نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۹

رکورد‌ها و دستاورد‌های جالب نامز‌دهای اسکار 2018

برخی از فیلم‌ها و بازیگران با نامزد شدن برای جوایز مختلف اسکار ۲۰۱۸، به رکورد‌ها و دستاورد‌های جالبی دست پیدا کرده‌اند که در این مطلب، نگاهی به آن‌ها خواهیم داشت.

مراسم اسکار 2018 ساعت چهار و نیم صبح روز دوشنبه ۱۴ اسفند به وقت ایران برگزار خواهد شد و طرفداران حوزه سینما، بی‌صبرانه منتظر معرفی برندگان این رویداد سینمایی بزرگ هستند. در حالی که پیش از این در زومجی در مطلبی برندگان اسکار 2018 را پیش‌بینی کرده‌ایم، در این مطلب نگاهی به افراد و فیلم‌هایی خواهیم داشت که با نامزد شدن در جوایز اسکار 2018، به رکورد یا دستاورد جالبی رسیده‌اند. در ادامه با زومجی همراه باشید:

Get Out

فیلم Get Out

فیلم Get Out تا به اینجا هم در زمینه دریافت جوایز مختلف عملکرد درخشانی داشته است و حال هم یکی از نامزد‌های اسکار ۲۰۱۸ به شمار می‌رود. جردن پیل، کارگردان فیلم، اولین کارگردان سیاه‌پوستی است که موفق شده به صورت همزمان نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی، بهترین نویسندگی و بهترین تهیه‌کنندگی (منظور همان بهترین فیلم است که جایزه‌اش، به تهیه‌کننده فیلم داده می‌شود) در یک سال شود. به‌علاوه جردن پیل سومین کارگردانی در تاریخ است که موفق می‌شود در اولین فیلمش، برای سه بخش مذکور نامزد شود. در صورتی که این کارگردان بتواند جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کند، به اولین کارگردان سیاه‌پوست برنده این جایزه تبدیل خواهد شد. 

یک مورد جالب دیگر در رابطه با Get Out هم اینکه این فیلم، پس از فیلم Silence of the Lambs اولین فیلمی است که در ماه فوریه اکران شده اما مورد توجه آکادمی قرار گرفته است. معمولا ماه‌های اول هر سال به عنوان زمانی شناخته می‌شوند که فیلم‌های اکران‌شده در آن‌ها، شانس کمی برای دریافت جایزه دارند. 

Mudbound

فیلم Mudbound

مقاله مرتبط

فیلم Mudbound، محصول نتفلیکس، یکی از آثاری است که حضور درخشانی در بین نامزدهای اسکار 2018 دارد و البته، به دستاورد‌های جالبی نیز دست یافته است. در وهله اول، دی ریس، کارگردان و نویسنده این فیلم، اولین زن سیاه‌پوستی است که نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم‌نامه اقتباسی شده است. همچنین وی پس از سوزان دو پس، نویسنده فیلم‌نامه فیلم Lady Sings the Blues دومین زن سیاه‌پوستی است که در یکی از بخش‌های مربوط به نویسندگی فیلم‌نامه نامزد دریافت جایزه می‌شود. 

از طرف دیگر، ریچل موریسن، فیلم‌بردار این اثر، اولین زن در تاریخ است که برای بهترین فیلم‌برداری نامزد دریافت جایزه اسکار شده است. همچنین موفقیت‌های این فیلم ثابت می‌کنند که نتفلیکس کم کم در حال تبدیل شدن به یک شبکه قدرتمند است که محصولات اوریجینالش، کیفیت بالای خودشان را به مرور نشان می‌دهند. 

Mudbound

مری جی بلایژ

مری جی بلایژ، بازیگر فیلم Mudbound، دستاورد جالبی در بین نامزد‌های اسکار ۲۰۱۸ به دست آورده و اولین شخص در تاریخ است که همزمان برای یک جایزه در بخش بازیگری و بهترین آهنگ اوریجینال نامزد دریافت جایزه می‌شود. مری جی بلایژ در کنار ایفای نقش در فیلم مذکور، آهنگ آن را هم خوانده است. 

اکتاویا اسپنسر

اکتاویا اسپنسر

اکتاویا اسپنسر برای ایفای نقش در فیلم تحسین‌شده The Shape of Water، نامزد بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده است. این سومین نامزدی وی در جوایز اسکار است که باعث می‌شود اسپنسر در کنار وایولا دیویس، به موفق‌ترین بازیگر زن سیاه‌پوست در زمینه نامزد شدن در مراسم اسکار تبدیل شود. اسپنسر پیش از این برای حضور در فیلم Hidden Figures، محصول سال ۲۰۱۶ نامزد دریافت اسکار بود و در سال ۲۰۱۱ هم برای حضور در فیلم The Help توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کند. 

Nolan

کریستوفر نولان

مقاله مرتبط

با اینکه کریستوفر نولان کارگردانی فیلم‌های موفقی چون Inception و The Dark Knight را در کارنامه دارد، اما جالب است بدانید که او تا به امروز برای جایزه بهترین کارگردان نامزد دریافت اسکار نشده بود و نامزدی امسالش برای فیلم Dunkirk، اولین بار است که این کارگردان محبوب شانس دریافت این جایزه را پیدا کرده است. 

Logan

فیلم Logan

مقاله مرتبط

با اینکه لوگان اولین فیلم کمیک بوکی نیست که برای جایزه بهترین فیلم‌نامه اقتباسی نامزد دریافت اسکار می‌شود و این مقام، در اختیار فیلم Ghost World، محصول سال ۲۰۰۱ است، اما لوگان اولین فیلم ابرقهرمانی است که موفق به نامزدی در بخش بهترین فیلم‌نامه اقتباسی شده است. به نظر می‌رسد پس از موفقیت‌های خوب فیلم‌های ابرقهرمانی در باکس آفیس، آکادمی اسکار هم کم کم اهمیت بیش‌تری به این گروه آثار می‌دهد. 

کریستوفر پلامر

کریستوفر پلامر

کریستوفر پلامر، بازیگر فیلم All the Money in the World، با نامزد شدن برای جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در سن ۸۸ سالگی، تبدیل به مسن‌ترین بازیگری شده است که در یکی از شاخه‌های مربوط به بازیگری نامزد دریافت اسکار می‌شود. این رکورد پیش از این در اختیار گلوریا استوارت، بازیگر فیلم Titanic بود. پلامر پیش از این یک بار در سال ۲۰۱۱ برای فیلم Beginners نامزد جایزه اسکار شد و با برنده شدن آن، عنوان مسن‌ترین برنده این جایزه را به دست آورد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا او امسال با برنده شدن در این بخش می‌تواند رکورد خودش را بهبود ببخشد یا خیر. 

آنیس واردا

آنیس واردا

درست است که پلامر مسن‌ترین فردی است که برای یک جایزه در بخش بازیگر نامزد اسکار شده، اما در بین تمام بخش‌ها، او مسن‌ترین نامزد دریافت جایزه اسکار نیست و این مقام، به آنیس واردا، کارگردان مستند Faces Places می‌رسد که یکی از نامزد‌های دریافت جایزه بهترین مستند است. از آن طرف اتفاق جالب اینکه جیمز ایووری، نویسنده فیلم‌نامه فیلم Call Me By Your Name هم تنها هشت روز از آنیس واردا کوچک‌تر است و به همین دلیل، باید وی را هم یکی از مسن‌ترین نامزد‌های جوایز اسکار دانست. 


منبع IGN
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده