فیلم‌های مستند از این حیث که ملموس‌تر و به واقعیت نزدیک‌تر هستند، مخاطبان زیادی دارند. از این رو قصد داریم در زومجی نگاهی به ۲۰ مستند برتر تاریخ داشته باشیم. با قسمت اول این مقاله همراه باشید.

بدون شک اصلی‌ترین دلیل تماشای فیلم‌ها، سرگرم‌کننده بودن این آثار است که می‌توانند ساعاتی فارغ از دنیای زندگی واقعی، بیننده را به جهان فانتزی و پر رمز و راز خود ببرند. در این بین دسته‌ای دیگر از آثار سینمایی با نام «مستند» ساخته می‌شوند که هدف اصلی آن‌ها افزایش دانش و اطلاعات مخاطب در زمینه‌های مختلف است و در عین حال با به تصویر کشیدن واقعیت بدون هرگونه تزیینی، قابل لمس‌تر و تاثیر‌گذار‌تر هم ظاهر می‌شوند. یکی دیگر از مزایای مستند‌ها، تنوع بالای آن‌ها است که در هر زمینه‌ای از زندگی عادی مردم گرفته تا جنگ و حتی حیات وحش را شامل می‌شوند. اگر از علاقه‌مندان تماشای این نوع فیلم‌ها هستید، بدون شک برای یافتن مستند موردعلاقه خودتان در بین آثار بسیار زیاد، دچار مشکل خواهید شد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در زومجی ۲۰ مستند برتر تاریخ را در ۴ قسمت معرفی کنیم که در ادامه می‌توانید با ۵ فیلم اول آشنا شوید.

۲۰- Cartel Land

بهترین مستندهای تاریخ

کشور مکزیک یکی از قسمت‌های جهان است که قاچاق مواد مخدر در آن بیداد می‌کند و گروه‌های کارتِل به درجه‌ای از قدرت رسیده‌اند که دیگر حتی دولت هم توان مقابله با آن‌ها را ندارد. به همین دلیل، گروه‌هایی خودجوش از بین مردم و با هدف مقابله با کارتل تشکیل شده و سلاح در دست گرفته‌اند تا این قاچاقچیان را از بین ببرند. این گروه‌ها و نوع زندگی و اداره آن‌ها، موضوعی است که متیو هینمن برای مستند خود به نام Cartel Land انتخاب کرده است. این مستند ببینده را دقیقا به وسط جنگ بین گروه‌های مردمی و کارتل می‌برد و حتی شاهد صحنه‌های تیراندازی واقعی هم در آن هستیم و زندگی مردمی را لمس می‌کنیم که با تمام وجود و بدون هیچ حمایتی از کشور خود دفاع می‌کنند.

در این مستند دو مورد از این گروه‌های مردمی معرفی می‌شوند که بدون شک گروه «Autodefensas» بسیار جذاب‌تر است، چرا که رهبر آن یک پزشک به نام خوزه میرالاس است که حرفه اصلی خود را رها کرده و به رهبر این گروه تبدیل شده است. در فیلم جوانب شخصیتی متفاوت وی به تصویر کشیده می‌شود و ببینده با این سوالات روبرو می‌شود که آیا او یک وطن‌پرست و قهرمان است یا یک فرد بی‌رحم؟

Cartel Land جوایز متعددی را از جشنواره‌های مختلف برنده شده و حتی در سال ۲۰۱۵ نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم مستند سال بود.

۱۹- Jiro Dreams Of Sushi

بهترین مستندهای تاریخ

شاید با شنیدن نام این مستند تصور کنید که دیدن یک فیلم در مورد «سوشی»، غذای محبوب مردم ژاپن، چندان لذت‌بخش نباشد. ولی تماشای چند دقیقه از Jiro Dreams of Sushi کافی است تا علاقه‌مندان مستند‌ها را پای فیلم میخکوب کند. دلیل این امر در مرحله اول، خوش‌ساخت بودن فیلم و از آن مهم‌تر موضوعی است که برایش انتخاب شده است. این مستند در مورد جیرو اونو است که از او به عنوان بهترین آشپز سوشیِ جهان یاد می‌شود.

در این مستند شاهد معرفی جیرو هستیم که یک پیرمرد ۸۵ ساله با شخصیتی بسیار دوست‌داشتنی است. توانایی‌های او در آماده کردن سوشی نه فقط در ژاپن که در سراسر جهان بی‌رقیت است و جالب‌تر اینکه کل محیط کار وی یک رستوران کوچک با فقط ۱۰ صندلی است که شهرتش مردم سراسر جهان را به ژاپن می‌آورد. البته نکته جالب‌تر اینکه برای رفتن به رستوران مذکور، باید از ماه‌ها قبل نوبت بگیرید. یکی از ویژگی‌هایی که جذابیت خاصی به این مستند می‌بخشد، شوق و علاقه جیرو در درست کردن سوشی حتی در سن ۸۵ سالگی است؛ تماشای وی در حین کار عینا شبیه به تماشای یک هنرمند نقاش یا آهنگساز است که با تمام وجود و عشق غرق در کار خود می‌شود و تمامی این‌ها به ظریف‌ترین شکل ممکن توسط دیوید گِلب در این مستند به تصویر کشیده شده‌اند.

چه علاقه‌مند به سوشی باشید و چه مثل من از تماشای این غذای آماده شده با مواد خام حالتان بد شود، دیدن مستند مبتنی بر زندگینامه بهترین آشپز سوشی جهان، خالی از لطف نیست.

۱۸- Hearts Of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse

بهترین مستندهای تاریخ

آیا تا به حال شده که پس از تماشای یک فیلم با خودتان فکر کنید که چقدر برای ساخت آن زحمت کشیده شده است؟ بدون شک برای آماده سازی یک فیلم پروسه‌ای طولانی طی می‌شود و سازندگان باید با موانع و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند. پس تماشای یک مستند که لحظه به لحظه ساخت یک فیلم سینمایی بزرگ را بررسی می‌کند، بدون شک بسیار جذاب خواهد بود. اما این قضیه زمانی جذاب‌تر هم می‌شود که بدانید مستند Hearts Of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse، در مورد فیلم بسیار مشهور Apocalypse Now از فرانسیس فورد کاپولا است؛ فیلمی که با اقتباس از رمان Heart of Darkness جوزف کونراد ساخته شده است.

این مستند با همکاری فاکس باهر، جرج هیکنلوپر و الِنور کاپولا ساخته شده و ببینده را کاملا در بطن ساخت فیلم مذکور قرار می‌دهد و در آن صحنه‌هایی مثل سکته کردن مارتین شین را شاهد هستیم. حتی در بخشی از این مستند، کاپولا به حدی عصبانی است که تهدید می‌کند مغز خودش را با تفنگ متلاشی خواهد کرد! کاپولا در مورد فیلم Apocalypse Now گفته است:

این فیلم در مورد جنگ ویتنام نیست، بلکه تصویری کاملا واقعی از این کشور است. ما برای ساخت Apocalypse Now دقیقا به جهنم رفتیم، مدتی در آن ماندیم و سپس برگشتیم.

به‌هر حال افراد و بزرگان زیادی اعتقاد دارند که Apocalypse Now بهترین فیلم مرتبط با جنگ است و به همین دلیل هم تماشای مستند Hearts Of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse می‌تواند نشان دهد که چقدر برای این فیلم به منظور رسیدن به سطح فعلی زحمت کشیده شده است. در ضمن افرادی که کارگردانی و ساخت فیلم را پیشه‌ای راحت می‌دانند، با دیدن این مستند کاملا در ایده خود تجدید نظر خواهند کرد.

۱۷- Man On Wire

بهترین مستندهای تاریخ

بند بازی یکی از ورزش‌هایی است که حتی تماشا کردن آن بسیار دلهره‌آور و ترسناک است. راه رفتن روی یک سیم یا طناب شاید در جای محاظفت شده‌ای مثل سیرک امن باشد، ولی اگر این کار روی طنابی بسته شده بین دو آسمان‌خراش بلند صورت بگیرد، می‌تواند بسیار وحشتناک باشد. این کاری است که در سال ۱۹۷۴ فیلیپ پیت، بندباز فرانسوی، تصمیم گرفت تا آن را بین دو برج مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک انجام دهد. این رویداد دستمایه مستندی با نام Man on Wire است که در سال ۲۰۰۸ و توسط جیمز مارش ساخته شده است.

این مستند ترکیبی از صحنه‌های شاد با دستمایه طنز و جدی و ترسناک مثل اولین لحظه قدم گذاشتن فیلیپ روی طناب است و همین امر آن را به یکی از جذاب‌ترین مستند‌های تاریخ تبدیل کرده است. داستان این بند‌باز فرانسوی همچنین موضوع یک فیلم به نام The Walk است که در سال ۲۰۱۵ توسط روبرت زمکیس ساخته شد و  جوزف گوردن لویت هم نقش فیلیپ را در آن ایفا کرد. ولی راستش را بخواهید، تماشای مستند Man on Wire به مراتب جذاب‌تر از فیلم است و بهتر بیننده را در دل این رکود تاریخی قرار می‌دهد.

۱۶- To Be And To Have

بهترین مستندهای تاریخ

برخی از مستند‌ها هم هستند که به جای پرداختن به یک موضوع خیلی مهم و اساسی، زندگی یک سری مردم کاملا عادی را به تصویر می‌کشند و در عین حال بسیار هم لذت‌بخش هستند. To Be And To Have یکی از همین فیلم‌ها است که داستان آن در مورد معلم یکی از روستا‌های فرانسه با نام آقای لوپز است. این مستند شاید در مقایسه با دیگر فیلم‌های حاضر در این لیست کم‌تر شناخته شده باشد، ولی حس صداقت خاصی که در آن نهفته، فیلم را به اثری بسیار با‌ارزش تبدیل می‌کند.

اصلی‌ترین وجه اهمیت فیلم، حضور دانش آموزانی از سنین ۴ تا ۱۲ سال در فقط یک کلاس درس است که همگی آن‌ها به لطف شیوه‌های آموزشی خاص آقای لوپز، با انگیزه بسیار بالایی برای یادگیری در یک منطقه نسبتا محروم علاقه نشان می‌دهند. اگر واقع‌گرا باشیم، در این فیلم «اتفاق» خاصی رخ نمی‌دهد؛ ولی نیکولاس فیلبرت در مقام کارگردان فیلم آن‌قدر عالی زندگی مردم این منطقه و مخصوصا کلاس درس و رفتار‌های لوپز را به تصویر کشیده که پس از شروع فیلم، دل کندن از آن کار بسیار دشواری می‌شود.

جالب است بدانید که پس از نمایش این فیلم، آقای لوپز از سازندگان آن به دلیل استفاده از شخصیتش در فیلم شکایت کرد و حتی کار به دادگاه هم کشید!

در قسمت بعدی مقاله، مستند‌های ۱۵ تا ۱۱ این فهرست را معرفی خواهیم کرد.

منبع: WhatCulture


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده