نویسنده: مریم اصلانی
// شنبه, ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۹

پرفروش ترین مانگاهای تمام دوران | از وان پیس تا دراگون بال

برای بسیاری از علاقمندان مانگا، فروش چشمگیر این آثار مصور خواندنی، نشانی از کیفیت بالای آن‌ها است. بااین‌حساب می‌توان گفت پرفروش‌ترین آثار مانگا جزو بهترین آثار این حوزه قرار دارند. درمرور ده مانگا پرفروش تمام دوران با زومجی همراه باشید.

دنیای سرگرم‌کننده مانگا یکی از حوزه‌هایی است که به‌صورت مرتب شاهد رشد روزافزون آن هستیم. درواقع درحالی‌که انیمه‌های جذاب بیشتر و بیشتر توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کنند، مانگا هم بیش از گذشته در معرض توجه قرار گرفته است. به‌ویژه آنکه بسیاری ازمحبوب‌ترین انیمه‌های سریالی اگر مانگایی برای اقتباس نداشتند، اصلا پا به عرصه وجود نمی‌گذاشتند. درنتیجه شاهد یک رابطه و همزیستی بین این دو دنیای سرگرم‌کننده هستیم که به‌نوعی با بده بستان همراه شده است. به این شکل که موفقیت یک مانگا می‌تواند به موفقیت بیشتر انیمه اقتباس شده از آن کمک کند و درمقابل، شهرت بیشتر یک انیمه هم منجر به بهتر دیده شدن مانگا منبع الهام آن می‌شود.

پس دراین بین طبیعی است که برخی از این آثار بیش از دیگران به موفقیت رسیده و درنهایت پرفروش شوند. از طرف دیگر بسیاری از آثار مانگا پرفروش از یک ویژگی و امتیاز خاص بهره برده‌اند، اینکه انتشار آن‌ها سال‌ها به طول انجامیده و مدت زیادتری را با مخاطب خود همراه بودند و درنتیجه جای خود را به‌خوبی در این صنعت گشوده و ریشه‌دار شده‌اند. اما این مسئله ابدا به این معنی نیست که آثار تازه منتشر شده شانسی برای موفقیت ندارند، چرا که بارها مشاهده شده است که یک مانگا تازه از راه رسیده به سرعت درمیان مردم به شهرت رسیده و در مواقعی حتی در مدت زمانی کوتاه فروشی قابل‌توجه را تجربه کرده است.

با این تفاسیر چندان بی‌سابقه نیست که یک مانگا در طول سال‌های انتشار به فروش صدها میلیون نسخه‌ای رسیده باشد، هرچند که تعداد آثاری که چنین موفقیتی را تجربه و در میان موفق‌ترین مانگا تمام دوران قرار گرفتند هم محدود است. درادامه این مطلب با ما همراه باشید تا نگاهی به پرفروش‌ترین آثار مانگا داشته باشیم. فراموش نکنید این رتبه‌بندی براساس حجم فروش این آثار است و ارتباطی با تعداد چپترهای منتشر شده آن‌ها ندارد.

مانگ شین چان درکنار سگش

۱۰. مانگا شین چان

مانگا Crayon Shin-Chan

  • فروش تقریبی: ۱۴۸ میلیون
  • ژانر: برشی از زندگی، کمدی، خانوادگی

اولین مانگای این فهرست که یکی از پرفروش‌ترین و همینطور قابل‌توجه‌ترین آثار مانگا تمام دوران است، مانگا شین چان به قلم «یوشیتو اوسوی» (Yoshito Usui) است. برای بیش از سی سال است که این مانگا توجه مردم را به خود جلب کرده است. عمده دلیل این محبوبیت شاید توانایی خالق آن در ایجاد فضایی خاص و خاطره‌انگیز است که بدون مشکل بین کمدی کودکانه و شوخ طبعی غیرمنتظره جابه‌جا می‌شود. این امر حتی در دوبله انگلیسی انیمه اقتباس شده از این مانگا هم قابل مشاهده است.

همان‌طور که از نام مانگا پیدا است، داستان در مورد کودکی به نام شین است که حضورش زندگی خانواده «نوهارا» (Nohara) را شاد و پر انرژی کرده است. شاید شیوه او برای حل مشکلاتش چندان متعارف نبوده و گاهی خشن به نظر برسد، بااین‌حال معصومیت و مهربانی شگفت‌انگیز او به مخاطب یادآوری می‌کند که گاهی حتی ساده‌ترین مسائل هم می‌تواند ما را به خنده بیندازد. ماجراجویی‌های او درکنار اعضای خانواده، دوستان و همسایه‌ها را باید تفسیری طنزآمیز از فضای حاکم بر جامعه ژاپن دانست، مسئله‌ای که مخاطبان را به‌سادگی با داستان این مانگا همراه می‌کند.

باتوجه به فروش تقریبی این مانگا در سراسر جهان، می‌توان آن را به‌عنوان دهمین مانگا پرفروش تمام دوران معرفی کرد. البته باید توجه داشته باشید که شاید شین چان به اندازه دیگر مانگا معرفی شده در این فهرست در کشورهای غربی شناخته شده نباشد، اما موفقیت آن انکارناپذیر بوده و درنتیجه می‌توان آن را منبع الهام یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های انیمه تمام دوران هم دانست.


مانگا شیطان کش فصل دوم درکنار تنگن اوزوی،داکی،تانجیرو،اینوسوکه و گیوتارو

۹. مانگا شیطان کش: کیمتسو نو یائیبا

مانگا Demon Slayer: Kimetsu No Yaiba

  • فروش تقریبی: بیش از ۱۵۰ میلیون
  • ژانر: ماجراجویی، خیال‌انگیز، هنرهای رزمی

عنوان بعدی که قصد معرفی آن را داریم، یکی از جدیدترین عناوینی است که موفق شده است جایی در این فهرست را به خود اختصاص دهد. این عضو جدید مانگا شیطان کش: کیمتسو نو یائیبا اثر «کویوهارو گوتوگه» (Koyoharu Gotouge) است که موفقیت عظیم انیمه اقتباس شده آن و به‌ویژه فیلم «قطار موگن» (Demon Slayer: Mugen Train) باعث افزایش قابل‌توجه فروش این مانگا در سطح جهانی شد.

مانگا شیطان کش از جمله معدود آثاری است که به‌صورت همزمان هم یکی از جدیدترین عناوین منتشر شده و هم کوتاه‌ترین مانگا پرفروش این فهرست است. بااین‌حال و باوجود تعداد جلدهای محدود این اثر، شاهد فروش قابل‌توجه آن هستیم. داستان خیال‌انگیز و ماجراجویانه آن در مورد سفر پرفراز و نشیب تانجیرو کامادو برای نجات جان خواهرش نزوکو و ازبین‌بردن موزان کیبوتسوجی، ظاهرا چنان به دل مخاطبان نشست که رسیدن به چنین موفقیتی چندان دور از ذهن نبود. این مانگا جذاب در سال ۲۰۲۰ به پایان رسید، اما از آنجایی که انیمه شیطان کش همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد؛ بعید نیست شاهد فروش بیشتر مانگا آن در سال‌های آتی باشیم.


شخصیتهای مانگا کوچیکامه در کنار هم

۸. مانگا کوچیکامه

مانگا KochiKame: Tokyo Beat Cops

  • فروش تقریبی: ۱۵۷/۲ میلیون
  • ژانر: کمدی، پلیسی، برشی از زندگی

یکی دیگر از آثار مانگا که به‌طرزی شگفت‌انگیز مبدل به یکی از پرفروش‌ترین مانگا تمام دوران شده، مانگا کوچیکامه: پلیس‌های توکیو است. خالق این اثر «اوسامو آکیموتو» (Osamu Akimoto) است که در خلال چهل سال فعالیت، به امر نگارش این اثر مشغول بود. به این ترتیب این اثر بعد از مانگا گلگو ۱۳ به‌عنوان دومین مانگا طولانی تمام دوران شناخته می‌شود.

کوچیکامه یکی دیگر از آثار مانگا است که چندان در میان علاقمندان آثار مصور در خارج از کشور ژاپن شناخته شده نیست، اما به‌لطف سبک خاص و زبان طنزش جایگاهی قابل‌توجه را در تاریخ آثار مانگا به خود اختصاص داده است. این موفقیت به‌اندازه‌ای بود که شاهد ساخت چندین اقتباس، سه فیلم انیمیشن، دو فیلم لایو اکشن، یک برنامه تلویزیونی و همینطور مجموعه انیمه‌ای بودیم که با الهام از این مانگا ساخته و پخش شدند. بخش قابل توجهی از جذابیت این مانگا به‌خاطر زبان طنز و شوخی‌های سرگرم‌کننده آن است، همچنین داستان آن حول محور شخصیت ریوتوسو و ماجراجویی‌های او در اطراف یک ایستگاه پلیس در مرکز شهر توکیو می‌چرخد. ریوتسو دائما به‌دنبال ارائه طرح‌هایی جدید برای کسب درآمد در کوتاه‌ترین زمان ممکن است، هرچند که بیشتر آن‌ها به دلایل گوناگون به شکست می‌انجامند.


تیم بسکتبال مانگا اسلم دانک

۷. مانگا اسلم دانک

مانگا Slam Dunk

  • فروش تقریبی: ۱۷۰ میلیون
  • ژانر: کمدی، ورزشی

درحالی‌که بسیاری از آثار پرفروش و معروف دنیای مانگا براساس داستان‌هایی اکشن یا کمدی ساخته شده‌اند، مانگا اسلم دانک وضعیت متفاوتی دارد. این مانگا جذاب که اثر «تاکه‌هیکو اینوئه» (Takehiko Inoue) است، دنیای ورزش بسکتبال را دستمایه کار خود قرار داده و یکی از اصلی‌ترین نمونه‌های برجسته ژانر ورزشی است.

جذابیت این مانگا به‌اندازه‌ای بود که حتی انجمن بستکبال ژاپن آن را به‌عنوان اثری که به ترویج علاقه به این ورزش در بین بینندگان جوان نقش داشته، مورد تقدیر قرار داده است. این مانگا که در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۶ منتشر می‌شد، در مجموع ۳۱ جلد دارد. به‌علاوه شاهد ساخت چندین بازی ویدئویی، چهار فیلم و یک مجموعه انیمیشن بودیم که با الهام از این مانگا تهیه شدند. درکنار آن مانگا اسلم دانک در ایجاد یک صندوق برای کمک به بازیکنان بسکتبال ژاپن در جهت رسیدن به آرزوهای خود هم نقش داشته است.

این مانگا تنها در سال ۲۰۲۳ در حدود ۴/۹ میلیون نسخه فروش داشته و عنوان ششمین مانگا پرفروش سال گذشته میلادی را از آن خورد کرد. همچنین این واقعیت که این اثر چندین دهه پس از اتمام هم همچنان با موفقیت در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند، نشان‌دهنده جذابیت این اثر برای مخاطبان است.


ناروتو،ساسکه و ساکورا از مانگا ناروتو

۶. مانگا ناروتو

مانگا Naruto

  • فروش تقریبی: ۲۵۰ میلیون
  • ژانر: ماجراجویی، کمدی، خیال‌انگیز، هنرهای رزمی

باتوجه به موفقیت چشمگیر انیمه و مانگای این اثر، چندان جای تعجب نیست که چرا ناروتو یکی از پرفروش‌ترین مانگا تمام دوران است. ناروتو به‌عنوان یکی از سه مانگا بزرگ سبک شونن و یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های دهه ۲۰۰۰ و دهه ۲۰۱۰ شناخته می‌شود. خالق این اثر مانگاکا «ماساشی کیشیموتو» (Masashi Kishimoto) و داستان آن در مورد نینجایی قهرمان به نام ناروتو اوزوماکی است که تلاش می‌کند رهبر و هوکاگه دهکده خود شود.

شاید بسیاری ناروتو را با مجموعه انیمه آن بشناسند، اما واقعیت این است که داستان آن از دنیای مانگا آغاز شد. این امکان وجود داشت که در سال ۲۰۱۴ شاهد به پایان رسیدن این مانگا باشیم، اما با ارائه داستان‌های دنباله‌داری همچون «بوروتو: ناروتو نسل‌های بعدی» (Boruto: Naruto Next Generations) و «بوروتو: دو گرداب آبی» (Boruto: Two Blue Vortex)، شاهد حرکت پرقدرت این مجموعه در مسیرهای جدید بودیم که همچنان نام مجموعه اصلی را زنده نگه می‌دارند.


نوبیتا و دورایمون از مانگا دورایمون

۵. مانگا دورایمون

مانگا Doraemon

  • فروش تقریبی: ۲۵۰ میلیون
  • ژانر: کمدی، برشی از زندگی، خانوادگی، علمی- تخیلی

مانگا دورایمون یکی از پرفروش‌ترین آثاری است که تاحدی موفقیت خود را مدیون قدمت طولانیش است. این مانگا که اثر مشترک تیم «فوجیکو فوجیو» (Fujiko F. Fujio) است، یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌های مانگا جهان است.

درحالی که مانگا اصلی به‌دلیل مرگ هیروشی فوجیموتو یکی از دو نویسنده اصلی این اثر به پایان رسید، اما همچنان شاهد تداوم آن در قالب آثار سینمایی و مجموعه انیمه هستیم که به موفقیت هرچه بیشتر این اثر نمادین کمک شایانی کرده است. همچنین شخصیت دورایمون به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمادهای فرهنگی ژاپن در نظر گرفته می‌شود. این مانگای کودکان با گذشت زمان همچنان محبوب و مورد توجه بوده و تاکنون جوایز بسیاری را از آن خود کرده است. همچنین با اقتباس از این مانگا ۴۵ جلدی، چندین فیلم بلند و کوتاه و مجموعه انیمه‌ای ساخته شده که ادامه دهنده راه پرشکوه اثر اصلی هستند.


کارآگاه کونان مانگا

۴. مانگا کارآگاه کونان

مانگا Detective Conan

  • فروش تقریبی: ۲۷۰ میلیون
  • ژانر: پلیسی، جنایی، رازآلود

یکی از آثار مانگا پرفروش که توانست به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین آثار فرهنگ انیمه هم جایی برای خود باز کند، مانگا کارآگاه کونان است که با نام «پرونده بسته شد» (Case Closed) هم شناخته می‌شود. «گوشو آئویاما» (Gosho Aoyama) خالق و تصویرگر این اثر محبوب است.

فضای تعلیق‌آمیز و پررمز و راز درکنار پرونده‌های پیچیده جنایی از جمله دلایل اصلی محبوبیت این اثر است، امری که مانگا کارآگاه کونان را به بخشی نمادین از هفته نامه شونن ساندی تبدیل کرد. کارآگاه کونان هم همچون انیمه وان پیس اثری طولانی است که هنوز نمی‌توان زمان مشخصی را برای پایان آن در نظر گرفت. هرچند که این مسئله به تداوم موفقیت این اثر کمک فراوانی کرده است. همچنین انیمه کارآگاه کونان هم جزو بزرگ‌ترین مجموعه‌های انیمه تمام دوران قرار دارد.


چند شخصیت اصلی مانگا دراگون بال اثر آکیرا توریاما

۳. مانگا دراگون بال

مانگا Dragon Ball

  • فروش تقریبی: ۳۰۰ میلیون
  • ژانر: ماجراجویی، خیال‌انگیز، هنرهای رزمی

مانگا دراگون بال اثر مانگاکا «آکیرا توریاما» (Akira Toriyama)، منبع اقتباس یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های انیمه تمام دوران است. دراگون بال همچنین یکی از پرفروش‌ترین آثار مانگا تمام دوران است. توریاما در فاصله سال‌های ۱۹۸۴ الی ۱۹۹۵، ۴۲ جلد از این اثر را منتشر کرد که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. همچنین این مانگا محبوب سبک شونن منبع اقتباس دو مجموعه انیمه بود، هرچند که بعدها الهام بخش ساخت آثاری جدید هم شده و در دنیای انیمه هم درخششی خیره‌کننده داشت.

این اثر موفق‌ترین مانگای هفته‌نامه شونن جامپ (Weekly Shonen Jump) بوده و با فروش حدود سیصد میلیون نسخه در گوشه و کنار جهان جایگاه سوم این فهرست را به خود اختصاص داده است. درکنار دو عنوان «دراگون بال سوپر» (Dragon Ball Super) و «دراگون بال دایما» (Dragon Ball DAIMA)، دراگون بال همچنین سرزنده‌ترین بازی دهه‌های اخیر را هم نمایندگی کرده و موفقیت آن احتمالا با گذشت سال‌ها همچنان رو به افزایش خواهد بود. بد نیست بدانید مانگا اصلی دراگون بال به‌دلیل الهام بخشیدن به آثار چند مانگاکای معروف دیگر هم شناخته می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به خالقان سه مانگا شونن معروف یعنی وان پیس، بلیچ و ناروتو اشاره کرد.


چهره خشن شخصیت اصلی مانگا گلگو 13

۲. مانگا گلگو ۱۳

مانگا Golgo 13

  • فروش تقریبی: ۳۰۰ میلیون
  • ژانر: دلهره‌آور، اکشن

یکی دیگر از پرفروش‌ترین مانگا این فهرست که در خارج از کشور ژاپن چندان شناخته شده نیست، مانگا گلگو ۱۳ اثر «تاکائو سایتو» (Takao Saito) است. این اثر که انتشار آن از سال ۱۹۶۸ آغاز شده و حتی بعد از مرگ تاکائو سایتو و تا سال ۲۰۲۱ ادامه داشت، رکورد جهانی بالاترین تعداد جلد را در اختیار دارد. این اثر همچنین تنها مانگا سینن (seinen) است که در میان پرفروش‌ترین‌ عناوین قرار گرفته است.

داستان این مانگا در مورد قاتلی حرفه‌ای و مرموز به نام «توگو» (Togo) است که از یک تفنگ سفارشی M16 برای کار خود استفاده می‌کند. دراین بین مخاطب با او همراه شده و داستان زندگیش را دنبال می‌کند که از طیف گسترده‌ای از مأموریت‌ها تشکیل شده است، همچنین او به‌دلیل شغل خاص خود دشمنان زیادی هم برای خود دست‌وپا کرده است که همین امر داستان زندگی او را مهیج‌تر می‌کند.


لوفی،زورو و دیگر دزدان دریایی مانگا وان پیس

۱. مانگا وان پیس

مانگا One Piece

  • فروش تقریبی: بیش از ۵۰۰ میلیون
  • ژانر: ماجراجویی، خیال‌انگیز

مانگا وان پیس را باید موفق‌ترین مانگا تمام دوران دانست، اثری که به همت خالق خود «ائیچیرو اودا» (Eiichiro Oda) به موفقیتی جهانی تبدیل شده است. وان پیس در طول ۲۶ سال گذشته عنوان بزرگ‌ترین مجموعه انیمه تمام دوران و همینطور موفق‌ترین انیمه و مانگا شونن را از آن خود کرده است که باتوجه‌به فروش بیش از پانصد میلیون نسخه از این اثر در سراسر جهان، امر چندان عجیبی نیست. از سوی دیگر این اثر محبوب به همراه دیگر بخش‌های الهام گرفته از آن همچون انیمه، بازی ویدیویی و کالاهای مرتبط درحدود ۱۴/۵ میلیارد دلار درآمدزایی داشته است که باعث می‌شود از آن به‌عنوان یکی از پردرآمدترین مجموعه‌های رسانه‌ای هم نام برده شود.

این مانگا محبوب و پرفروش اخیرا وارد حماسه نهایی خود شده است و بدون تردید تا رسیدن به نقطه پایانی داستان همچنان در مسیر موفقیت قرار داشته و جا دارد شهرت خود به‌عنوان یکی پرفروش‌ترین مانگا تمام دوران را هرچه بیشتر تثبیت کند.

با مرور این مانگا محبوب به پایان این مطلب رسیدیم. نظر شما در مورد اسامی این فهرست چیست؟ آیا شما هم اهل خواندن مانگا هستید؟ کدام اثر را بیش از دیگر آثار دوست دارید؟ مانگاکا محبوب شما چه کسی است؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را در این زمینه با ما و دیگر دوستان‌تان در زومجی هم درمیان بگذارید. سپاس



اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده