بهترین فیلمهای باکس آفیس: فقط جیمز باند باید گیشه را از بدترین روزهایش نجات دهد!
اگر انتظار دارید بعد از دو هفته کسادی باکسآفیس، این هفته جدول تکانی اساسی بخورد، دلتان را صابون نزنید. وقتی مردم به
و
بیمحلی کنند، وای به حال بقیهی فیلمهای کمتر شناختهشده! از همین رو، برای سومین هفتهی متوالی اکثر گفتگوهای باکس آفیس پیرامون فیلمهایی میچرخد که در رسیدن به انتظاراتی که ازشان میرفت، شکست خوردهاند. با این تفاوت که این هفته که مصادف با هالووین هم است را باید خشک و خالیترینشان دانست. تازه واردهایی مثل
(Burnt) و
(Our Brand is Crisis) کمتر از بدبینانهترین پیشبینیهای تحلیلگران فروش کردهاند. از همین سو، اگرچه مجموع فروش ۱۲ فیلم برتر جدول برابر با ۶۲ میلیون دلار است، اما این هفته را باید بدترین هفتهی سال ۲۰۱۵ بدانیم. این ۶۲ میلیون دلار، حدود ۳.۸ میلیون دلار کمتر از اولین هفتهی سپتامبر است که قبل از این به عنوان بدترین هفتهی ۲۰۱۵ شناخته میشد؛ زمانی که فیلم
در دومین هفتهی اکرانش فقط با فروش ۹.۴ میلیون دلار، صدر جدول را به چنگ آورد. با این حال، اگرچه جدول امریکای شمالی برهوتی بیش نیست، اما گزارشها حاکی از این است که
، جدیدترین فیلم جیمز باند چپ و راست درحال شکستن رکوردهای مختلف پس از آغاز اکرانش در برخی کشورهای خارجی است.
سوت و کور بودن جدول به نفع هرکسی نباشد، مطمئنا به نفع فیلمهای قبلا اکرانشده است. در همین راستا،
از این فرصت استفاده کرده و برای دومین هفتهی متوالی و چهار هفته از پنج هفتهای که از افتتاحیهاش میگذرد، صدر جدول را بدست آورده است. این فیلم که فقط با ۲۷.۵ درصد افت فروش مواجه شده، یک ۱۱.۴ میلیون دلار دیگر به مجموع فروشاش اضافه کرده و رقم کلی فروش خانگیاش را به ۱۸۲.۸ میلیون دلار رسانده است. این یعنی فیلم فقط ۵.۲ میلیون دلار دیگر لازم دارد تا از مجموع فروش خانگی
عبور کند. همچنین «مریخی» ۴.۸ میلیون دلار کم دارد تا تبدیل به پُردرآمدترین فیلم
در خانه شود. همانند هفتهی پیش،
۱۰.۲ میلیون دلار فروخت و در جایگاه دوم چارت قرار گرفت. «مورمور» که ساختش ۵۸ میلیون خرج برداشته، پس از سه هفته حدود ۵۷ میلیون دلار فروخته است و در این زمینه عملکرد خوبی را از خود نشان داده است. این درحالی است که فروش ۹.۲ میلیون دلاری فیلم در بازارهای بینالمللی به این اندازه قابلدفاع نیست. با توجه به بودجهاش، «مورمور» باید قبل از اینکه کارش را تمام کند، کمی دیگر زور بزند و پول بیشتری به خزانهاش اضافه کند تا بتوانیم اکرانش را واقعا موفقیتآمیز حساب کنیم. در پلهی سوم جدول هستیم و کماکان خبری از تازه اکرانهای این هفته نیست. با قرار گرفتن «پل جاسوسها» در ردهی سوم جدول، سه فیلم برتر هفتهی پیش دقیقا باری دیگر تکرار میشوند. این فیلم که با حدود ۳۰ درصد افت فروش مواجه شده، ۸ میلیون دلار به جیب زد و به این ترتیب، مجموع فروش تریلر جاسوسی
و
به ۴۵ میلیون دلار رسید. وضعیت در پلهی چهارم بدتر هم است. علاوهبر عدم حضور تازه اکرانها، حتی خبری از اکرانهای جدید هفتهی پیش هم نیست. پس میماند انیمیشن
که شش هفته از دورهی اکرانش میگذرد و با ۵.۸ میلیون دلار درآمد، خودش را بالای جدول نگه داشته است. در حال حاضر، این دنباله حدود ۷.۷ میلیون دلار بیشتر از مجموع قسمت اول این انیمیشن در سال ۲۰۱۲ فروخته است و با فاصلهی بسیاری به عنوان پُردرآمدترین محصول سونی در سال ۲۰۱۵ شناخته میشود. راستش را بخواهید اگر نگاهی به جدول اکرانهای سونی در ۲۰۱۵ بیاندازیم، میبینیم که «هتل ترانسلیوانیا ۲»،
و
هر سه از محصولات
هستند. این را هم به قبلی اضافه کنید که در هر سه
حضور داشته است. اگرچه تمام اینها در هفتهی بعد با عرضهی «اسپکتر» تغییر میکند، اما همین اسمها کافی است تا کاملا درک کنید سونی تا این لحظه چه سال درب و داغانی را سپری کرده است.
بالاخره در پلهی پنجم باکس آفیس این هفته، چشممان به «جزغاله»، یکی از تازه اکرانهای این هفته میخورد که ۵ میلیون دلار کسب کرده است. این دومین اکران ضعیف برادلی کوپر بعد از
است که اوایل امسال عرضه شده بود. با این حال، «آلوها» برخلاف حجم عظیم واکنشهای منفی منتقدان، موفق شد کارش را با ۹.۶ میلیون دلار آغاز کند. «جزغاله» هم زمانی اکرانش را کلید زد که نقدهای چندان مثبتی برایش نوشته نشده بود و نمرهی B منفی تماشاگران هم نشان میدهد که فیلم زیاد دوام نخواهد آورد. در مقایسه، «آلوها» بعد از نه هفته، کارش را با چیزی بیش از ۲۱ میلیون دلار تمام کرد. هرچند این پایان کار کوپر در ۲۰۱۵ نیست. در آیندهای نزدیک فیلم
، حاصل همکاری او و دیوید اُ. راسل و جنیفر لارنس در سپتامبر اکران خواهد شد.
با ۵۶ درصد افت فروش مواجه شد و با ۴.۷ میلیون دلار در ردهی ششم جدول جای گرفت. «فعالیت فراطبیعی: بُعد ارواح» هم پس از تجربهی ۵۷ درصد افت فروش، ۳.۴ میلیون دلار در هفتهی دوم اکرانش فروخت و بعد از «آخرین شکارچی جادوگر» قرار گرفت. این فیلم ۱۳.۵ میلیون دلار هم از بازارهای بینالمللی کسب کرده است. به این ترتیب، مجموع فروش جهانی فیلم هماکنون روی ۵۱.۳ میلیون دلار ایستاده است. در ردهی هشتم جدول با
و بدترین افتتاحیهی گستردهی او روبهرو میشویم. «برند ما یعنی بحران» فقط ۳.۴ میلیون دلار فروخت و حتی پایینتر از فیلم
قرار گرفت که در سال ۱۹۹۶ با ۴.۶ میلیون دلار اکرانش را شروع کرده بود. عمق فاجعه وقتی بهتر قابل درک میشود که آن ۴.۶ میلیون با حساب نرخ بلیتهای امروز به معنی ۸.۷ میلیون دلار است. این کمدی سیاسی نمرهی C مثبت را از تماشاگران روز افتتاحیه کسب کرده که به معنی سقوط سریع و دردناکش است. در جمعبندی ۱۰ فیلم برتر این هفته به
، یکی از ناامیدکنندهترینهای امسال از لحاظ عملکرد در باکس آفیس میرسیم. ساختهی
اگرچه منتقدان را یکصدا به ستایش بلند کرد و همچنین افتتاحیهی محدود قدرتمندی را تجربه کرد، اما فیلم هیچوقت موفق نشد تبدیل به «هیت» دیگری برای یونیورسال شود. این هفته «استیو جابز» با ۶۳.۷ درصد افت فروش مواجه شد و فقط موفق به کسب ۲.۵۸ میلیون دلار شد. تنها امیدی که باقی مانده این است که فیلم بتواند در فصل جوایز سهم خوبی داشته باشد و از این طریق امیدوار باشد تا شکست در گیشه را در شبکهی خانگی جبران کند.
آخرین اکران گستردهی این آخرهفته،
«راهنمای پیشآهنگها در آخرالزمان زامبیزده»
، محصول پارامونت بود که در یک هزار و ۵۹ سینما اکران شد. این کمدی زامبیمحور فقط ۱.۷۷ میلیون دلار فروخت و کسانی که آن را در شب افتتاحیه تماشا کرده بودند، نمرهی B منفی را لایق فیلم دانستند. این آخرهفته در مقایسه با همین موقع در سال پیش، زمانی که فیلم ترسناک
در جایگاه اول جای گرفت و هفتهای که نهایتا در رتبهی ششم بدترین هفتههای ۲۰۱۴ قرار گرفت، ۲۲.۵ درصد سقوط کرده است. هفتهی بعد اما باید به احتمال زیاد انتظار نتایج متفاوتی را بکشیم. «اسپکتر» درحالی در بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ سینما اکران میشود که خبر رکوردشکنیهایش در آن سوی آبها به گوش خیلیها رسیده است. جدیدترین فیلم جیمز باند ۸۰.۴ میلیون دلار از شش منطقهای که در آنها اکران شده، کسب کرده است. در جایگاه اول بازار بریتانیا قرار دارد؛ جایی که فیلم در هفت روز اول اکرانش ۶۳.۸ میلیون دلار کسب کرد. این یعنی «اسپکتر» موفق شده تا رکورد بزرگترین درآمد هفت روز اول در تاریخ باکس آفیس بریتانیا را از رکورددار قبلی، یعنی
بگیرد. این رکوردشکنیهای فروش در مناطق هلند، فنلاند، نروژ، سوئد و دانمارک به همین شکل ادامه دارد. به اینها رکورد جدیدی که فیلم در تاریخ اکران آیمکس برجای گذاشته را هم اضافه کنید. «اسپکتر» اولین فیلمی است که تاکنون موفق شده میانگین فروش سینما به سینمایش از ۱۰۰ هزار دلار فراتر برود. به این ترتیب، فیلم توانسته ۵ میلیون از ۴۷ سینمای آیمکس کسب کند. رکورد قبلی متعلق به
(۷۶ هزار دلار) بود. «اسپکتر» امیدوار است تا با شروع اکرانش در امریکای شمالی، رکورد افتتاحیهی ۸۸.۳ میلیون دلاری «اسکایفال» که در ۲۰۱۲ ثبت شده بود را جابهجا کند.
۱ | The Martian | ۱۱.۴میلیون دلار |
۲ | Goosebumps | ۱۰.۲ میلیون دلار |
۳ | Bridge of Spies | ۸ میلیون دلار |
۴ | Hotel Transylvania 2 | ۵.۸ میلیون دلار |
۵ | Burnt | ۵ میلیون دلار |
۶ | The Last Witch Hunter | ۴.۷ میلیون دلار |
۷ | Paranormal Activity: The Ghost Dimension | ۳.۴ میلیون دلار |
۸ | Our Brand Is Crisis | ۳.۴ میلیون دلار |
۹ | Crimson Peak | ۳.۱ میلیون دلار |
۱۰ | Steve Jobs | ۲.۵ میلیون دلار |
نگاهی به برخی فیلمهای تازهاکرانشدهی این هفته:
Burnt
بردلی کوپر بعد از معرفی خودش به عنوان یکی از استعدادهای جدید سینما، این روزها با «سوخته» در انتخابهای ضعیفش هتریک کرده و به نظر میرسد دستیدستی دارد خودش و دوران حرفهایاش را خراب میکند. «سوخته» بعد از «سرینا» و «آلوها» که امتیاز متاکریتیکشان به ترتیب ۳۶ و ۴۰ است نیز موفق نشده تا به یکی از فیلمهای بهیادماندنی کوپر تبدیل شود. داستان فیلم دربارهی سرآشپز آدام جونز (برادلی کوپر) است که زمانی در اوج زندگی و حرفهاش بوده و حالا همه چیزش را از دست داده است. او دوباره به آشپزخانه برگشته تا با کمک دختری به اسم هلن (سینا میلر) مزههای انفجاری خلق کند و باری دیگر خودش را ثابت کند. خب، اکثر منتقدان روند تکراری داستان شخصی کاراکتر اصلی را از بزرگترین نقاط ضعف فیلم دانستهاند، اما با این حال، کموبیش از کل فیلم ابراز رضایت هم کردهاند. پیتر تراویس از رولینگ استون که فیلم را اصلا دوست نداشته در نقدش میآورد: «یک بشقاب چرند بیمزه و غیراشتهاآور که بهتر است به دیوار کوبانده شود یا به آشپزخانه پس فرستاده شود». ریچارد روپر از شیکاگو سانتایمز که کموبیش از فیلم راضی بوده، مینویسد: «به عنوان یک داستان رستگاری اغلب کلیشهای،
سوخته
مثل رستوران شیک و باکلاسی میماند که در میان منوی قابلپیشبینیاش، یک سری غذاهای تاحدودی خلاقانه هم پیدا میشود». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۴۲ است.
Scouts Guide to the Zombie Apocalypse
«راهنمای پیشآهنگها در آخرالزمان زامبیزده»، همانطور که از اسمش پیدا است، دربارهی سه دوست و پیشآهنگ است که با یک خانم پیشخدمت همراه میشوند تا نیروی قدرتمندی را در برابر زامبیهای پایان دنیا تشکیل دهد. اما همانطور که از ایدهی نصفهونیمهی فیلم هم انتظار میرفت، طبق نظر اکثر منتقدان «پیشآهنگها» در ارائهی تجربهای جذاب شکست سختی خورده است. بالاخره از یکی از کارگردان مجموعهی «فعالیت فراطبیعی» توقع بیشتری هم نباید داشت! کایل اسمیت از نیویورک پُست در همینباره مینویسد: «یک کمدی ترسناک که یک ایدهی ضعیف (آیا هنوز پسرهای دبیرستانی به پیشآهنگی میروند؟) را برمیدارد و هیچ استفادهای ازش نمیکند». جاستین چنگ از ورایتی که اصلا فیلم را دوست نداشته دربارهی نقاط قوت فیلم میگوید: «از آنجایی که زیرژانر زامبی در سالهای اخیر به خودخواری روی آورده، شاید خورههای وحشت بتوانند از برخی نوآوریهای تهوعآور فیلم در کشتن زامبیها خوششان بیاید». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۳۲ است.
Our Brand is Crisis
«برند ما یعنی بحران» که براساس مستندی به همین نام ساخته شده، کمدی/درامی با رگههای عمیقی از هجو سیاسی است. داستان فیلم به دوران انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در سال ۲۰۰۲ مربوط میشود. زمانی که پدرو کاستیلو، یک گروه حرفهای مشاور امریکایی به رهبری جین بادلاین (ساندرا بولاک) را استخدام میکند تا به او در پیروزی در انتخابات کمک کنند. اگرچه جین مدتی است کارش را کنار گذاشته، اما او برای شکست پت کندی (بیلی باب تورنتون) همکار اما رقیب نفرتانگیزش که کمپین گروه مخالف را کنترل میکند، به میدان بازمیگردد. جیمز براردینلی از ریلویوز که سه ستاره به فیلم داده، مینویسد: «فیلم به اندازهای بامزه است که از تماشاگر خنده بگیرد، اما در قلب عصبانی فیلم، یک تراژدی وجود دارد. و غمناکترین قسمت هم این است که اکثر بخشهای این داستان واقعیت دارد». پیتر دبراگ از ورایتی که از فیلم راضی بوده، میآورد: «جین بادلاین، شخصیت اصلی
برند ما یعنی بحران
در قالب یک مشاور سیاسی با بازی ساندرا بولاک به راحتی یکی از بهترین نقشهای زن در ۱۰ سال اخیر است». کیت والش از شیکاگو تریبیون مینویسد: «جین اگرچه نابغه است، اما او بهطرز عمیقی مشکلدار و پیچیده هم است و در حال دست و پنجه نرم کردن با پرخاشگری، بیماری روانی و افسوسهای گذشتهی خودش است. این درون تاریک به طنزِ کنایهدار
برند ما یعنی بحران
، عمق و بُعد بخشیده است». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۵۱ است.
گزارش باکسآفیس هفتهی پیش
منبع: Boxoffice Mojo
تهیه شده در زومجی
نظرات