// دوشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۰

بهترین فیلم‌های ‌باکس‌آفیس: وین دیزل در شکار جادوگر به اندازه‌ رانندگی موفق نبود!

این هفته بازگشت وین دیزل به عنوان آخرین شکارچی جادوگر، به اندازه‌ی یک درصد از رانندگی‌هایش در سریع و خشمگین، جدول را تکان نداده است. همراه گزارش باکس آفیس زومجی باشید.
ضرب المثل «دود از کنده بلند میشه» کل اتفاقات این هفته‌ی باکس آفیس را در یک جمله خلاصه می‌کند. اگرچه فیلم ترسناک نوجوان‌پسند «مورمور» (Goosebumps) هفته‌ی قبل جلوتر از استیون اسپیلبرگ و گیلرمو دل‌تورو رده‌ی اول جدول را بدست آورد. اما ظاهرا این فیلم اقتباسی نتوانسته صدرنشینی‌اش را در مقابله با آخرین ساخته‌ی ریدلی اسکات، یعنی «مریخی» حفظ کند و از همین سو به رتبه‌ی دوم سقوط کرده است. این درحالی است که دیگر کله‌گنده‌ی جدول، «پل جاسوس‌ها» اثری از اسپیلبرگ هم موفق شده خودش را در جایگاه سوم چارت نگه دارد. اگرچه این هفته چهار فیلم جدید به صورت گسترده اکران شده‌اند، اما هیچکدام از آنها موفق نشده‌اند در جایگاهی بهتر از چهارم قرار بگیرند. دوتا از آنها فیلم‌های ترسناکی بودند که به مناسبت حال و هوای گرم هالووین عرضه شدند، اما هم واکنش منتقدان به هر دو فیلم بسیار منفی بوده و هم هیچکدام در گیشه توفیقی کسب نکرده‌اند. از همین رو، مجموع فروش دوازده فیلم اول جدول این هفته در مقایسه با همین هفته در سال پیش، ۷.۴ درصد با افت مواجه شده است؛ زمانی که فیلم ترسناک «اویجا» اکران شد و در جذب مخاطبان این ژانر پیروز بود. the last witch.jpg اولین اکران ناامیدکننده‌ی این هفته «آخرین شکارچی جادوگر»، جدیدترین فیلم وین دیزل است که نشان می‌دهد ستاره‌ی مجموعه‌ی «سریع و خشمگین» بدون خانواده‌ی ماشین‌بازش قدرت گیشه‌ای همیشگی‌اش را ندارد. این درحالی است که آخرین قسمت از مجموعه‌ی «فعالیت فراطبیعی» هم فعلا موفق نشده آنطور که پارامونت انتظار داشته، استراتژی جدیدشان در اکران را به خوبی اجرا کند. هرچند فعلا برای نظر نهایی باید تا هفته‌ی بعد صبر کنیم. بگذارید قبل از هرچیز سه فیلم برتر هفته را مرور کنیم. این هفته «مریخی» با فروشی معادل ۱۵.۹ میلیون دلار در چهارمین هفته‌ی اکرانش رده‌ی اول جدول را باز پس گرفت. این وسط، اگرچه «مورمور» با حضور جک بلک، تخت پادشاهی را برای «مریخی» خالی کرده، اما فروش ۱۵.۵ میلیون دلاری این فیلم در هفته‌ی دوم اکرانش، نشان از بقای قدرتمند این فیلم نیز دارد. به هرحال، «مریخی» فقط ۱۱.۴ میلیون دلار دیگر لازم دارد تا رکورد ۱۸۷ میلیون دلاری «گلادیاتور» را پشت سر بگذارد و تبدیل به پُردرآمدترین ساخته‌ی این کارگردان ۷۷ ساله شود. در جایگاه سوم، «پل جاسوس‌ها»، نتیجه‌ی چهارمین همکاری اسپیلبرگ و تام هنکس قرار گرفته که نسبت به هفته‌ی پیش فقط با ۲۶ درصد افت فروش مواجه شد و ۱۱.۳ میلیون دلار کسب کرد. به این ترتیب، مجموع فروش فیلم روی عدد ۳۲.۵ میلیون دلار می‌ایستد. با این حال، برخلاف نقدهای مثبت و امتیاز A تماشاگران به فیلم، «پل جاسوس‌ها» تاکنون در زمینه‌ی فروش به شگفتی عجیب و غریبی در بین همکاری‌های اسپیلبرگ و هنکس تبدیل نشده است. این فیلم در مقایسه با دیگر کارهای این دو، بعد از «ترمینال» در رتبه‌ی آخر جای می‌گیرد. بالاترین فیلم از بین‌تازه‌اکران‌های این هفته‌ی جدول، «آخرین شکارچی جادوگر» با ۱۰.۸ میلیون دلار فروش است که خب، پایین‌تر از بدبینانه‌ترین پیش‌بینی‌های تحلیلگران است. اگرچه برخی تحلیلگران براساس شهرت دیزل در فیلم‌های «سریع و خشمگین» و طرفداران ۹۵ میلیونی صفحه‌ی فیسبوکش، افتتاحیه‌ی ۲۰ میلیونی فیلم را پیش‌بینی کرده بودند، اما مثل اینکه از این به بعد نباید بگذاریم عناصر جانبی در تصمیم‌گیری‌مان تاثیر بگذارند. paranormal در مقایسه با «آخرین شکارچی جادوگر» می‌توان به فیلم‌های هم‌سبکی مثل مجموعه‌ی «رزیدنت اویل» اشاره کرد که دنباله‌هایش افتتاحیه‌هایی در حد و اندازه‌ی ۲۱ تا ۲۶ میلیون را تجربه کرد‌ه‌اند. اولین فیلم «دنیای زیرین» در سال ۲۰۰۳ با  ۲۱ میلیون دلار دوره‌ی اکرانش را شروع کرد و همین سال پیش هم «ناگفته‌های دراکولا» با ۲۳.۵ میلیون دلار اکرانش را کلید زد. از قبل این سوال به میان کشیده شده بود که وین دیزل به جز حضورش در «سریع و خشمگین» و صداپیشگی‌اش در «نگهبانان کهکشان» چه کارهای دیگری کرده بود. خب، تنها فیلم دیگر او به دنباله‌ای بر فیلم «ردیک»  برمی‌گردد که با نقدهای ضعیفی روبه‌رو شد و با ۱۹ میلیون دلار در سپتامبر سال ۲۰۱۳ اکرانش را آغاز کرد. بودجه‌ی «آخرین شکارچی جادوگر» چیزی بین ۷۰ تا ۹۰ میلیون دلار گزارش شده است. این درحالی است که کمپانی لاینزگیت اعلام کرده که فیلم ۱۳.۴ میلیون دلار هم از اکران در ۵۳ منطقه‌ی بین‌المللی کسب کرده و به این ترتیب، مجموع درآمد جهانی فیلم تاکنون روی ۲۶.۱ میلیون دلار می‌ایستد. با توجه به نمره‌ی B منفی تماشاگران که به معنی افت فروشی دور و اطرافِ ۵۳ درصد خواهد بود، انتظار زیادی از هفته‌ی دوم فیلم نداشته باشید. دیگر تازه‌اکران شده‌ی هالووینی این هفته «فعالیت فراطبیعی: بُعد ارواح» است که با درآمد ۸.۲ میلیون دلار و دریافت نمره‌ی C از تماشاگران در جایگاه ششم جدول قرار گرفته است. فیلم با تصمیم پارامونت در حدود یک هزار و ۲۲۷ سینمای کمتر نسبت به قسمت پنجم مجموعه اکران شده است. اگرچه از این قسمت به عنوان گران‌ترین قسمت «فعالیت فراطبیعی» یاد می‌شود، اما بودجه‌ی فیلم کماکان آنقدر کم است که پارامونت و استودیوی بلام‌هواس چیزی سر ضعیف‌ترین افتتاحیه‌ی این مجموعه که به نام «بعد ارواح» ثبت شده، از دست ندهند. هدف پارامونت از اکران فیلم در ۳۰۰ سینما، ارائه‌ی همزمان فیلم بر روی سرویس‌های پخش فیلم بوده است. در سوی روشن ماجرا، «بعد ارواح» در بازار بین‌المللی ۴ درصد بهتر از فیلم قبلی این مجموعه عمل کرده است. فیلم که در ۳۳ بازار خارجی اکران شده، ۱۸ میلیون دلار فروخته و مجموع فروش جهانی‌اش را به رقم ۲۶.۲ میلیون دلار رسانده است. stunning-motion-poster-debuted-for-guillermo-del-toro-s-crimson-peak-new-trailer-403144 بالاخره به دوتا از بزرگ‌ترین شکست‌های امسال، یعنی «جم و هولوگرام‌ها» (Jem and the Holograms) و «شهر را بلرزان» (Rock the Kasbah) می‌رسیم که هر دو از پیش‌بینی ۵ میلیون دلاری تحلیلگران هم پایین‌تر رفته‌اند و به زحمت موفق به کسب ۱.۶ میلیون دلار شده‌اند. «شهر را بلرزان» که در دو هزار و دوازده سینما اکران شده، ۱.۵ میلیون دلار فروخته است. این رقم، فیلم را در میان فیلم‌هایی که در بیش از دو هزار سینما اکران شده‌اند، در جایگاه پنجم بدترین افتتاحیه‌ی تاریخ قرار می‌دهد. اما این بدترین چیزی نبود که در این هفته عرضه شد. «جم و هولوگرام‌ها»، محصول یونیورسال که در دو هزار و ۴۱۳ سینما نمایش دارد، ۱.۳ میلیون دلار فروخت و جایگاه چهارم بدترین افتتاحیه‌ی تاریخ را در میان فیلم‌هایی که در بیش از دو هزار سینما اکران شده‌اند و رتبه‌ی اول را در بین فیلم‌هایی که در بیش از دو هزار و چهارصد سینما اکران شده‌اند، بدست آورد. اگرچه نتیجه‌ی کار افتضاح به نظر می‌رسد، اما از آنجایی که بودجه‌ی فیلم چیزی حدود ۵ میلیون دلار بوده، پس کک یونیورسال هم نمی‌گزد! این درحالی بود که یونیورسال در جای دیگری هم به موفقیت دست نیافت. اگرچه این کمپانی اکران «استیو جابز» را در دو هزار و ۴۳۳ سینمای جدید گسترش داد، اما فروش ۷.۲ میلیونی فیلم که خیلی کمتر از پیش‌بینی ۲۰ میلیونی تحلیلگران است، تنها چیزی بوده که این پیشروی جوایز اسکار موفق به کسب آن شده است. به‌علاوه، «کریمسون پیک» هم نسبت به هفته‌ی قبل با ۵۷.۷ میلیون دلار افت فروش مواجه شد و چیزی حدود ۵.۵ میلیون دلار به دست آورد. و به این ترتیب، مجموع فروش این رومانس گوتیک به ۲۲.۴ میلیون دلار رسید. این درحالی است که فیلم ۷.۸ میلیون دلار هم از بازارهای خارجی بدست آورد و مجموع درآمد جهانی‌اش را به ۴۹ میلیون دلار رساند.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 
ردیففیلمفروش این هفته
۱The Martian۱۵.۹ میلیون دلار
۲Goosebumps۱۵.۵ میلیون دلار
۳Bridge of Spies۱۱.۳ میلیون دلار
۴The Last Witch Hunter۱۰.۸ میلیون دلار
۵Hotel Transylvania 2۹ میلیون دلار
۶Paranormal Activity: The Ghost Dimension۸.۲ میلیون دلار
۷Steve Jobs۷.۲ میلیون دلار
۸Crimson Peak۵.۵ میلیون دلار
۹The Intern۳.۸ میلیون دلار
۱۰Sicario۲.۹ میلیون دلار
 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

paranormal (3)

Paranormal Activity: The Ghost Dimension

«فعالیت فراطبیعی: بُعد ارواح» که ششمین فیلم و به قول سازندگانش پایانی بر این مجموعه است، دقیقا همانند دیگر دنباله‌های این فیلم‌های ترسناک، در سبک تصاویر یافت‌شده ساخته شده و به‌طرز غیرغافلگیرکننده‌ای مثل برادرهای بزرگترش به اثر ضعیف و غیرقابل‌اعتنایی تبدیل شده است. در نتیجه‌گیری کلی سایت راتن‌تومیتوز نوشته شده: «بُعد ارواح برخی سوالات بی‌جواب مجموعه را پاسخ می‌دهد، اما بعد از شش قسمت، تقریبا تمام هیجانات این فیلم‌‌ها نیز ته کشیده‌اند». جاستین لاو از هالیوود ریپورتر که  فیلم را اصلا دوست نداشته در نقدش می‌آورد: «حتی در آخرین نقطه‌ی تکامل این مجموعه، مشکلات منطقی در تکنیک‌های فیلمسازی باعث شده قالب تصاویریافت‌شده به درستی اجرا نشود. اما با این حال، چیزی که غیرقابل‌قبول نیست، تلاش بسیار ضعیف فیلم در جمع و جور کردن اسطوره‌شناسی مجموعه درباره‌ی این تسخیرهای شیطانی است». امتیاز متاکریتیک فیلم ۳۲ است.   the last witch

The Last Witch Hunter

«آخرین شکارچی جادوگر» درباره‌ی یکی از رازهای ناشناخته‌ی دنیای مدرن است. اینکه هنوز جادوگران در میان انسان‌ها زندگی می‌کنند و به دنبال راهی برای نابودی نسل بشر می‌گردند. در این میان، کالدر (وین دیزل)، جنگجوی شجاعی که قرن‌ها پیش موفق شده بود ملکه‌ی جادوگرها را شکست دهد، تنها بازمانده‌ی تیر و طایفه‌اش است. چون ملکه‌ی جادوگرها در لحظات مرگش، کالدر را به داشتن زندگی جاودانه نفرین می‌کند و جلوی او را از پیوستن به همسر و فرزندش در دنیای پس از مرگ می‌گیرد. کالدر حالا این روزها در تاریکی‌‌های نیویورک، شکار می‌کند و در همین حین، جادوگر ملکه هم زنده شده و به دنبال انتقام می‌گردد. استیون دالتون از هالیوود ریپورتر که از فیلم راضی نبوده، می‌نویسد: «آخرین شکارچی جادوگر از طراحی‌ تولید و جلوه‌های دیجیتالی فوق‌العاده‌ای بهره می‌برد، اما در بخش غیرشگفت‌انگیز فیلم، ساخته‌ی آیزنر (کارگردان) پُر از کاراکترهای مقوایی، دیالوگ‌های تخت و پرده‌ی میانی بی‌انرژی‌ای است که در توضیح داستان پس‌زمینه‌ی جادوگرها گم می‌شود». کایل اندرسون از اینترتینمنت ویکلی هم که فیلم را دوست نداشته، می‌آورد: «تقریبا هردفعه که فیلم فرصتی برای انجام کاری جالب پیدا می‌کند، آخرین شکارچی جادوگر به سمت دیگری فرار می‌کند و متاسفانه همین به لحن سنگین، الکی جدی و بی‌مزه‌ای برای داستانی ختم شده که می‌بایست کمی مسخره می‌بود». امتیاز متاکرتیک فیلم ۳۴ است. گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش منبع: Boxoffice Mojo تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده