نویسنده: افشین پیروزی
// جمعه, ۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰

مصاحبه گیم‌ اسپات با هیدئو کوجیما در مورد بازی جدید و همکاری با سونی

مراسم جوایز D.I.C.E 2016 چندی پیش در میامی آمریکا برگزار شد و تعدادی از بزرگان صنعت بازیسازی در آن حضور داشتند. یکی از این افراد هیدئو کوجیما بود که از قضا در حاشیه مراسم مصاحبه‌ای در مورد بازی آینده خود و همچنین استودیو کوجیما پروداکشنز انجام داده است.

بدون شک هیدئو کوجیما نامی محبوب برای گیمر‌های ایران و جهان است؛ بازیسازی که سری فوق محبوب متال‌گیر را ساخته و نام خود را به عنوان خالق یکی از بهترین سری بازی‌های تاریخ ثبت کرده است. سال ۲۰۱۵ سالی متفاوت برای کوجیما بود، چرا که وی پس از مدت‌ها از کمپانی کوجیما جدا شد و این به معنی خداحافظی وی با سری Metal Gear Solid بود. البته این اتفاقات به معنی جدایی کامل کوجیما از صنعت بازیسازی نخواهد بود و این بازیساز ژاپنی خیلی زود استودیو مستقل خود را معرفی کرد که با نام Kojima Productions فعالیت خواهد کرد و برای ساخت اولین بازی خود هم قرار است با سونی همکاری کرده و این بازی را به صورت انحصاری کنسولی برای پلی‌استیشن 4 عرضه کند. البته بازی برای پی‌سی هم عرضه خواهد شد.

دانلود ویدیو با رزولوشن 320p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD720p

 

در این مدت شایعات جدیدی در مورد بازی بعدی کوجیما منتشر شده است؛ از همکاری مجدد وی با گیرمو دل‌تورو و نورمن ریدس گرفته تا ساخت یک بازی ترسناک که البته دومی اخیرا توسط کوجیما تکذیب شد. با این حال وی اخیرا و در جریان مراسم جوایز دایس ۲۰۱۶ مصاحبه‌ای با سایت گیم‌اسپات داده که می‌توانید در ادامه آن را در قالب پرسش و پاسخ مطالعه کنید:

سوال: به شما بابت تاسیس استودیو جدیدتان تبریک می‌گوییم، الان نزدیک به دو ماه از تاسیس استودیو مستقل کوجیما پروداکشنز می‌گذرد، در این مدت چه پیشرفتی در مقایسه با روز اول حاصل شده است؟

در حالت تئوری تاسیس یک استودیو جدید، شما کم‌کم افراد جدیدی را استخدام می‌کنید و قسمت‌های مختلف استودیو را مشخص می‌کنید و پس از آن کار بر روی پروژه جدید آغاز می‌شود. با این حال من دوست دارم تمامی این کار‌ها را همزمان انجام دهم. مردم هنگام روبرو شدن با من اعلام می‌کنند که بازی‌های تو همیشه خوب هستند، ولی زمان زیادی طول می‌کشد تا عرضه شوند. من نمی‌خواهم پروسه ساخت این بازی هم طولانی شود.

سوال: معمولا کار خود را از کدام قسمت شروع می‌کنید؟ چون حین ساخت یک بازی، دنیای وسیعی روبروی بازیساز قرار می‌گیرد، شما چگونه پروژه موردنظر خود را انتخاب می‌کنید؟

واقعیت این است که پس از ۳۰ سال حضور در صنعت بازیسازی، دوست داشتم یک استراحت یک ساله داشته باشم، ولی به این نتیجه رسیدم که اگر دوباره سراغ ساخت بازی نروم، توانایی‌هایم رو به افول خواهد رفت. به همین دلیل هم هدف من ساخت یک بازی بزرگ و فوق‌العاده نبود، اوایل قصد داشتیم یک چیز متفاوت تولید کنم؛ مثلا ساخت یک فیلم جزو ایده‌های اولیه من بود.

با این حال وقتی دوستانم یا طرفداران را ملاقات کردم، آن‌ها به من گفتند همه منتظر بازی بعدی تو هستند که باید یک اثر بزرگ باشد؛ اثری که ارزش آن فراتر از نمره‌های منتقدین باشد. آن‌ها گفتند که نباید از بازیسازی فاصله بگیرم.

در نتیجه من مدتی فکر کردم و تصمیم گرفتم سراغ ساخت یک بازی متفاوت بروم. ایده‌های مختلفی برای ساخت این بازی در ذهن داشتم، ولی خیلی زود به نتیجه رسیدم و مطمئن بودم که قرار است چه بازی بسازم. در حال حاضر هم مراحل ساخت این بازی را دنبال می‌کنم.

کوجیما پروداکشنز

سوال: با فشار‌های ناشی از اداره استودیو مستقل چگونه کنار آمدید؟

باید در مورد این پروژه کاملا صادقانه صحبت کنم، در مورد این بازی، طرفداران، بازیسازان و حتی افراد داخلی استودیو انتظار خیلی زیادی از من دارند. من ناخودآگاه این حس را دارم را که نباید در مورد این بازی اشتباهی مرتکب شوم یا شکست بخورم و همین مساله به خودی خود استرس‌زا است.

به‌علاوه ما در حال همکاری با سونی برای ساخت این بازی هستیم و من باید اثری تولید کنم که افتخاری برای آن‌ها باشد. این مساله هم فشار‌های خاص خودش را دارد، با این حال من اجازه نخواهم داد که هیچ یک از این مسایل خللی در روند کاری ما ایجاد کند.

سوال: به نظر می‌رسد که از همکاری با سونی راضی هستید، آیا دلیل این مساله آزادی است که سونی به شما داده یا آن‌ها محدودیت‌هایی برای شما قائل شده‌اند؟

سونی هیچ دخالت یا کنترلی بر فعالیت‌های ما در استودیو ندارد و این بخشی از توافق ما بود. این کمپانی برخورد محترمانه‌ای با من داشته و این واقعا عالی و لذت‌بخش است.

سوال: بهتر است کمی به گذشته برگردیم! زمانی که در حال ساخت اولین بازی خود بودید، فکر می‌کردید که روزی در این نقطه خواهید بود؟ آیا این میزان از موفقیت برای شما قابل باور بود؟

زمانی که در حال ساخت اولین نسخه از سری متال گیر بودم، فقط سعی می‌کردم بازی بسازم که خودم دوست دارم آن را تجربه کنم و هرگز انتظار نداشتم که بازی در آن حد موفق باشد، به علاوه اصلا قرار نبود که بازی موفق باشد و این موفقیت باعث سورپرایز همه شد.

این مساله انتظارات را از من و سری Metal Gear Solid بالا برد و برای نسخه دوم باید موفقیت‌های قسمت قبلی را تکرار می‌کردم. البته کاری که من هرگز دوست ندارم انجام دهم، تغییر یک بازی به منظور کسب درآمد بیشتر است و این اتفاق هرگز در مورد بازی‌های من رخ نداده است.

سوال: اگر بتوانید به ۳۰ ساله گذشته سفری کرده و نصیحتی به خودتان در ابتدای کار بکنید، آن چه خواهد بود؟

به خودم می‌گویم «به کاری که می‌کنی ایمان داشته باش». الان و حتی زمانی که در حال ساخت بازی‌های قبلی بودم، هرزمان در مورد یک ویژگی کاملا جدید با دوست یا یکی از اطرافیانم صحبت کردم، بازخورد خوبی از جانب آن‌ها نصیبم نشد. علی‌الخصوص افرادی که خیلی به من نزدیک هستند، همواره مخالف ایده‌های متفاوت و کاملا جدیدم بودند. مردم از من انتظار دارند که همواره دنباله رو یک سری قوانین همیشگی باشم، ولی من به خودم ایمان و باور دارم و این به من اجازه می‌دهم کاری را انجام دهم که واقعا دوست دارم.

نصیحت بعدی که به خودم می‌کردم، ساخت یک بازی نه چندان موفق بود! قصد خودستایی یا اغراق ندارم، ولی به نظر من ساخت بازی‌های معمولی کار را تا حدود زیادی برای بازیساز راحت‌تر می‌کنند. من همواره بازی‌های خودم را بازی می‌کنم و تغییراتی در آن‌ها اعمال می‌کنم. گاهی به خودم می‌گویم که بازی بیش از حد جذاب است و باید کمی آن را خسته کننده‌تر کنم؛ چرا که در این حالت کمی بیش از حد خوب است!

سوال: آیا بازی بعدی شما به یک سری تبدیل خواهد شد؟

برای بازی فعلی و با همکاری سونی، ما قصد خلق یک IP جدید را داریم. هنوز نمی‌دانم که آیا این بازی به یک مجموعه تبدیل می‌شود یا خیر، با این حال هدفم خلق اثری است که بتواند تاثیرگذاری لازم را برای تبدیل شدن به یک سری داشته باشد. منظورم از این تاثیرگذاری این است که بازی باید محتویات منحصربه‌فرد خود را داشته باشد و شخصیت‌ها، محیط‌ها و اتمسفر آن یادآور چیز دیگری نباشند. همچنین این بازی می‌تواند در دنیای خارج از بازی‌های ویدیویی و مثلا در ساخت مانگا، انیمه یا مجسمه‌های مختلف هم تاثیرگذار باشد.

سوال: آیا در ساخت بازی جدید، تمرکز اصلی شما بر روی داستان غنی است یا گیم‌پلی غنی؟

هر دو آن‌ها! چرا که مردم چنین انتظاری از بازی من دارند. بسیار علاقه‌مندم تا بازی جدیدم آزادی عمل زیادی در اختیار گیمر قرار دهد. به‌علاوه دوست دارم تا بازی جدیدم از یک داستان غنی و عمیق بهره ببرد و در گذشته هم همواره تاکید زیادی بر روی این مساله داشتم. البته می‌دانم که اولویت قرار دادن یکی از این ویژگی‌ها کار را برای من بسیار ساده‌تر می‌کند، با این حال مردم انتظار دارند تا بازی کوجیما در هر دو مورد غنی باشد و من هم باید به تعهدم عمل کنم.

شاید در شرایط فعلی ما و در شروع راه یک استودیو، ساخت بازی با داستان و روند خطی و مقیاس کوچک بسیار منطقی و عاقلانه باشد؛ ولی من قصد چنین کاری را ندارم و تمام ریسک آن را هم پذیرفته‌ام. همچنین سونی هم تمام حمایت‌های لازم را از ما انجام می‌دهد تا بازی جدید را در مقیاسی بزرگ و با داستان و گیم‌پلی غنی تولید کنیم که آزادی عمل زیادی به گیمر می‌دهد. البته هنوز در مورد عملی شدن این ایده مطمئن نیستم، ولی ما سعی خود را خواهیم کرد.

Hideo Kojima

سوال: آیا در بازی جدید با بازیساز دیگری همکاری خواهید کرد؟

من همکاری با دیگر بازیسازان را واقعا دوست دارم. ولی در حال حاضرطرفداران انتظار بازی را دارند که توسط شخص من ساخته شده باشد و ویژگی‌های منحصر به فرد بازیسازی من در آن کاملا مشخص باشد. همکاری با دیگر بازیسازان باعث از بین رفتن این ویژگی‌ها می‌شود و به همین دلیل در پروژه فعلی شاهد آن نخواهیم بود.

سوال: مردم نظریات مختلفی در مورد شما دارند، بزرگترین اشتباه آن‌ها در شناخت شما چیست؟

بسیاری از مردم اعتقاد دارند که من زمان و پول زیادی را صرف ساخت بازی‌ها می‌کنم و این اشتباه است. پروژه قبلی من چند ماه تاخیر خورد ولی من همیشه سعی کرده‌ام به بودجه و برنامه‌ریزی زمانی اولیه پایبند باشم. مثلا من سه یا چهار سال زمان صرف ساخت بازی جدیدم می‌کنم، ولی این از همان روز‌های اول برنامه‌ریزی می‌شود و سر موعد مقرر بازی آماده است.

دلیل این که پروسه ساخت بازی‌های من کمی طولانی می‌شود، وسواسی است که من برای آن‌ها خرج می‌کنم. مثلا من باید تمامی تصاویر تبلیغاتی یا پوستر بازی‌ها را شخصا طراحی کنم و حتی باکس آرت بازی را هم خودم طراحی می‌کنم. بازیسازان ژاپنی برای تاخیر‌های متوالی بازی‌هایشان معروف هستند و مردم من را هم در این دسته‌بندی قرار می‌دهند. ولی این درست نیست و من یک بازیساز و تهیه‌کننده هستم و باید به تهعدات زمانی و مالی پروژه پایبند باشم.

سوال: زمانی که قرارداد همکاری شما با سونی امضا می‌شد ظاهر متفاوتی داشتید (اشاره به ریش گذاشتن کوجیما)، ولی الان مجددا شبیه به روز‌های قدیمی هستید! دلیل این کار چیست؟

در آن زمان تصور می‌کردم که تاسیس استودیو جدید باید باعث شود تا تغییراتی در ظاهرم داشته باشم! این مسئله حتی بازخورد‌های خوبی هم از طرفداران خارج از ژاپن داشت، ولی در کشور ما «ریش» معنی خوبی ندارد و مردم اعلام می‌کردند که این ظاهر تو را پیر و خسته نشان می‌دهد. فرزاندانم هم از این قضیه ناراضی بودند و به همین دلیل دوباره به ظاهر همیشگی خودم برگشتم.

به هر حال باید منتظر ماند و دید که بازی جدید هیدئو کوجیما تا چه حد موفق خواهد بود.

نظرات خورد را در مورد صحبت‌های خالق متال گیر با زومجی در میان بگذارید.

منبع: Gamespot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده