مربوط نمی‌شود. با جزییات بیشتر همراه زومجی باشید.

وقتی صحبت از استودیو رِمِدی می‌شود، یاد بازی‌هایی همچون Max Payne، Alan Wake و ساخته آخر آن‌ها یعنی Quantum Break می‌افتیم. بسیاری از علاقه‌مندان به این استودیو و بازی‌های آن به دنبال این موضوع هستند که رِمِدی در حال کار بر روی چه بازی است؟

خبر خوب این است که این استودیو فنلاندی که بیشتر به خاطر داستان‌محور بودن بازی‌هایش معروف است، در حال کار روی دو بازی جدید و بزرگ است. اگرچه آن‌ها همچنان به پشتیبانی از بازی Quantum Break ادامه خواهند داد. این استودیو ۱۳۰ نفری در حال کار بر روی خلق دو بازی کاملا جدید هستند و این امید می‌رود که حداقل یکی از این دو محصول جدید آن‌ها، یک بازی به صورت مجموعه و دنباله‌دار باشد.

توماس پوها، مدیر روابط عمومی استودیو رِمِدی در این‌باره می‌گوید:

وقتی شما در یک استودیو مستقل ۱۳۰ نفری مانند رِمِدی هستید، همیشه نیاز است تا یک پروژه جدید را آغاز کنید. البته کار ما هنوز با Quantum Break تمام نشده است. ما همچنان در حال کار روی یک بروزرسانی برای نسخه ویندوز ۱۰ بازی هستیم تا مطمئن شویم همه تجربه خوبی با Quantum Break خواهند داشت.

در حالی که رِمِدی همچنان روی اصول خود برای ساخت بازی‌های تک نفره با داستان سرایی پیچیده اصرار دارد اما این استودیو به این باور رسیده که باید به دنبال راه بهتری برای ساخت بازی‌ها و رساندن‌ آن‌ها به دست مخاطبان باشند.

ژوهانس پالوهیمو، مدیر بازرگانی رِمِدی می‌گوید:

در نهایت ما به دو تیم تقسیم شدیم. چیزی که برای مدت‌ها به عنوان هدفی بزرگ برای ما بود. ما می‌خواهیم بازی‌های بیشتری بسازیم.

ما نمی‌خواهیم تا عرضه یک بازی ۵ سال طول بکشد. این که استودیو را به دو تیم تقسیم کنیم، پروسه‌ای زمان‌بر بود اما حالا ما می‌توانیم بازی‌ها را سریع‌تر بسازیم. بازی‌هایی که هم خلاقانه بوده و هم از نظر مالی موفق باشند.

اما این دو بازی چه خواهند بود؟ پالوهیمو  می‌گوید که بازی اول هم‌اکنون در حال ساخت و توسعه‌ است و به وسیله یک شریک تجاری جدید عرضه خواهد شد. این بدین معنا است که دیگر مایکروسافت نقش ناشر بازی رِمِدی را نحواهد داشت. اگرچه پالوهیمو در ادامه صحبت‌های خود اعلام کرد که بازی در دست ساخت‌شان، یک بازی کاملا جدید خواهد بود اما از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری کرد. او دلیل این موضوع را احترام گذاشتن به شریک تجاری‌شان دانست.

ption id="attachment_137786" align="alignnone" width="1400"]استودیو رمدی توماس پوها (چپ) و ژوهانس پالوهیمو (راست)

اما بازی دومی که استودیو رِمِدی قصد ساخت آن را دارد هم یک بازی بزرگ خواهد بود و در مرحله ایده‌پردازی قرار دارد و البته هنوز هیچ برنامه‌ای برای نحوه انتشار آن وجود ندارد. پالوهیمو در ادامه صحبت‌های خود درباره دومین بازی در دست ساخت رِمِدی به این موضوع اشاره نکرد که این بازی هم مانند بازی اول، کاملا جدید خواهد بود یا ادامه‌ای بر ساخته‌های پیشین این استودیو است.

نکته اصلی راجع به دو بازی در دست ساخت رمدی این است که هیچ‌کدام از آن‌ها در E3 2016 که از چند روز دیگر آغاز می‌شود، حضور نخواهند داشت. پالوهیمو اعتقاد دارد که استودیو آن‌ها باید درباره این‌که چطور بازی‌های خود را می‌سازد، به خصوص در مورد بازی دوم؛ هوشیار باشد.

طبق گفته‌های او، هر دوبازی که رمدی در حال ساخت آن‌ها است توسط موتور بازی‌سازی این استودیو یعنی Northlight ساخته می‌شود. موتوری که برای اولین بار در ساخت بازی Quantum Break از آن استفاده شد. او در صحبت‌های خود اضافه کرد که بازی‌هایی که آن‌ها قصد ساخت و طراحی‌شان را دارند، بودجه بسیار کلانی دارند و به همین دلیلی نیاز به همکاری با شرکای تجاری خوبی است. شرکایی که بتوانند ریسک بزرگ این بازی‌ها و هزینه ساخت‌شان را به دوش بکشند.

همچنین پالوهیمو در صحبت‌های خود اضافه کرد که دلیل اینکه حاضر نیستند تا کوچک‌ترین جزییاتی از بازی‌های در دست توسعه رمدی را فاش کنند این است که می‌خواهند شکاف بین معرفی بازی تا عرضه آن، تا جای ممکن کم باشد. این بدین معنا است که آن‌ها می‌خواهند فاصله بین معرفی بازی تا رسیدن آن به دست مخاطب را کم کنند. شرایطی که پیشتر از این در بازی‌های ساخته این استودیو مانند Alan Wake و Quantum Break شاهد آن نبودیم.

استودیو بازیسازی رمدی

یکی از نکات اصلی راجع به صحبت مسئولین استودیو رمدی درباره‌ پروژه‌های آینده‌شان این است که آن‌ها قصد ندارند مانند بیشتر استودیو‌های بازی‌سازی امروزی، نگاه کم و جزیی به بخش تک‌نفره و داستان‌سرایی بازی داشته باشند.  توماس پوها  در‌این‌باره گفت:

ما قصد نداریم تا داستان و روایت آن‌را به حاشیه ببریم. ما می‌خواهیم روی چیزی تمرکز کنیم که در آن خوب هستیم و لازم داریم تا در موارد جدید بهبود پیدا کنیم. حس کنیم که بازار به کدام سمت می‌رود و بازیکنان چه چیزی برای بازی کردن می‌خواهند تا این موارد را به روایت داستان و بازی‌های داستان محور خود بیاوریم.

او در ادامه گفت:

من به شخصه بازی‌های تک‌نفره و داستان‌محور را دوست دارم اما بقیه ژانر بازی‌ها را نیز بازی می‌کنم و به آن‌ها علاقه دارم. مشکلی که در رابطه با بازی‌های تک‌نفره وجود دارد این است که ما زمان بسیار زیادی را صرف ساخت یک تجربه لذت‌بخش می‌کنیم و وقتی نوبت به انتشار بازی می‌رسد، این تجربه خیلی زود تمام شده و کهنه می‌شود.

پوها اعتقاد دارد که آن‌ها پیش از این سعی کرده‌اند تا حدودی به حل این مشکل بپردازند و از راه‌حل‌های مختلف برای جبران این مشکل استفاده کنند. مثلا در Quantum Break آن‌ها سعی کردند تا با دادن حق انتخاب و تاثیرگزاری بازیکن روی داستان، ارزش تکرار بازی را بابا ببرند.

اما اگر طرفدار رمدی و بازی‌هایش باشید شاید با خواندن این جملات نگران این موضوع شوید که این استودیو با طرز تفکر جدیدش از بازی‌های مخصوص خود فاصله بگیرد اما پالوهیمو چنین اعتقادی ندارد. او می‌گوید که بازی‌های رمدی همیشه حس‌و‌حال بازی‌های ساخت این استودیو را خواهند داشت. هر دو بازی جدید توسط رمدی ساخته خواهند شد و DNA این استودیو در آن‌ها وجود خواهد داشت.

ption id="attachment_137787" align="alignright" width="340"]استودیو رمدی داخل محیط استودیو رمدی

یکی از مهم‌ترین بخش‌ صحبت‌های او دراین‌باره بود که رمدی قصد دارد تا ژانرهای دیگری را نیز برای دست پیدا کردن به جامعه مخاطب بیشتر امتحان کند. چیزی که به خصوص درباره یکی از بازی‌های جدید آن‌ها محسوس خواهد بود. این موضوع را می‌توان یک بازی از رمدی در سبکی تلقی کرد که تا به حال از استودیو رمدی ندیده بودیم.

اما Alan Wake چه می‌شود؟

سال گذشته میلادی، سَم لیک، کارگردان و نویسنده ارشد استودیو رمدی در مصاحبه‌ای با سایت پالیگان درباره Alan Wake 2، نسخه آزمایشی‌اش و این‌که چرا به مرحله تولید نمی‌رود صحبت کرد. در آن مصاحبه صحبت درباره Alan Wake 2 به حاشیه رفت و Quantum Break جای آن را گرفت. اگرچه او اعلام کرد که این استودیو هنوز به ساخت یک دنباله برای Alan Wake علاقه دارد.

توماس پوها، مدیر روابط عمومی استودیو رمدی دراین‌باره گفت که اگرچه ما همواره درباره بازی Alan Wake و ساخت ادامه‌ای برای آن صحبت می‌کنیم اما در حال حاضر، هیچ‌کدام از دو بازی جدید که قصد ساخت و توسعه آن‌ها را داریم، Alan Wake 2 نیستند.

او در ادامه صحبت‌های خود گفت:

ما در حال حاضر روی ساخت یک بازی از سری Alan Wake کار نمی‌کنیم. ما سال گذشته درباره این موضوع صحبت کردیم و از سال گذشته تا به الان، سیاست‌های ما راجع به ساخت یک ادامه برای این بازی تغییر نکرده است. اگر موقعیت مناسبی پیش بیاید، ما دوست داریم تا کارهای بیشتری انجام دهیم اما نمی‌خواهیم مردم را تشنه این بازی کرده و آن‌ها را در جهت نادرستی تحت تاثیر قرار دهیم.

او همچنین تایید کرد که آن‌ها در حال کندوکاو در مدیوم‌های دیگر مانند کمیک‌، کتاب، سینما و تلویزیون هستند تا Alan Wake را به جایی غیر از بازی‌های ویدیویی بیاورند.

نوشته‌ای که خواندید، مصاحبه‌ وب‌سایت پالیگان با توماس پوها، مدیر روابط عمومی استودیو رمدی و ژوهانس پالوهیمو، مدیر بازرگانی این استودیو بود.

منبع: Polygon


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده