۱۰ لحظه به یاد ماندنی Resident Evil به مناسبت ۲۰ سالگی این مجموعه
Resident Evil، چیزی فراتر از بازی برای گیمرهای نسبتا قدیمی است. در دورانی که هنوز بازیها از گرافیکهای پیکسلی و ایدههای بسیار ساده بهره میبردند، شینجی میکامی در تاریخ ۲۲ مارس سال ۱۹۹۶ اولین نسخه از سری رزیدنت اویل را عرضه کرد تا بنیانگذار میراثی باشد که امروزه طرفداران بیشماری در سراسر جهان دارد. رزیدنت اویل از همان نسخههای اول همواره یک سر و گردن از خیلی بازیهای هم دوران خود جلو بود و شاید نسخههای اخیر آن کمی به سمت و سوی اکشنتر و بازیهای رایج سوق پیدا کرده باشند، ولی هنوز هم نمیتوان لحظههایی که در نسخههای کلاسیک بازی بود را از یاد برد، نمیتوان تاثیری که رزیدنت اویل ۴ بر بازیهای ویدیویی گذاشت را فراموش کرد که هنوز هم زاویه دوربین سوم شخص آن بازی و بسیاری از المانهایش در بازیهای دیگر استفاده میشوند. پس ۲۰ سالگی این سری، بهترین فرصت است تا مروری دوباره به ۱۰ لحظه فراموش نشدنی آن داشته باشیم:
این مقاله برای افرادی که بازیهای این مجموعه را تجربه نکردند، بخشهایی از آن را فاش میکند و حاوی اسپویلر است
۱- لحظه روبرو شدن با اولین زامبی:
شاید لحظههای زیادی در سری رزیدنت اویل باشند که لایق بودن در این لیست هستند و انتخاب را سخت میکنند، ولی لحظهای که در نسخه اول بازی با اولین زامبی روبرو شدیم، بدون شک هرگز از یاد طرفداران این مجموعه نخواهد رفت. صحنهای که اولین بار در آن موجودی به نام زامبی را دیدیم که بعدها و تا آخرین نسخه از بازی، همراه همیشگی سری اویل است.
۲- لحظه ورود ناگهانی سگهای زامبی:
یکی از اصلیترین صحنههای ترس ناگهانی (Jump Scare) در نسخههای اول بازی، ورود ناگهانی سگهای زامبی از پنجرهها بود. سگهایی که البته به دلیل سرعت نسبتا بالا، برای ما که به کشتن زامبیهای کُند عادت کرده بودیم، چالش زیادی هم ایجاد میکردند. مطمئنا راهروهای خلوت قصر نسخه اول یا اداره S.T.A.R.S در نسخه سوم و قطار نسخه زیرو و ورود ناگهانی این موجودات از پنجرهها، هرگز از یاد طرفداران سری اویل نخواهد رفت.
۳- لحظات ذخیره بازی با ماشین تایپ:
یکی از بهترین لحظات در نسخههای کلاسیک سری رزیدنت اویل، زمانی است که پس از سپری کردن لحظههای سراسر استرس، وارد یک اتاق امن میشوید و یه دستگاه تایپ میبینید. این دستگاه جدای از اینکه بازی را ذخیره میکرد، به طرز عجیبی از لحاظ روحی هم آرامشبخش بود و صدای کلیدهای آن و موسیقی آرام و لذتبخش این اتاقها، حسی فراموش نشدنی به گیمر میداد.
۴- لحظه باز شدن درها:
یکی از ویژگیهای اصلی نه فقط نسخههای اولیه سری رزیدنت اویل که دیگر بازیهای کلاسیک کپکام مثل Dino Crisis، همین درهای بازی بودند. جدا از اینکه انیمیشن خاص باز شدن آنها استرس شیرینی به گیمر وارد میکرد، شکل ظاهری درها نشانگر میزان پیشروی شما در بازی هم بود. به این صورت که هرچه به پایان بازی نزدیکتر میشدیم، شکل ظاهری درها پیشرفتهتر میشد و از درهای چوبی و فلزی اولیه، به سمت درهای اتوماتیک سوق پیدا میکرد!
۵- نمسیس!
در سری رزیدنت اویل شاهد غول آخرهای متعددی هستیم که هریک به نوبه خود خاطرهانگیز هستند. ولی بدون شک نمسیس جزو به یادماندنی ترین باس فایتهای بازی است! چرا که در کل نسخه سوم، این غول کریهالمنظر دنبال شما است و هربار که فریادهای استارز وی را میشنوید، مو بر تنتان سیخ خواهد شد! به همین دلیل هم تمام لحظات حضور و نبرد با نمسیس، جزو لحظات خاطرهانگیز بازی هستند.
۶- لحظه تبدیل شدن ویلیام برکین:
خب بد نیست در این مقاله اشارهای هم به لحظات تاثیرگذار در داستان بازی داشته باشیم، در رزیدنت اویل ۲، فلش بکی زده میشود که در آن ویلیام برکین را میبینیم که یک دانشمند برجسته و خالق G-Virus است که نوع پیشرفته T-Virus محسوب میشود و میتواند فرد آلوده را در عرضه چند ثانیه به یک موجود مخوف تبدیل کند. هنگامی که نیروهای مخصوص آمبرلا در حین شورش سعی میکنند تا نمونههای آزمایشی برکین را بدزدند و پس از مقاومت وی، برکین کشته میشود. اما در آخرین لحظه جی-ویروس را به خود تزریق میکند و از این طریق تبدیل به یک موجود عظیمالجثه میشود که ناخواسته باعث پخش شدن تی-ویروس در راکون سیتی میشود.
۷- آشنا شدن با فروشنده تجهیزات در رزیدنت اویل ۴:
رزیدنت اویل ۴ یک نسخه خاص از سری بود؛ چرا که اولین بار بازی حال و هوای اکشنتری در آن به خود گرفت و در عین حال توانست همان حس ترس نسخههای قدیمیتر را هم القا کند. موردی که شاید در نسخههای اخیر نقش بسیار کمرنگی در بازی داشته باشد. به همین دلیل هم نسخه چهارم طرفداران زیادی دارد که هنوز هم آن را بازی میکنند، ولی در دل دنیای وحشی این بازی که همگان قصد کشتن لئون را داشتند، یک فروشنده مرموز حضور داشت که دیدنش حس خوبی به گیمر میداد؛ حسی شبیه به دیدن یک دوست در جایی که انتظارش را ندارید و البته شدیدا به وی نیاز دارید!
۸- لحظه یورش روستاییها در اوایل رزیدنت اویل ۵:
پس از شروع مرموز رزیدنت اویل ۵ در دهکدهای از دهکدههای آفریقایی، به قسمتی میرسید که ماجینیها روی بد خودشان را نشان میدهند و شما که در نقش کریس و با همراهی شِوا داخل یک خانه پناه گرفتهاید، باید مقابل حمله آنها ایستادگی یا با رفتن به بیرون از اتاق، با آنها در فضای باز مبارزه کنید. لحظاتی که سعی میکنید با ترس و دلهره موج عظیم دشمنانی را پس بزنید که دسته دسته از در و پنجره وارد اتاق میشوند، جزو لحظات پر از استرس و به یاد ماندنی سری و نسخه پنجم است و جلاد عظیمالجثه حاضر در این یورش هم نقشی اساسی در آن ایفا میکند!
۹- لحظه معرفی لیکِرها در رزیدنت اویل ۲:
لیکِرها (Lickers) برای اولین بار در رزیدنت اویل ۲ معرفی شدند که صحنه معرفی آنها واقعا به یاد ماندنی است. گیمر در نقش لئون یا کلِیر در راهروی اداره پلیس قدم میزند که با چکه کردن خون روی زمین روبرو میشود. پس از آن با یک میان پرده لیکِر با آن ظاهر ترسناک و زبان درازش معرفی میشود که یکی از بهترین طراحیها را در بین دشمنان سری رزیدنت اویل دارد.
۱۰- لحظه نابودن شدن راکون سیتی با انفجار اتمی:
راکون سیتی بدون شک به یادماندنیترین محیط برای طرفداران قدیمی سری رزیدنت اویل است. در پایان نسخه سوم، تقریبا این شهر خالی از مردم است و جمعیت آن یا مردهاند یا به خارج از شهر منتقل شدهاند و تمام راههای ارتباطی این قسمت با شهرهای اطراف هم بسته شده است. پس دولت تصمیم میگیرد تا با یک انفجار اتمی، کابوسی که در این شهر جریان دارد را پایان دهد. در پایان رزیدنت اویل ۳ و زمانی که جیل و کارلوس به کمک بری برتون و پس از شکست دادن نمسیس از شهر توسط یک هلیکوپتر خارج میشوند، انفجار اتمی رخ میدهد و نظاره گر ویرانی کامل شهری هستیم که سهگانه اول اویل در آن جریان داشت،
البته بدون شک لحظههای به یاد ماندنی بسیار زیادی در سری رزیدنت اویل وجود داشت، ولی در این مقاله و به مناسبت ۲۰ سالگی این سری، تصمیم گرفتیم تا با مرور برخی از آنها فلش بکی به این بازی پرافتخار داشته باشیم.
تهیه شده در زومجی