نویسنده: حامد افرومند
// پنجشنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۰

پیش نمایش بازی Street Fighter V

چند روز بیشتر تا انتشار بازی Street Fighter V باقی نمانده و انتظار طرفداران سبک مبارزه‌ای و این سری قدیمی، به زودی به سر خواهد رسید. با زومجی و پیش نمایش بازی Street Fighter V همراه باشید.

SF1 اولین نسخه Street Fighter در سال 1987

سال ۱۹۸۷ بود که اولین بازی از سری Street Fighter (به ژاپنی: ストリートファイタ) برای دستگاه‌های آرکید آن زمان منتشر شد. شاید در آن زمان کسی فکرش را هم نمی‌کرد که بازی جدید کپ‌کام، در آینده تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین بازی‌های مبارزه‌ای تاریخ شود. تاکاشی نیشیاما (Takashi Nishiyama) و هیروشی ماتسوموتو (Hiroshi Matsumoto) ساخت نسخه‌ی اول را بر عهده داشتند و درواقع خالق سری Street Fighter بودند. نسخه‌ی اول با معرفی یکی از به‌یادماندنی‌ترین شخصیت‌های بازی‌های مبارزه‌ای همراه بود. ریو (Ryu) از همان زمان به نماد سری بازی‌های Street Fighter تبدیل شد. ریو در نسخه‌ی اول قدم به چند شهر مختلف می‌گذارد و با ۱۰ رقیب مختلف مبارزه می‌کند. از همان زمان شاهد مبارزاتی بودیم که در سه راند مختلف انجام می‌شد و برای یک‌سره کردن کار رقبا، ۳۰ ثانیه زمان وجود داشت. پس از چهار سال و در سال ۱۹۹۱، نسخه‌ی دوم منتشر شد. نسخه‌ی دوم با تغییرات بسیار زیادی منتشر شد. بیش از ۳۰ حرکت اختصاصی برای هر شخصیت وجود داشت که تفاوت بسیار خوبی بین مبارزان ایجاد کرده بود. از طرفی شاهد دو یا سه فن اختصاصی برای هر کدام نیز بودیم. نسخه‌ی دوم با چنین تغییراتی، چیزی شبیه به یک انقلاب در سبک بازی‌های مبارزه‌ای به وجود آورد. در این بازی با انتخاب یکی از شخصیت‌ها، وارد هفت مرحله‌ی نفس‌گیر مبارزه با شخصیت‌های اصلی دیگر می‌شدید و در پایان با یکی از چهار باس‌فایت بازی روبرو می‌شدید. نسخه‌ی دوم با چند بروزرسانی همراه شد و رفته‌رفته بهتر شد و توانست تمامی نواقص زمان انتشار را برطرف کند. حتی شاهد گیم‌پلی روان‌تر، طراحی بهتر ظاهر شخصیت‌ها و انیمیشن‌های نرم‌تری در آخرین بروز‌رسانی‌های بازی بودیم. چهار سال بعد و در سال ۱۹۹۵ شاهد انتشار نسخه‌ی جدیدی از سری بودیم که این‌بار با نام متفاوت Alpha منتشر شد. Alpha علاوه بر شخصیت‌های نسخه‌های قبلی Street Fighter، چند شخصیت را از بازی Final Fight در خود می‌دید. بازی Final Fight یکی دیگر از بازی‌های مبارزه‌ای کپکام در آن‌ سال‌ها بود که نتوانست به موفقیت Street Fighter برسد. در هر حال Alpha‌ توانست مکانیزم‌های گیم‌پلی نسخه‌های قبلی را بهبود ببخشد. به طور مثال امکان اعمال چند کمبوی پشت سر هم وجود داشت که روند بازی را بسیار سریع‌تر از قبل هم کرده بود. کپکام در سال‌های آینده نسخه‌هایی به نام‌های EX و Crossover هم منتشر کرد. مهمترین تغییری که در آن زمان شاهدش بودیم، سه‌بعدی شدن بازی بود که حال و هوای آن را تا حدود زیادی تغییر داد. در تمامی نسخه‌های این اثر شاهد پیشرفت بودیم و سری در مسیر بسیار خوبی حرکت می‌کرد. در سال ۱۹۹۷، سرانجام نسخه‌ی سوم منتشر شد. در این نسخه بسیاری از شخصیت‌های قدیمی نادیده گرفته شدند، از ابتدا طراحی شدند یا با طراحی مجدد به شخصیتی جدید تبدیل شدند! تنها ریو و کن (Ken) بودند که تقریبا بی‌تغییر ماندند. حرکات جدیدی به بازی اضافه شد که امکان دفع حملات دشمنان، یکی از مهم‌ترین آن‌ها بود.

super_street_fighter_2_turbo_hd_remix_

پس از نسخه‌ی سوم، تا یازده سال خبری از Street Fighter نبود و نسخه‌ی چهارم در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. موضوعی که طرفداران را بسیار خوشحال کرد. Street Fighter IV ‌آن‌قدر خوب بود که هیچ حرفی باقی نگذاشت و کسی پیدا نمی‌شد که از آن ناراضی باشد. نه‌تنها انتظارات برآورده شده بود، بلکه نسخه‌ی چهارم چیزی فراتر از انتظار بود. این موضوع را هم نباید فراموش کرد که از زمان معرفی تا انتشار، حدود سه سال طول کشید و در این مدت عطش طرفداران بسیار زیاد شده بود. نسخه‌ی چهارم به شکلی باورنکردنی به استانداردهای سری پایبند بود و در کنار آن ویژگی‌های بسیار فوق‌العاده‌ای به بازی اضافه شده بود. گویی همان حس و حال قدیمی در بازی وجود داشت، اما همه چیز مدرن‌تر شده بود! گرافیک بازی چیزی بین یک بازی سه‌بعدی و دو‌بعدی بود و سبک Cel Shade در دستور کار تیم سازنده قرار گرفته بود. از دیگر پیشرفت‌های نسخه‌ی چهارم نسبت به نسخه‌ی قبلی، اضافه شدن قابلیت Focus Attacking و Ultra Combo بود که تجربه‌ی Street Fighter را بسیار بهتر از گذشته کرده بود. پس از طوفان نسخه‌ی چهارم، نوبت به نسخه‌ی پنجم هم رسید و این‌بار در نسل هشتم Street Fighter را ملاقات خواهیم کرد.

Street Fighter V Logo

حتما با خواندن چند خط از تاریخچه‌ی مجموعه‌ی Street Fighter در بالا، متوجه شده‌اید که کپ‌کام به دنبال ساخت نسخه‌های متعدد از بازی نیست و بخصوص در دو نسل اخیر، با حوصله‌ی بسیار زیادی بر روی ساخت بازی تمرکز کرده و در ادامه مشغول پشتیبانی از بازی خود می‌شود. این موضوع در مورد نسخه‌ی پنجم هم صدق خواهد کرد و کپ‌کام قصد دارد تا شش سال از بازی خود پشتیبانی کند. این به این معنی خواهد بود که تا نسل بعدی، خبری از نسخه‌ی ششم نیست و تمام تمرکز کپ‌کام تا پایان این نسل، بر روی نسخه‌ی پنجم خواهد بود. با این حساب، باید منتظر یک بازی بزرگ و کامل مثل نسخه‌ی چهارم باشیم که مسلما پیشرفت‌های قابل توجهی نیز در آن شاهد خواهیم بود.

سیاست کپ‌کام بالاخره و پس از گذشت سال‌ها تغییر کرده و این خبر خوشحال‌کننده‌ای برای طرفداران است. چرا که قرار است تمام محتویات اضافی بازی به شکل بسته‌های قابل دانلود منتشر شود

شاید یکی از مهم‌ترین نکاتی که بسیار در سال‌های گذشته مسخره و عذاب‌آور به نظر می‌رسید، عرضه‌ی بسته‌های تکمیلی بازی به صورت فیزیکی بود که مخاطب را مجبور به خرج بیشتر برای به دست آوردن محتوای بیشتر می‌کرد. سیاست کپ‌کام بالاخره و پس از گذشت سال‌ها تغییر کرده و این خبر خوشحال‌کننده‌ای برای طرفداران است. چرا که قرار است تمام محتویات اضافی بازی به شکل بسته‌های قابل دانلود منتشر شود. خبر بهتر این‌که تمام این محتویات بدون خرج کردن هیچ هزینه‌ای قابل دسترسی است! کافیست تا امتیازات خود در بازی را بالا ببرید تا در زمان انتشار بسته‌های مختلف، به راحتی شخصیت‌ها و امکانات مختلف را آزاد کنید و از آن‌ها استفاده کنید. صدالبته برای مخاطب کم‌حوصله امکان خرید پولی این محتویات نیز وجود دارد. این موضوع به وسیله‌ی سیستمی به نام زنی (Zenny) انجام می‌شود و تقریبا مثل سیستم پرداخت درون برنامه‌ای بازی‌های مشابه کار می‌کند. در این نسخه ۱۶ شخصیت‌ قابل بازی از ابتدا در بازی حضور خواهند داشت. از این بین، شاهد حضور چهار شخصیت کاملا جدید نیز خواهیم بود. قرار است پس از انتشار بازی و در قالب بسته‌های الحاقی، شش شخصیت دیگر نیز به بازی اضافه شوند. در این میان خبری از چند شخصیت مشهور سری که حتی در نسخه‌ی قبلی نیز حضور داشتند نیست. مت دالگرن، مدیر ارشد بازاریابی کپ‌کام، در مراسم EVO 2015 توضیحاتی در این مورد ارایه داد:

استراتژی قبلی در واقع بازیکن‌ها را مجازات می‌کرد و باعث ایجاد وقفه در بازی کردن می‌شد. برای مثال اگر آنها می‌خواستند که Street Fighter IV را متوقف کنند و تجربه‌ی جدیدتر و بزرگتری را در Super Street Fighter IV داشته باشند، می‌بایست یک بروزرسانی را خریداری می‌کردند. در واقع ما در طول زمان و با حذف افرادی که بروزرسانی‌های ما را نمی‌خریدند، مجموعه‌ی بازیکنان Street Fighter IV را کوچک و کوچکتر کردیم. این روش قدیمی بازیکن‌ها را مجبور می‌کرد که کل یک محتوای جدید را خریداری کنند، در صورتی که شاید تنها چند شخصیت از آن محتوا برای آنها جذابیت داشت. استراتژی جدید ما کاملا به نفع بازیکن‌ها است. علاوه بر این باعث می‌شود تا یک تعامل طولانی مدت با بازی شکل بگیرد، چون هر چه بیشتر آن را انجام دهید بیشتر جایزه می‌گیرید. ما به جای کوچک کردن مجموعه بازیکنان با ارائه بروزرسانی‌های پولی، همواره سعی می‌کنیم که تعداد آنها را افزایش دهیم.

ken شخصیت کن و ظاهر جدید او

شخصیت‌هایی مثل ساگات (Sagat)، بلانکا (Blanka)، آکوما (Akumna) و گوکن (Gouken) در نسخه‌ی پنجم حضور نخواهند داشت و معلوم هم نیست که آیا در سال‌های بعدی شاهد حضور آن‌ها خواهیم بود یا خیر. یوشینوری اونو، تهیه‌کننده اجرایی بازی، طی مصاحبه‌ای در مورد دلیل عدم حضور شخصیت ساگات در بازی Street Fighter V اعلام کرد که:

شخصیت‌های مشابه و هم سبک زیادی در Street Fighter V حضور دارند. سازندگان تصمیم دارند که فهرست‌ شخصیت‌های هنگام عرضه بازی متعادل بوده و تنها تعداد زیادی شخصیت بی‌هدف را به بازی اضافه نکنند. اونو در ادامه می‌گوید که علاقه‌مندان زیادی خواهان اضافه شدن شخصیت‌هایی مانند ساگات هستند. با این حال ممکن است که شخصیت‌های بیشتری از طریق بسته‌های الحاقی به بازی اضافه شوند.

اما قبل از پرداختن به جزییات مربوط به نسخه‌ی پنجم، بهتر است کمی با شخصیت‌های بازی آشنا شویم:

(Power: قدرت - Health: سلامتی - Mobility: تحرک - Technique: تکنیک - Range: محدوده حرکات)

radife 1

ریو (Ryo): او را باید نماد اصلی سری Street Fighter دانست. کسی که از نسخه‌ی اول در بازی حضور داشته و یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین شخصیت‌های تاریخ بازی‌های مبارزه‌ای به شمار می‌رود. ریو را با لباس رزم سفید رنگ و دستکش مشت‌زنی قرمز رنگش به یاد می‌آوریم. او متولد ژاپن است و از کودکی یتیم شده و نزد فرد دیگری بزرگ شده است. فردی که در یک دوجوی دورافتاده، مهارت‌های رزمی را به او آموخته و از ریو یک مبارز قدرتمند ساخته است. او کسی نیست جز گوگن، که ریو را در اوایل جوانی، مجبور به سفر و شرکت در مسابقات مختلف کرده است. گوگن با این کار، ریو را در مرحله‌ای جدید از آموزش‌ قرار می‌دهد، چرا که با این روش، ریو با مبارزانی که سبک‌های دیگری را در پیش گرفته‌اند مبارزه می‌کرد و تجربه‌ی بسیار بالایی به دست می‌آورد. ریو در اولین مسابقات بهترین مبارز دنیا، در مقابل ساگات قرار می‌گیرد. در حین مبارزه، ریو دچار آسیب شدیدی می‌شود و ساگات در آستانه‌ی پیروزی قرار می‌گیرد، اما ناگهان ورق برمی‌گردد و نیروی عجیبی اطراف ریو را فرا می‌گیرد. ریو ضربه‌ی شدیدی به ساگات وارد می‌کند و مسابقه را می‌برد. همین موضوع باعث بوجود آمدن یک حس انتقام در ساگات می‌شود.

چون‌لی (Chun-Li): او یکی از مهمترین شخصیت‌های مونث بازی به شمار می‌رود. در کودکی علاقه‌ی زیادی به بروس‌لی داشته و به همین دلیل به هنرهای رزمی علاقه‌مند شده است. پدرش در یکی ماموریت‌های خود، مسیری را دنبال کرده که به سازمان جنایتکاران شادالو ختم شده است. در ادامه خبر کشته شدن پدرش توسط بایسون به گوش او می‌خورد و شعله‌های انتقام در وجود او روشن می‌شود. از آن زمان او تلاش خود را برای نابودی بایسون آغاز کرد و در سال‌های بعد و به کمک پلیس بین‌الملل به مقر شادالو حمله کرد و آن‌جا را با خاک یکسان کرد. پس از مدتی دریافت که بایسون به طرز معجزه‌آسایی از آن حمله جان سالم به در برده است. چون لی سرعت بسیار خوبی در مبارزات دارد و یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های سری به شمار می‌رود.

نش (Nash): او یکی از دوستان گایل به شمار می‌رود و مثل او، عضوی از نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا بوده است. اولین بار در سال ۱۹۹۱ و در نسخه‌ی دوم به او اشاره شد. اما اولین حضور رسمی او به نسخه‌ی آلفا در سال ۱۹۹۵ بازمی‌گردد. او برخلاف گایل، جزو شخصیت‌های اصلی نسخه‌ی پنجم به حساب می‌آید و ظاهری متفاوت نسبت به گذشته دارد. بخیه‌هایی روی بدن او وجود دارد و نکته‌ی عجیب، پوشش سبز رنگی است که روی پیشانی او قرار دارد و یک جواهر درخشان در مرکز آن دیده می‌شود. گویی او از دل مرگ برگشته است. به نظر می‌رسد تقابل او و بایسون از مهم‌ترین بخش‌های داستانی نسخه پنجم باشد. سبک مبارزه‌ی او نیز شبیه به گایل است و لگدها و فنون مبارزه‌ای ویژه‌ای مبتی بر انفجارهای صوتی برای او درنظر گرفته شده است. شاید با حضور او، نبود گایل در بین شخصیت‌های اصلی، کمتر حس شود. البته طرفداران می‌توانند پس از انتشار بازی و در زمان انتشار بسته‌های الحاقی، منتظر حضور گایل نیز باشند و این دو دوست صمیمی را در کنار هم ببینند.

مستر بایسون (M.Bison): او رییس اصلی سازمان جنایتکاران شادولو است. بایسون از نسخه‌ی دوم به بازی اضافه شد و نقش بسیار مهمی را به عنوان یک شخصیت منفی تمام عیار، در بخش داستانی بازی ایفا کرد. او برای رسیدن به قدرت از هیچ عمل شومی دریغ نمی‌کند. بایسون مبارزان مختلف را برای انجام ماموریت‌های شیطانی خود استخدام می‌کند. او همچنین یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های دنیای Street Fighter به شمار می‌رود. در نسخه‌ی پنجم او با موهای سفید و لباس جدیدی بازگشته و مسلما نقش مهمی در داستان ایفا خواهد کرد.

radife 2

کمی (Cammy): او دومین شخصیت مونث مبارز در این سری است که برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۳ و در نسخه Super Street Fighter II: The New Challengers پا به این فرنچایز گذاشت. بی‌شک می‌توان گفت که Cammy یکی از ماندگارترین شخصیت‌های سری استریت فایتر است. وی جزو چهار شخصیت جدید در این مجموعه بود که بعد از حضور به صورت مخفیانه، استفاده از آن آزاد می‌شد. تاکنون از وی در بسیاری از فیلم‌ها، بازی‌ها و حتی داستان‌های مصور این سری استفاده شده است. جالب است بدانید که Noritaka Funamizu، رئیس بخش تحقیق و توسعه‌ی شرکت کپ‌کام، خلق این شخصیت را چنین توصیف می‌کند: "پس از وجود Chun-Li به عنوان اولین شخصیت مونث، جای خالی یک شخصیت مونث دیگر نیز احساس می‌شد. همواره Cammy یکی از شخصیت‌های مورد علاقه مخاطبان در سری Street Fighter است و عدم حضور او در بازی به خوبی حس می‌شد."

بیردی (Birdie): از این شخصیت انگلیسی نیز می‌توان بعنوان یکی از شخصیت‌های غول‌پیکر و عجیب این نسخه یاد کرد. از از نسخه‌ی اول در سری حضور پیدا کرد، اما در نسخه‌های بعدی حضور بسیار کمرنگ‌تری داشت، تا جایی که شاید خیلی از طرفداران کم سن و سال‌تر سری، چیز زیادی از او ندانند! او در نسخه‌های آلفا نیز حضور داشته و در نبرد برای ورود به تشکیلات شادالو، سابقه‌ی شکست دادن بایسون در مبارزات را نیز داشته، و همواره به دنبال جایگاهی بالاتر از بایسون در این تشکیلات بوده است. می‌توان به راحتی به این موضوع پی برد که بردی جزو قدرتمند‌ترین شخصیت‌های نسخه‌ی پنجم خواهد بود. در بین تمام شخصیت‌های این نسخه، تنها او و زانگیف از بالاترین میزان قدرت و سلامتی بهره می‌برند. بیردی به وسیله‌ی زنجیرهایی که به همراه دارد به دشمنان حمله می‌کند.

کن (Ken): او مثل یک برادر و از کودکی در کنار ریو بزرگ شده و مثل ریو در نزد گوگن هنرهای رزمی را فرا‌آموخته است. کن اهل ایالات متحده آمریکاست و بر خلاف سایر مبارزین سری Street Fighter، ظاهری متفاوت دارد. او در خانواده‌ای ثروتمند بدنیا آمده و خیلی زود تبدیل به پسری مغرور و نسبتا نفرت‌انگیز شد. از همین رو، خانواده‌ی او تصمیم می‌گیرند تا او را به نزد دوست خانوادگی خود در ژاپن (گوگن) برده و فرزند خود را به نحوی دیگر تربیت کنند. از همین‌جا بود که کن تبدیل به حریف تمرینی ریو نیز شد و این دو سال‌ها در کنار هم مبارزه و زندگی کردند. پس از اولین دوره‌ی مسابقات بهترین مبارز دنیا و قهرمانی ریو، این دو به نزد گوگن بازمیگردند، اما با صحنه‌ی دلخراشی روبرو می‌شوند. گوگن به وسیله‌ی برادرش آکوما کشته شده و کن و ریو تصمیم به گرفتن انتقام می‌گیرند. کن در نسخه‌ی پنجم دچار تغییر و تحول اساسی شده است. علاوه بر تغییرات ظاهری، سبک مبارزه‌ی او نیز تغییر کرده تا دیگر شبیه به ریو به نظر نرسد.

نکالی (Neccalli): او یکی از چهار شخصیت جدیدی است که برای اولین بار در نسخه‌ی پنجم ملاقات خواهیم کرد. شاید در نگاه اول شباهت‌هایی با بلانکا (یکی از شخصیت‌های اصلی و مشهور سری که در نسخه‌ی پنجم حضور ندارد) در او ببینیم. نکالی در مبارزه، خصوصیاتی شبیه به بایسون دارد. هم از هیکل درشتی بهره می‌برد، و هم سرعت بسیار خوبی در مبارزات دارد. دو خصوصیتی که در کنار هم از او یک شخصیت مرگبار ساخته است. نکالی داستان رمزآلودی دارد. نحوه جنگیدن وی وحشیانه و بیشتر شبیه حیوانات است تا بتواند از این طریق دشمنان خود را با خشونت از سر راه بردارد. وی در جنگیدن خود هیچ آرامشی ندارد و تمام حملات نکالی برای رساندن بالاترین آسیب به حریف خود انجام می‌شود. نکالی یک انرژی رمز آلود دارد که با فعال کردن آن‌، موهایش کاملا رنگ عوض می‌کند. همچنین با استفاده از از این انرژی شخصیت وی برای مدت کوتاهی نیز کاملا عوض می‌شود. هنگامی که او در این حالت است، توانایی دسترسی‌ به کمبوهای جدیدی را پیدا می‌کند. او را باید یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های نسخه‌ی پنجم بدانیم، چرا که در بسیاری از تریلرها، تاکید زیادی روی او و چهره‌اش شده است. علامت V‌ روی صورت او، به لوگوی بازی ختم می‌شود!

radife 3

وگا (Vega): وگا اهل کشور اسپانیا است و در خانواده‌ای ثروتمند به دنیا آمده است. در کودکی پدرش را از دست داده و همین موضوع باعث شده تا پس از چند سال، خانواده‌ی او رفته‌رفته به سمت ورشکستگی و نابودی برود. همین مشکلات اقتصادی باعث می‌شود تا مادرش، با یک فرد ثروتمند ازدواج کند. پس از مدتی ناپدری او به این موضوع پی می‌برد و پس از درگیری با مادر وگا، او را به قتل می‌رساند. چند روز بیشتر طول نمی‌کشد و وگا انتقام مادرش را با کشتن ناپدری می‌گیرد و از آن زمان به یک قاتل بی‌رحم و خطرناک تبدیل می‌شود. او به گاو بازی علاقه داشت و پس از مدتی به هنرهای رزمی و سبک نینجوستو روی آورد. جالب‌تر این‌که او گاوبازی و نینجوستو را با هم ترکیب و سبکی جدید ابداع کرد! او نیز از نسخه‌ی دوم به بازی اضافه شد و بایسون همیشه از او و تواناییش برای ترور‌ها استفاده کرده است.

رینبو میکا (R.Mika): او اولین بار در نسخه Street Fighter Alpha 3 به عنوان یک مبارز معرفی شد. نام اصلی او Mika Nanakawa است. میکا به عنوان شهروند کشور ژاپن شناخته می‌شود و عاشق مبارزه است. او از ابتدا رویای تبدیل شدن به ستاره رینگ مسابقه را داشت. رویایی که باعث سفر او به نقاط مختلف جهان شد. وی در طول سفرهای خود، با مبارزان خیابانی بسیاری مواجه می‌شود و سعی می‌کند با از پشت سر گذاشتن آن‌ها، خود را به مبارز بهتری تبدیل کند. مربی او، کسی نیست به جز Yoko Harmagedon؛ فردی که تاکنون حضور کمی در سری Street Fighter داشته است. شرکت کپ‌کام پیش از این نیز در بازی‌ Startling Adventures اشاره‌ای کوچک به شخصیت Mika داشته است که تنها در اندازه یک یادآوری ساده است. با بازگشت Street Fighter V، باید در انتظار بازگشت این شخصیت باشید، چرا که نام او در میان بازیکنان رسمی این نسخه دیده می‌شود.

رشید (Rashid): او نیز شخصیتی کاملا جدید در سری به شمار می‌رود. او به دنبال یکی از دوستان خود می‌گردد که به وسیله‌ی شادالو و بایسون ربوده شده است. او همان‌طور که از اسم و ظاهرش مشخص است، اولین شخصیتی با ریشه‌های خاورمیانه‌ای است که در بازی‌های اصلی‌ سری Street Fighter حضور دارد. پیش از این شخصیت پولوم پورنا که در بازی Street Fighter EX که توسط استودیو آریکا ساخته شده بود، تنها مبارز خاورمیانه‌ای دنیای Street Fighter به حساب می‌آمد. او می‌تواند باد را تحت کنترل خود دربیاورد. به این شکل با گردبادهای کوچک، حملات دشمن را دفع می‌کند. او همچنین می‌تواند حملاتی به صورت گردبادهای عمودی بر دشمن وارد کند.

کارین (Karin): او  حریف دیرینه ساکورا در مانگای Street Fighter: Sakura Ganbaru! است که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. اما حضور وی در دنیای بازی‌های این مجموعه، با عرضه‌ی  نسخه Street Fighter Alpha 3 آغاز شد. Karin تنها نقش مونث در بازی است که از خانواده‌ای پولدار و بزرگی می‌آید. او شخصیتی مغرور و بی‌اعتنا دارد و اطرافیان خود را در سطح بسیار پایین‌تری می‌بیند. وی که در دستان والدین خود یعنی Nadeshiko Kanzuki و Daigenjūrō Kanzuki بزرگ‌ شده است، تنها یک هدف دارد: کسب افتخار برای خانواده! او قصد دارد شعار خانواده خود یعنی «پیروزی در همه‌چیز» را محقق کند و برای این کار، سفر کردن در کل جهان و مبارزه با بهترین مبارزین، از اهداف او است.

radife 4

زانگیف (Zangief): زانگیف را با آن ظاهر عظیم‌الجثه‌اش به یاد می‌آوریم. غولی در میدان مبارزه که از مشهورترین قهرمانان کشتی کج در شوروی سابق به شمار می‌رود. او یک وطن‌پرست واقعی است و هدفش از شرکت در مسابقات بهترین مبارز دنیا، افتخار‌آُفرینی برای کشورش است. او حریف تمرینی ندارد و بهتر است بگویم که حریف تمرینی او، خرس‌های قطبی هستند! او یکی از مخالفان سرسخت سازمان جنایتکاران شادالو به شمار می‌رود. او نیز از نسخه‌ی دوم به بازی اضافه شده است. در نسخه‌ی پنجم تغییر گسترده‌ای در ظاهر او نمی‌بینیم. شاید حضور او باعث شده تا دیگر خبری از یکی دیگر از شخصیت‌های بزرگ سری (ادموند هوندا) نباشیم. چرا که سیاست کپکام به این صورت بوده که تا جای ممکن شخصیت‌های شبیه به هم را مجددا طراحی یا یکی از آن‌ها را در بازی جدید خود نگه دارد.

لارا (Laura): مثل شخصیت بلانکا، او نیز یک برزیلی است و برای اولین بار شاهد حضورش در نسخه‌ی پنجم خواهیم بود. از سبک مبارزاتی جیوجیتسوی برزیلی بهره می‌برد که البته آن را با مقداری تغییرات بهبود بخشیده است. آثاری از الکتریسیته نیز در حملات لارا دیده می‌شود که ویزگی بسیار جالبی به نظر می‌رسد. او را همچنین خواهر بزرگتر ماتسودا در نسخه‌ی Veteran بازی سوم مجموعه‌ی Street Fighter می‌نامند.

دالسیم (Dhalsim): این شخصیت هندی را باید یکی از جالب‌ترین شخصیت‌های سری دانست. دالسیم را همیشه با دست‌ها و پاهای درازش به یاد می‌آوریم. اما بزرگ‌ترین خصوصیت او، استفاده از نیروهای مافوق بشری یوگا است. او نیروی خود را صرف مبارزه با نیروهای شیطانی می‌کند و بیشتر درآمدش را صرف کمک به فقرای هند می کند. از همین رو بایسون شخصیت «کمی» را مامور کشتن او می کند، اما او با دیدن روش زندگی دالسیم، از این کار منصرف می‌شود. طولی نمی‌کشد تا دالسیم دعوت‌نامه‌ی شرکت در مسابقات بهترین مبارز دنیا را دریفات می‌کند و بدون هیچ‌گونه درنگی، برای مبارزه با تایسون وارد مسابقات می‌شود. دالسیم در این نسخه ظاهر متفاوتی نسبت به گذشته خواهد داشت.

فنگ (F.A.N.G): آخرین شخصیت جدید اضافه شده به نسخه‌ی پنجم، فنگ نام دارد. ظاهری عجیب دارد و این موضوع را با دیدن اندام بسیار لاغر او و همچنین کلاه، عینک و طرز لباس پوشیدن او می‌توان متوجه شد. فنگ یک قاتل چینی بسیار حرفه‌ای است. او حرکات بسیار ویژه‌ی خود در مبارزات را به نرمی و دقت خاصی انجام می‌دهد. اصلی‌ترین خصوصیت او، استفاده از سم برای حمله به دشمنان و پایین آوردن میزان سلامتی آن‌ها است. او یکی از اعضای اصلی شادالو به شما می‌رود.

sfv fing

به غیر از این ۱۶ شخصیت، شش شخصیت دیگر نیز از طریق بسته‌های الحاقی به بازی اضافه خواهند شد:

گایل (Guile): گایل عضوی از نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا بوده است. او در ماموریتی به مقر سازمان جنایتکاران شادالو اعزام می‌شود تا جلوی حمله‌ی چون‌لی به این سازمان را بگیرد. اما خیلی زود به حقایق پشت پرده‌ی شادالو و بایسون پی می‌برد. به همین دلیل از دستورات پیروی نمی‌کند و در کنار چون‌لی بر علیه بایسون متحد می‌شود. اما مثل چون‌لی، پس از آگاهی از زنده ماندن بایسون، تصمیم به شرکت در مسابقات بهترین مبارز دنیا می‌گیرد تا باری دیگر در مقابل بایسون قرار بگیرد. در مورد گایل ذکر این نکته هم مهم است که باجناق کن محسوب می‌شود و دوستی خیلی خوبی با او دارد. گایل قرار است پس از انتشار نسخه‌ی پنجم و در قالب بسته‌های الحاقی به جمع مبارزان اضافه شود

بارلوگ (Barlog): بارلوگ زمانی دست راست بایسون به حساب می‌آمد. او مهارت بالایی در ورزش بوکس دارد. بارلوگ در یکی از مسابقات خود، به علت استفاده از فنون غیرمجاز، باعث مرگ حریف خود می‌شود. از همین رو از حضور در مسابقات بوکس محروم شده و بایسون از او دعوت می‌کند که با سازمان شادالو همکاری کند. بارلوگ در نسخه‌ی پنجم، یکی از شش شخصیتی خواهد بود که پس از انتشار بازی و در قالب بسته‌های الحاقی به جمع شخصیت‌های اصلی اضافه خواهد شد.

الکس (Alex): الکس شخصیت اصلی بازی Street Fighter III بود. درواقع هدف از طراحی این شخصیت، جایگزین کردن آن با ریو و کن بود. الکس یک شخصیت آمریکایی از شهر نیویورک است؛ فردی که قصد دارد با حضور در این مبارزات، گیل را نابود کند. پیش از این گیل توانسته بود به بهترین دوست و البته پدر الکس آسیب‌های جدی وارد کند. اما اکنون، وقت انتقام است. گرچه الکس گیل را از بین می‌برد، اما هرگز موفق نمی‌شود او را به قتل برساند. اما الکس متوقت نمی‌شود و با راهنمایی‌های تام، که نقش پدر را برای او بازی می‌کند، تصمیم می‌گیرد وارد رقابت‌های سخت‌تری شود. اینجاست که با این شخصیت در سری استریت فایتر مواجه می‌شویم.

ایبوکی (Ibuki): او یک دختر جوان است که هنرهای رزمی نینجایی را فرا می‌گیرد. این شخصیت توانسته با مهارت‌های خود در فنون رزمی، به محبوبیت‌ بسیار زیادی در سری Street Fighter دست پیدا کند. این محبوبیت به اندازه‌ای بالا است که برخی از او به عنوان «بهترین شخصیت نینجا در بازی‌های ویدئویی» یاد می‌کنند. او به همراه دیگر مبارز این سری یعنی الینا، تنها مبارزین مونث در نسخه‌های فرعی Street Fighter III بودند. اما سپس حضور آن‌ها با همراهی ماکوتو و چون‌لی در نسخه Street Fighter III: 3rd Strike تکمیل شد.

جوری (Juri): جوری از دیگر شخصیت‌های خیالی در سری استریت فایتر است. اولین حضور او در این سری، در سال ۲۰۱۰ و با عرضه عنوان Super Street Fighter IV آغاز شد. در این بازی، از او به عنوان یک تکواندو کار کره‌ای یاد می‌شود؛ فردی که درواقع دستیار و کارمند Seth است. جالب است بدانید که تیم سازنده این شخصیت، پیش از طراحی نهایی او، بین ۴۰۰ الی ۵۰۰ ایده را بررسی کردند. اما در نهایت تصمیم گرفتند تا چنین شخصیتی را طراحی کنند. او اولین شخصیت در این سری است که از کشور کره جنوبی می‌آید و در هنر رزمی تکواندو مهارت دارد.

اورین (Urien): اورین برای اولین بار در بازی Street Fighter III: 2nd Impact به مخاطبین معرفی شد. او برادر کوچک‌تر گیل است، همان فردی که به عنوان دشمن اصلی الکس (Alex) شناخته می‌شود. البته با نگاهی به اورین می‌توانیم بسیاری از خصوصیات گیل را در او مشاهده کنیم. این دو در سنین بسیار پایین پدر و مادر خود را از دست می‌دهند و برای مبارزه آموزش می‌بینند. البته این دو برادر در بعضی از نقاط داستان، با یکدیگر مبارزه می‌کنند تا برخی از حقایق در زندگی گذشته خود را آشکار کنند. اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود؛ چرا که اورین بار دیگر در Street Fighter V به عنوان شخصیت قابل بازی در یکی از بسته‌های الحاقی حضور خواهد داشت.

ryu

کپ‌کام امیدوار است که بازی جدید مبارزه‌ایشان یعنی Street Fight V طیف وسیع‌تری از مخاطبان جوان‌تر و جدیدتر را به خود جذب کند و به طور کلی این مجموعه را دوباره راحت‌تر و دست یافتنی‌تر (از نظر جذب مخاطب) کند. در نسخه‌های قبلی و حتی نسخه‌ی چهارم، ما شخصیت‌هایی را داشتیم که به جز ظاهر، تفاوت چندانی در سبک مبارزه با یکدیگر نداشتند. همین موضوع باعث شده تا کپ‌کام ۱۶ شخصیت کاملا متمایز از هم را ارایه دهد تا نیاز هر مخاطبی را برطرف کند. حالا مخاطب می‌تواند بسته به سلیقه‌ی خود، شخصیت محبوب خود را انتخاب کند و با روشی کاملا متفاوت نسبت به دیگر شخصیت‌ها، به میدان مبارزه قدم بگذارد. جالب است بدانید که دلیل اصلی تغییرات اساسی در شخصیت کن نیز همین موضوع بوده است. سازندگان اعلام کرده بودند که او در نسخه‌های قبلی، دقیقا ریو بوده که با لباسی قرمز رنگ و موی طلایی در مبارزات دیده می‌شد! حال به لطف تصمیم کپ‌کام برای تنوع شخصیت‌ها، دیگر خبری از شباهت بین مبارزان در نسخه‌ی پنجم نخواهد بود.

| دانلود ویدیو با کیفیت 720p

حتما قابلیت مهم Focus Attack در نسخه‌ی قبلی را به یاد دارید. این قابلیت در نسخه‌ی پنجم حذف شده و همین موضوع کافیست تا متوجه شویم، چقدر شاهد تغییرات مهمی در نسخه‌ی پنجم خواهیم بود! قرار است هر شخصیت یک ضربه‌ی مهلک و منحصر به فرد به نام V-Trigger داشته باشد. این قابلیت از ابتدای مبارزه فعال نیست و باید با انجام کارهای مختلف در طول مبارزه، نوار مربوط به آن را پر کنید تا فرصت یک بار استفاده از آن را داشته باشید. برای پر کردن این نوار کار دشواری پیش رو ندارید و کافیست تا فنون V-Skill را در طول نبرد اجرا کنید. اجرای این فنون با کلید‌های ترکیبی انجام می‌شود و هر شخصیت نیز V-Skill‌ متفاوتی نسبت به دیگری خواهد داشت. به طور مثال زمانی که قدرت Iron Muscle زانگیف را فعال کنید، شاهد قابلیت‌های واقعی بدن وی خواهید بود.

قرار است هر شخصیت یک ضربه‌ی مهلک و منحصر به فرد به نام V-Trigger داشته باشد.

در این حالت، تا زمانی که یک ضربه توسط دشمن به زانگیف وارد نشود، وی از این حالت قدرتی خود استفاده می‌کند. علاوه بر این، در این مدت‌زمان درجه سلامتی زانگیف بازیابی می‌شود. با انجام V-Skill، یکی از سه نوار مربوط به V-Gauge پر خواهد شد و پر شدن هر سه نوار، قابلیت V-Trigger‌ را فعال می‌کند. به طور مثال شخصیت نکالی، ضربه‌ی سهمگینی به نام سیل قدرت خواهد داشت. نکالی یک انرژی رمز آلود دارد که با فعال کردن آن‌، موهایش کاملا رنگ عوض می‌کند. همچنین با استفاده از از این انرژی شخصیت وی برای مدت کوتاهی نیز کاملا عوض می‌شود. هنگامی که او در این حالت است، توانایی دسترسی‌ به کمبوهای جدیدی را پیدا می‌کند. در کنار V-Trigger شاهد نوار دیگری به نام V-Reversal نیز هستیم که برای دفاع کردن در مقابل حملات سهمگین حریف به کار می‌رود. دفاع کردن به وسیله‌ی V-Reversal، حتی شامل دفع حمله‌ی V-Trigger نیز می‌شود. برای برخی از شخصیت‌ها دو، و برای برخی سه نوار V-Reversal در نظر گرفته شده است. مثلا ریو دو، و بایسون سه نوار V-Reversal دارد. وجود این نوار باعث بوجود امدن چالشی جدی برای گیمر می‌شود. چرا که تلاش برای پر کردن V-Trigger، ممکن است با دفاع به موقع حریف، کاملا از بین برود و شانس پیروزی کمتر شود. استفاده‌ی به موقع از این نوارها بسیار اهمیت دارد و اهمیت سرعت عمل در یک بازی فایتینگ را به خوبی نشان می‌دهد. در نهایت به حالت Critical Art در حملات می‌رسیم که دست گیمر را برای استفاده از هر سه نوار مربوط به V-Gauge باز می‌گذارد تا در مواقع خاص، مجبور به استفاده از هر سه نوار برای اجرای V-Trigger‌ نباشید و نیروی خود را برای راندهای بعدی ذخیره کنید.

sfv شخصیت نکالی بسیار جالب به نظر می‌رسد

برخلاف نسخه‌ی قبلی سری استریت فایتر، این بار خبری از انتشار بازی روی کنسول مایکروسافت نیست. کپ‌کام به صراحت اعلام کرد که تا ابد خبری از انتشار بازی بر روی کنسول مایکروسافت نخواهد بود. یوشینوری اونو، تهیه‌کننده بازی Street Fighter V، در اظهار نظری جالب، طرفدارانی که به علت نداشتن کنسول سونی، قادر به تجربه‌ی آن نخواهند بود را به خرید یک دستگاه پلی‌استیشن 4 دعوت کرده بود. البته انحصاری‌شدن کنسولی بازی Street Fighter V دلایل زیادی داشته است. به‌عنوان مثال کپ‌کام در گذشته گفته بود یکی از دلایل انجام این کار، انتشار «بروزرسانی‌های رایگان» برای اولین‌بار در تاریخ این مجموعه قدیمی است. یکی دیگر از دلایل کپ‌کام برای انجام این کار، متحد کردن کاربران جامعه‌ی این بازی بوده است. اونو در این رابطه گفت:

"در قسمت‌های قبلی مجموعه بازی‌های Street Fighter، زمانی که قصد داشتیم تورنمنتی را برگزار کنیم، از خود می‌پرسیدیم این کار را باید روی کدام پلتفرم انجام دهیم؟ بهترین پلتفرم و کنترلر برای برگزاری این تورنمنت پلی‌استیشن، ایکس‌باکس یا رایانه‌های شخصی است؟ این‌ها سوالاتی بود که به‌شدت ذهن ما را مشغول می‌کرد. علاوه براین، یکی دیگر از دلایلی که موجب نیامدن بازی Street Fighter V به کنسول ایکس‌باکس وان می‌شود، سیاست‌های کمپانی سخت‌گیرانه مایکروسافت در شبکه ایکس‌باکس لایو است. سیاستی که باعث می‌شود کاربران کنسول‌های ایکس‌باکس نتوانند با بازیکنان کنسول‌های دیگر بازی آنلاین انجام دهند. از طرفی دیگر سونی با سیاست خود بازی‌کردن کاربران کنسول‌های پلی‌استیشن با پلتفرم‌های دیگر را در کنسول‌های خود میسر کرده و همین مسئله، اجازه می‌دهد کاربران آن‌ها با بازیکنان پلتفرم پی‌سی در یک مکان و جامعه قرار بگیرند."

SFVCH (3)

نکته‌ی بسیار مهمی که صحبت‌های اونو به آن اشاره شد و در نسخه‌ی پنجم خواهیم داشت، امکان رقابت آنلاین بین دارندگان پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی است. بسیار جالب است اگر به وسیله‌ی کنسول پلی‌استیشن 4 خود، با دوست خود که از طریق یک پی‌سی مشغول بازی کردن است، رقابت کنید. به این شکل جامعه‌ی بزرگتری از بازیکنان در بخش آنلاین خواهیم داشت که با دو پلتفرم متفاوت با هم بازی می‌کنند. کپ‌کام همچنین امیدوار است که بازی Street Fighter V بتواند برای مخاطبان بازی‌های آنلاین و رقابتی نیز جذاب به نظر برسد. به این ترتیب شاید بخشی از مخاطبان ورزش‌های الکترونیک (E-Sports) هم جذب این بازی شوند. مجموعه‌ی Street Fighter در حقیقت جزو اولین بازی‌هایی است که در حوزه‌ی ورزش‌های الکترونیک قدم برداشت اما در مقام مقایسه نسبتا در مقابل بازی‌هایی مانند Dota 2 و League of Legends در رتبه‌ی پایین‌تری قرار دارد.

قرار است یک بخش داستانی در بازی وجود داشته باشد. این موضوع به تازگی تایید شده است! البته جالب است بدانید که بخش داستانی در قالب یک آپدیت کاملا رایگان در ماه ژوئن (خرداد-تیر) به بازی اضافه خواهد شد و شامل بیش از یک ساعت میان‌پرده برای روایت جذاب‌تر داستان خواهد بود.

یوشینوری اونو، تهیه‌کننده‌ی بازی Street Fighter V، توضیح می‌دهد:

فیلم‌ها و سریال‌هایی نظیر Street Fighter: Assassin’s Fist نشان می‌دهد که طرفداران با چه شور و شوقی داستان مجموعه‌ی Street Fighter را دنبال می‌کنند. سازندگان Street Fighter V با در نظر گرفتن این موضوع و همچنین با توجه به کاری که استودیوی ندررلم در مورد مجموعه‌ی Mortal Kombat انجام داد، تصمیم گرفتند که یک تجربه‌ی داستانی کامل را برای بازیکن‌ها رقم بزنند.

اونو در ادامه توضیح داد که قصه‌ی Street Fighter V مانند پُلی بر روی شکاف داستانی بین Street Fighter IV و Street Fighter III خواهد بود و البته وظیفه‌ی سازندگان بازی در این رابطه به سختی درک دنیای بزرگ جنگ ستارگان (Star Wars) است:

اگر بخواهیم در مورد بازی‌های Street Fighter به صورت جداگانه و تک‌تک صحبت کنیم، داستان هر کدام از آنها در یک زمان خاص اتفاق می‌افتد. در واقع خط داستانی مجموعه به صورت منسجم و به هم پیوسته نیست. در این خط داستانی ابتدا بازی Alpha و پس از آن Street Fighter II, و Street Fighter IV و سپس Street Fighter III قرار می‌گیرند. ما در این خط داستانی قصد داریم که بر روی شکاف بین ماجراهای IV و III پل ایجاد کنیم. این بازی (Street Fighter V) بالاخره تمام شکاف‌ها را خواهد بست و یک داستان عالی و نامبهم را به وجود خواهد آورد. این احتمالا کمی سخت‌تر از Star Wars است. روشی که در گذشته برای پرداختن به محتوای داستانی ما مورد استفاده قرار گرفته باعث ناامیدی بعضی از افراد شده است. این بار ما می‌توانیم با قدرت بگوییم که هیچکس با چنین سطحی از داستان، ناامید نخواهد شد. وقتی آنها این بازی را ببینند متوجه این نکته خواهد شد: «وای، Street Fighter یک حریف واقعی است. این یک برند شگفت‌انگیز با یک داستان فوق‌العاده است.

SFVCH (1) شخصیت وگا در حال گوشمالی دادن مهمان تازه وارد سری... نکالی!

در ابتدای این پیش‌نمایش، اشاره‌ای به سبک گرافیکی نسخه‌ی قبلی کردیم. بازی به سراغ سبک Cel Shade‌ رفت و این موضوع در کنار رنگ‌بندی بسیار زیبا، نسخه‌ی چهارم را به اثری به یادماندنی تبدیل کرد. در نسخه‌ی پنجم نیز این روند تا حدود زیادی پابرجا مانده، اما همه چیز به لطف قدرت بیشتر پلی‌استیشن 4 بهتر شده و نسخه‌ی پنجم را به یک شاهکار هنری در بین بازی‌های مبارزه‌ای تبدیل کرده است. بازی با رزولوشن 1080p و با نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود. محیط‌های مختلفی برای مبارزه در نظر گرفته شده‌اند که تفاوت و تنوع بسیار خوبی در بین آن‌ها دیده می‌شود. همچنان آن رنگ‌بندی‌های فوق‌العاده حفظ شده‌اند و تماشای بازی مانند تماشای یک تابلوی نقاشی بسیار زیباست و چشم بیننده را به خود خیره می کند. نکته‌ی مهم بهتر شدن بافت‌ها و طراحی‌ دقیق‌تر شخصیت‌هاست که بازی را یک سر و گردن بالاتر از نسخه‌ی قبلی قرار می‌دهد. در طراحی برخی از شخصیت‌ها و ظاهر آن‌ها، بازنگری‌هایی صورت گرفته که جذابیت ‌آن‌ها را بیشتر از قبل نیز کرده است. نباید فراموش کرد که چنین تغییرات مثبتی، با جادوی آنریل انجین 4 به دست آمده و تصمیم کپکام برای تغییر موتور بازی‌سازی خود در نسخه‌ی پنجم، تصمیم مهم و بجایی بوده است.

SFVCH (2)

چند روز بیشتر تا انتشار بازی باقی نمانده است. تمام شواهد نشان می‌دهد که با بازی بزرگی طرف هستیم و از الان باید خود را برای نبردهای طاقت فرسا آماده کنیم.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده