// یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۵

سونی و آپولو قصد خرید پارامونت را دارند

شرکت سونی و شرکت آپولو آماده خرید شرکت پارامونت هستند.

نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال گزارش دادند که سونی پیکچرز و غول سرمایه‌گذاری خصوصی Apollo، چهارشنبه گذشته نامه‌ای همراه‌با پیشنهاد غیرالزام‌آور خرید کل سهام پارامونت گلوبال را به هیئت مدیره این شرکت بزرگ ارسال کرده‌اند. قیمت پیشنهادی سونی و آپولو، ۲۶ میلیارد دلار و به‌صورت نقد گزارش شده که از ارزش فعلی ۲۲ میلیارد دلاری پارامونت بیشتر است. این پیشنهاد قابل مذاکره و با فرض همه بدهی‌های پارامونت داده شده است.

این خبر بزرگ در حالی منتشر می‌شود که کمیته‌ای ویژه در پارامونت مشغول بررسی پیشنهاد نهایی Skydance Media برای ادغام پارامونت و اسکای‌دنس است. ظاهرا پیشنهاد سونی و آپولو، پارامونت را تبدیل به شرکتی خصوصی می‌کند اما اسکای‌دنس مدیا و اعضای هیئت مدیره پارامونت در معامله احتمالی می‌خواهند همچنان پارامونت گلوبال، شرکتی با سهامی عام باقی بماند. ظاهرا شری رداستون که سهام‌دار ارشد و با حق کنترل پارامونت گلوبال شناخته می‌شود، ترجیح می‌دهد با دیوید الیسون سهام‌دار ارشد اسکای‌دنس معامله کند که در این سال‌ها بین شرکت‌های آن‌ها سابقه طولانی و موفقی در همکاری برقرار بوده است.

درحالی‌ سهام پارامونت گلوبال با پخش خبر پیشنهاد سونی و آپولو ۱۳ درصد افزایش یافت که نمایندگان دو طرف فعلا در این‌باره سکوت کرده‌اند. پارامونت تا تاریخ ۱۴ اردیبهشت (۳ مه) فرصت مذاکره انحصاری با اسکای‌دنس برای قطعی‌کردن معامله را داشت. بااین‌‌حال ممکن است بحث‌ها فراتر از این زمان هم ادامه داشته باشند.

لوگو شرکت سونی پیکچرز در کنار لوگو شرکت پارامونت

ماه گذشته شرکت Apollo، خود به‌طور مستقیم، دو پیشنهاد مختلف ۱۱ میلیارد دلاری و ۲۷ میلیارد دلاری برای خرید پارامونت ارائه کرده بود که هر دو از سوی کمیته ویژه هیئت مدیره پارامونت رد شدند. اما در معامله جدید و براساس پیشنهاد سونی و آپولو، سونی مالک اکثریت شرکت ترکیبی جدید خواهد بود. سونی در یک سرمایه‌گذاری مشترک با Paramount شرکت Sony Pictures را ادغام خواهد کرد. سونی و آپولو هر دو به‌صورت نقدی برای تأمین مالی این قرارداد مشارکت خواهند داشت.

اگر ادغام پارامونت پیکچرز با سونی پیکچرز واقعا اتفاق بیفتد، احتمالا منجربه موج‌ گسترده‌ای از اخراج کارکنان خواهد شد و با گذشت پنج سال از تصاحب فاکس قرن بیستم توسط دیزنی، صنعت سینما مجددا معامله‌ای بزرگ را به خود خواهد دید که تعداد استودیوهای بزرگ هالیوودی را از عدد پنج به چهار می‌رساند. شرکت سونی که قبلا در سال ۱۹۹۰ کلمبیا پیکچرز را با قیمت ۳/۵ میلیارد دلار خریداری کرده بود، در بین پنج غول‌ فیلم‌سازی هالیوود تنها استوديویی است که سرویس پخش مستقیم استریم در مقیاس بزرگ ندارد و با خرید احتمالی پارامونت، آن‌ها صاحب سرویس استریم پارامونت پلاس هم می‌شوند.

همچنین آن‌ها با این خرید مالک شبکه شوتایم، شبکه CBS و امتیاز مجموعه‌هایی مثل پدرخوانده، مأموریت غیرممکن، تبديل‌شوندگان، تاپ گان، ترمیناتور، پیشتازان فضا، باب‌اسفنجی شلوار مکعبی، لاک‌پشت‌های نینجا و بخشی از حقوق ایندیانا جونز خواهند شد.


منبع Variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده