فیلم One Battle After Another با لئوناردو دیکاپریو ضرر هنگفتی خواهد کرد
به ورایتی، هر دوشنبه صبح مارک امیرا، صاحب چند سالن سینما در ایالت ویرجینیا به آمار فروش آخر هفته نگاه میکند تا ببیند فیلمهای تازه در منطقهاش چه عملکردی داشتهاند. اما آخر هفته گذشته برای او و دیگر سینماداران چندان خوشایند نبود، چرا که چند فیلم تحسینشده فصل جوایز در گیشه سقوط آزاد کردند. به گفته امیرا فیلم The Smashing Machine از A24 با بازی دواین جانسون در نقش مبارز MMA، خیلی سریع از نفس افتاد.
از سوی دیگر فیلم Roofman با بازی چنینگ تیتوم هم «نتوانست تماشاگران را جذب کند.» او در گفتوگو با رسانهها گفت: «آخر هفته فوقالعاده کندی بود. فیلمها بد نبودند، اما هیاهوی تبلیغاتیشان اصلاً نتیجه نداد.»
این شکست فقط مختص منطقه واشنگتن دیسی نبود. فیلم Roofman افتتاحیهای ضعیف با فروش ۸ میلیون دلار داشت و فیلم The Smashing Machine در دومین هفته اکرانش با افت ۷۰ درصدی فقط ۱۰.۱ میلیون دلار فروخت. فیلم موزیکال Kiss of the Spider Woman با بازی جنیفر لوپز نیز با وجود بودجه ۳۴ میلیون دلاری، تنها ۸۵۰ هزار دلار فروخت؛ هرچند در سالنهای بسیار کمتری اکران شد.
حتی فیلم One Battle After Another ساخته جدید پل توماس اندرسن با بازی لئوناردو دیکاپریو هم نتوانست از نظر تجاری بدرخشد؛ با اینکه بسیاری منتقدان آن را یک شاهکار نسل جدید میدانند. این فیلم تاکنون ۱۴۰ میلیون دلار فروش جهانی داشته است، اما برای رسیدن به نقطه سربهسر به حدود ۳۰۰ میلیون دلار نیاز دارد، چون برادران وارنر بیش از ۱۳۰ میلیون دلار برای تولید و ۷۰ میلیون دلار برای بازاریابی هزینه کرده است.
علاوهبراین دیکاپریو طبق قراردادش درصدی از فروش ناخالص را پیش از بازگشت سرمایه استودیو دریافت میکند. به گفتهی شان رابینز، تحلیلگر باکسآفیس فندنگو: «این فیلمهای پرستیژدار نتوانستند در بین مخاطبان حس FOMO (ترس از جا ماندن) ایجاد کنند. آنها به اندازه کافی به یک رویداد سینمایی تبدیل نشدند.»
رابینز همچنین معتقد است تماشاگران پس از دوران کرونا به تماشای زودهنگام فیلمها در سرویسهای استریم عادت کردهاند و کمتر برای فیلمهایی که ابرقهرمان یا جلوههای ویژه کریستوفر نولانی ندارند، به سینما میروند. او میگوید: «از وقتی پنجره اکران سینمایی از ۹۰ روز به چند هفته کاهش یافته، مردم انتظار دارند خیلی زود فیلمها را در خانه ببینند.»
از میان فیلمهای یادشده، فیلم Roofman به لطف بودجه کم ۱۹ میلیون دلاریاش ضرر زیادی نخواهد داد. اما فیلم One Battle After Another با وجود کمپین پرهزینه اسکار، طبق برآورد کارشناسان ممکن است ۱۰۰ میلیون دلار ضرر بدهد. سخنگوی برادران وارنر وارنر اما این اعداد را رد کرد و گفت: «فیلمهای امسال استودیو، از جمله One Battle After Another در مجموع بیش از ۴ میلیارد دلار فروش جهانی داشتهاند و عملکرد مالی موفقی را رقم زدهاند.»
هرچند این رقم مربوط به فروش گیشه است، نه سود خالص؛ اما موفقیتهایی مانند Sinners و A Minecraft Movie بخشی از ضرر آثار دیگر را جبران کردهاند. از سوی دیگر شکست The Smashing Machine زنگ خطر جدی برای استراتژی جدید کمپانی A24 محسوب میشود. این استودیو که سال گذشته با ارزشگذاری ۳.۵ میلیارد دلاری سرمایهگذاری تازهای جذب کرده، حالا به ساخت فیلمهایی با بودجه بالاتر روی آورده است.
فیلم The Smashing Machine با ۵۰ میلیون دلار بودجه بسیار گرانتر از میانگین آثار مستقل A24 ساخته شد. همچنین فیلم بعدی این استودیو، فیلم درام ورزشی Marty Supreme با بازی تیموتی شالامی بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار هزینه تولید داشته و گرانترین فیلم تاریخ A24 به شمار میرود.
به گفته یکی از مدیران رقبا: «A24 خودش را از ضرر کامل نجات داد چون حق پخش بینالمللی فیلم را فروخته بود، اما شرکای خارجی ضرر سنگینی کردند. این شکست برای آنها ناامیدکننده است و شاید دیگر سراغ همکاری مشابه نروند.»
با وجود عملکرد ضعیف آثار بزرگسالمحور، کارشناسان امیدوار هستند استودیوها ساخت این نوع فیلمها را ادامه دهند. به باور آنها، تنوع در گونهها و بودجهها تنها راه بازگشت سینما به دوران پیش از کرونا است، چرا که فروش گیشه هنوز ۲۰ درصد پایینتر از سال ۲۰۱۹ است.
اریک وولد، تحلیلگر موسسه Texas Capital Securities در پایان میگوید: «تماشاگران سالی چند بار بیشتر به سینما نمیروند و معمولاً سراغ دنبالهها و آثار آشنا میروند تا ریسک ناامیدیشان کمتر باشد. سرمایهگذاری روی آثار اوریجینال همیشه خطرناکتر است.»