نویسنده: آرش عیاری
// سه شنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۰

بیوگرافی: تیم شِفِر (Tim Schafer)

به بهانه نوسازی و عرضه مجدد بازی Grim Fandango برآن شدیم تا در بخش جدید بیوگرافی به بررسی بازی سازان مشهور صنعت بازی‌های ویدیویی بپردازیم. همان‌طور که از نام این بازی می‌توان حدس زد امروز قصد داریم شما را با تیم شِفِر آشنا کنیم. با زومجی همراه باشید.
هفته گذشته در بخش جدید استودیوگرافی به بررسی تاریخچه استودیو تِک‌لند پرداختیم. امروز نیز قصد داریم در بخش جدید بیوگرافی به بررسی گذشته و کارنامه کاری بازی سازان و افراد شاغل در صنعت بازی‌های ویدیویی بپردازیم. در اولین قسمت از سری مقالات بخش بیوگرافی، شما را با تیم‌ شِفِر آشنا می‌کنیم. هدف از انتخاب او به عنوان موضوع این مقاله، عرضه نسخه نوسازی شده بازی Grim Fndango است که چند روز پیش عرضه شد و دوباره با آن کمدی تاریکش ما را به دنیای مردگان برد. تیموتی جان شفر، چهارم مرداد سال ۱۳۴۶ (۲۶ جولای ۱۹۶۷) در سونوما، یکی از شهرهای ایالت کالیفرنیا به دنیا آمد. او وقتی مشغول تحصیل رشته کامپیوتر در دانشگاه بِرکلی بود به استخدام شرکت لوکاس‌فیلم گیمز درآمد. (لوکاس‌فیلم‌ گیمز بخشی از استودیو فیلم‌سازی لوکاس‌فیلم بود که در سال ۱۹۸۲ و به منظور ساخت بازی‌های ویدیویی جزیی از این مجموعه بزرگ شد. مجموعه‌ای که به دست جورج لوکاس معروف بنا شده بود)
ption id="attachment_13573" align="alignleft" width="249"]tim schafer تیم شفر در جریان اهدای جوایز همایش IndieCade سال ۲۰۱۰
شفر در طول درخواست خود برای گرفتن این شغل در خلال مصاحبه تلفنی که با دیوید فاکس، مصاحبه کننده شرکت لوکاس‌فیلم داشت گفت که طرفدار بازی Ballblaster است. دیوید فاکس هم به شفر گفت که نام بازی شرکت آن‌ها Ballblazer است و او نسخه سرقتی بازی را انجام می‌دهد. به هر حال به شفر اجازه داده شد تا روزمه خود را برای این شرکت ارسال کند. او هم برای جبران مصاحبه تلفنی ناموفقی که داشت داستان به عضویت شرکت لوکاس‌فیلم گیمز درآمدن را مانند یک کمیک طراحی و برای این شرکت ارسال کرد. این تنها تلاش شفر برای ورود به شرکت‌های شاغل در بازی‌های ویدیویی نبود. او ۱۱ اسفند ۱۳۶۷ (۲۱ مارس ۱۹۸۹) اقدام به ارسال درخواست استخدام برای شرکت آتاری کرد که از طرف آن‌ها رد شد. آتاری علت ردکردن درخواست او را نداشتن موقعیت‌های شغلی و مناسب نبودن مهارت و تجربه او اعلام کرد. به هر حال داستان تبدیل شدن تیموتی جان شفر جوان و بی‌تجربه به یک کارگردان، نویسنده، برنامه‌نویس و طراح مشهور بازی‌های ویدیویی از جایی شروع شد که به عنوان تستر در پروژه ساخت بازی ایندیانا جونز و آخرین نهضت  (Indiana Jones and Last Crusade) مشغول به کار شد. سال بعد در پورت بازی  Maniac Mansion برای پلتفرم NES به عنوان برنامه‌نویس فعالیت کرد.
شفر ۳۳ سال داشت که از لوکاس‌آرتز جدا شد و اقدام به تاسیس استودیوی شخصی و مستقل کرد
تیم شفر همچنان در مسیر رشد و ترقی بود تا این‌که در سومین پروژه خود به عنوان نویسنده و برنامه‌نویس در بازی ماجراجویی و با پیش‌زمینه دزدان دریایی  The Secret of Monkey Island مشغول به کار شد. طبق گفته‌های ران گیلبرت، خالق سری  Monkey Island، شفر و همکار نویسنده او دِیو گراسمَن مسئول نوشتن دوسوم دیالوگ‌های این بازی بودند. هسته اصلی سری  Monkey Island و گفت‌و‌گو بین شخصیت‌های بازی جدی بود اما شفر و حس طنز جاری در نوشته‌هایش، گیلبرت را مجاب کرد تا این سری را سمت و سوقی کمدی ببخشد. The Secret of Monkey Island به یکی از بهترین بازی‌های هم سبک خودش تبدیل شد و نقش شفر به عنوان نویسنده بازی را نمی‌توان در این موفقیت نادیده گرفت. تیم سازنده این بازی مدتی بعد عهده‌دار ساخت شماره بعدی این سری با نام Monkey Island 2: LeChuck's revenge شدند. the-secret-of-monkey-island شفر در اولین پروژه‌ای که سمتی مدیریتی داشت شروع به طراحی بازی (با همکاری دِیو گراسمن)  Maniac Mansion: Day  of the Tentacle کرد. بازی کمدی که به سفر در زمان و داستان‌های آن مربوط می‌شد و ادامه‌ای بر بازی Maniac Mansion ساخته ران گیلبرت محسوب می‌شد. تیم شفر خیلی زود توانست استعداد‌های خود در نویسندگی و به خصوص طراحی بازی‌های ویدیویی بروز داد و توانست در کمترین زمان ممکن از یک تستر معمولی به یک طراح مشهور تبدیل شود. شهرت تیم شفر زمانی در صنعت بازی‌های ویدیویی پیچید که به عنوان مسئول، نویسنده و طراح بازی Grim Fandango  کار روی این بازی را آغاز کرد.
تیم شفر توسط Grim Fandango با آن فضای کمدی و سیاهش و شخصیت‌های غنی و داستان زیبای دنیای مردگان به جهان معرفی شد
این‌جا را می‌توان نقطه عطف زندگی کاری تیم شفر تلقی کرد. وقتی Grim Fandango با آن فضای کمدی و سیاهش و شخصیت‌های غنی و داستان زیبا، دنیای مردگان را غرق در موسیقی‌هایی بی‌نظیر به تصویر کشید، تیم شفر خود را به جهان معرفی کرد. Grim Fandango تا جایی خوب و بی‌نقص بود که توانست جایزه بهترین بازی سال ۱۹۹۸ را از طرف وب‌سایت معتبر گیم‌اسپات دریافت کند. شفر پس از موفقیت بی‌نظیرش در این بازی شروع به کار روی یک بازی معرفی نشده برای پلی‌استیشن 2 کرد اما هیچگاه این پروژه به ثمر نرسید. تیم شفر دی ماه سال ۱۳۷۸ (ژانویه ۲۰۰۰) از استودیو لوکاس‌آرتز جدا شد و استودیو شخصی خود را با نام دابِل‌فاین پروداکشنز تاسیس کرد. حالا تیم شفر دیگر آن جوان بی‌تجربه نبود که آتاری درخواست او را رد کرده بود. او بازی ساخته بود که مورد تحسین اکثر منتقدان و مخاطبان بازی‌های ویدیویی قرار گرفته بود و حالا به قدری پخته شده بود که توانست تصمیم به خروج از مجموعه بزرگ لوکاس‌آرتز بگیرد و اقدام به تاسیس استودیو مستقل کند. grim-fandango-2 اولین بازی تیم شفردر استودیو شخصی او یک بازی در سبک پلتفرمر با نام  Psychonuts بود که در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۸۴ (۱۹ اپریل ۲۰۰۵) برای پلتفرم‌های ویندوز، ایکس‌باکس و پلی‌استیشن 2 عرضه شد و توانست با کسب امتیازهای مثبت و خوب از جانب منتقدین باز هم تیم شفر را روی قله بازی‌های ویدیویی نگه دارد. این بازی جوایز زیادی برد، به عنوان بهترین بازی سال از نظر وب‌سایت یوروگیمر انتخاب شد و همین موفقیت‌ها سبب شد تا به مرور زمان برای پلتفرم‌های دیگری مانند ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3، مک و لینوکس نیز عرضه شود. شفر ۳۳ سال داشت که از لوکاس‌آرتز جدا شد و اقدام به تاسیس استودیو شخصی و مستقل کرد. اگرچه سن کمی نیست اما او ۵ سال بعد اولین محصول این استودیو یعنی بازی تحسین شده Psychonuts را روانه بازار کرد. شفر به واسطه صبر و حوصله‌ای که داشت توانست چه در لوکاس‌آرتز و چه در قدم‌های اول استودیو مستقلش موفق باشد.
هنرنمایی جک‌بلک و جلوه‌های طنزی که به وسیله او و حس شوخ‌طبعی بی‌نظیر شفر در Brutal Legend گنجانده شده بود آن را به تجربه‌ای از به‌یاد ماندنی‌ترین بازی‌ها تبدیل کرد.
دو سال بعد و در ۱۶ اسفند سال ۱۳۸۵، او به عنوان مجری انتخاب بهترین بازی‌های سال در کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی انتخاب شد. البته این آخرین حضور او به عنوان مجری در این همایش سالانه نبود و هیئت برگزار کننده این همایش، بار دیگر در سال ۲۰۰۹ او را به این سمت انتخاب کردند. نکته جالب این‌که استودیو دابل‌فاین برای این موضوع اقدام به ساخت و عرضه یک بازی کوچک مبتنی بر فلش با نام Host Master and the Conquest of Humor کرد که تقلیدی ادبی از بازی شفر محسوب می‌شد. بازی که مخاطب کنترلر تیم شفر را در دست می‌گرفت و به اتفاقات پشت‌پرده مربوط به جوایز سالانه همایش توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی می‌پرداخت. پاییز سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹ میلادی) شفر مراحل ساخت بازی جدید خود یعنی Brutal Legend را به اتمام رساند تا این‌که به کمک الکترونیک‌آرتز آن را در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۸۸ (۱۳ اکتبر ۲۰۰۹) برای پلی‌استیشن 3 و ایکس‌باکس 360 عرضه کرد. Brutal Legend یکی از بازی‌هایی بود که مدام تکرار نمی‌شوند و شاید هر چند سال یک بار بتوان تجربه‌ای مشابه آن داشت. این بازی تلفیقی از اکشن/ ماجراجویی و المان‌های استراتژی بود که طبق گفته‌های تیم شفر آن را با الهام از تجربه‌هایی که در گذشته و در حیطه موسیقی داشت، ساخته است. هنرنمایی جک‌بلک و جلوه‌های طنزی که به وسیله او و حس شوخ‌طبعی بی‌نظیر شفر در بازی گنجانده شده بود آن را به یکی از به یاد ماندنی‌ترین بازی‌ها تبدیل کرد، بازی که با استقبال بی‌نظیر طرفداران موسیقی و منتقدان بازی‌های ویدیویی مواجه شد. Brutal Legend چند سال بعد برای پلتفرم‌های ویندوز و مک نیز عرضه شد.
ption id="attachment_13586" align="alignnone" width="750"]tim-schafer-jack-black تیم شِفِر و جَک بِلَک
تیم شفر بعدها اعلام کرد که الکترونیک‌آرتز ساخت نسخه بعدی Brutal Legend را لغو کرده است. پس از آن استودیو دابل‌فاین وقفه‌ای داشت و چهار بازی کوچک توسط این استودیو ساخته شد که اولین بار در تاریخ این استودیو بود که تیم شفر نقش ارشد و مدیریتی در آن‌ها نداشت. پس از این ۴ بازی، شفر ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ (اول فوریه ۲۰۱۲) با عرضه بازی  Dobule Fine Happy Action Theater به سمت کارگردانی برگشت. این بازی صرفا برای ایکس‌باکس 360 و سنسور حرکتی کینکت عرضه شده بود و شامل ۱۸ حالت بازی می‌شد. ۲۰ بهمن ۱۳۹۰ (۹ فوریه ۲۰۱۲) شفر اقدام به درخواست بودجه در سایت کیک‌استارتر برای یک بازی ماجراجویی معرفی نشده کرد. هدف این پروژه توسط شفر ۴۰۰ هزار دلار برآورد شده بود که طرفداران و دوست‌داران تیم‌شفر و بازی‌های او ۳ برابر این رقم را در کمتر از ۲۴ ساعت جمع‌آوری کردند. پروژه بی‌نام‌و‌نشان تیم‌شفر اولین پروژه‌ای بود که در سایت کیک‌استارتر به رقم ۲ میلیون دلار رسید. وقتی ۳۳ روز بعد مدت کمک به پروژه به اتمام رسید، حامیان و کمک‌کنندگان مالی مبلغی معادل با ۳.۳۳۶.۳۷۱ دلار به بازی تیم شفر کمک کردند.۱ سال بعد و در همایش پَکس، تیم شفر پرده از بازی پروژه کیک‌استارتر برداشت و آن را Broken Age نامید. محصولی که اولین بازی ماجراجویی او پس از Grim Fandango به شمار می‌آمد. Broken Age که به صورت سریالی عرضه خواهد شد یک بازی ماجراجویی اشاره و کلیک است که قسمت اول آن برای پلتفرم‌های اندروید، iOS، ویندوز، لینوکس، مک، اویا، پلی‌استیشن 3 و پلی‌استیشن 4 منتشر شده است و قسمت دوم آن هم طبق اعلام استودیو دابل‌فاین سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۵ به بازار خواهد آمد.
ption id="attachment_13587" align="alignleft" width="366"]broken-age Broken Age
چند روز پیش هم علاقه‌مندان بی‌شمار بازی Grim Fandango باز هم دست‌پخت شفر را این بار با رنگ‌ و بویی تازه‌تر چشیدند تا با این بازی فراموش نشدنی تجدید میثاق کنند. نسخه نوسازی شده این بازی هم با استقبال مثبت منتقدان مواجه شد تا جایی که منتقد وب‌سایت IGN با یادآوری فضا و موسیقی بی‌نظیر Grim Fandango نمره عالی ۹.۳را به آن اختصاص داد. عرضه دوباره این بازی هم باعث شد تا زومجی به نگارش بیوگرافی و پیشینه این طراح، نویسنده و کارگردان بزرگ و نام‌آشنای بازی‌های ویدیویی بپردازد. شما هم نظرات خود را راجع به شفر و کارنامه کاری او با زومجی در میان بگذارید و اگر مانند ما با بازی‌های او خاطره دارید با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر قصد دارید تا زومجی فرد خاصی را در این بخش معرفی کند در بخش نظرات ما را مطلع کنید. تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده