کارگردان 4 Uncharted از دلایل خود برای به پایان رساندن این مجموعه می گوید
شاید برای شما نیز جالب باشد که چرا آنچارتد ۴: سرانجام یک سارق، در واقع پایانی بر یک دهه تلاش برای خلق مجموعهای شاهکار و تکرارنشدنی از بازیهای ژانر اکشن ماجراجویی خواهد بود. بروس استرلی، کارگردان مشهور استودیوی ناتیداگ و یار دیرینه نیل دراکمن، در جدیدترین مصاحبه خود با خبرگزاری هافینگتون پست، به موضوعات جالب توجهی اعم از پیوستگی داستان و گیمپلی در آثار استودیوی نامبرده و علت توقف گسترش سری آنچارتد پس از عرضه قسمت چهارم پرداخته است که شما میتوانید گزیدهای از آنها را در قسمت زیر مطلعه کنید:
در حال حاضر بازیهای ویدیویی، در زمینه بههم پیوستن یک روایت داستانی قوی با یک گیمپلی درگیرکننده، نخستین گامهای خود را برمیدارد. همه ناتیداگ را با داستانهای شخصیتمحورش میشناسند. هدفی که ما میخواهیم دنبال کنیم، داشتن شخصیتهای قوی در کنار داستانی پرکشش است که خود این مساله گاهی فدا کردن و تغییر دادن بخشی از گیمپلی را میطلبد که با داستان مرتبط است. برای مثال به یکی از مراحل بازی Uncharted 2 میرویم؛ مرحلهای که در آن برای نجات به داخل قطار باز میگردد. دریک از آن دسته از افرادی است که برای دوستان خود از هیچ کاری، حتی به خطر انداختن جان خود دریغ نمیکند. در این مرحله ما نیز راه وی را در پیش میگیریم و ماجرای جدیدی شروع میشود؛ سوار قطار میشوید و پس از درگیریهای فراوان، قطار از مسیر خود بهکلی خارج و واژگون میشود و سکانس با نمایی از واگنهای در هم شکسته بهپایان میرسد. اکنون شما در میان انبوه برف و یخبندان ، بهتنهایی گرفتار شدهاید و از طرفی دیگر، طوفان برف نیز به نبرد اضافه شده است و هنگامی که دشمنان به صحنه میرسند، خود را در محاصره آنها خواهید یافت. بهشدت آسیب دیدهاید و با هر حرکتی، جان شما بیشتر در معرض تهدید قرار میگیرد. هنگامی که از آن مهلکه متشنج میگریزید، ما میخواهیم که نقطه تقابلش با زمانی که از پا افتادهاید، برایتان روشن شود. خودتان هستید و خودتان! در این بازی [Uncharted 4 ]، هنگامی که گم میشوید، ما شما را در یک محیط باز قرار میدهیم تا وسعت مکانهای پیرامونتان نمایان شود. ما میخواهیم قدرت انتخاب و اختیار شما را از طریق کاوش در محیطها و فضاها بسنجیم تا در نهایت دوباره به مسیر اصلی بازگردید. آن حس ناب ماجراجویی را باید حس کنید؛ ما ذره ذره هیجانتان را بالا میبریم اما این خود شما هستید که باید راه را تا مقصد نهایی طی کنید. نیتن دریک گم شده و در تلاش است تا با ارزیابی شرایط، اقدامات بعدی خود را پیشبینی و آنها را تعیین کند. این دقیقا همان حسی است که بازیکنان نیز باید بهوسیله کنترلرشان، آن را تجربه کنند و از شدت هیجان با خود بگویند «اکنون باید چه کنم، باید کجا بروم؟»
بروس استرلی در ادامه مصاحبه خود به توضیح این مطلب پرداخت که چرا ناتیداگی در حال بدرود با سری آنچارتد است، آن هم در صنعتی که اکثر ناشرین، بازیکنان و استودیوهای بازیسازی تنها بهدنبال انتشار مکرر قسمتهای جدید از سری بازیهای نامدار هستند. البته ناتیداگ، پیش از این نیز با مجموعه محبوب Crash Bandicoot بدرود گفته بود و با چنین اتفاقاتی، غریبه نیست:
ما میتوانستیم که برای ساخت قسمتهای پنجم، ششم و حتی هفتم سری [Uncharted] اقدام کنیم و از فروش آنها کماکان بهره ببریم. چنین اقدامی (توقف ساخت مجموعههای محبوب) در ناتیداگ بیسابقه نیست. ما بعد از انتشار Crash Team Racing تصمیم گرفتیم تا دیگر قسمتهای جدیدی را از سری توسعه ندهیم و این تصمیم را بر تکرار مکرر کاری ترجیح دادیم که تنها در حال تلاش و دست و پا زدن برای گنجاندن داستان یا آواهای جدید در آن بودیم. صنعت بازیسازی، تنها صنعتی است که مخاطبان آن هنگام در دست گرفتن دسته برای تجربه قسمتهای جدید مجموعهها، همواره انتظار دارند تا در عین آشنا بهنظر رسیدن محتوا، چیزهای جدیدی نیز به آنها اضافه شده باشد، اما برای بازیها، خلق مکانیزمهای نوین لازم است. سری ، پس از گذشت چندین سال از انتشار اولین قسمت آن، همچنان داستان پایهای و اصلی خود را حفظ کرده است. بازیهای ویدیویی از چنین مَزیتی بیبهرهاند و برای آثار جدید باید آیتمها و مکانیزمهای جدیدی را خلق کنید، ولی در بهکار گرفتن ایدهها، محدودیتهای فراوانی وجود دارد و هنوز هم توسط داستان یا ژانر کاری، محدود خواهید شد؛ برای مثال اگر بخواهید برای ایجاد تنوع و چالشهای بیشتر به نیتن دریک یک جِتپک (JetPack) بدهید، شخصیت وی را دگرگون خواهید کرد. ما میتوانیم که به سفال خود (منظور، بازی است) مجددا شکل دهیم، اما در نهایت، هنوز هم با همان بدنه اصلی و از پیش ساخته شده سر و کار داریم. در عوض، ما این پرسش را با خود مطرح کردیم: چه چیزی وجود دارد که بتواند آنچنان شور و علاقهای به ما بدهد تا به عشقش، دسته بازی خود را بلند کنیم و هر روز به سر کار بیاییم؟
دلیل ناتیداگ برای متوقف کردن روند توسعه بازیهای مجموعه آنچارتد کاملا منطقی و قابل درک است؛ از یک طرف ساخت ماجرایی دیگر تنها تکرار مکررات است و در انتها به لطمه خوردن نام سری منجر خواهد شد و از طرفی دیگر، استودیو به دنبال سرمایه گذاری بر روی پروژههای نوین و خلق جهان جدیدی است. اما در هر صورت پایان روایتی که تکتک دقیقههایش در یاد و خاطره طرفدارن نقش بسته است و سپردن سرنوشت آن به دستان سونی، اندکی تلخ خواهد بود. ما نیز همانند شما برای معرفی بازی بعدی ناتیداگ لحظهشماری میکنیم. بهخاطر بسپاریم که این استودیوی بزرگ در خلق حماسهها و آثار جاودانه، حرفهای فراوانی برای گفتن دارد و هر پروژهای را که شروع کرده، با اقتدار آن را بهپایان رسانده است.
Uncharted 4: A Thief's End که چندی پیش دوباره با تاخیر مواجه شد، در تاریخ ۱۰ می ۲۰۱۶ (۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵) در سرتاسر جهان برای کنسول پلیاستیشن 4 منتشر خواهد شد.
نظر شما در رابطه با این خبر چیست؟ آیا بازی بزرگ بعدی ناتیداگ، The Last of Us 2 خواهد بود؟
منبع: Gamepur