نویسنده: آریا بهپور
// پنجشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۶

فیلم ۲۰۰۱: ادیسه فضایی اثر استنلی کوبریک به سینما های IMAX می‌آید

شاهکار استنلی کوبریک بعد از نیم قرن در سینماهای آی مکس اکران خواهد شد.

سال ۲۰۱۸ مصادف است با پنجاهمین سالگرد نمایش فیلم 2001: A Space Odyssey، اثر علمی تخیلی و جاودان استنلی کوبریک. کمپانی برادران وارنر به همین مناسبت قصد دارد این شاهکار سینمایی را به مدت یک هفته در بیش از ۳۵۰ سالن IMAX آمریکای شمالی نمایش دهد. بلیت‌های این نمایش از ۳ آگوست پیش‌فروش می‌شوند و خود برنامه هم که از ۲۴ آگوست آغاز خواهد شد، برای اولین بار به عاشقان سینما اجازه می‌دهد فیلم کوبریک را روی بزرگترین پرده‌های موجود تماشا کنند و بیش از پیش در این تجربه ارزشمند غرق شوند.

کریستوفر نولان کارگردان معتبر و شناخته‌شده‌ای که آثاری مثل شوالیه تاریکی، تلقین و دانکرک را در کارنامه دارد، روی عملیات بازسازی نسخه ۷۰ میلیمتری و دست نخورده‌ی ادیسه فضایی و تبدیل آن به نسخه مناسب آی مکس نظارت داشته است و نقش مهمی در آماده‌سازی اولین فیلم آی مکس کوبریک دارد.

نسخه ۷۰ میلیمتری و دست نخورده‌ی این فیلم هم که پیش از این در جشنواره فیلم کن توسط نولان به نمایش درآمده بود، همزمان با نسخه آی مکس و به شکل محدود در چهار سالن نمایش اکران می‌شود: AMC Universal Citywalk IMAX واقع در یونیورسال سیتی (منطقه‌ای در لس آنجلس که در اختیار کمپانی یونیورسال است)، AMC Lincoln Square IMAX (نیویورک)، AMC Metreon IMAX (سن فرانسیسکو) و Ontario Place Cinesphere IMAX (تورنتو).

فیلم A Space Odyssey از زمان اکران خود در آوریل ۱۹۶۸، همواره به عنوان یکی از بزرگترین فیلم‌های قرن بیستم در نظر گرفته شده و فیلمی بود که هم موفق به جلب نظر منتقدان شد و هم تماشاگران را راضی نگه داشت. فیلمی که استنلی کوبریک به وسیله آن محدودیت‌های فیلم‌سازی زمان خود را کنار زد و توانست با این اثر انقلابی و تأثیرگذار، جای پای خود را در عالم سینما محکم‌تر کند. کوبریک علاوه بر تهیه و کارگردانی این فیلم، در نوشتن فیلمنامه آن هم با نویسنده افسانه‌ای آثار علمی تخیلی یعنی آرتور سی کلارک همکاری کرد تا چنین شاهکاری خلق شود.


منبع Comingsoon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده