انیمه Sakamoto Days در نتفلیکس پادشاهی می‌کند

پنج‌شنبه 27 شهریور 1404 - 16:17
مطالعه 3 دقیقه
ساکاموتو در بخش دوم انیمه Sakamoto Days
انیمه Sakamoto Days به پربیننده‌ترین انیمه‌ شبکه نتفلیکس در نیمه‌ اول سال ۲۰۲۵ تبدیل شد.
تبلیغات

به نقل از AnimeCorner، کائاتا ساکاموتو، معاون بخش محتوای نتفلیکس ماه گذشته در یک میزگرد به موفقیت عظیم انیمه‌ Sakamoto Days اشاره کرد. او اعلام کرد این انیمه با ۲۴.۴ میلیون بازدید در نیمه‌ی نخست ۲۰۲۵، «پربیننده‌ترین سریال نتفلیکس از نظر تعداد بازدید در یک بازه‌ی نیم‌ساله» میان انیمه‌های ژاپنی بوده است. طبق تعریف نتفلیکس، «بازدید» بر‌اساس تقسیم مجموع ساعات تماشا بر زمان هر قسمت محاسبه می‌شود.

البته این تعریف به انیمه‌های کوتاه‌تر نسبت به آثار طولانی‌تر برتری می‌دهد، اما انیمه Sakamoto Days از نظر مجموع ساعات تماشا هم عملکرد قابل‌توجهی داشت. فرنچایز Naruto در همین بازه ۴۰ میلیون ساعت تماشا ثبت کرد، درحالی‌که انیمه روزگار ساکاموتو تنها ۲۴ میلیون ساعت را به خود اختصاص داد؛ با این تفاوت که ناروتو صدها قسمت دارد و Sakamoto Days در زمان اندازه‌گیری فقط یازده قسمت منتشر کرده بود. این آمار هم‌زمان نشان‌دهنده‌ افزایش فوق‌العاده محبوبیت Sakamoto Days و ماندگاری ناروتو است که نخستین‌بار در سال ۲۰۰۲ پخش شد. همچنین دسترسی به ناروتو روی نتفلیکس بسته به منطقه متفاوت است.

نتفلیکس اخیراً آمار رسمی نیمه‌ی نخست ۲۰۲۵ خود را منتشر کرده که سریال‌ها را بر اساس فصل دسته‌بندی می‌کند. بر اساس این گزارش، فصل اول Sakamoto Days پربیننده‌ترین انیمه در این بازه بوده و پس از آن فصل دوم Demon Slayer قرار گرفته است. کتابخانه‌ی آثار استودیو Ghibli نیز همچنان در سطح جهانی محبوبیت بالایی دارد و حدود ۴۰ میلیون بازدید به ثبت رسانده است.

ساکاموتو در این میزگرد توضیح داد که نتفلیکس رویکرد واحدی برای سرمایه‌گذاری یا لایسنس کردن انیمه‌ها ندارد و مدل پخش انحصاری یا چند پلتفرمی هر پروژه به توافق‌های جداگانه بستگی دارد. او تأکید کرد: «صنعت انیمه یک اکوسیستم خاص و تثبیت‌شده دارد و نحوه‌ی ورود سرویس‌های استریم در هر پروژه جداگانه تعیین می‌شود.»

یوجی یامانو، مدیر محتوای نتفلیکس اضافه کرد که این شرکت حتی ممکن است حقوق پخش جهانی انیمه‌های قدیمی را خریداری کند، حتی اگر قبلاً به شرکت‌های دیگر فروخته شده باشند. او همچنین گفت در سال‌های اخیر نتفلیکس از همان مرحله‌ی برنامه‌ریزی ساخت انیمه‌ها، درخواست‌های بیشتری برای توزیع جهانی دریافت می‌کند. این روند می‌تواند به انحصاری شدن یا حتی تأمین مالی مستقیم انیمه‌ها توسط نتفلیکس منجر شود؛ موضوعی که به سرویس اجازه می‌دهد کنترل بیشتری بر فرآیند خلاقانه و بازاریابی داشته باشد.

یامانو به‌طور مشخص به همکاری با استودیو TMS Entertainment در پروژه‌ی Sakamoto Days اشاره کرد و گفت: «ما از همان ابتدا در کنار تیم تولید بودیم و همین فرصت کافی برای شناخت اثر و طراحی استراتژی بازاریابی متناسب با هر کشور را به ما داد.»

کیم مینیونگ، معاون دیگر نتفلیکس نیز در گفت‌وگویی با Nikkei XTrend توضیح داد که تمرکز اصلی بازاریابی Sakamoto Days ابتدا روی آمریکا و ژاپن بوده و سپس با رشد محبوبیت آن در کشورهایی مانند اندونزی، استراتژی تبلیغاتی توسعه یافته است. نتفلیکس قصد دارد داده‌های تماشا را بیش‌ازپیش برای تعیین جهت بازاریابی خود به‌کار گیرد.

با‌این‌حال تجربه‌ انیمه‌ی Leviathan نشان داده است که این مدل همیشه نتیجه‌بخش نیست. جاستین لیچ، بنیان‌گذار Qubic Pictures و تهیه‌کننده‌ی Leviathan در مصاحبه‌ای گفت بازاریابی این اثر در ژاپن محدود و در بازارهای مهمی مانند آمریکای شمالی و اروپا تقریباً وجود نداشت. او تأکید کرد اگر نتفلیکس استراتژی جامع‌تری اتخاذ می‌کرد، این انیمه می‌توانست شانس بیشتری برای موفقیت جهانی داشته باشد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات