بهترین فیلمهای باکس آفیس: دار و دستهی دراکولا با «هتل ترانسیلوانیا ۲» صدرنشین شدند!
به نظر میرسد این هفته دار و دستهی دراکولا در قالب انیمیشن «هتل ترانسیلوانیا» صاحبانِ جدید باکس آفیس هستند. این کمدی با افتتاحیهی ۴۷.۵ میلیون دلاریاش در امریکای شمالی قدم در جای پای قسمت اول گذاشت و لقب پُرفروشترین افتتاحیهی ماه سپتامبر تمام دورانها را به خودش اختصاص داد. «هتل ترانسیلوانیا ۲» با اختلافی تقریبا ۵ میلیونی موفق به جلو زدن از فروش قسمت قبلی و رکورددارِ افتتاحیهی سپتامبر شد. فیلم نمرهی Aمنفی را از تماشاگرانش دریافت کرده (درست مثل فیلم اول). و با توجه به اینکه فیلم اول افت فروش آرامی را در جریان هفتههای ششماش تجربه کرد، آیندهی خوبی را میتوان برای عملکرد قسمت دوم نیز پیشبینی کرد.
«هتل ترانسیلوانیا ۲» در آنسوی آبها نیز حضور پُررنگی داشته. فیلم از نمایش بر روی شش هزار و پانصد سینما در سراسر ۴۲ بازار خارجی، موفق به کسب ۲۹.۲ میلیون دلار شده است؛ سونی میگوید در مقایسه با فیلم اول، این رقم نشان از رشد ۱۵۰ درصدی این فرانچایز دارد. بهترین حضور فیلم مربوط به کشورهای امریکای لاتین، بهخصوص مکزیک میشود؛ جایی که فیلم با ۷.۹ میلیون دلار کارش را شروع کرده است. آخرین دنبالهی انیمیشنی که تبدیل به انفجاری طولانیمدت و شگفتانگیز برای سازندگانش شد، «مینیونها» بود که این روزها به جمع میلیاردیها پیوسته است. «مینیونها» نشان داد خانوادهها برای استقبال از چنین فیلمهایی با آغوش باز آماده هستند و از آنجایی که از ماه جولای تاکنون انیمیشن خانوادگی دیگری اکران نشده است، «هتل ترانسیلوانیا ۲» در زمان خوبی اکران شد. البته اگر «دوندهی هزارتو: آزمونهای اسکورچ» که بیشتر مورد توجهی مخاطبان جوانتر است را به عنوان اصلیترین رقیب دراکولا فاکتور بگیریم. حالا که حرف از «دوندهی هزاتو» شد باید گفت که این دنباله با ۵۳.۸ درصد افت فروش مواجه شد. فیلم در هفتهی دوم اکرانش ۱۴ میلیون دلار فروخت، درآمد خانگیاش را به ۵۱.۷ میلیون دلار رساند و در جایگاه سوم جدول قرار گرفت. اما در رتبهی دوم، فیلم «کارآموز» (Intern)، ساختهی جدید نانسی مایرز با حضور آنا هاتاوی و رابرت دنیرو قرار گرفته است که با دریافت نمرهی Aمنفی از تماشاگران، ۱۸.۲ میلیون دلار در اولین آخرهفتهاش فروخت. در میان چهار فیلم اخیر مایرز، افتتاحیهی «کارآموز» بعد از «پیچیده است» (۲۲.۱ میلیون دلار) در رتبهی دوم بهترین اکرانهای او قرار میگیرد. هرچند اگر بخواهیم «کارآموز» را با تمام فیلمهای مایرز مقایسه کنیم، فیلم در مقابل افتتاحیهی ۳۳.۶ میلیون دلاری «چیزی که زنان میخواهند» در سال ۲۰۰۰ کم میآورد.
در این میان، یونیورسال سینماهای نمایشدهندهی فیلم جدیدش «اورست» را در هفتهی دوم اکرانش گسترش داد. اگر یادتان باشد هفتهی پیش گفتیم که یونیورسال «اورست» را در ابتدا فقط به صورت محدود در قالب آیمکس و پریمیوم اکران کرد. این هفته اضافه شدن ۲ هزار و ۴۶۱ سالن جدید، به فروش ۱۳ میلیون دلاری آن ختم شده. اگرچه این رقم برای قرار دادن فیلم در جایگاه چهارم کافی بوده، اما این رقم به فروشی که بعد از افتتاحیهی محدود اما درخشان فیلم پیشبینی کردیم هم نزدیک نیست. در حال حاضر این فیلمِ ماجرایی ۲۳.۱ میلیون دلار در امریکای شمالی و ۹۶ میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروخته است. یکی از فیلمهایی که پس از گسترش با نتیجهی مثبتی روبهرو شد، فیلم جدید دنیس ویلنو یعنی «سیکاریو» بود. بعد از اکران در شش سینما در هفتهی پیش، فیلم این هفته ۵۳ سالن جدید اضافه کرد و ۱.۷ میلیون دلار فروخت. رقمی که برای قرار دادن آن در ردهی دهم جدول کافی بود. این تریلر کارتلمحور هفتهی بعد بهصورت سراسری به نمایش درمیآید. بالاخره نوبتی هم باشد، نوبت حرف زدن دربارهی فیلم ترسناکِ آدمخوارمحورِ جدید اِلی راث، «جهنم سبز» است که بالاخره بعد از یکی-دو سالی از مشکلات پخش خلاص شده. اگرچه هیئت بررسی ردهبندی سنی و بررسی محتوای فیلم، «جهنم سبز» را با جملاتی مثل «خشونت بیپرده و شکنجه» و «تصاویر شدیدا اذیتکننده» پذیرایی کرده، اما ناشر جدید فیلم، BH Tilt که فیلم را با یک میلیون دلار صاحب شده، از همان ابتدا طی تصمیمی ریسکی فیلم را در یک هزار و ۵۰ سینما اکران کرده است. این درحالی است که هزار و پانصد سینمایی که انتخاب شده ظاهرا از لحاظ تاریخی سابقهی جذب بیشترین طرفداران دو آتیشهی ژانر وحشت را داشتهاند. خب، در نتیجهی تمام اینها، «جهنم سبز» با ۳.۴۹ میلیون افتتاح شد که کمی پایینتر از پیشبینی ۴ تا ۵ میلیونی خود استودیو است. اگرچه فیلم کمی پایینتر از حد انتظار ظاهر شده که آن را میتوان به پای موضوعش نوشت، اما این رقم نشان میدهد استراتژی تبلیغاتی استودیو کار کرده و شاید بتوان از این به بعد به چنین حرکتی به عنوان راه جدیدی برای اکران فیلمهای مستقل نگاه کرد. در حال حاضر سوالی که «جهنم سبز» را احاطه کرده، این است که آیا فیلم میتواند به این مسیر ادامه دهد و از بودجهی ۵ میلیونیاش عبور کند. هرچند نمرهی C منفی تماشاگران، نشان میدهد آنها زیاد از وقتی که پای آن صرف کردهاند، راضی نبودهاند.
۱ | Hotel Transylvania 2 | ۴۷.۵ میلیون دلار |
۲ | The Intern | ۱۸.۲ میلیون دلار |
۳ | Maze Runner: The Scorch Trials | ۱۴ میلیون دلار |
۴ | Everest | ۱۳ میلیون دلار |
۵ | Black Mass | ۱۱.۵ میلیون دلار |
۶ | The Visit | ۶.۷ میلیون دلار |
۷ | The Perfect Guy | ۴.۷ میلیون دلار |
۸ | War Room | ۴.۲ میلیون دلار |
۹ | The Green Inferno | ۳.۴ میلیون دلار |
۱۰ | Sicario | ۱.۷ میلیون دلار |
نگاهی به برخی فیلمهای تازهاکرانشدهی این هفته:
Everest
«اورست» به خاطر قرار دادن گروه بازیگران خوش رنگولعابش که از جیک جیلنهال و رابین رایت شروع میشوند و تا کیرا نایتلی و جاش برولین ادامه دارند، در موقعیت خطیر صعود قلهی اورست، موردانتظار خیلیها بود. آیا نتیجه رضایتبخش است؟ خب، اکثر منتقدان کموبیش فیلم را دوست دارند. جیمز براردینلی از ریلویوز که سه ستاره به فیلم داده در نقدش مینویسد: «
اورست
اگرچه خیلی روی جنبهی انسان در برابر طبیعت تکیه دارد، اما بیشتر از یک فیلم ماجراجویی، در سبک فاجعهمحور جای میگیرد. درست مثل اغلب فیلمهایی که دربارهی تلاش برای زنده ماندن علیه اتفاقات غیرمنتظره هستند،
اورست
هم در شخصیتپردازی کمبود دارد. در این فیلم، پرداخت کاراکترها با هدف خلق چشماندازهای خیرهکننده فراموش شدهاند. زمانهایی است که ما هم حضور بر روی این کوه را احساس میکنیم، اما متاسفانه همراهانمان، مردان و زنانی که قاب را پُر کردهاند، هرگز به خوبی شکل نمیگیرند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۶۴ است.
Hotel Transylvania 2
قسمت اول «هتل ترانسیلوانیا» در ۲۰ دقیقهی اول انیمیشن امیدوارکنندهای همراه جلوههای تصویری زیبایی بود که البته هرچه جلوتر میرفت خستهکنندهتر و بیحسوحالتر میشد. قسمت دوم درحالی که اکران شد که طبق نظر اکثر منتقدان فیلم تقریبا هیچ پیشرفتی نسبت به قسمت اول نکرده است. و درست مثل اولی هرچقدر در زمینهی تصویری و طراحی شخصیت جالبتوجه است، در قصه پیشپا افتاده و ساده. در این قسمت دراکولا ترساش از انسانها را کنار گذاشته و در عمارت ترانسیلوانیا را به روی مهمانهای انسانیاش باز کرده. این وسط، او که صاحب یک نوهی نیمهانسان-نیمهخونآشام شده، نگران این است که چرا او چیزی از خونآشام بودن نشان نمیدهد. حالا دراکولا همراه با دوستانش در تلاش است تا نوهاش را برای هیولا شدن تمرین دهد. جردن هافمن از گاردین که فیلم را دوست نداشته، مینویسد: «در پایان هشتاد و نه دقیقهی فیلم، ما رسما بر لبهی صندلیام بود. البته نه خاطر هیجان، بلکه به خاطر مورد تحقیر قرار گرفتن به وسیلهی این طراحی داستانی بچهگانه». همچنین جمعبندی سایت راتنتومیتوز از فیلم میگوید: «هتل ترانسیلوانیا ۲ قدری از فیلم اول بهتر است، که البته شاید این به تنهایی دلیل کافی برای پیشنهاد تماشای ۸۹ دقیقه شوخیهای رگباری و رنگارنگ آدام سندلر و دار و دستهاش، نباشد». امتیاز متاکریتیک فیلم ۴۳ است.
Green Inferno
الی راث با یک فیلم حالبههمزنِ خشونتبارِ دیوانهوار دیگر بازگشته است. فیلمی که حدود سه سال در برزح اکران به سر میبرد و بالاخره فرصتی برای نمایش پیدا کرده است. داستان دربارهی گروهی از دانشجویان فعال و دوستدار محیط زیست است که از نیویورک به آمازون سفر میکنند تا یک قبلیهی درحال نابودی را نجات دهند. هواپیما سقوط میکند و این دانشجویان خودشان را در چنگ اعضای همان قبیلهای پیدا میکنند که سعی در نجاتشان داشتند. راستی، آنها یک قبیلهی آدمخوار تشریف دارند! در مورد این فیلم نقد و نظر منتقد اهمیت ناچیزی دارد. اگر دلتان یک خونو خونریزی عریان و تهوعآور به سبک فیلمهای آدمخوارانهی ایتالیایی دههی هفتاد میخواهد، این روزها بهتر از «جهنم سبز» گیرتان نمیآید! شاید جملهی منتقد نیویوک پُست بهتر از هرچیزی بتواند وضعیت فیلم را مشخص کند: «پاپکورنتان را قبل از دیدن
جهنم سبز
تمام کنید و سطلش را برای بالا آوردن نگه دارید». امتیاز متاکریتیک فیلم ۳۹ است.
گزارش باکسآفیس هفتهی پیش
منبع: Boxoffice Mojo
تهیه شده در زومجی