دیزنی پول زیادی برای فیلم Tron: Ares با جرد لتو از دست میدهد
به نقل از ComicBook، شرکت دیزنی که معمولاً بهندرت فیلمی شکستخورده در کارنامه خود دارد، امسال نشان داد که حتی بزرگترین استودیوهای هالیوود هم از ناکامی در گیشه مصون نیستند. درحالیکه فیلم Lilo & Stitch با فروش جهانی بیش از یک میلیارد دلار در صدر جدول قرار گرفت، بازسازی لایو اکشن Snow White با فروش ۲۰۵ میلیون دلار در جهان و تنها ۸۷ میلیون دلار در آمریکا، از جمله ناامیدکنندهترین پروژههای این استودیو بود که هر دو براساس انیمیشن های دیزنی ساخته شدهاند.
اما شکست اصلی در مهرماه امسال با اکران فیلم Tron: Ares که یکی از جدیدترین فیلم های ۲۰۲۵ است رقم خورد؛ اثری که حالا به یکی از بزرگترین شکستهای مالی دیزنی در دهه اخیر تبدیل شده است. به گزارش وبسایت ددلاین، هزینه تولید و تبلیغات این فیلم بهقدری بالا رفته که مجموع زیان مالی آن برای دیزنی به حدود ۱۳۲ میلیون دلار رسیده است. در ادامه میتوانید نگاهی به عملکرد فیلم Tron: Ares داشته باشید:
- فروش داخلی (ایالات متحده): ۵۴ میلیون دلار
- فروش جهانی: ۱۰۲ میلیون دلار
- بودجه تولید: حدود ۲۲۰ میلیون دلار
- هزینه تبلیغات و بازاریابی: بیش از ۱۰۰ میلیون دلار
- افت فروش در هفته دوم: حدود ۶۶ درصد
با این ارقام فیلم Tron: Ares با بازی جرد لتو نقش اصلی آن را برعهده داشت، نتوانست انتظارات را برآورده کند و در نهایت به یکی از شکستهای مالی بزرگ سال ۲۰۲۵ بدل شد. بااینحال نکته جالب اینجا است که دیزنی چندان از این ضرر نگران نیست. دلیل اصلی بازتاب مثبت فیلم در پارکهای تفریحی این شرکت است. دو شهربازی محبوب Tron Lightcycle Power Run در شانگهای دیزنیلند و دیزنیورلد اورلاندو همچنان از پربازدیدترین بخشهای پارک بهشمار میروند.
در واقع براساس آمار فعلی، نسخه فلوریدای این سواری با میانگین زمان انتظار ۷۰ دقیقه، در صدر فهرست محبوبترین جاذبههای دیزنی قرار دارد. بدین ترتیب هرچند فیلم Tron: Ares در گیشه زیان سنگینی به همراه داشته، اما در نهایت باعث افزایش توجه و استقبال از برند ترون در پارکهای تفریحی شده و همین موضوع، تا حدودی شکست مالی آن را جبران کرده است.
در حال حاضر، آینده سینمایی مجموعه ترون در هالهای از ابهام قرار دارد. سه فیلم این مجموعه تاکنون از نظر فروش با عملکردی ضعیف مواجه شدهاند و بهنظر میرسد دیزنی برای مدتی پروژههای مرتبط با آن را متوقف کند. بااینحال سابقه نشان داده که این شرکت بهندرت اجازه میدهد فرنچایزهایش برای همیشه خاموش بمانند؛ مخصوصاً وقتی که بتوانند به جذب بازدیدکنندگان بیشتر برای پارکهایش کمک کنند.