// دوشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۲

بهترین فیلم های باکس آفیس: جدول در تصاحبِ مرد مورچه‌ای فیلم Ant-Man

این هفته سینماها میزبان فیلم کاملا جدیدی از دنیای بزرگ ابرقهرمانان مارول هستند؛ «مرد مورچه‌ای» علاوه‌بر صدرجدول فروش، ظاهرا به مزاق منتقدان و مردم هم خوش آمده. درکنار این، نگاهی به ۱۰ فیلم برتر هم می‌اندازیم. همراه زومجی باشید.

درنهایت زمان حضور یکی از عجیب‌تر‌ین‌ ابرقهرمان‌های مارول که شاید هرگز انتظار دیدنش بیرون از صفحاتِ کمیک‌بوک‌ها را نداشتیم، فرا رسید. «مرد مورچه‌ای» این هفته دور‌ه‌ی اکرانش را کلید زد و با فروشِ ۵۸ میلیون دلار در جایگاه نخست جدول باکس‌ آفیس قرار گرفت. این افتتاحیه‌ شاید در حد و اندازه‌ی گردهمایی باشکوهِ ابرقهرمانانِ مارول در «اونجرز»‌ها، فوق‌العاده به نظر نرسد، اما با توجه به جثه‌ی کوچک قهرمان فیلم و ناشناخته بودن او نسبت به دیگر قهرمانانِ مارول، شروع خوبی محسوب می‌شود. اول اینکه کمپانی دیزنی پیش‌بینیِ افتتاحیه‌ی ۶۵ میلیون دلاری «مرد مورچه‌ای» را کرده بود. اگرچه فیلم کمی ضعیف‌تر ظاهر شده، اما «مرد مورچه‌ای» را باید دوازدهمین فیلمی از دنیای سینمایی مارول بدانیم که رده‌ی نخستِ جدول را به نام خودش زده است.

MV5BMjM2NTQ5Mzc2M15BMl5BanBnXkFtZTgwNTcxMDI2NTE@._V1_SX640_SY720_

در این بین، اگرچه «مرد مورچه‌ای» میانگین نمره‌ی A را از تماشاگران دریافت کرده است، اما فیلم پایین‌ترین میانگین درآمد از هر سالن سینما در بین دوازده فیلم مارول را دارد. میانگین درآمد فیلم از ۳،۸۵۶ سالن سینما، ۱۵،۰۵۱ هزار دلار است. بالاتر از «مرد مورچه‌ای» با فاصله‌ی بسیار اندکی «هالک باورنکردنی» (میانگین ۱۵،۸۱۰ هزار)، «ثور» (۱۶،۶۱۸ هزار) و «کاپیتان امریکا: اولین انتقام‌جو» (۱۷،۵۱۲ هزار) قرار دارند. لازم به ذکر است که نزدیک‌ترین افتتاحیه‌ به «مرد مورچه‌ای» در بین فیلم‌های مارولی، «هالک باورنکردنی» است که در سال ۲۰۰۸ با ۵۵ میلیون دلار کارش را شروع کرد و درنهایت، با فروش خانگی ۱۳۴.۸ میلیون دلار و درآمد جهانی ۲۳۶.۴ میلیون دلار اکرانش را به اتمام رساند.

در این میان، گفته می‌شود وضعیت بد آب‌و‌هوای جنوب کالیفرنیا و بخش‌هایی از ایالت‌های غرب‌میانه یکی از دلایلی بوده که از سرعت فروش فیلم کاسته است. دیو هالیس، رییس پخش دیزنی دراین‌باره گفته:«شما همیشه بزرگترین افتتاحیه‌‌ی ممکن را می‌خواهید، اما آب و هوا نه تنها روی فیلم ما، بلکه روی تمام بازار تاثیر گذاشت. اما شروع خوبی داشتیم. به خاطر کاراکتر فیلم که کمتر شناخته‌شده است، کمی زمان بیشتری لازم است تا فیلم تمام مخاطبش را پیدا کند. اما فکر می‌کنم نکته‌ی دلگرم‌کننده‌ی ماجرا این است که ما شنیده‌ایم مردم چقدر از اینکه فیلم را دوست داشته‌اند، غافلگیر شده بودند. این از آن تاییده‌هایی است که تماشاگران بیشتری را به سوی فیلم جذب می‌کند.» با توجه به تبلیغاتِ دهان به دهانِ مثبت فیلم، هالیس درباره‌ی آینده‌ی آن امیدوار و مطمئن است:«فکر می‌کنم، در پایان تابستان به عقب نگاه می‌کنیم و این فیلم را در میان موفقیت‌های غیرمنتظره‌ی این فصل ‌می‌بینیم. من انتظار دارم دور‌ه‌ی اکران طولانی و بزرگی داشته باشیم.»

در میان تماشاگران «مرد مورچه‌ای»، اکثر آنها (۵۸ درصد) را مردان تشکیل داده بودند و ۵۵ درصد از مخاطبان هم بالاتر از ۲۵ سال سن داشتند. در بازار بین‌المللی، «مرد مورچه‌ای» ۵۶ میلیون دلار از ۲۷ بازار به دست آورده است و به این ترتیب، مجموع فروش جهانی‌اش را به رقم قدرتمندِ ۱۱۴ میلیون دلار رسانده است. تخمین‌زده می‌شود ۹.۲ میلیون دلار از مجموع فروش جهانی فیلم مربوط به سینماهای آی‌مکس است.

در حالی به سراغ فیلم دوم جدول می‌رویم که لازم است بدانید این هفته سه فیلم از پنج فیلم برتر باکس آفیس خانگی، متعلق به کمپانی یونیورسال پیکچرز بوده است. از سال ۲۰۰۳ تاکنون، این اولین‌باری است که این استودیو به چنین رکوردی دست می‌یابد.

انیمیشن «مینیون‌ها» که با افتتاحیه‌ی ۱۱۵ میلیونی‌اش، شگفتی هفته‌ی پیش بود، با  ۵۷ درصد افت فروش، ۵۰.۲ میلیون دلار فروخت، اما موفق شد رتبه‌ی دوم را به بدست بیاورد. در مقایسه با افت فروش ۴۱.۸ درصدی «منِ نفرت‌انگیز» و افت ۴۷.۴ درصدی «من نفرت‌انگیز ۲»، این سقوط شدیدتری برای این پیش‌درآمد محسوب می‌شود. هرچند به نظر می‌رسد، «مینیون‌ها» تمام زورشان را در هفته‌ی اول زده‌اند. در همین زمینه می‌توان به انیمیشن «شرک ۳» اشاره کرد که لقب بزرگترین افتتاحیه‌ی فیلم انیمیشنی تمام دوران‌ها را با ۱۲۱.۶ میلیون دلار در اختیار دارد؛ این فیلم نیز در هفته‌ی دومش در ماه می سال ۲۰۰۷ با ۵۶.۴ درصد افت فروش مواجه شده بود.

Trainwreck-LeBron-James-Bill-Hader

در رتبه‌ی سوم محصول تازه‌ی یونیورسال، کمدی بزرگسالانه‌ی «فاجعه» (Trainwreck) به کارگردانی جاد آپاتو قرار دارد که با افتتاحیه‌ی قویِ ۳۰.۲ میلیون دلاری‌اش، بهتر از انتظارها ظاهر شد. این فیلم که برای ساختش ۳۵ میلیون دلار خرج شده، پنجمین فیلم بلندِ جاد آپاتو است و بعد از Knocked Up (افتتاحیه ۳۰.۷ میلیون دلار) در سال ۲۰۰۷، رتبه‌ی دوم را در میان بهترین افتتاحیه‌های او دارد.

نیک کارپو، رییس پخش یونیورسال دراین‌باره گفته:«من فکرش را می‌کردم که فیلم بهتر از پیش‌بینی‌ها ظاهر شود. اِمی شومر (بازیگر نقش اصلی)، یک ستاره است و فکر می‌کنم جاد نیز بلد است استعدادهای جدید را طوری به کار بگیرد تا مردم را برای دیدن فیلم تحریک کند.»

خانم‌ها دوباره با حضور عظیم‌شان برای دیدن این کمدی، قدرت‌شان در باکس آفیس را به نمایش گذاشتند. تخمین‌زده می‌شود ۶۶ درصد از مخاطبانِ فیلم خانم و ۶۳ درصدشان بالاتر از ۳۰ سال سن داشته‌‌اند. این درحالی است که منتقدان و تماشاگران با هم اولین حضور شومر بر پرده‌ی بزرگ سینما را ستایش کرده‌اند و خنده‌دار توصیف کرده‌اند. تماشاگران میانگین نمره‌ی A منفی را به آن داده‌اند و نمره‌ی فیلم نیز بر روی سایت راتن تومیتوز، ۸۵ درصد مثبت است.

در جایگاه چهارم چارت، انیمیشنِ پیکساری «پشت رو» قرار دارد که در هفته‌ی چهارمِ اکرانش، ۱۱.۶ میلیون دلار فروخته است. مجموع فروش خانگی فیلم تاکنون ۳۰۶.۳ میلیون دلار است. چیزی که این فیلم را بعد از «داستان اسباب‌بازی ۳» و «در جستجوی نمو»، تبدیل به سومین فیلم پردرآمدِ پیکسار می‌کند.

سومین محصول یونیورسال، «دنیای ژوراسیک» این هفته از مرز ۶۰۰ میلیون دلار فروش در امریکای شمالی گذشت و در هفته‌ی ششمِ اکرانش، ۱۱.۴ میلیون دلار کسب کرد.

از میان اکران‌های محدود می‌توان به درام/کمدی وودی آلن، «مرد غیرمنطقی» اشاره کرد که در پنج منطقه اکران شده و ۱۸۸،۱۰۰ هزار دلار فروخته است.

قابل‌ذکر است که فیلم «آقای هلمز» با بازی ایان مک‌کلن به نتیجه‌ی فوق‌العاده‌ای دست یافته است. فیلم با فروش ۲.۴۹ میلیون دلار در رتبه‌ی دهم جدول قرار گرفته است که این به معنی میانگین ۶،۸۵۷ هزار دلار از ۳۶۳ سالن سینمایی است که در آنها نمایش دارد. این فیلم کاراگاه باهوش خیابان بیکر، شرلوک هولمز را در دوران پیری‌اش دنبال می‌کند. زمانی که او مشغول بررسی آخرین پرونده‌ی حل‌نشده‌اش است.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته

۱

Ant-Man

۵۸ میلیون دلار

۲

Minions

۵۰.۲ میلیون دلار

۳

Trainwreck

۳۰.۲ میلیون دلار

۴

Inside Out

۱۱.۶ میلیون دلار

۵

Jurassic World

۱۱.۴ میلیون دلار

۶

Terminator: Genisys

۵.۴ میلیون دلار

۷

Magic Mike XXL

۴.۵ میلیون دلار

۸

The Gallows

۴ میلیون دلار

۹

Ted 2

۲.۷ میلیون دلار

۱۰

Mr. Holmes

۲.۴ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

antman3

Ant-Man

درحالی که دی‌سی‌بازها درحال جشن گرفتن با یک تریلر چهار دقیقه‌ای هستند، در آن سوی دنیای کمیک‌بوک‌ها، مارول یک فیلم کامل و جدید اکران کرده است. «مرد مورچه‌ای» اولین حضور این ابرقهرمانِ ذره‌بینی به داخل دنیای سینمایی‌ مارول را ثبت می‌کند. خبر خوب این است که طبق نظر اکثر منتقدان، «مرد مورچه‌ای» برخلاف نگرانی‌ طرفداران، به اثر سرگرم‌کننده، قدرتمند و مهم‌تر از همه متقاوتی تبدیل شده که با استفاده از توانایی این ابرقهرمان، تماشاگران را با فُرم جدیدی از مبارزات و صحنه‌های اکشنِ رنگارنگِ ابرقهرمانی روبه‌رو می‌کند. اکثر منتقدان اگرچه از پرداخت نقش منفی داستان راضی نبوده‌اند و نیمه‌ی اول فیلم را کمی به‌هم‌ریخته پیدا کرده‌اند، اما به‌طور کلی آن را اثر جذاب، پرسرعت و بامزه‌ای دانسته‌اند. داستان فیلم درباره‌ی خلافکاری به اسم اسکات لنگ (پاول راد) است که به او این پیشنهاد داده می‌شود تا با پوشیدنِ لباسی که انسان را به اندازه‌ی یک حشره، کوچک می‌کند، عملیاتِ سرقتی را با موفقیت سرانجام برساند تا سابقه‌اش پاک شود.

کنت توران از لس‌آنجلس تایمز که فیلم را دوست داشته، می‌نویسد:«فیلم در راه و روش‌های غیرمنتظره‌ای بازیگوش است و با طنزِ و حس شوخ‌طبعی نبوغ‌آمیزی تزیین شده است. مرد مورچه‌ای خودش را جدی نمی‌گیرد؛ چیزی که مشکل همیشگی فیلم‌های اصلی ماورل است.» پیتر تراویس که از فیلم راضی بوده، می‌نویسد:«آخرین فیلم در مجموعه ساخته‌های دنیای کمیک‌بوکی مارول، یک‌عالمه سرگرمی‌ را در یک بسته‌ی کوچک و فشرده است. خوشمزگی فیلم کمکمان می‌کند تا بدون مشکل زیادی از روی ضعف‌های فیلم در ریتم عبور کنیم.» کریس ناشاوتای از اینترتینمنت ویکی می‌نویسد:«فیلم پیتون رید (کارگردان) و پاول راد ثابت می‌کند که مهم نیست برخی ایده‌ها در ابتدا چقدر مسخره به نظر می‌رسند، اغلب اوقات سر و کله‌ی چیزهای خوب از همین فیلم‌های کوچک پیدا می‌شود.» امتیاز متاکرتیک این فیلم، ۶۴ است.

trainwreck1

Trainwreck

«فاجعه» اولین حضور اِمی شومر در نقش اصلی یک فیلم است. شومر که در برنامه‌های استند‌آپ کمدی‌اش، چهره‌ای محبوب و شناخته‌شده محسوب می‌شود، ظاهرا از پس نویسندگی و بازی در این فیلم بر آمده است. طبق نظر اکثر منتقدان، «فاجعه»، ترکیب جذابی از بامزگی، سرعت، رومانس و خنده است. دختری به نام اِمی در سنین کودکی تحت‌تاثیر پدرش، با این دیدگاه بزرگ می‌شود که ازدواج و عشق واقعیت ندارد. او حالا نویسنده‌ی یک مجله است و به معنای واقعه کلمه آزادانه زندگی می‌کند و به هیچ قانون، قاعده و قید و بندی متصل نیست. هرچند که در وجود این دختر، با یک فاجعه‌ی شکست‌خورده طرف هستیم. به‌طوری که وقتی دکتری به نام آرون کانر (بیل هیدر) به او علاقه‌مند می‌شود، امی به این فکر می‌افتد که این آقا حتما توهم زده!

جیمز براردینلی از ریل‌ویوز که سه و نیم ستاره به فیلم داده، می‌نویسد:«فاجعه به دلایل زیادی لذت‌بخش است. کمترین‌شان این است که جفتِ شومر و هیدر کار می‌کند. امی و آرون کاراکترهایی کاغذی که در سناریویی پیش‌بینی‌پذیر و فرمول‌محور جلو می‌روند، نیستند. فیلم با صرف وقت، آنها را به عنوان آدم‌هایی واقعی با مشکلاتی قابل‌درک پردازش می‌کند.» ربکا کیگان از لس‌آنجلس تایمز که فیلم را دوست داشته، می‌آورد:« به نظر می‌رسد شومر و آپاتو (کارگردان) رسیدن به نسخه‌ی بروزرسانی‌شده‌ای از آن کمدی‌های هوشمندانه، بامزه و احساسات‌برانگیز دوران قبل را هدف قرار داده‌اند. این هدف خیلی بزرگی است و حتی اگر آنها کاملا به آن نرسند، اما هر دو بازیگر و کارگردان، ارزش کار دیگری را بالاتر می‌برد.» امتیاز متاکریتیک فیلم، ۷۵ است.

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده