// سه شنبه, ۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۰

بهترین فیلم‌های باکس آفیس: «جنگ ستارگان» یک میلیاردی شد!

این هفته هم «جنگ ستارگان» سبدش را با رکوردهای خردشده‌ی جدید پر کرده و هم تازه‌اکران‌های جدید آغاز خوبی را تجربه کردند. همراه گزارش باکس آفیس زومجی باشید.

Star-Wars-The-Force-Awakens

هفته‌ی پیش وقتی پس از افتتاحیه‌ی آتشینِ «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» رکوردهای آغازین فیلم را پشت سر هم ردیف کردم، به این نکته هم اشاره کردم که به قول تحلیلگران این تازه خط شروع است و اپیزود هفتم «جنگ ستارگان» در ادامه آتش‌بازی‌های بیشتری راه خواهند انداخت. هم‌اکنون در پایان هفته‌ی دوم اکران «نیرو برمی‌خیزد» هستیم و فیلم در جدول پردرآمدترین‌‌های هفته‌ی دوم اکران، رتبه‌ی اول را کسب کرده است تا رکورد پرفروش‌ترین افتتاحیه‌اش تنها نباشد (!). این درحالی است که «نیرو برمی‌خیزد» در حال حاضر بیش از ۵۴۴ میلیون دلار در باکس آفیس خانگی و یک ۵۴۶ میلیون دلار هم از بازارهای بین‌المللی کسب کرده تا به این ترتیب، مجموع درآمد جهانی فیلم در جریان ۱۲ روز از مرز یک میلیارد دلار عبور کند.

درآمد ۱۵۳.۵ میلیون دلاری هفته‌ی دوم «نیرو برمی‌خیزد» در حالی اتفاق می‌افتد که سینماهای امریکای شمالی با اکران گسترده‌ی چندین فیلم جدید همراه بودند، اما به نظر نمی‌رسد آنها تاثیری روی عملکرد جدیدترین قسمت «جنگ ستارگان» گذاشته باشند. یکی از تازه‌اکران‌های موفق این هفته کمدی «بابا اومده» (Daddy’s Home) بود که از پیش‌بینی‌های تحلیگران فراتر رفت و ۳۸.۸ میلیون دلار به جیب زد و در جایگاه دوم چارت قرار گرفت. بقیه‌ی تازه‌اکران‌های این هفته که از «جوی»، فیلم جدید دیوید اُ.راسل و «ضربه‌ مغزی»، فیلم جدید ویل اسمیت شروع می‌شوند و تا اکشن «نقطه‌ی شکست» ادامه دارند، اگرچه سروصدای زیادی به پا نکردند، اما در حد پیش‌بینی‌ها ظاهر شدند. این درحالی بود که «هشت نفرت‌انگیز»، وسترن کوئنتین تارانتینو نیز که اکران محدودش را در ۱۰۰ سالن سینما شروع کرده، عملکرد خیلی خوبی از خود نشان داد.

Jennifer-Lawrence-Joy-Movie-Poster

«نیرو برمی‌خیزد» که با ۱۵۳.۵ میلیون دلار برای دومین هفته‌ی متوالی در صدر جدول قرار گرفت، هم‌اکنون با ۵۴۴.۵ میلیون دلاری که از گیشه‌های امریکای شمالی صاحب شده، رسما لقب پردرآمدترین فیلم ۲۰۱۵ را به نام خودش ثبت کرده است. همچنین مجموع درآمد جهانی فیلم نیز آن را در رده‌ی پانزدهم پرفروش‌ترین فیلم‌های تمام دوران‌ها قرار می‌دهد. بالاتر گفتم که «نیرو برمی‌خیزد» رکوردار بهترین فروش هفته‌ی دوم است و باید اضافه کنم که فیلم این رکورد را با اختلاف زیاد ۴۶.۹ میلیون دلار از چنگ «دنیای ژوراسیک» کش رفته است. راستش را بخواهید، تعداد رکورد‌های که «نیرو برمی‌خیزد» در طول هفته‌ی پیش در حال شکستن بوده است آن‌قدر زیاد است که فهرست کردنشان خنده‌دار می‌شود. چون برای نمونه اپیزود هفتم «جنگ ستارگان» سریع‌ترین فیلمی نام گرفته که از مرزهای ۱۰۰، ۱۵۰، ۲۰۰، ۳۰۰، ۳۵۰، ۴۰۰، ۴۵۰ و ۵۰۰ میلیون دلار عبور کرده است و پردرآمدترین فیلم در روزهای سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم و دهم اکران نام گرفته است.

خب، «نیرو برمی‌خیزد» هم‌اکنون در صدرجدول بهترین افتتاحیه و هفته‌ی دوم قرار دارد و برای اینکه در هفته‌ی آینده موفق به به دست آوردن رکورد بهترین هفته‌ی سوم هم شود، فقط یک مانع سر راه خودش می‌بیند و آن هم آغاز اکران گسترده‌ی «هشت نفرت‌انگیز» است. «نیرو برمی‌خیزد» اما یک رکورد مهم‌تر جلوی خودش می‌بیند که اگر هفته‌ی پیش درباره‌ی شکستنش تردید داشتیم، این هفته مطمئنیم که دیر یا زود اتفاق می‌افتد و آن هم رکورد مجموع فروش ۷۶۰.۵ میلیون دلاری خانگی «آواتار» است. در حال حاضر «نیرو برمی‌خیزد» فقط ۲۱۵.۹ میلیون دلار نیاز دارد تا «آواتار» را در این زمینه پشت سر بگذارد و این درحالی است که فقط ۱۰ روز از اکران فیلم گذشته است. بنابراین دیگر خبری از اما و اگر نیست و تنها سوالاتی که در این رابطه برای پرسیدن داریم «چه زمانی» و «با چه اختلافی» است. تحلیلگران در هفته‌ی افتتاحیه مجموع فروش خانگی فیلم در پایان دوره‌ی اکرانش را ۸۶۷ میلیون دلار پیش‌بینی کردند، اما آیا با توجه به شرایط غیرقابل‌توقف فیلم در این روزها امکان بالا رفتن فروش نهایی فیلم وجود دارد؟ هفته‌ی بعد حتی اگر فیلم با ۵۰ درصد افت فروش هم مواجه شود، باز موفق می‌شود لقب بهترین فروش هفته‌ی سوم تاریخ را به نام خودش بزند و ظاهرا سرنوشت و اقبال «نیرو برمی‌خیزد» طوری نوشته شده که به اسکناس‌چاپ‌کنی در گیشه ادامه دهد!

در بین تازه‌اکران‌های آخرهفته‌ی کریسمس اولین چیزی که چشممان را می‌گیرد عملکرد عالی «بابا اومده»، محصول پارامونت است. فیلم که ویل فرل و مارک والبرگ را به عنوان بازیگران اصلی‌اش دارد، با درجه‌‌بندی سنی ۱۳ سال، خوب موقعی اکران شده است و فروش ۳۸.۸ میلیون دلاری‌اش آن را در رده‌ی دوم جدول قرار داده است. این رقم علاوه‌بر اینکه بالاتر از پیش‌بینی‌ها است، بالاتر از افتتاحیه‌ی ۳۵.۵ میلیون دلاری آخرین همکاری فرل و والبرگ در قالب فیلم The Other Guys نیز است که سال ۲۰۱۰ روی پرده رفته بود.

point-break-2015-poster

در جایگاه سوم چارت، «جوی» (Joy)، جدیدترین ساخته‌ی دیوید اُ.راسل با حضور بازیگرانی مثل جنیفر لارنس، بردلی کوپر و رابرت دنیرو را داریم. فیلم اگرچه با افتتاحیه‌ی ۱۷.۵ میلیون دلاری‌اش قابل‌قبول ظاهر شد، اما نقدهای فیلم در حد بهترین کارهای سال‌های اخیر راسل نیستند. از همین سو، به نظر نمی‌رسد فیلم بتواند با همین قدرت ادامه دهد. «جوی» بعد از «سه پادشاه» (۱۹۹۹) اولین فیلم راسل است که از همان ابتدا وارد اکران گسترده می‌شود. هر سه فیلم آخر راسل اکرانشان را به صورت محدود شروع کردند و کم‌کم موجی از نقدهای مثبت و نامزدی را با خود همراه کردند. به طوری که «نمایش‌نامه نقاط روشن» و «کلاهبرداری امریکایی» دوره‌ی اکرانشان را با بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به اتمام رساندند. ابتدا باید فروش هفته‌ی دوم «جوی» را دید، اما به نظر می‌رسد فیلم با کسب چیزی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار به کارش پایان دهد.

«ضربه مغزی» (Concussion) با کسب ۱۱ میلیون دلار و امتیاز A از تماشاگران در رتبه‌ی چهارم قرار گرفت. فیلم شروع خوبی داشته و قرار گرفتن اسم ویل اسمیت در میان نامزدهای گلدن گلوب شاید در دیده‌ شدن فیلم نقش داشته، اما اگر «ضربه مغزی» می‌خواهد کمی بیشتر زنده بماند باید امیدوار باشد که نام اسمیت به میان نامزدهای اسکار هم راه پیدا کند. وگرنه امیدی به دوام آوردن طولانی‌مدت فیلم نیست.

«بیگ شورت» (The Big Short) که این هفته وارد اکران گسترده‌اش شد، از یک هزار و ۵۸۵ سالن سینما، ۱۰ و نیم میلیون دلار کسب کرد. اکشن بازسازی‌شده‌ی «نقطه‌ی شکست» (Point Break) که نمره‌ی خیلی دست و دل‌بازانه‌ی B را از تماشاگرانش دریافت کرده، ۱۰.۲ میلیون دلار در سه روزی که از اکرانش می‌‌گذرد، فروخت. از آنجایی که فیلم بدجوری با واکنش منفی منتقدان روبه‌رو شده، انتظار داشته باشید تا فیلم با کله به اعماق جدول سقوط کند.

و بالاخره به «هشت نفرت‌انگیز» تارانتینو می‌رسیم که ۴ و نیم میلیون دلار از اکران در ۱۰۰ سینما کسب کرد که معادل میانگین شگفت‌انگیز ۴۵ هزار و ۳۶۶ دلار از هر سالن سینما است. این رقم آغاز قدرتمندی برای یک وسترس سه ساعته‌ی حماسی است که در تاریخ ۳۱ دسامبر در یک هزار و ۸۰۰ سینما وارد اکران گسترده‌اش می‌شود؛ که البته ظاهرا این نسخه‌ مقداری کوتاه‌تر و دو ساعت و ۴۷ دقیقه است.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Star Wars: The Force Awakens۱۵۳.۵  میلیون دلار
۲Daddy's Home۳۸.۸ میلیون دلار
۳Joy۱۷.۵ میلیون دلار
۴Sisters۱۳.۸ میلیون دلار
۵Alvin and the Chipmunks The Road Chip۱۲.۷ میلیون دلار
۶Concussion 2015۱۱ میلیون دلار
۷The Big Short۱۰.۵ میلیون دلار
۸Point Break۱۰.۲ میلیون دلار
۹The Hunger Games: Mockingjay - Part 2۵.۳ میلیون دلار
۱۰Creed۴.۶ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

 

Jennifer-Lawrence-Joy-Movie-Poster (2)

جوی

Joy

«جوی» که براساس داستان واقعی جوی مانگانو، زن تاجر و مخترع امریکایی ساخته شده، یکی از موردانتظارترین فیلم‌های امسال بود. همکاری دیوید اُ.راسل، جنیفر لارنس و بردلی کوپر در سال‌های اخیر به فیلم‌های موفقی مثل «نمایش‌نامه نقاط روشن» و «کلاهبرداری امریکایی» ختم شده بود و گمان می‌رفت با بازگشت این گروه در کنار هم در «جوی» شاهد هتریک آنها باشیم، اما طبق نظر منتقدان باید انتظار یک فیلم در بهترین حالت «متوسط» را بکشیم. فیلم با محوریت دختری به نام جوی، داستانِ بزرگ یک خانواده در طول چهار نسل را دنبال می‌کند. دختری که طول فیلم با اتفاقات مختلفی، از خیانت و از دست دادن معصومیت گرفته تا عاشقی مورد ضربات خوب و بد روزگار قرار می‌گیرد. این وسط، او برای اینکه ازدواج شکست‌خورده‌اش را فراموش کند، تصمیم می‌گیرد یک تِی شستشوی کف زمین جادویی اختراع کند!

برایان ترویت از یو‌.‌اس.‌ای تودی که فیلم را چندان دوست نداشته می‌نویسد: «داستان پیرامون یک تِی جادویی می‌چرخد، اما فیلم آن‌قدر به‌هم‌ریخته است که حتی آن هم نمی‌تواند این را به سادگی پاک کند». ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز که فیلم را کم‌و‌بیش دوست داشته، می‌آورد: «فیلم در حد و اندازه‌ی «نمایش‌نامه» یا «کلاهبرداری» نیست، اما به لطف چندتایی صحنه‌ی به‌یادماندنی و بهترین بازی جنیفر لارنس از زمان «استخوان زمستان»، این سفر مشکل‌دار ارزش وقت‌تان را دارد». لی گریت‌بلات از اینترتینمنت ویکلی که فیلم را دوست نداشته، می‌نویسد: «کاش راسل به داستان واقعی مانگانو اعتماد می‌کرد. چون او با این فیلم داستان زندگی او را به یک درهم‌ریختگی اغراق‌آمیز و عجیب با دیالوگ‌های ساختگی و کاراکترهایی تبدیل کرده است که عمدا طوری غیرواقعی هستند که غیرقابل‌تحمل می‌شوند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۵۵ است.

 

point-break-2015-poster (2)

نقطه‌ی شکست

Point Break

فیلم اکشن/جنایی «نقطه‌ی شکست» بازسازی فیلمی به همین نام به کارگردانی کاترین بیگلو و بازی کیانو ریوز است که در سال ۱۹۹۱ اکران شد. فیلم اصلی به عنوان یک اکشن بی‌کله‌ی پُر از بدلکاری‌های دیوانه‌وار طرفداران زیادی پیدا کرد. اما ظاهرا عده‌ای تصمیم گرفته‌اند آن را بازسازی کنند و نتیجه به یک فیلم بی‌خاصیت که به قول منتقدان شامل یک سری بدلکاری‌های مونتاژی است، ختم شده است. ماجرا درباره‌ی جانی یوتا، مامور اف‌بی‌آی است که به صورت مخفیانه وارد گروهی از ورزشکارانِ نخبه‌ای می‌شود که اهل انجام بدلکاری‌های هیجان‌انگیز و مرگبار هستند. چرا که پلیس فکر می‌کند آنها پشت یک سری از خلافکاری‌های اخیر هستند که به‌شکل‌های بسیار نامعمولی صورت گرفته‌اند.

جیمز براردینلی از ریل‌ویوز که دو ستاره به فیلم داده، می‌نویسد: «نسخه‌ی ۲۰۱۵ «نقطه‌ی شکست» در اکثر زمینه‌ها عقب‌تر از قسمت اصلی قرار می‌گیرد، مگر اینکه طرفدار تصاویر ورزش‌های جنون‌آمیز باشید... فیلم اول «نقطه‌ی شکست» تریلر پاپ‌کورنی مشکل‌دار اما سرگرم‌کنند‌‌ه‌ای بود. یک فیلم سرراست که به اندازه‌ی کافی دارای تعلیق و تصاویر خیره‌کننده برای جذب تماشاگران قانع بود. اما «سردرگم»، بهترین کلمه‌ای است که می‌توان برای توصیف این بازسازی به کار برد. فیلم در کنار مشکلات فیلم اصلی، نقاط قوت آن را هم به دور انداخته است». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۴۱ است.

 

daddy

بابا اومده

Daddy’s Home

ماجرای فیلم درباره‌ی تهیه‌کننده‌ی برنامه‌های رادیویی ساده‌ای (ویل فرل) است که در تلاش است تا ناپدری خوبی برای فرزندان همسرش باشد، اما قضیه وقتی پیچیده می‌شود که پدر واقعی (مارک والبرگ) بچه‌ها که درست در نقطه‌ی مقابل او قرار می‌گیرد، سرزده از راه می‌رسد و این به رقابتی بین این دو برای جذب بچه‌ها به سمت خودشان تبدیل می‌شود.

ریچارد روپر که چندان از فیلم راضی نبوده، می‌نویسد: «مشکل کاراکتر فرل این است که او به سرعت از شخصیتی آرام به از جان گذشته و به دیوانه تبدیل می‌شود و چیز زیادی درباره‌ی این تغییر و تحول جالب نیست. مشکل کاراکتر والبرگ هم این است که او هرگز آن‌قدرها خطرناک یا اسرارآمیز به نظر نمی‌رسد». جان فراش از هالیوود ریپورتر هم می‌نویسد: «ریتم فیلم کسل‌کننده است، جوک‌هایش قابل‌پیش‌بینی است و شوخی‌هایش هم آن‌قدر به‌طرز آگاهانه‌ای ناشیانه اجرا می‌شوند که حتی دیدن قیافه‌ی فرل در حال از دست دادن کنترل موتورسیکلتش، پرت شدن در هوا و سقوطش به درون خانه‌اش به زور از تماشاگر واکنش می‌گیرد». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۴۲ است.

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده