یوتیوب به سلطنت تریلرهای جعلی پایان داد؛ دو کانال بزرگ مسدود شدند

جمعه 28 آذر 1404 - 23:56
مطالعه 3 دقیقه
پدرو پاسکال در نقش آقای شگفت انگیز در حال خروج از آتش در فیلم The Fantastic Four: First Steps
یوتیوب سرانجام دو کانال بزرگ ساخت تریلر جعلی با هوش مصنوعی را مسدود کرد. این کانال‌ها با فریب الگوریتم و کاربران، به بازدید میلیاردی رسیده بودند.
تبلیغات

به نقل از ددلاین، یوتیوب دو کانال پرمخاطب را که با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به ساخت تریلرهای جعلی فیلم می‌کردند، مسدود کرد. وب‌سایت Deadline این خبر را تایید کرده است. این پلتفرم ویدیویی متعلق به گوگل، فعالیت دو کانال Screen Culture و KH Studio را متوقف کرده است؛ کانال‌هایی که در مجموع بیش از دو میلیون دنبال‌کننده و بیش از یک میلیارد بازدید داشتند. در حال حاضر صفحه این دو کانال با پیامی جایگزین شده است که می‌گوید: «این صفحه در دسترس نیست. بابت این موضوع متاسفیم. لطفا چیز دیگری را جست‌وجو کنید.»

ددلاین برای دریافت توضیح با Screen Culture و KH Studio تماس گرفته است. این دو کانال به‌ترتیب در هند و گرجستان فعالیت داشتند. اوایل امسال، یوتیوب پس از تحقیق مفصل ددلاین درباره گسترش تریلرهای جعلی فیلم در این پلتفرم هم‌زمان با رشد هوش مصنوعی مولد، نمایش تبلیغات را روی کانال‌های Screen Culture و KH Studio متوقف کرده بود. این کانال‌ها مدتی بعد و با افزودن عباراتی مانند «fan trailer»، «parody» و «concept trailer» به عناوین ویدیوهای خود، دوباره به چرخه درآمدزایی بازگشتند.

با‌این‌حال در ماه‌های اخیر این توضیحات از عناوین حذف شد و همین موضوع نگرانی‌هایی را در جامعه سازندگان تریلرهای هواداری به‌وجود آورد. موضع یوتیوب این است که تصمیم این کانال‌ها برای بازگشت به رفتار قبلی، نقض سیاست‌های مربوط به اسپم و اطلاعات گمراه‌کننده در متادیتا بوده و در نهایت به مسدود شدن آن‌ها انجامیده است. یکی از یوتیوبرها پس از این اقدام اجرایی به Deadline گفت: «هیولا شکست خورد.»

تحقیقات ددلاین نشان داد که Screen Culture با ترکیب تصاویر رسمی منتشرشده با تصاویر تولیدشده توسط هوش مصنوعی، تریلرهایی از مجموعه‌های سینمایی می‌ساخت که بسیاری از کاربران یوتیوب را گمراه می‌کرد. نیکیل پی. چودهری، بنیان‌گذار Screen Culture اعلام کرده بود که تیمی متشکل از حدود دوازده تدوین‌گر با انتشار سریع تریلرهای جعلی و به‌روزرسانی مداوم ویدیوها، از الگوریتم یوتیوب سوءاستفاده می‌کردند.

برای نمونه، Screen Culture تا ماه مارس ۲۳ نسخه مختلف از تریلر فیلم The Fantastic Four: First Steps ساخته بود که برخی از آن‌ها در نتایج جست‌وجوی یوتیوب حتی بالاتر از تریلر رسمی قرار می‌گرفتند. نمونه‌های جدیدتر نیز شامل تریلرهای جعلی سریال Harry Potter از HBO و سریال Wednesday از نتفلیکس می‌شد.

بررسی عمیق ددلاین درباره تریلرهای جعلی همچنین فاش کرد که به‌جای حفاظت از حقوق کپی‌رایت، تعدادی از استودیوهای بزرگ هالیوود از جمله برادران وارنر دیسکاوری و سونی به‌صورت محرمانه از یوتیوب خواسته بودند که درآمد تبلیغاتی ویدیوهای مبتنی بر هوش مصنوعی به حساب آن‌ها واریز شود. این استودیوها از اظهار نظر رسمی در این‌باره خودداری کردند.

آثار دیزنی سهم قابل‌توجهی از محتوای Screen Culture و KH Studio را تشکیل می‌دادند. شرکت دیزنی هفته گذشته با ارسال نامه توقف فعالیت به گوگل، مدعی شد مدل‌های آموزش هوش مصنوعی و خدمات این شرکت، حقوق کپی‌رایت دیزنی را «در مقیاسی گسترده» نقض کرده‌اند.

نظرات