بهترین فیلمهای باکس آفیس: افتتاحیه ۱۰۰ میلیونی قسمت آخر «بازیهای گرسنگی» ناامیدکننده بود!
بعد از اتمام دورهی اکران بلاکباسترهای تابستانی با پایان این فصل، اکنون نوبت آغاز عرضهی موج دوم کله گندههای هالیوود در روزهای منتهی به تعطیلات کریسمس و فراتر از آن است. اولینشان «اسپکتر»، جدیدترین فیلم جیمز باند و اکنون بازگشت کتنیس اوردین و دار و دستهاش با «بازیهای گرسنگی: مرغمقلد-قسمت دوم» تبدیل به بلاکباستر بعدی امسال شده است. پس، این هفته تمام بحث و گفتگوهای باکس آفیس پیرامون اینکه آخرین فصل از اقتباس سینمایی کتابهای نوجوانپسند سوزان کالینز چند مرده حلاج بوده است، میچرخد. خب، برای شروع باید گفت قبل از اکران فیلم تحلیلگران انتظار داشتند تا قسمت دوم «مرغمقلد»، بعد از افتتاحیهی صد و چند میلیونی «مینیونها» در ماه جولای، تبدیل به دیگر افتتاحیهی صد میلیونی امسال شود. با وجود اکرانهای همزمانی مثل «رازی در چشمانشان» (Secret in their Eyes) و «شب قبل» (The Night Before) که هر دو از گروه بازیگران شناختهشده و قدرتمندی بهره میبرند، شاید کار «مرغمقلد» با کمی دشواری همراه بود. اما با تمام اینها گزارشها منتشر شدند و فهمیدیم کتنیس اوردین موفق شده از مرز ۱۰۰ میلیونی که انتظارش را میکشیدیم، عبور کند و حتی یک میلیون بیشتر هم بفروشد. اما خب، این رقم باعث نمیشود قسمت دوم «مرغمقلد» خودش را پیروز بخواند و با خیال راحت از دست ما فرار کند. کافی است نگاهی به آمار فروش فیلمهای قبلی این مجموعه بیاندازیم تا متوجه شویم، آخرین تظاهرات انقلابیها شاید تبدیل به پنجمین فیلمی شده باشد که از ۱۰۰ میلیون فروش گذشته است و شاید هرگز نتوانیم افتتاحیهای بالاتر از ۱۰۰ میلیون را شکست بنامیم، اما مطمئنا فیلم در مقایسه با قبلیها یک ناامیدی بزرگ است. خب، پس این سوال مطرح میشود که دقیقا وضعیت قسمت دوم «مرغمقلد» با قسمتهای قبلی چطور است و آیا این سقوط در فروش تقصیر فیلم است یا به عوامل خارجی مربوط میشود؟ قسمت دوم «مرغمقلد» درحالی با ۱۰۱ میلیون دلار کارش را شروع کرد که سال پیش قسمت اول با ۱۲۱.۸ میلیون دلار اولین آخرهفتهاش را پشت سر گذاشته بود. این درحالی است که اولین فیلم «بازیهای گرسنگی» در سال ۲۰۱۲ با ۱۵۲.۵ میلیون دلار اکرانش را شروع کرد و «آتش گرفتن» یک سال و نیم بعد شش میلیون بیشتر فروخت و با ۱۵۸ میلیون دلار رکورد بهترین افتتاحیهی ماه نوامبر را به نام خودش زد. همانطور که «مرغمقلد-قسمت اول» در رسیدن به رکورد «آتش گرفتن» شکست خورد و ۳۵ میلیون دلار کمتر فروخت، به نظر میرسد این روند رو به پایین در فصل نهایی هم ادامه پیدا کرده است. در مقایسه میتوان به «گرگ و میش: سپیدهدم-قسمت دوم» اشاره کرد که ۳ میلیون بیشتر از قسمت اول و «هری پاتر و یادگاران مرگ-قسمت دوم» نیز با اختلاف بالای ۴۴.۱ میلیون دلار بیشتر از قسمت اول اکرانشان را آغاز کردند. درحالی که هر سه مجموعه دارای مخاطبان منحصربهفرد خودشان هستند، اما سری «بازیهای گرسنگی» را باید بیشتر نزدیک به «گرگ و میش» بدانیم تا «هری پاتر»؛ چیزی که در نمرهی تماشاگران و واکنش منتقدان هم قابلدیدن است. تمام اینها درحالی بود که «مرغمقلد ۲» یک ساعت زودتر نسبت به قسمت اول اکرانش را آغاز کرد. فیلم جنیفر لارنس را به عنوان ستارهاش دارد و با قسمت نهایی مجموعهای طرف هستیم که تاکنون بیش از ۲ و نیم میلیارد دلار در سرتاسر جهان فروخته است. اوایل امسال در قالب «خشمگین ۷» دیدیم که قسمت آخر بودن (حتی اگر خالیبندی باشد) به چه استقبال قویتری میانجامد. اما ظاهرا «مرغمقلد ۲» در این کار چندان موفق نبوده است. اما چرا؟ دلیل نخست شاید به عدم تبلیغات تاثیرگذار خود فیلم و تبلیغات فیلمهای اطراف آن برگردد. «مرغمقلد۲» دو هفته بعد از آتشبازی باند با «اسپکتر» میآید و شاید حتی «جنگهای ستارهای: نیرو بیدار میشود» با جذب تمام فضای تبلیغاتی دور و اطرافش در زمینهی بلاکباسترها، تبدیل به تنها انتظار سینماروها شده باشد. دلیل دوم نیز شاید این حقیقت باشد که قسمت اول «مرغمقلد» آنطور که «آتش گرفتن» مورد استقبال قرار گرفت، توسط منتقدان بدترین قسمت مجموعه نام گرفت. این وسط، زمان فیلم اول آنقدر صرف زمینهچینی و کش دادن داستان شده بود که ظاهرا طرفداران را با عطش و هیجان زیادی برای دیدن ادامهی اتفاقات رها نکرد. شاید بالاخره تماشاگران عادی هم دارند متوجه میشوند که دو قسمتی کردن غیرضروری فیلمهای آخر چقدر به ضررشان است (خدا به داد «واگرا»(Divergent) برسد!). در بازارهای جهانی، «مرغمقلد ۲» ۲۴۷ میلیون دلار هم از سینماهای آنسوی آبها به جیب زد. این رقم ۲۷.۸ میلیون دلار کمتر از درآمد ۲۷۳.۸ میلیون دلاری قسمت اول است که در نگاه اول اختلاف زیادی نیست. اما نباید فراموش کرد که قسمت اول تا سه ماه بعد از اکرانش در امریکای شمالی در چین روی پرده نرفت. درحالی که قسمت دوم این هفته فقط ۱۶.۴ میلیون دلار از چین کسب کرده است و در میان تمام کشورهایی که قسمت دوم در آنها اکران شده، فیلم با سقوط مواجه شده است. با تمام اینها فکر نکنید الان سران استودیوی لاینزگیت به غلط کردم غلط کردم افتادهاند که چه اشتباهی کردهاند. با همهی این آمارهای رو به پایین، کماکان با یک مجموعه غولپیکر طرف هستیم و «مرغمقلد۲» نیز از لحاظ تجاری یک موفقیت بزرگ محسوب میشود. چرا چنین فکری میکنم؟ خب، بودجهی قسمت اول و دوم «مرغمقلد» جمعا چیزی بین ۲۸۵ تا ۳۰۰ میلیون دلار گزارش شده است. حالا دو فیلم «مرغمقلد» هماکنون یک میلیارد دلار در سرتاسر جهان فروختهاند. این درحالی است که تازه قسمت دوم در هفتهی اولش به سر میبرد. پس، شکست؟ نه. اما مطمئنا سران لاینزگیت به خاطر اینکه بیشتر از اینها نفروختهاند، ناراحت هستند. قسمت اول دورهی اکران خانگیاش را با درآمد ۳۳۷ میلیون دلار تمام کرد و به نظر میرسد، قسمت دوم هم موفق شود در پایان به چیزی بین ۲۵۰ تا ۲۷۵ میلیون دلار دست پیدا کند. البته که این هفته همهچیز به «بازیهای گرسنگی» ختم نمیشود. با این حال، اگرچه دو اکران گستردهی دیگر داشتیم، اما هیچکدام پول زیادی به جیب نزدند. اولی کمدی بزرگسالانهی «شب قبل» با بازی ست روگن، جوزف گوردون-لویت و آنتونی مکی بود که ۱۰.۱ میلیون دلار فروخت. چیزی که پایینتر از پیشبینی ۱۷ میلیونی تحلیلگران است. این رقم برای قرار دادن این فیلم در ردهی پنجم کافی بود و درست بعد از آن، بازسازی فیلم «رازی در چشمانشان» را داریم که با وجود کسانی مثل چیوتل اجیوفور، نیکول کیدمن و جولیا رابرتر در گروه بازیگرانش، پس از اکران در دو هزار و ۳۹۲ سینما، ۶.۶ میلیون دلار کسب کرد. افتتاحیهای که اصلا خوب به نظر نمیرسد و فارق از نقدهای نه چندان خوب فیلم، باید پرسید اکران یک درام بزرگسالانه در زمانی که فیلمهای مثل «بازیهای گرسنگی»، «اسپکتر»، «پل جاسوسها» و «مریخی» حضور دارند، واقعا ایدهی چه کسی بوده است؟ حالا که حرف از «اسپکتر» شد باید گفت که آخرین فیلم باند نشانههای زیادی در طول چند روز گذشته در رابطه با پایین آمدن سرعتش از خود بروز داده است. هفتهی پیش فیلم ۲۰ میلیون دلار جلوتر از جایی که «ذرهای آرامش» در همین نقطه از اکرانش حضور داشت، بود. اما این هفته «اسپکتر» با تجربهی ۵۶.۷ درصد افت فروش، ۱۴.۶ میلیون دلار فروخت و به این ترتیب، فاصلهی فروش «اسپکتر» و «ذرهای آرامش» به فقط ۱۲.۳ میلیون دلار رسید. مطمئنا اکران «بازیهای گرسنگی» روی این موضوع تاثیرگذار بوده و عرضهی فیلم بوکسمحور «کرید» (که از قضا فیلم خیلی خوبی هم است) در هفتهی بعد قضیه را برای مامور ۰۰۷ بدتر هم میکند. «افشاگر» (Spotlight) با بازی مایکل کیتون که یکی از شانسهای فصل جوایز امسال است، در اکران گستردهاش ۱۶۶ درصد رشد داشت و پس از نمایش در ۵۹۸ سالن سینما، ۳.۶ میلیون دلار فروخت. از سویی دیگر، کمپانی سرچلایت ۸۸ سینمای جدید به نمایش «بروکلین» (یکی دیگر شانسهای جوایز امسال) اضافه کرد و فیلم نیز این هفته ۱.۱۵ میلیون دلار فروخت. از مهمترین تازهاکرانهای محدود این هفته هم باید به «کارول» اشاره کرد که پس از نمایش در جشنوارهی کن امسال با سروصدای زیادی همراه شده بود. فیلم که کیت بلاشنت و رونی مارا را به عنوان بازیگران اصلیاش دارد، ۲۴۸ هزار و ۱۴۹ دلار فروخت که به عبارتی معادل میانگین ۶۲ هزار و ۳۷ دلار از هر سالن سینما میشود. در میان بهترین میانگینهای افتتاحیههای محدود، «کارول» بعد از «استیو جابز» و «سیکاریو» در ردهی سوم قرار میگیرد. و بالاخره اعماق جدول را که جستجو کنیم به فیلم گنگستری «افسانه» (Legend) با حضور تام هاردی در نقش دوقلوهای رجی و رونالد کری میرسیم. فیلم پس از اکران در چهار سالن سینما، ۸۳ هزار دلار فروخته است. یونیورسال قرار است قبل از آغاز اکران گستردهی فیلم در ۱۳ سپتامبر، هفتهی بعد ۳۵ سینمای جدید به آن اضافه کند.
جدول ۱۰ فیلم برتر هفته
۱ | The Hunger Games: Mockingjay - Part 2 | ۱۰۱ میلیون دلار |
۲ | Spectre | ۱۴.۶ میلیون دلار |
۳ | The Peanuts Movie | ۱۲.۸ میلیون دلار |
۴ | The Night Before | ۱۰.۱ میلیون دلار |
۵ | The Secret in their Eyes | ۶.۶ میلیون دلار |
۶ | Love the Coopers | ۳.۹ میلیون دلار |
۷ | The Martian | ۳.۷ میلیون دلار |
۸ | Spotlight | ۳.۶ میلیون دلار |
۹ | The 33 | ۲.۲ میلیون دلار |
۱۰ | Bridge of Spies | ۱.۹ میلیون دلار |
نگاهی به برخی فیلمهای تازهاکرانشدهی این هفته:
بازیهای گرسنگی: مرغمقلد-قسمت دوم
The Hunger Games: Mockingly- Part 2 انگار همین دیروز بود که اقتباس سینمایی از روی کتابهای نوجوانپسند سوزان کالینز، «بازیهای گرسنگی» را تبدیل به فیلمی کرد که تب ساخت مجموعههایی با مضمونِ «نوجوانی علیه سیستم» را داغ کرد. اما قسمت پایانی ماجراهای کتنیس اوردینِ انقلابی همانطور که از عواقب تصمیم به دو قسمتی شدن بیدلیل کتاب آخر انتظار میرفت، موفق نشده به اثری کاملا مستحکم و جذاب تبدیل شود. از همین سو، اگرچه بسیاری از منتقدان فصل نهایی مجموعه را تاریک، هیجانانگیز و آتشین توصیف کردهاند، اما خیلیها هم آن را بهتر از «مرغمقلد-قسمت اول» نمیدانند و همان نقدها به مشکلات فیلم در ریتم کند و اعصابخردکن را دربارهی این قسمت هم تکرار کردهاند. جیمز براردینلی که دو و نیم ستاره به فیلم داده مینویسد: «مرغمقلد-قسمت اول که یک سال پیش اکران شد، بیشتر یک فیلم ناکامل و از هم گسسته بود و اگرچه مرغمقلد-قسمت دوم صیقلخوردهتر است، اما کماکان ریتمش ناهماهنگ است و حسی وجود دارد که انگار خیلی طول کشید تا به اینجا برسیم... فیلمهای بازیهای گرسنگی با وعده وعیدهای زیادی کارشان را شروع کردند، اما بعد از یک اوجگیری با آتش گرفتن، مسیر رسیدن فیلم به خط پایان با دستاندازهای زیادی همراه شد. به همین دلیل، اگرچه بالاخره به پایان راه رسیدهایم، اما بیشتر از اینکه راضی باشیم، خستهایم». کنت توران از لسآنجلستایمز که فیلم را چندان دوست نداشته، مینویسد: «ایدهی اشتباه تقسیم کردن کتاب آخر به دو فیلم، شاید ار لحاظ تجاری سودمند باشد، اما باعث شده تا اتفاقات داستان غیررضایتبخش و از لحاظ احساسی ایستا و خشک احساس شود». پیتر دبرا از ورایتی که از فیلم راضی بوده، میآورد: «عدهای میتوانند بگویند که مرغمقلد واقعا نیازی به تکهتکه کردن کتاب نداشت و مطمئنا ساختن یک فیلم سه ساعته از آن امکانپذیر بود، اما در عوض فیلم از این اتفاق که به زمانی بیشتر برای تنفس داستان انجامیده است، نفع میبرد. چیزی که به لحظات آرام شخصیتمحور میانجامد و باعث تعلیقآفرینی آهستهی فیلم در جریان محاصرهی کاپیتال میشود». امتیاز متاکریتیک فیلم ۶۵ است.
شب قبل
The Night Before «شب قبل» با حضور جوزف گوردون-لویت، ست روگن و آنتونی مکی، کمدیای با حالوهوای کریسمس است که داستان ایتن، آیزاک و کریس را دنبال میکند. آنها که از دوران کودکی با یکدیگر دوست بودهاند، هرسال در عید کریسمس برنامهی سالانهای دارند که شامل ولگردی و خوشگذرانی میشود. اگرچه درحالی که آنها در آستانهی ورود به بزرگسالی علاقهی چندانی به انجام دوبارهی این سنت ندارند و این به معنای پایانی بر آن است، اما آنها تصمیم میگیرند، یک بار دیگر این سنت را اجرا کنند و چه بسا در آن سنگتمام بگذارند. نیک شاشر از ورایتی که فیلم را دوست داشته، مینویسد: «بازی روگن که از خستگی شروع میشود و به جنون میرسد، قلب تپندهی شب قبل است و یک جور انرژی لذتبخش و دیوانهواری به فیلم منتقل میکند که از زمانهای بیخیال شدن در کنار نزدیکترین رفقایمان میآید و حتی تا نقطهی فراموشی احتمالی هم میرود». پیتر هارتلوب از سن فرانسیسکو کرانیکل که فیلم را دوست داشته میآورد: «شب قبل تا آخر و قبل از لحظهای که از بینندگان میخواهد تا پروتاگونیستهایش را کمی بیشتر جدی بگیرند، معرکه جلو میرود. اگرچه در این مدت دیدن این سه نفر در حال یکعالمه دود کردن، خر و پف کردن و بالا آوردن، خندهدار بوده است، اما بعد از یک ساعت و نیم دیگر دلیل خاصی برای اهمیت دادن به سفر شخصیتی آنها وجود ندارد». امتیاز متاکریتیک فیلم ۵۸ است. گزارش باکسآفیس هفتهی پیشمنبع: Boxoffice Mojoتهیه شده در زومجی