نویسنده: مسیح کریمی
// چهار شنبه, ۱۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۵۶

یونیورسال رسما والت دیزنی را در گیشه جهانی سال ۲۰۲۳ شکست داد

شرکت یونیورسال پیکچرز سرانجام توانست به سلطه والت دیزنی خاتمه دهد و موفق‌ترین شرکت هالیوود در گیشه سال ۲۰۲۳ لقب بگیرد.

طبق جدیدترین اخبار سینما تلویزیون، موفق‌ترین استودیوهای هالیوود در گیشه سال ۲۰۲۳ مشخص شده‌اند. فیلم‌های یونیورسال پیکچرز موفق شدند بیش از هر شرکت دیگری در سال ۲۰۲۳ در گیشه جهانی فروش کنند تا بالاخره به سلطه چند ساله والت دیزنی خاتمه دهند. انیمیشن The Super Mario Bros Movie، فیلم Oppenheimer و فیلم M3GAN از جمله موفق‌ترین آثار یونیورسال در سال ۲۰۲۳ هستند که توانسته‌اند در مجموع بیش از ۴.۹۰۷ میلیارد دلار در گیشه جهانی فروش کنند.

والت دیزنی هم که بالاخره رتبه نخست را از دست داد، با فروش بیش از ۴.۸۲۷ میلیارد دلار در گیشه جهانی در رتبه دوم جا خوش کرد. فیلم Guardians of the Galaxy Vol. 3 با فروش بیش از ۸۴۵ میلیون دلار موفق‌ترین فیلم دیزنی در سال ۲۰۲۳ است. بااین‌حال دیزنی پس از سال ۲۰۱۴ برای اولین‌بار است که دارای فیلمی با فروش جهانی بیش از یک میلیارد دلار نیست. فیلم The Little Mermaid هم موفقیت متوسطی در گیشه داشته است.

تفکر عمیق کیلین مورفی در فیلم Oppenheimer کریستوفر نولان

همچنین آثاری چون فیلم Ant-Man and The Wasp: Quantumania، فیلم Indiana Jones and the Dial of Destiny، فیلم Haunted Manion و فیلم The Marvels عملکرد ناامید کننده‌ای داشته‌اند. البته یونیورسال در سال ۲۰۲۳ توانسته بیش از ۲۴ فیلم را در مقایسه با دیزنی با ۱۷ فیلم در گیشه جهانی اکران کند و این موضوع می‌تواند تا حدی فاصله ۸۰ میلیون دلاری این دو شرکت را بیشتر توضیح دهد.

فیلم Barbie با فروش ۱.۴ میلیارد دلار، انیمیشن ماریو با فروش ۱.۳ میلیون دلار و فیلم Oppenheimer با فروش ۹۵۰ میلیون دلار سه فیلم موفق سال ۲۰۲۳ در گیشه جهانی لقب گرفته‌اند. ورایتی توضیح داد که مشکل اصلی این است که فیلم‌های دیزنی بودجه بسیار بزرگی دارند و به‌طور معمولی بودجه آن‌ها بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار است. بنابراین آن‌ها از نظر سودآوری نتوانسته‌اند عملکرد مناسبی داشته باشند.

بنابراین فیلم Ant-Man and the Wasp: Quantumania با فروش ۴۷۶ میلیون دلار با اینکه در رتبه دهم پر فروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ قرار گرفته است، اما اکران سینمایی‌ آن برای استودیو ضرردهی داشته است. برادران وارنر با فروش ۳.۸۴ میلیارد دلار در رتبه سوم و سونی پیکچرز و پارامونت هر یک با فروش ۲ میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.


منبع CBM
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده