نویسنده: مریم اصلانی
// جمعه, ۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۴

معرفی انیمه اسکیپ و لوفر (۲۰۲۳) | عاشقانه‌ای متفاوت و دلپذیر

انیمه‌های عاشقانه مثل دیگر ژانرهای انیمه، طرفداران پروپاقرص خود را دارند. اما باید بپذیریم حال‌وهوای این انیمه‌ها کمابیش شبیه هم است. دراین مرور با زومجی همراه باشید تا به بررسی انیمه‌ای عاشقانه اما متفاوت بپردازیم.

طیف گسترده‌ای از انیمه‌های عاشقانه و ارزشمند وجود دارند که البته بسیاری از آن‌ها همان داستان‌های معمول و متداول را روایت می‌کنند. گاهی این داستان درمورد عشق سوزان دختری خجالتی و ترسو و پسری محبوب و اجتماعی است و گاهی هم به روابط عاشقانه شکل گرفته میان پسری شیطان با دختری باهوش اختصاص دارد.

روایت ارتباط میان دو طرف که یکی ثروتمند و جذاب و دیگری عضوی از خانواده‌ای معمولی است هم که بخشی جدایی ناپذیر از داستان‌های عاشقانه را به خود اختصاص داده است. همه این روایت‌ها اغلب با سبک بصری اغراق آمیزی به تصویر کشیده می‌شوند که مملو از صحنه‌ی چهره‌های سرخ شده از شرم و خجالت یا کل کل کردن و دعواهای سطحی است که اغلب مخاطب را بیشتر مشتاق به نتیجه رسیدن این ارتباط می‌کند.

انیمه اسکیپ و لوفر جمع دانش آموزان دبیرستانی از جمله میتسومی و سوسوکه

بااین‌حال اگر دلتان می‌خواد نوع دیگری از انیمه عاشقانه را امتحان کنید که هم فضایی متفاوت و جدید دارد و هم حال‌وهوای آن باطراوت است، بدنیست کمی از این کلیشه‌های سنتی فاصله گرفته و به تماشای انیمه «اسکیپ و لوفر» (Skip and Loafer) بنشینید. این انیمه از زمان انتشارش در تاریخ چهارم آوریل سال جاری میلادی، با استقبال گسترده‌ای مواجه شد. موفقیت این مجموعه ارتباط زیادی با روایت عمدتا مثبت آن از عشق دوران نوجوانی است که کلیشه‌های مرسومی که در اغلب انیمه‌های دبیرستانی مورد استفاده قرار می‌گیرند را به چالش کشیده است.

شخصیت اصلی این انیمه دختری به نام «میتسومی ایواکورا» است، نوجوانی پانزده ساله، باهوش و البته جاه طلب که دست و پاچلفتی بودنش بیشتر باعث می‌شود او فردی بازیگوش و صریح به نظر برسد. شاید بهتر است بگوییم میتسومی از نشان دادن خود واقعیش واهمه ندارد و این یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های این انیمه نسبت به دیگر انیمه‌های عاشقانه‌ای است که شخصیت‌های زن خود را اغلب به شکلی درون گرا به نمایش می‌گذارند، دخترانی که ترجیح می‌دهند طوری رفتار کنند که تحسین و رضایت خاطر دیگران را جلب کنند.

میتسومی همیشه رویاهای بزرگی در سر داشته است، او دوست دارد شهر کوچک محل زندگیش را ترک کرده و وارد دانشگاه برتر کشور شود، همچنین دوست دارد کاری برای کشورش انجام داده و فردی مفید برای جامعه باشد. او به اندازه‌ای روی اهدافش متمرکز شده است، که متوجه اتفاقات اطرافش نیست و نمی‌داند که گاهی اسباب ناراحتی و نگرانی دوستان و خانواده‌اش می‌شود. بااین اوصاف آیا این دختر ساکن مناطق حومه می‌تواند در شهری بزرگ مثل توکیو موفق شود؟ درواقع وقتی شانس نقل مکان به توکیو و تحصیل در مدرسه‌ای معتبر برای او فراهم می‌شود، میتسوری متوجه می‌شود که تاچه‌اندازه در مورد هنجارهای رایج شهرهای بزرگ بی‌تجربه است. از طرف دیگر او حالا باید به‌دنبال پیدا کردن دوستانی جدید باشد.

میتسومی ایواکورا در حال صحبت کردن با تلفن

میتسومی سخت کوش است و عمیقا به دوستان خود اهمیت می‌دهد. نحوه تربیت او که مختص زندگی در مناطق حومه است شاید او را از برخی جهات از دوستانش که در توکیو بزرگ شده‌اند، متمایز کرده است. البته که این مسئله باعث شده است میتسومی بیشتر تحت فشار قرار بگیرد تا به‌نوعی انتظارات اجتماعی را برآورده کند. بااین حال او نشان می‌دهد که چندان در قید و بند زیبایی ظاهری نیست. پوشش او چندان خاص نیست و مطالعه زیاد باعث شده است که زیر چشم‌هایش اغلب گود بیفتد. موهایش هم آرایش خاصی ندارد و این یکی دیگر از تفاوت‌های بزرگ این شخصیت در مقایسه با الگوهای کهن و جاافتاده انیمه عاشقانه است که اغلب سعی می‌کنند شخصیت زن داستان را از نظر فیزیکی برجسته‌ و جذاب‌تر نشان داده و وجه جنسیتی او را پررنگ‌تر به تصویر بکشند.

ساده بودن و عدم تمایل به تظاهر باعث شده است شخصیت میتسومی، باورپذیر و دوست داشتنی جلوه کند

روند ثابت داستان از دیگر ویژگی‌هایی است که این مجموعه را بسیار جذاب‌تر از دیگر انیمه‌های عاشقانه‌ای کرده است که شاید تابه‌حال تماشا کرده‌اید. منظور آن دسته انیمه‌هایی است که روندشان آنقدر کند است که بیشتر اسباب خستگی و دلزدگی مخاطب را فراهم می‌کنند. شاید علت این مسئله پرهیز از آب و تاب دادن بی‌دلیل داستان است.

در هر قسمت از انیمه اسکیپ و لوفر یک مشکل و یک راه‌حل وجود دارد و درنهایت مهم نیست این مشکل یا راهکار رفع آن چقدر جزئی یا مهم است، چراکه ‌به‌هرحال تماشای آن بیننده را به خوبی سرگرم می‌کند. بخش قابل توجهی از این درگیری‌ها، مشکلات و مسائل و همینطور راه‌حل‌هایی که ارائه می‌شود هم حول محور شخصیت میتسومی و علاقه‌اش به «ساسکه شیما» می‌چرخد.

ساسکه درحال نشان دادن چیزی روی گوشی خود به میتسومی

البته دوستان آن‌ها هم بخشی از ماجراهای زندگی این دو را به خود اختصاص می‌دهند، دوستانی که خودشان هم با موانع و مشکلات خاص خود چه در خانه و چه در مدرسه سروکله می‌زنند. اما حسن ماجرا این است که بیشتر این موانع را می‌توان با توجه بیشتر به پیوندهای دوستی و همینطور پذیرفتن دیگران همان‌طور که هستند، برطرف کرد. شخصیت‌های انیمه عزم و اراده و رشد شخصیتی خود را عمدتا مدیون توانایی‌‌شان در منتقل کردن احساسات و عواطف خود هستند. درواقع شاید بتوان گفت تأکید اصلی این انیمه هم روی همین اصل یعنی برقراری ارتباط مؤثر با دیگران است. این دیگر وجه تمایز این انیمه با دیگر مجموعه‌هایی است که شخصیت‌های اصلی آن برای مدتی طولانی تنها باهم درگیر هستند، اما هنوز قادر به ایجاد یک پیوند خوب و عمیق نشده‌اند.

به باور برخی منتقدان شاید داستان این انیمه چندان نوآورانه نباشد، اما اجرای کلی کار نشان از درک عمیق سازندگان از داستان‌سرایی و بسط و توسعه شخصیت‌ها دارد. از طرف دیگر انیمه اسکیپ و لوفر دارای حس طنز بی‌نظیری است، درنتیجه اگر جزو علاقمندان داستان‌هایی هستید که در ژانر طنز برشی از زندگی قرار داشته باشند، این انیمه می‌تواند انتخاب خوبی باشد. درمجموع انیمه اسکیپ و لوفر با استقبال مثبت خوبی رو‌به‌رو شد.

میتسومی و ساسکه با لباس فرم مدرسه و کوله پشتی

درپایان این مطلب، نظر شما در مورد انیمه‌های عاشقانه چیست؟ آیا موفق به تماشای انیمه اسکیپ و لوفر شدید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، آیا این مجموعه را اثری متفاوت دیدید؟ نظر شما در مورد نقاط قوت و ضعف این مجموعه چیست؟ فراموش نکنید نظرات ارزشمند خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در زومجی هم درمیان بگذارید، سپاس


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده