معامله بزرگ ۴۵۷ میلیون دلاری سونی برای تصاحب مجموعه Peanuts نهایی شد
بر اساس آخرین اخبار سینما و تلویزیون و به نقل از رسانه Variety، شرکت سونی پیکچرز اینترتینمنت و شرکت سونی موزیک اینترتینمنت ژاپن یا به اختصار SMEJ، اعلام کردند که وارد توافقی نهایی با شرکت رسانهای کانادایی WildBrain شدهاند. طبق این توافق، سونی بهطور غیرمستقیم تمام ۴۱ درصد سهام متعلق به WildBrain در شرکت Peanuts Holdings LLC را تصاحب خواهد کرد. این معامله بزرگ که ارزش تقریبی آن ۴۵۷ میلیون دلار برآورد شده است، کنترل اکثریت مجموعه محبوب Peanuts را که شامل شخصیتهای نمادینی همچون اسنوپی و چارلی براون میشود، به سونی واگذار میکند. نهایی شدن این معامله منوط به شرایط خاص و تأییدیههای قانونی است.
پیش از این معامله، سونی موزیک اینترتینمنت ژاپن مالک حدود ۳۹ درصد از سهام این مجموعه بود. با خرید ۴۱ درصد سهام وایلدبرین، اکنون سونی پیکچرز و سونی موزیک ژاپن بهصورت غیرمستقیم ۸۰ درصد از مالکیت شرکت Peanuts Holdings را در اختیار خواهند داشت. ۲۰ درصد باقیمانده همچنان در اختیار اعضای خانواده چارلز ام. شولز، خالق فقید این اثر، باقی میماند. مدیریت حقوق مجموعه Peanuts و فعالیتهای تجاری آن همچنان توسط شرکت Peanuts Worldwide، زیرمجموعه تابعه Peanuts Holdings، انجام خواهد شد.
با تصاحب ۸۰ درصد سهام توسط سونی، شرکت پیناتس هولدینگز به یکی از زیرمجموعههای تلفیقی گروه سونی تبدیل میشود. در ساختار جدید، سونی موزیک ژاپن با همکاری سونی پیکچرز، رهبری مدیریت این برند را بر عهده خواهد گرفت. شونسوکه موراماتسو، رئیس و مدیرعامل گروه سونی موزیک ژاپن در بیانیهای گفت: «از سال ۲۰۱۸، SMEJ مفتخر است که بخشی از شراکت پشتصحنه Peanuts بوده است؛ یک برند سرگرمی نمادین جهانی با میراثی ۷۵ ساله که مخاطبان را در سراسر جهان شاد کرده است. با این سهم مالکیت اضافی، ما هیجانزدهایم که با بهرهگیری از شبکه گسترده جهانی و تخصص جمعی گروه سونی، ارزش برند Peanuts را بیشازپیش ارتقا دهیم.»
موراماتسو در ادامه افزود: «ما عمیقاً متعهد به پیشبرد میراث چارلز شولز و خانواده شولز هستیم. همراه با سونی پیکچرز و با حمایت تداوم شراکت وایلدبرین، ما به استقبال فرصتهای جدید خواهیم رفت تا اطمینان حاصل کنیم که Peanuts همچنان حضوری مرتبط و محبوب در میان نسلها داشته باشد و جذابیت بیپایان گروه Peanuts را برای سالهای پیش رو به مخاطبان جدید منتقل کنیم.»
سونی موزیک ژاپن از زمان ورود به این سرمایهگذاری در سال ۲۰۱۸، بر گسترش تجارت IP (مالکیت فکری) مجموعه Peanuts تمرکز داشته و درعینحال روابط مثبتی با خانواده شولز برقرار کرده است. این شرکت اعلام کرده که قصد دارد از تخصص خود در تجارت شخصیتها و شبکه گسترده گروه سونی برای رشد بیشتر این برند استفاده کند. راوی آهوجا، رئیس و مدیرعامل سونی پیکچرز اینترتینمنت نیز اظهار داشت: «مجموعه Peanuts ماندگار و نمادین است. ما برای همکاری عمیقی که با همکارانمان در SMEJ داریم ارزش قائلیم و مشتاقانه منتظر گسترش شراکت معنادار آنها با وایلدبرین و خانواده شولز هستیم. با ترکیب نقاط قوت خود، ما توانایی منحصربهفرد و فرصتی فوقالعاده برای محافظت و شکلدهی به آینده این شخصیتهای محبوب برای نسلهای آینده داریم.»
جاش شربا، رئیس و مدیرعامل وایلدبرین نیز در این خصوص گفت: «سونی سالها شریکی عالی برای برند Peanuts بوده است و ما اطمینان داریم که چارلی براون، اسنوپی و دوستانشان در دستان مطمئنی هستند. ما از تیم پیناتس ورلدواید و همچنین خانواده شولز برای همکاری باورنکردنیشان تشکر میکنیم و مشتاقانه منتظر ادامه همکاری با آنها و سونی برای پیشبرد موفقیت جهانی Peanuts هستیم.»
مجموعه کمیک استریپ Peanuts اولین بار در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۲۹ (۲ اکتبر ۱۹۵۰) توسط چارلز ام. شولز به جهان معرفی شد و از آن زمان به یک پدیده جهانی تبدیل شده است. علاوه بر نمایشها و ویژهبرنامههای Peanuts در اپل تیوی، این برند شامل هزاران محصول مصرفی، جاذبههای شهربازی، رویدادهای فرهنگی و حضور گسترده در رسانههای اجتماعی است.
برای شرکت وایلدبرین، این معامله به معنای تسویه ۱۰۰ درصدی بدهیهایش است و به گفته این شرکت، «انعطافپذیری مالی برای سرعت بخشیدن به رشد فرنچایزهای نمادین دیگرمان یعنی Strawberry Shortcake و Teletubbies» را فراهم میکند. همچنین این شرکت قصد دارد در شبکه محتوای دیجیتال پریمیوم خود در یوتیوب و فناوریهای جدید سرمایهگذاری کند.
طبق این توافق، وایلدبرین همچنان بهعنوان یک شریک چندساله برای خدمات کلیدی مجموعه Peanuts باقی میماند. این خدمات شامل توزیع محتوای تولیدشده توسط وایلدبرین و مدیریت کانال یوتیوب اسنوپی است. همچنین این شرکت از طریق آژانس خود، مسئولیت صدور مجوز انحصاری محصولات مصرفی را در مناطقی از جمله اروپا، خاورمیانه و چین بر عهده خواهد داشت. علاوه بر این، وایلدبرین استودیوی تولید انحصاری برای محتوای جدید Peanuts، از جمله انیمیشن بلندی که پیشتر معرفی شده بود را تحت شراکت با اپل تیوی که تا سال ۲۰۳۰ تمدید شده است، اداره خواهد کرد.