بدون شک، کنفرانس مایکروسافت به لطف کنسول ایکسباکس وان ایکس یا همان اسکورپیو سابق، از جمله موردانتظارترین کنفرانسهایی بود که بسیاری از طرفداران برای شروع آن لحظه شماری میکردند و انتظارش را میکشیدند. بالاخره پس از مدتها انتظار، از همه مهمتر، بعد از یک سال انتظار از معرفی پروژه اسکورپیو به عنوان قدرتمندترین کنسول تاریخ، مایکروسافت کنفرانس خود را برگزار کرد.
مایکروسافت در این کنفرانس کار عجیبی انجام داد؛ نمایش ۴۲ بازی در یک کنفرانس حدودا ۱۰۰ دقیقهای! از طرفی دیگر، معرفی پروژه اسکورپیو با نام کنسول ایکسباکس وان ایکس و اعلام قیمت و تاریخ عرضه آن، از جمله اتفاقات کنفرانس مایکروسافت بود که با برخی انتقادها و برخی خوشحالی طرفداران رو به رو شد.
البته تحلیل یک به یک هر ۴۲ بازی به نمایش درآمده کنفرانس، این مقاله را از حوصله خارج خواهد کرد و بنابراین سعی دارم تنها به تحلیل نقاط ضعف و قوت کنفرانس مایکروسافت در نمایشگاه E3 2017 امسال بپردازم.
همانطور که انتظار میرفت، مایکروسافت کار خود را با معرفی رسمی ایکس باکس وان ایکس آغاز کرد. اما خوشبختانه آنها زمان زیادی را برای معرفی مشخصات سختافزاری و اعداد و ارقامش صرف نکردند. تنها با اعلام اینکه این کنسول یک پردازنده گرافیکی ۶ ترافلاپسی همراه با ۱۲ گیگ رم GDDR5 در اختیار سازندگان و بازیکنان میگذارد، به معرفی قدرت بالای کنسول خود بسنده کرد. این کنسول حالا قادر است از پس نورپردازیهای HDR بربیاید و رزولوشن 4K را همراه با بسیاری از آپگریدهای بصری و فنی به ارمغان بیاورد. همچنین افرادی که یک تلوزیون 4K در اختیار ندارند میتوانند همچنان از کیفیت بالای بصری و نرخ فریم بازیها روی این کنسول بهره ببرند. دست سازندگان هم باز است که بین کیفیتها، رزولوشونها و نرخ فریمهای مختلف و البته ثابت بهترین گزینه را برای محصول خود انتخاب کنند.
چه بخواهیم و چه نخواهیم، مایکروسافت کنسولی بسیار قدرتمندتر از پلیاستیشن 4 پرو معرفی کرده که میتواند بهترین تجربه بازیهای مولتیپلتفرم را در اختیار مخاطبان قرار دهد. اما در ادامه کنفرانس مایکروسافت چه کارهایی انجام داد که به عنوان یک طرفدار بازیهای کنسولی، به خرید این کنسول راغب شویم؟
همانطور که انتظار میرفت بازی Forza 7 کلیدیترین مهره برای نمایش قدرت ایکسباکس وان ایکس بود که به خوبی هم کار خود را انجام داد؛ یک ریسینگ خارقالعاده دیگر در سری فورتزا
خب مایکروسافت کار را با کلیدیترین مهره خود یعنی Forza Motorsport آغاز کرد. در طی چند سال اخیر سری Forza توانسته شرایط خوبی برای خودش رقم بزند و چه با سری Motorsport که یک شبیهساز است و چه با سری Horizon که یک بازی آرکید است، توانسته به لطف کیفیت بالای خود جایگاه ویژهای در این سبک به دست آورد. بنابراین دور از انتظار نبود که مایکروسافت برای به نمایش درآوردن قدرت جدیدترین کنسول خود از بزرگترین استودیو فرستپارتیاش یعنی Turn 10 بهره ببرد که از نظر من به خوبی هم این کار را انجام داد و نمایش بازی شگفتانگیز بود.
دن گریناوالت، رییس استودیو ترن 10 بعد از معرفی یک پورشه واقعی، نمایش جدیدترین نسخه از Forza Motorsport را آغاز کرد و بیانصافی است اگر بگوییم نمایش آن از نظر بصری خیره کننده نبود! این بازی با گرافیک فوقالعاده خود روی رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم برثانیه روی کنسول ایکسباکس وان ایکس اجرا شد و با ۷۰۰ ماشین و محتوایات بسیار بیشتر نسبت به نسخههای گذشته، یک نمایش امیدوار کننده را برای قدرت کنسول جدید مایکروسافت و همچنین طرفداران سری Forza و ریسینگ به اجرا گذاشت.
اما نکته باورنکردنی و ناراحت کننده کنفرانس مایکروسافت این بود که ترن 10 تنها استودیو فرستپارتی با یک بازی پرخرج یا به اصطلاح AAA بود که بازی خود را به نمایش گذاشت! هرچقدر که تا پایان کنفرانس صبر کردم، هر چقدر که انتظار یک سورپرایز بزرگ را از مایکروسافت کشیدم، هیچ خبری نشد که نشد. هر چه باشد، E3 زمانی است که کمپانیها باید قدرت خود را به رخ بکشند و با نمایش عجیب و غریب بازیهای فرست پارتی، نظر مشتریها را به سمت خود جلب کنند. انتظار میرفت آنها که رقبای هیولایی در زمینه بازیهای فرست پارتی دارند، حداقل با یکی دو تا تیزر هیجانانگیز موی تن طرفداران خود را سیخ کنند. حال به عنوان تنها بازی فرست پارتی با بودجه زیاد یا به اصطلاح AAA، هرچقدر هم که نمایش بازی Forza Motorsport 7 خیره کننده بود، اما واقعا این یک بازی کافی نبود. مایکروسافت میتوانست با نمایش چند بازی بزرگ، طرفداران خود را شگفتزده کند.
به غیر از Forza 7، هیچ بازی فرستپارتی AAA دیگری وجود نداشت که با نمایشش به وجد بیاییم و این کافی نیست!
اما خب مایکروسافت به جای این کار، عملکردی را پیش گرفت که برای برخی جالب و برای برخی دیگر اشتباه بود. آنها در بین ۴۲ بازی خود، اسمی عجیب و غریب به نام Launch Exclusive را اعلام میکردند که حداقل برای من چیزی جز افسوس خوردن به حال آنهایی که چندین و چند سال است طرفدار پر و پاقرصشان هستم نداشت. بازیهای بسیار زیادی نمایش داشتند که برچسب انحصاری زمان انتشار که به معنای همان انحصاری زمانی است روی آنها خورده بود و به این معنی که این بازیها ابتدا فقط برای کنسول ایکسباکس وان منتشر میشوند. متاسفانه تعدا بسیار کمی از آنها توانستند حداقل من یکی را جذب خود کنند.
اما قبل همه اینها، مایکروسافت نمایشهای جذابی داشت که نمیتوان از آنها ایراد زیادی گرفت. یکی از مهمترین بخشهای بازیهای کنفرانس مربوط به بازی Minecraft میشد که شاید در نگاه اول مهم به نظر نرسد، اما مایکروسافت با معرفی قابلیت بازی بین پلتفرمی این بازی فوقالعاده محبوب با طرفداران میلیونیاش توانست حرکتی رو به جلو را در بازیهای ویدیویی پیاده کند. به لطف این قابلیت بازیکنان بیشمار ماینکرفت در موبایل، پیسی، ایکسباکس و نینتندو سوییچ قادر هستند با یکدیگر به بازی بپردازند و به دور از نام پلتفرمی که روی آن بازی را اجرا کردهاند، با یکدیگر بازی کنند.
از طرفی دیگر نمایش بازی Sea of Thieves جذاب و جالب بود و به گفته بسیاری از حضار در نمایشگاه E3 و تجربه آن، این اثر نوید بخش یک بازی واقعا سرگرم کننده خواهد بود. نمایش بخش چندنفره بازی، نبرد در اقیانوس، حل کردن معماها و یافتن گنج، از جمله امکانات جذابی است که این بازی مربوط به دزدان دریایی در اختیار مخاطبان قرار میدهد و طراحی فانتزی جالبش میتواند امیدبخش بازگشت به روزهای اوج استودیو Rare باشد.
از طرفی دیگر، بازی شبیهساز اخرالزمانی State of Decay 2 که پیشرفت بسیار زیادی نسبت به نسخه گذشته خود داشت، بازی جالبی به نظر میرسید که در آن باید تا جایی که میتوانید و با استفاده از منابع و نیروهای انسانی، در بازی زنده بمانید. اتفاقات غیر منتظره و شرایط وحشتناک با حضور زامبیها، باعث شد تا بازی State of Decay 2، بازی انحصاری امیدوارکننده بعدی مایکروسافت به نظر برسد. هرچند آنها رقبای سرسختی در سبک خود دارند، اما حداقل State of Decay در شماره اول خود آنقدر اثری موفق بود که حالا بتوان به نسخه دوم آن امید داشت.
تنها نکته مثبت ماجرا این است که مایکروسافت باز هم Halo و Gears را به خورد طرفداران نداد. حال اثری مثل هیلو به خوبی استراحت میکند تا با قدرت بازگردد
یکی دیگر از بازیهایی که همیشه ادعای انقلابی بودن داشت، بازی Crackdown 3 بود که نمایش قدرتمندی از خود در کنفرانس مایکروسافت به جای نگذاشت و تنها با حضور تری کروز معروف و یک تریلر کوتاه، مایکروسافت سر و تهاش را هم آورد. البته طرفداران قادر بودند با حضور در نمایشگاه E3 خودشان بازی را تجربه کنند، اما برای مایی که به تماشای کنفرانس نشسته بودیم، Crackdown 3 نمایشی ناامید کننده داشت. البته نکته جالب در مورد Crackdown 3 و Sea of Thieves این است که در نمایشگاه E3 بسیاری از افرادی که آنها را تجربه کردند این بازیها را بسیار سرگرم کننده تعریف میکردند اما به هر حال باید تا زمان عرضه منتظر ماند و دید که چه چیزی از آب در خواهند آمد.
اما در این بین مایکروسافت یک بازی دارد که امتحانش را در گذشته پس داده و یکی از بهترین، زیباترین و فوقالعادهترین بازیهای مستقل نسل هشتم به شمار میرود و آن چیزی نیست جز Ori. مایکروسافت با یک نمایش بسیار خوب همراه با موزیکی فوقالعاده دلنشین، بازی Ori and the Will of the Wisps را معرفی کرد که ادامه راه بازی Ori and the Blind Forest را دنبال میکند. با توجه به موفقیت نسخه قبلی و ارایه یک اثر بینقص و دوستداشتنی از سوی استودیو Moon، میتوان به موفقیت این اثر نیز امیدوار بود.
یکی دیگر از بازیهای مهم معرفی شده در مراسم E3 مایکروسافت که شاید به آن توجه زیادی نکردید، بازی PlayerUnkown’s Battleground بود. این بازی به شدت موفق که در استیم سر و صدای زیادی کرد، قرار است برای ایکسباکس وان نیز به طور انحصاری در بین کنسولها عرضه شود و از این جهت یک سورپرایز جالب برای افرادی که منتظر این اثر بودند به شمار میرود. به غیر از این موارد، مایکروسافت بازی انحصاری «کامل» دیگری نداشت تا خود را در E3 2017 درخشان نشان دهد. حتی آنها به جز Forza Motorsport 7 بازی «پرخرج و سنگین» دیگری نداشتند که قدرت ایکسباکس وان ایکس را به رخ بکشد. هرچند فیل اسپنسر وعده داده که بازیهای انحصاری بزرگ فرست پارتیشان در حال ساخته شدن است، اما خب یکی دو تا تیزر من یکی را میتوانست به وجد بیاورد؛ شاید هم واقعا چیزی جز Gears of War و Halo در دست ساخت نداشته باشند، خدا میداند!
اما در کنار بازیهای انحصاری ویندوز ۱۰ و ایکسباکس، مایکروسافت از چند بازی بسیار خوب برای نمایش قدرت ایکسباکس وان ایکس استفاده کرد که حضور آنها توانست بسیاری از عاشقان بازیهای ویدیویی را برای تجربه بهتر به خرید ایکس باکس وان ایکس مشتاق کند.
بازیهایی مانند Assassin's Creed Origins و Metro دلایل خوبی برای خریداران ایکسباکس وان ایکس هستند که دوست دارند بهترین نسخه کنسولی را تجربه کنند
یکی از مهمترین نمایشهای کنفرانس روی کنسول ایکسباکس وان ایکس، چیزی نبود جز معرفی نسخه جدید بازی مترو با نام Metro Exodus که نمایشی جذاب، هیجانانگیز و نفسگیر داشت که به نظر میرسد حتی بهتر از نسخههای قبلی خود خواهد بود و یک تحول در سری محسوب میشود. این بازی از آن حالت خطی خود خارج شده و بازیکنان را در محیطی نسبتا جهانباز قرار خواهد داد. بازی از نظر بصری چشمنواز، از نظر اتمسفر نفسگیر و از نظر گیمپلی جذاب به نظر میرسد.
نمایش هیجانانگیز و جذاب دیگر مربوط به بازی Assassin’s Creed: Origins بود. بعد از یک سال استراحت، این سری با تحولات بزرگی بازگشته تا باز هم به دوران با شکوه خود بازگردد. نمیدانم در این راه موفق خواهد شد یا خیر اما به عنوان یکی از طرفداران این سری، شدیدا برای نسخه جدید هیجانزده هستم و کیفیت بالای بازی روی ایکسباکس وان ایکس جذاب به نظر میرسید. همچنین بازی Middle-earth: Shadow of War هم روی کنسول ایکسباکس وان ایکس خودی نشان داد که البته از نظر بصری در حد و اندازه Assassin’s Creed Origins و Metro نبود اما با توجه به موفقیت نسخه گذشته، این نسخه با تحولات خود اثری به شدت امیدوار کننده است.
اگر Anthem دقیقا همین کیفیت را در زمان عرضه از خود نشان دهد، من یکی راضی نمیشوم آن را به غیر از ایکسباکس وان ایکس یا یک پیسی قدرتمند، روی کنسولی دیگر بازی کنم
اما از Metro و Assassin’s Creed خفنتر، بازی جدید استودیو بایوور یعنی Anthem بود که مایکروسافت پرونده کنفرانس خود را با این اثر عجیب و غریب به پایان رساند. بازی Anthem که قرار است در دنیایی بزرگ، پرجزییات و با اتمسفری وحشتناک ما را به سفری مرموز ببرد، آنقدر نمایش گیرایی روی ایکسباکس وان ایکس داشت که برای من، به تنهایی ارزش خرید این کنسول را بالا برد. کیفیت بالای این بازی، اگر در نهایت واقعا در حد و اندازه وعده و عیدهای بایوور باشد، میتواند تکانی اساسی به بازیهای دور و بر خود بدهد.
در کنار این موارد، مایکروسافت بازیهای ریز و درشتی هم نشان داد که برخیها از نظر من چندان جالب نبودند و برخی برای طرفداران خاصی طراحی شده بودند که سورپرایزشان کرد. یکی از این بازیهای سورپرایز کننده چیزی نبود جز بازی مبارزهای Dragon Ball FighterZ. این سری به شدت محبوب است و به شدت طرفداران زیادی دارد، برای همین است که Dragon Ball FighterZ یک سورپرایز بزرگ برای آنها بود. بازیهای دیگری مانند Black Desert، بازی پیکسلی اما جذاب The Last Night، بازی CodeVein، بازی Super Lucky’s Tale، بازی زیبای Ashen، و تعداد زیادی از بازیهای ID@Xbox کنفرانس را پر کرده بودند. البته از رونمایی پیش درآمد بازی Life is Strage با نام Before Storm نمیتوان گذشت که جایگاه ویژهای برای من دارد.
از بازیها که بگذریم، یکی از مواردی که چند سال اخیر در کنفرانسهای مایکروسافت شاهدش هستیم، معرفی قابلیتهای جدید است. امسال نیز مایکروسافت از این قاعده پیروی کرد و قابلیت Backward Compatibility خود را وسیعتر کرد. حال کنسول ایکس باکس وان قادر است برخی بازیهای ایکسباکس اورجینال را اجرا کند که خب این موضوع برای برخی هیجانانگیز بود.
۵۰۰ دلار قیمت بالایی است که هنوز نمیدانیم آیا واقعا ارزشش را دارد یا نه
اما مهمترین بخش کنفرانس مایکروسافت، جایی بود که بعد از یک سال به تمامی شایعهها پایان داد و قیمت کنسول ایکسباکس وان ایکس به طور رسمی اعلام شد. اما درست همینجا بود که مایکروسافت بسیاری از طرفداران خود را ناامید کرد و قیمت ۵۰۰ دلار را برای این کنسول تعیین کرد. بسیاری فکر میکردند بعد از مشکلات کنسول ایکس باکس وان به خاطر قیمت بسیار زیادش در سال ۲۰۱۳ مایکروسافت به خوبی از گذشته درس گرفته، اما آنها راضی به ضرر دهی نشدند (البته راضی به سود هم نشدند و از این نظر نمیتوان به آنها خرده گرفت) تا با قیمت پایینتر کنسول بیشتری بفروشند. با این حال آنها به بهانه وجود کنسول ایکسباکس وان اس، کنسول ایکس باکس وان ایکس را فدا کردند و حتی به گفته خودشان روی فروش آن حسابی هم باز نکردند. هم ما میدانیم و هم خودشان میدانند که نرخ فریم و رزولوشن بالاتر، و نه حتی بلوری پلیر 4K کمکی به فروش این کنسول نمیکند و تنها افرادی به سراغش خواهند رفت که کیفیت بالاتری از بازیها میخواهند، که خب در حال حاضر مایکروسافت به جز بازیهای مولتیپلتفرم چیزی در دست ندارد که دلیل خریدی برای این کنسول به دیگر افراد بدهد. هرچند بازیهای فوقالعاده محبوبی مثل Assassin's Creed و همین بازی Anthem با کیفیتهای بالای خود به تنهایی میتوانند دلیلی برای خرید کنسول ایکسباکس وان ایکس باشند، البته آن هم فقط برای کنسول بازهایی که دنبال کیفیت بالاتر هستند. قیمت ۵۰۰ دلاری برای این کنسول نه تنها برای برخی طرفداران گران است، حتی دارندگان پلیاستیشن 4 را به خرید کنسول دوم قانع نمیکند، مگر اینکه آنها هم به دنبال تجربه بهتر برای بازیهای مولتیپلتفرم باشند.
حال باید دید آیا واقعا مایکروسافت به قول خودش بازیهای پرخرج AAA در دست ساخت دارد که معرفی کند یا تنها حرفهایی تو خالی هستند تا طرفداران را آرام کنند. اما خب با توجه به برخی اشارهها، نمیتوان گفت حرفهای آنها توخالی است. اخیرا مایکروسافت آگهیهای استخدامی برای ساخت بازیهای بزرگی در سبک ماجراجویی و همچنین بازی اولشخص شوتر اکشن درج کرده است که حداقل نشان میدهد آنها روی دو سه تا بازی مشغول کار هستند.
به هر حال کنفرانس مایکروسافت نمایش بدی نداشت، پر از بازی بود و شاهد حرفهای خسته کننده نبودیم، اما واقعا مایکروسافت میتوانست با یکی دو تا تیزر از بازیهای بزرگ و انحصاری خود و یک قیمت متعادلتر، بمبی را منفجر کند که وعده داده بود، اما این بمب هرگز منفجر نشد و تنها شاهد یک نمایش خوب بودیم، نه بیشتر.