واکنش بسیار منفی به پویش اینترنتی Barbenheimer در ژاپن
در جریان آخرین اخبار سینما و تلویزیون، استقبال اکانت فیلم باربی در توییتر نسبتبه شوخیهای اینترنتی (میم/Meme)های ساخته شده با محتوای پویش اینترنتی باربنهایمر (ترکیب نامهای دو فیلم باربی و اوپنهایمر در راستای شوخی با اکران هر دو اثر در یک روز) واکنش بسیار منفی مخاطبان ژاپنی را برانگیخت و جنجالبرانگیز شد. بهگزارش هالیوودریپورتر، کاربران ژاپنی توییتر در پی واکنش گسترده و مثبت اکانت فیلم باربی بهتصاویر ساخته شده بهدست هواداران با محتوای چهرهی شادِ باربی و انفجارهای اتمی که در پسزمینهی صورت او دیده میشود (در راستای ترند شدن Barbenheimer) هشتگِ No Barbenheimer را در این بستر اجتماعی مورد استفاده قرار دادند.
پستهای توییتری با نمایش چهرهی خوشحال و خندان باربی و مولفههایی از فیلم اوپنهایمر همچون انفجارهای اتمی در پس زمینه، شکلگیری یک ابر قارچمانند اتمی بهعنوان موی شخصیت باربی و مواردی از این دست طی هفتهها و ماههای اخیر با استقبال اکانت توییتری فیلم باربی مواجه شده بودند. اکانت نامبرده با گذاشتن کامنتهایی همچون«ما همیشه صورتی فکر میکنیم»، «این یک تابستان فراموش نشدنی خواهد بود» و «این کِن (اشاره به یک هوادار که موی باربی با شکل ابرهای قارچی ناشی از انفجار بمب اتم را با چهرهی این شخصیت ترکیب کرده بود) یک آرایشگر حرفهای است» از توئیتهایی با محوریت پویش (ترند) اینترنتی Barbenheimer حمایت کرده است.
از نظر تعداد قابل توجهی از مخاطبان ژاپنی حاضر در توییتر، رفتار اکانت باربی درواقع نوعی سادهانگاری از انفجار اتمی هیروشیما و ناگاساکی بهحساب میآید و در همین راستا آنها از هشتگ No Barbenheimer برای نمایش اعتراضشان استفاده کردند.
مدتی بعد از پر سروصدا شدن این هشتگ در توییتر و برجسته شدن واکنش بسیار منفی مخاطبان ژاپنی حاضر در این شبکه اجتماعی، شعبه ژاپن از اکانت توییتر شرکت برادران وارنر متن بالا را منتشر و بهاین مسئله واکنش نشان داد:
«درحال حاضر، پیشنهاد میشود که هر دو فیلم باربی و اوپنهایمر (منتشر شده توسط شرکت برادران وارنر) را تماشا کنید. آثاری که هر دو در تاریخ ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیر) در کشور آمریکا اکران شدند. پویش اینترنتی باربنهایمر (Barbenheimer) توسط هواداران غیر-ژاپنی بهراه افتاده و رسمی نیست.
در سوی دیگر، ما این مسئله (واکنشهای اکانت انگلیسی فیلم باربی به تصاویر ذکر شده) را یک تصمیم بهشدت غیر فکرشده از سوی شعبه آمریکا اکانت فیلم باربی میدانیم که نسبتبه محتویات نشر داده شده در شبکههای اجتماعی، واکنش نشان داد. این موضوع برای ما بسیار جدی است و از شعبهی آمریکا درخواست داریم تا واکنشی مناسب پیرامون مسئله ذکر شده را اتخاذ کنند. از اشخاصی که بیملاحظگیِ موجود در این واکنشها برایشان اذیتکننده بوده است، عذرخواهی میکنیم.
شعبه ژاپن شرکت برادران وارنر»
فیلم Barbie با هنرنمایی افرادی همچون مارگو رابی (در نقش باربی) و رایان گاسلینگ (در نقش کن) در تاریخ ۱۱ آگست (۲۰ مرداد) در کشور ژاپن اکران خواهد شد؛ چیزی کمتر از یک هفته بعد از سالگرد انفجارهای اتمی در هیروشیما و ناگاساکی که بهترتیب در تاریخهای ۶ آگست (۱۵ مرداد) و ۹ آگست (۱۸ مرداد) اتفاق افتادند. گفتنی است که فیلم اوپنهایمر بهکارگردانی کریستوفر نولان و هنرنمایی کیلین مورفی، هنوز تاریخ اکران مشخصی برای نمایش در کشور ژاپن دریافت نکرده است. اثر ذکر شده بهکارگردانی گرتا گرویگ توانست سینمااسکور A را کسب کرده و رضایت تماشاگران را از آن خود کند.