بینندگان انیمه ها را بیشتر دوبله تماشا میکنند
به نقل از AnimeCorner، در شرایطی که رقابت بین پلتفرمهای استریم انیمه برای افزایش دسترسی به زبانهای مختلف شدت گرفته، دو غول بزرگ این حوزه یعنی نتفلیکس و کرانچیرول، به تازگی اعلام کردهاند که اکثریت کاربران ترجیح میدهند انیمهها را با دوبله تماشا کنند، نه با زیرنویس.
نتفلیکس اخیراً در جریان Anime Expo 2025 اعلام کرده که نیمی از کاربران این پلتفرم، یعنی بیش از ۱۵۰ میلیون خانوار انیمه تماشا میکنند. در کنار این آمار، دادهای منتشر شد که بسیاری از طرفداران را شگفتزده کرد: «بین ۸۰ تا ۹۰ درصد کاربران نتفلیکس، انیمهها را با دوبله تماشا میکنند.»
در مقابل، راهول پورینی، رئیس کرانچیرول در جریان سفر خود به بریتانیا در می ۲۰۲۵ اعلام کرد که ۴۸ درصد کاربران بریتانیایی این پلتفرم، انیمهها را با زیرنویس تماشا میکنند کهه بالاترین درصد در میان تمام مناطق جهان است. به این ترتیب در سایر نقاط دنیا حداقل ۵۲ درصد کاربران ترجیح میدهند انیمه را بدون زیرنویس تماشا کنند. اگرچه درصد کمی از این گروه ممکن است انیمهها را بهصورت خام و بدون ترجمه تماشا کنند، اما این دادهها نشان میدهد که روند تماشای دوبلهی انیمهها در سطح جهانی بسیار رایج شده است.
با اینکه گزارشی از شرکت دنتسو نشان داده است که کرانچیرول در ایالات متحده تنها در رتبهی دهم محبوبترین پلتفرمها برای تماشای انیمه قرار دارد، اما آمارهایی که پورینی در ماه می منتشر کرد، نشان میدهد که میزان درگیری کاربران این پلتفرم با انیمهها بسیار فراتر از نتفلیکس است. براساس گفتههای پورینی در مصاحبه با رسانهی C21، کاربران بریتانیایی کرانچیرول در یک سال گذشته بیش از ۵.۵ میلیارد ساعت انیمه تماشا کردهاند. این در حالی است که تعداد کاربران این پلتفرم در سطح جهانی حدود ۱۷ میلیون نفر است.
با یک محاسبه ساده اگر بریتانیا دهمین بازار بزرگ کرانچیرول باشد، کل ساعات تماشای انیمه در این پلتفرم در سراسر جهان باید بیش از ۵۵ میلیارد ساعت در سال باشد؛ عددی که به احتمال زیاد کمتر از میزان واقعی است، چون تفاوت بین بازارهای اول و دهم لحاظ نشده است.
برای مقایسه، نتفلیکس با بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۸۸ میلیارد ساعت تماشای محتوا در کل داشته است؛ فقط ۳.۴ برابر بیشتر از کرانچیرول، در حالی که تعداد کاربرانش حدود ۱۷ برابر است. این یعنی بهصورت میانگین، هر کاربر کرانچیرول حداقل ۵ برابر بیشتر از کاربران نتفلیکس زمان صرف تماشای محتوا میکند؛ آماری که با دادههای دقیقتر حتی میتواند بیشتر شود.
پورینی همچنین اشاره کرده که بازار بریتانیا نسبتاً تازه است و بیشتر کاربران آن در ۳ تا ۵ سال اخیر به کرانچیرول پیوستهاند. درحالیکه آمریکای شمالی، اروپای غربی و آمریکای لاتین بهعنوان بازارهای کلیدی این پلتفرم معرفی شدهاند.