منتظر فیلم لبوبو باشید؛ عروسکهای زشت در راه تسخیر سینما
به نقل از هالیوودریپورتر، بهنظر میرسد خط اسباببازیهای لبوبو، مجموعهای از عروسکهای پشمالو و دوستداشتنی با ظاهر زشت بامزه بهزودی راهی پردهی سینما شود. طبق گزارشها، سونی پیکچرز که پیشتر مجموعه Jumanji و ازطریق استودیوی انیمیشن خود K-Pop Demon Hunters را در کارنامه دارد، حقوق اقتباس سینمایی این برند چینی را خریداری کرده است و قصد دارد در صورت موفقیت، یک فرنچایز تازه را شکل دهد.
درحالحاضر هیچ نویسنده، کارگردان یا تهیهکنندهای برای این پروژه انتخاب نشده است و قرارداد نیز همین هفته نهایی شده است؛ بنابراین هنوز مشخص نیست فیلم احتمالی قرار است لایو اکشن باشد یا انیمیشن. سونی نیز از ارائهی هرگونه توضیح رسمی خودداری کرده است.
عروسکهای لبوبو توسط کیسینگ لانگ هنرمند هنگکنگی اروپایی طراحی شدهاند و ابتدا شرکت How2Work آنها را در قالب مجموعهای از فیگورهای هیولایی تولید میکرد. اما نقطهی اوج برند زمانی رقم خورد که Pop Mart از سال ۲۰۱۹ مسئولیت تولید و فروش آنها را برعهده گرفت. محبوبیت سرسامآور اخیر لبوبو به دو عامل اصلی برمیگردد.
- فروش به سبک Blind Box: در این روش، خریدار تا زمان باز کردن بسته نمیداند چه عروسکی نصیبش میشود؛ مسئلهای که هیجان، تقاضا و در ادامه، بازار ثانویهی فوقالعاده داغی ایجاد کرده است. در این بازار، کلکسیونرها برای خرید مدلهای خاص، مبالغ هنگفتی در فروشگاهها، پاپآپها و حتی مزایدهها پرداخت میکنند؛ تا جایی که قیمت برخی نسخههای محدود به رقمهای ششرقمی رسیده است.
- محبوبیت میان سلبریتیها: استفاده از این عروسکها توسط چهرههایی مانند لیسا از گروه Blackpink که در سال ۲۰۲۴ آنها را بهعنوان اکسسوری همراه داشت، موج تازهای از توجه جهانی را بهدنبال داشت.
این عروسکها ابتدا در بازارهای جنوبشرقی آسیا به ترندی بزرگ تبدیل شدند و سپس محبوبیت آنها در سراسر جهان گسترش یافت. گزارش شده که سود Pop Mart در ابتدای امسال رشدی ۳۵۰ درصدی را تجربه کرده است. شخصیت اصلی این خط، لبوبو نام دارد و سایر کاراکترها شامل زیمومو رهبر گروه، موکوکو همراه او و تایکوکو هستند.
درحالیکه برخی پدیدهها مانند Beanie Babies عمر کوتاهی داشتند، برخی دیگر همچون Hello Kitty به برندهایی ماندگار بدل شدند؛ موضوعی که دربارهی Labubu هنوز زود است بتوان قضاوت کرد. در یک روند معکوس نسبت به گذشته که ابتدا فیلم ساخته میشد و سپس اسباببازی روانهی بازار، هالیوود در سالهای اخیر بارها از اسباببازیها برای خلق فیلمهای پرفروش الهام گرفته است.
انیمیشن The Lego Movie در سال ۲۰۱۴ یکی از نخستین نمونههای موفق این روند بود که بدون داشتن داستان یا شخصیت از پیشتعریفشده، به اثری تحسینشده و پرفروش تبدیل شد. فیلم Barbie نیز نمونهای کاملاً معاصر است که فراتر از مرز یک میلیارد دلار فروش جهانی رفت و هشت نامزدی اسکار بهدست آورد. این هفته نیز سونی و Mattel Films اعلام کردند که درحال توسعهی یک فیلم بلند بر اساس View-Master هستند.