بهترین فیلمهای باکس آفیس: بازگشت موفق پیکسار با «دایناسور خوب» و راکی با «کرید»
هفتهی پیش افتتاحیهی ۱۰۰ میلیونی قسمت آخر
در مقایسه با عملکرد قسمتهای گذشته نشان از ادامهی حرکت این مجموعه در سراشیبی بود. از همین سو، انتظار میرفت با آمدن رقیبهای قدرتمندی در هفتهی دوم، کتنیس اوردین با افت فروش سنگینی روبهرو شود، اما ظاهرا خیلیها تماشای این فیلم را در برنامهی آیندهشان گذاشته بودند. چون قسمت دوم «مرغمقلد» با عقب راندن تمامی تازهواردها که شامل
، جدیدترین اثر پیکسار نیز میشود، صدر جدول را در انحصار خودش نگه داشت. البته این به معنای آجر شدن نان بقیهی تازهاکرانهای مهم جدول نیست. چراکه کمپانی برادران وارنر بالاخره با اکران شگفتانگیز
(Creed)، فیلم بحثبرانگیزی را روانهی سینماها کرد و البته
، محصول فاکس لقب یکی از بدترین اکرانهای گستردهی تمام دورانها را به نام خودش ثبت کرد.
در بالاترین نقطهی چارت، تخمین زده میشود «مرغمقلد۲» در سه روز آخر هفته ۵۱.۶ میلیون دلار به جیب زده و فقط با ۴۹.۷ درصد افت فروش نسبت به عملکرد هفتهی قبلش مواجه شده باشد. اگر این تخمین درست از آب درآید، «مرغمقلد۲» تبدیل به تنها فیلمی در مجموعه «بازیهای گرسنگی» میشود که در هفتهی دوم اکرانش با کمتر از ۵۰ درصد افت فروش روبهرو شده است. اگرچه «مرغمقلد۲» هنوز نسبت به دیگر قسمتهای مجموعه در پایینترین رده قرار میگیرد، اما به طور کلی وضعیت خیلی خوبی دارد. برای مقایسه، قسمت اول «مرغمقلد» در هفتهی دوم اکرانش ۵۶.۹، «آتش گرفتن» ۷۴.۱ و «بازیهای گرسنگی» ۵۸.۵ میلیون دلار فروختند. این درحالی است که عبور آمار فروش فیلم از ۴۴۰ میلیون دلار در سرتاسر جهان نشان میدهد که «مرغمقلد۲» بدونشک یک موفقیت عظیم برای لاینزگیت محسوب میشود. در رتبهی دوم جدول «دایناسور خوب»، محصول جدید پیکسار را داریم که وضعیت جالبی دارد. از یک طرف، این انیمیشن در آخرهفتهی «عید شکرگذاری» ۳۹.۱۹ میلیون دلار در طول سه روز و ۵۵.۵ میلیون دلار در طول پنج روز بدست آورده که این رقمها «دایناسور خوب» را در ردهی چهارم بهترین افتتاحیههای «عید شکرگذاری» قرار میدهد. و از آنجایی که با یکی از فیلمهای بزرگ پیکسار روبهرو نیستیم و از «دایناسور خوب» به عنوان انیمیشنی کودکانه یاد میشود، این ارقام عالی به نظر میرسند. اما از طرفی دیگر، کسانی که علاقهی فراوانی به برند پیکسار داشته باشند، با ذرهبین به دست گرفتن و گشتن در میان صفحات تاریخ، متوجه میشوند که درآمد سه روزهی «دایناسور خوب» بعد از «داستان اسباببازی» در سال ۱۹۹۵ بدترین افتتاحیهی پیکسار محسوب میشود. این درحالی است که مقایسهی درآمد ۵۵ میلیونی «دایناسور خوب» در طول پنج روز با درآمد سه روزهی یکی از نه چندان محبوبترین کارهای پیکسار یعنی
ما را به خوبی با وضعیت «دایناسور خوب» آشنا میکند؛ درآمد «ماشینها» در سه روز ابتداییاش در سال ۲۰۰۶، ۶۰.۱ میلیون دلار و حدود ۵ میلیون بهتر از درآمد پنج روزهی «دایناسور خوب» است! اما فارق از تاریخ، امتیاز A تماشاگران به فیلم، بهعلاوهی عدم حضور رقیبی تا اکران
Alvin and the Chipmunks: The Road Chip
در ۱۸ دسامبر، نشانههای خوبی برای آیندهی «دایناسور خوب» هستند. هرچند تا آن زمان تمامی بحث و گفتگوها به طور اختصاصی معطوف به
«جنگهای ستارهای: نیرو بیدار میشود»
خواهد شد! در آن سوی آبها اما «دایناسور خوب» موفق شد ۲۸.۷ میلیون دلار از ۹۲ منطقه بدست بیاورد و به این ترتیب، درآمد جهانیاش را به رقم ۸۴.۲ میلیون دلار برساند. این درحالی است که فیلم هنوز در بازارهایی مثل استرالیا، کره، ژاپن، برزیل و چین اکران نشده است.
در پلهی سوم جدول، «کرید»، جدیدترین ساختهی
با حضور
،
و
به چشم میخورد که ظاهرا علاوهبر بردن دل منتقدان، در گیشه هم حضور قدرتمندی داشته است. فیلم در طول سه روز ۳۰.۱ میلیون دلار کسب کرد و اگر تمام فروش فیلم را از شروع اکرانش در چهارشنبه جمع کنیم به رقم شگفتانگیز ۴۲.۶ میلیون دلار میرسیم. علاوهبر واکنش درخشان منتقدان، تماشاگران نیز امتیاز A را لایق فیلم دانستهاند. از همین رو، به نظر میرسد «کرید» شانس بالایی برای عبور از مرز ۱۰۰ میلیون در طول دورهی اکران خانگیاش داشته باشد. «کرید» در مقایسه با عملکرد مجموعهی «راکی»، بدون احتصابِ تورم بهترین افتتاحیه را دارد، اما با آن، در رتبهی آخر قرار میگیرد. در پلهی چهارم، «اسپکتر» که هفتهی پیش کمی وارد سراشیبی شده بود، از فرصت عید شکرگذاری استفاده کرد و پس از تجربهی ۱۴.۹ درصد افت فروش، ۱۲.۸ میلیون دلار فروخت. این افت فروش در میان بهترین افتهای عید شکرگذاری در بین سه فیلم قبلی باند، ردهی دوم را بدست میآورد. مجموع درآمد خانگی «اسپکتر» هماکنون روی ۱۷۶ میلیون دلار ایستاده و فیلم همین مقدار کم دارد تا از فروش جهانی ۷۵۰ میلیون دلار عبور کند.
و
(Spotlight) که هنوز در کمتر از یک هزار سینما نمایش دارند، به ترتیب ۴.۴۹ و ۳.۸ میلیون دلار فروختند و توانستد برای خودشان جایی در جدول ۱۰ برتر باکس آفیس دست و پا کنند. هر دو فیلم از پیشروهای فصل جوایز امسال هستند که این ما را فیلم
(The Danish Girl) میرساند که این جمعه در چهار سینما اکرانش را آغاز کرد. فیلم ۱۸۵ هزار دلار فروخت؛ رقمی که آن را درست بعد از
که ۲۰۳ هزار دلار از چهار سینما بدست آورده، قرار میدهد. اما بعد از تمام این موفقیتها بدون صحبت دربارهی شکست نمیتوان مطلب را به پایان رساند؛ بدترین خبر هفته مربوط به عملکرد اسفناک «ویکتور فرانکنشتاین»، محصول فاکس میشود. این فیلم که در دو هزار و ۷۹۷ سینما اکران شده، تنها موفق به کسب ۲.۳۵ میلیون دلار در طول سه روز و ۳.۴ میلیون دلار از زمان اکرانش در روز چهارشنبه شد. افتتاحیهی سه روزهی فیلم لقب بدترین افتتاحیه را در بین فیلمهایی که در بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سینما اکران شدهاند را به آن میدهد. نمرهی C تماشاگران به فیلم نشان میدهد که شاید این آخرین باری است که دربارهی این فیلم میشنویم. البته فیلم موفق شد ۱۰ میلیون دلار از نمایش در ۲۴ بازار خارجی کسب نیز کند. هفتهی بعد ۱۵ بازار جدید که شامل بریتانیا نیز میشود، به مناطق نمایشدهندهی فیلم اضافه میشوند. داستان آخرهفتهی فاکس اما به همینجا ختم نمیشود. درآمد بینالمللی
پس از آغاز اکرانش در چین، به ۳۲۶ میلیون دلار رسید؛ جایی که فیلم این هفته ۵۰ میلیون دلار دشت کرد. در مقایسه، درآمد افتتاحیهی پنج روزهی این فیلم علمی-تخیلی، ۱۳۹ درصد بهتر از افتتاحیهی شش روزهی
و ۱۵۸ درصد بهتر از افتتاحیهی پنج روزهی
است. «مریخی» در حال حاضر در بین «پرفروشترین اکرانهای جهانی ۲۰۱۵» در ردهی نهم قرار دارد و با ۵۴۵.۱ میلیون دلاری که در خزانه دارد قادر خواهد بود خیلی زود از
(۵۷۰ میلیون دلار) عبور کند.
جدول ۱۰ فیلم برتر هفته
۱ | The Hunger Games: Mockingjay - Part 2 | ۵۱.۶ میلیون دلار |
۲ | The Good Dinosaur | ۳۹.۱ میلیون دلار |
۳ | Creed | ۳۰.۱ میلیون دلار |
۴ | Spectre | ۱۲.۸ میلیون دلار |
۵ | The Peanuts Movie | ۹.۷ میلیون دلار |
۶ | The Night Before | ۸.۲ میلیون دلار |
۷ | The Secret in their Eyes 2015 | ۴.۵ میلیون دلار |
۸ | Spotlight | ۴.۴ میلیون دلار |
۹ | Brooklyn | ۳.۸ میلیون دلار |
۱۰ | The Martian | ۳.۳ میلیون دلار |
نگاهی به برخی فیلمهای تازهاکرانشدهی این هفته:
دایناسور خوب
The Good Dinosaur
طبق واکنش اکثر منتقدان، شانزدهمین انیمیشن بلند استودیوی پُرآوازهی پیکسار شاید در حد بهترینهای آنها میخکوبکننده و بهیادماندنی نباشد و کاری تماما نوآورانه انجام ندهد، اما خب، هنوز نام پیکسار با آن گره خورده است و میتوان لحظات خیلی خوبی را در آن پیدا کرد. مراحل تولید «دایناسور خوب» با دستاندازها و تاخیرهای زیادی همراه بود و به نظر میرسد، این موضوع بزرگترین ضربه را به کیفیت نهایی آن زده است. اما به این معنی نیست که با یک فاجعه طرف هستیم. بسیاری از منتقدان معتقدند «دایناسور خوب» شاید در مقایسه با برادران و خواهرانش کم بیاورد، اما به تنهایی دارای ویژگیهای داستانی تاثیرگذار و تصاویر محسورکنندهای است. «دایناسور خوب» داستانش را بر اساس این سوال روایت میکند که چه میشد اگر آن شهاب سنگی که دایناسورها را منقرض کرد، به زمین برخورد نمیکرد؟ فیلم داستان هیجانانگیزی دربارهی دایناسور خوشقلبی به نام آرلو است که بعد از اینکه یک اتفاق بد خانوادهاش را از هم جدا میکند، خودش را در سفری پیدا میکند و این وسط، با یک فرزند آدم هم دوست میشود. مت مِیتم از توتالفیلم که فیلم را دوست داشته در نقدش مینویسد: «ساده اما تاثیرگذار.
دایناسور خوب
اگرچه اصول را از نوع اختراع نمیکند، اما کماکان یک سرگرمی خانوادگی تمامعیار است. گرچه کند شروع میشود، اما وقتی قهرمانانش با هم رفیق میشوند، خودش را پیدا میکند». کریس ناشاوتای از اینترتینمنت ویکلی میآورد: «اگرچه داستان تلاشهایی برای اجرای عناصر معرف فیلمهای پیکسار مثل داستانسرایی تصویری، مرگ و پایانبندی تلخ و شیرین میکند، اما ضربات
دایناسور خوب
چندان محکم نیست و این مسئله به خاطر بیارتباطی استایل کارتونی کاراکترها و محیطهای واقعگرایانهی فیلم بدتر هم شده است». جیمز براردینلی که دو و نیم ستاره به فیلم داده میآورد: «از لحاظ دیداری،
دایناسور خوب
دارای برخی از شگفتانگیزترین و واقعگرایانهترین تصاویری است که من تاکنون در فیلمهای انیمیشن دیدهام». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۶۷ است.
کرید
Creed
ظاهرا از این به بعد باید از «کرید» به عنوان یکی از مثالهای اصولی و واقعی دنبالهسازی نام ببریم. بله، کسانی که با «راکی»، مجموعهی کلاسیک سیلوستر استالونه خاطره دارند، گوش به زنگ باشند که بعد از سالها دنبالهای موفق بر آن ساخته شده است. داستان پیرامون آدونیس جانسون (مایکل بی.جوردن) میچرخد. پسری که هرگز آپولو کرید، پدر مشهورش و قهرمان سنگین وزن جهان که قبل از اینکه او به دنیا بیاید، مُرد را نمیشناخت. اما ظاهرا بوکس از طریق خون به او منتقل شده است. آدونیس به فیلادلفیا میآید و از حریف و دوست پدرش، راکی بالبوآ درخواست میکند که مربیاش شود. شاید راکی دیگر بیخیال ایستادن در داخل یا بیرون رینگ شده باشد، اما وقتی اراده و قدرت این پسر را درک میکند، به آموزش او راضی میشود. این وسط، همیشه حریف قدرتمندی هم است که قهرمان را برای یک نبرد حیاتی دعوت به مبارزه کند. میک لاسال از سن فرانسیسکو کرانیکل که از فیلم خیلی خوشش آمده در ستایش شخصیت راکی مینویسد: «راکی شاید باهوشترین فرد نباشد، اما او یک چیزهایی میداند. او محدودیتهای خودش را دارد، اما در راه و روش خودش خارقالعاده است و وقتی ما به صورت او/استالونه نگاه میکنیم، بدون شک میتوانیم حس کنیم که راکی روزگاری را پشت سر گذاشته و چیزهای زیادی یاد گرفته است. او تمام این سالها بیدار و در حال رشد کردن بوده است. بدون هیچگونه اغراقی، این چیزِ زیبا و تکاندهندهای است». جیمز براردینلی از ریلویوز که سه و نیم ستاره به فیلم داده، مینویسد: «کوگلر (کارگردان) به اندازهی کافی لحظات محرکی را فراهم میکند که آدرنالین را به پمپاژ میاندازند و زمانیهایی میرسد که مقاومت در برابر وسوسهی از جا پریدن و خوشحالی کردن خیلی سخت میشود، اما کرید عمیق هم است؛ و این موضوع توسط عناصر نامحسوس و ساکتش منتقل میشود». اریک کوهن نیز از ایندی وایر مینویسد: «کرید در عین وفادار مانده به ریشههایش، خلاقیت هم به خرج میدهد». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۸۲ است.
ویکتور فرانکنشتاین
Victor Frankenstein
یک اقتباس ناموفق و ضعیف دیگر از روی داستان معروف مری شلی. تحقیقات دانشمند بیپروایی به اسم ویکتور فرانکنشتاین (جیمز مکاووی) و شاگرد باهوشاش ایگور استراسمن (دنیل ردکلیف) در رسیدن به جاودانگی، به عواقب ترسناکی ختم میشود. حالا ایگور باید دوستش را از دیوانگی و مخلوق هیولاوارش نجات دهد. کایل اندرسون از اینترتیمنت ویکلی که فیلم را دوست نداشته، مینویسد: «فقط ردکلیف موفق میشود برخلاف متریال بدترکیبِ فیلم، با ارائه روانی متقاعدکننده به ایگور از زیر تیغ قسر در برود. هرچند این به تنهایی برای احیای دوبارهی این داستان کافی نیست». جیمز براردینلی از ریلویوز که یک ستاره به فیلم داده، میآورد: «تنها نکتهی
ویکتور فرانکنشتاین
که قابلستایش است، طراحی صحنهاش است. فیلم از لحاظ دیداری شگفتانگیز است، اما تصاویر زیبا را بهتر است برای کارت پستالها کنار گذاشت». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۳۵ است.
گزارش باکسآفیس هفتهی پیش
منبع: Boxoffice Mojo
تهیه شده در زومجی