// دوشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰

بهترین فیلم‌ های باکس آفیس: «سرزمین‌فردا» به طرز ناامیدکننده‌ای در صدر جدول جای گرفت!

بالاخره فیلم فانتزی «سرزمین‌فردا» اکران شد و با اینکه شروع دیوانه‌واری را در باکس آفیس تجربه نکرد، اما این هفته با اختلافی اندک، در صدر جدول جای گرفت. درکنار جدول ۱۰ فیلم برتر، نگاهی به فیلم‌های تازه‌اکران‌شده‌ی این هفته نیز می‌اندازیم. همراه زومجی باشید.

درحالی که سینماروها هنوز در حال‌‌وهوا و لذت دیدن «مد مکس: جاده‌ی خشم» و «خوش کوک ۲» (Pitch Perfect 2) به سر می‌برند، این هفته یک فیلم موردانتظار دیگر نیز به اکران درآمد؛ «سرزمین‌فردا»، فانتزیِ آینده‌نگرانه‌ای از کارگردان انیمیشن‌های «شگفت‌انگیزان» و «راتاتویی» که برخلاف اینکه خیلی‌ها را با تریلرها و تصاویرِ دیوانه‌وارش، امیدوار کرده بود، ولی جدا از عملکرد هنریش، ظاهرا موفق نشده از لحاظ تجاری، شروع امیدوارکننده‌ای در باکس‌ آفیس داشته باشد.

«سرزمین فردا» که در ۳،۹۷۲ منطقه نمایش دارد، با فروشی کمتر از ۵۰ میلیون دلاری که از قبل پیش‌بینی می‌شد، دوره‌ی اکرانش را کلید زده است. فیلم در طول ۴ روز اول نمایشش، ۳۲.۲ میلیون دلار فروخته است. «سرزمین فردا» شاید در انجام ماموریتِ ۵۰ میلیونی‌اش موفق ظاهر نشده باشد، اما همین فروش برای قرار دادن آن در صدر جدول و بالاتر از «خوش کوک ۲» کافی بوده است. ناگفته نماند، کمپانی دیزنی برای ساخت «سرزمین فردا» ۱۷۰ میلیون دلار خرج کرده است. پس، واقعا فیلم باید هرچه سریع‌تر برای برگرداندن سرمایه‌ی دیزنی دست به کار شود!

tomorrowland-bddddrit

«سرزمین فردا» که جورج کلونی کارکشته و بریت رابرتسونِ تازه‌کار را در بین بازیگرانش دارد، میانگین نمره‌ی متوسط B را از سوی مخاطبانش دریافت کرده است. این درحالی است که نقدهایی که بر فیلم نوشته شده‌اند نیز تماما عالی نیستند؛ فیلم در سایت راتن تومیتوز میانگین نمره‌ی ۵۰ را بدست آورده است. مخاطبان فیلم به‌طرز مساوی بین مردان و زنان تقسیم شده بودند و خانواده‌ها هم ۳۰ درصد از کسانی که فیلم را دیده بودند را تشکیل می‌دادند.

در آن سوی آب‌ها، «سرزمین فردا» در ۶۵ منطقه اکرانش را آغاز کرده است و با ۲۶.۷ میلیون دلاری که کسب کرده، مجموع فروش جهانی‌اش را به ۵۸.۸ میلیون دلار رسانده است. فیلم در جدول فروش بازارهای روسیه و مکزیک، جایگاه نخست را بدست آورد. این درحالی است که این فیلم هنوز در بازارهای مهم و بزرگی مثل اسپانیا، استرالیا، چین، ژاپن، کره و برزیل اکران نشده است.

از دیگر اکران‌های تازه‌ هم می‌توان به بازخوانی فیلم ترسناک «پولترگایست» اشاره کرد که در جایگاه چهارم این هفته‌ی باکس آفیس قرار دارد. این فیلم که در ۳،۲۴۰ سینما نمایش داده می‌شود، با فروشی معادل ۲۳ میلیون دلار در طول چهار روز، تقریبا به رقمی که از قبل برایش پیش‌بینی کرده بودند (۲۷ میلیون دلار) ، دست یافته است. منتقدان چندان فیلم را تحویل نگرفته‌اند و این را می‌توان به روشنی از میانگین نمره‌ی ۳۳ فیلم در سایت راتن تومیتوز شاهد بود؛ البته با نگاهی به نمره‌‌ای که فیلم از سوی مخاطبانش (C مثبت) نیز دریافت کرده، می‌توان گفت که آنها هم چندان از «پولترگایست» جدید راضی نبوده‌اند.

poltergeist

از تازه‌واردهای جدول که فاصله بگیریم، به کمدی موزیکال دخترانه‌ی «خوش کوک ۲» می‌رسیم که با فاصله‌ی بسیار اندکی از «سرزمین فردا» در رده‌ی دوم جدول قرار گرفته است. فیلم کمپانی یونیورسال این هفته ۳۰.۲ میلیون دلار فروش کرده و مجموع فروشش را بعد از دو هفته به ۶۹.۲ میلیون دلار رسانده است. رقمی که حتی بیشتر از ۶۵ میلیون دلاری است که قسمت اول «خوش کوک» در تمام دوره‌ی اکرانش بدست آورده بود. این فیلم ۶۱.۷ میلیون دلار هم از بازارهای خارجی به جیب زد.

در پله‌ی سوم جدول، بازخوانی موفق «مد مکس: جاده‌ی خشم» را داریم که با ۴۷ درصد افت فروشی که تجربه کرده، ۲۳.۹ میلیون دلار فروخته است. از لحاظ بین‌المللی، فروش فیلم بالاخره با ۱۲۴.۳ میلیون دلاری که کسب کرده، از مرز ۱۰۰ میلیون دلار عبور کرد و مجموع درآمد جهانی فیلم را به ۲۱۲ میلیون دلار رساند.

البته نمی‌توان «اونجرز: دوران اولتران» را فراموش کرد. دست‌پرورده‌ی مارول و دیزنی، در آمریکای شمالی ۲۰ میلیون فروخت و در بازار چین از مرز ۲۰۰ دلار گذشت. همچنین انتظار می‌رود که فیلم این هفته از مرز ۴۰۰ میلیون دلار نیز در بازار خانگی عبور کند و اینگونه تبدیل به اولین فیلمی که امسال موفق به چنین فروشی شده است، شود. در بازارهای بین‌المللی، فیلم به احتمال زیاد به فروش ۸۰۰ میلیونی خواهد رسید و مجموع فروش جهانی‌اش را به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خواهد رساند. البته با تمام این‌ها، انتقام‌جویان باید حالا حالا‌ها تلاش کنند تا از زیر سایه‌ی فروش ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری «خشمگین ۷» بیرون بیایند.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Tomorrowland۳۲.۲ میلیون دلار
۲َPitch Perfect 2۳۰.۳ میلیون دلار
۳Mad Max: Fury Road۲۳.۹ میلیون دلار
۴Poltergeist۲۳ میلیون دلار
۵Avengers: Age of Ultron۲۰.۹  میلیون دلار
۶Hot Pursuit۳.۵ میلیون دلار
۷Far From the Madding Crowd۲.۳ میلیون دلار
۸Furious 7۲.۱ میلیون دلار
۹Paul Blart: Mall Cop 2۱.۸ میلیون دلار
۱۰Home۱.۷ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

tomarowland

Tomorrowland

جدیدترین ساخته‌ی بِرَد برد، با نقدهای ترکیبی و ضد و نقیضی از سوی تحلیلگران مواجه شده است. اغلب‌شان به اینکه کارگردان در «سرزمین فردا» به خلق دنیایی مملوس، خلاقانه و زیبا با تصاویری مبتکرانه رسیده است، اذعان کرده‌اند و همچنین احساس شور و شوق و اسرارآمیزی و  نوستالژی پشت اتفاقات فیلم را دوست داشته‌اند. اما به این نکته هم اشاره کرده‌اند که فیلم به آن اندازه که جاه‌طلبانه به نظر می‌رسد، کاملا در رسیدن به ارتفاعاتی که خودش پی‌ریزی می‌کند، موفق نیست. هرچند دیدن همین تلاش هم اعجاب‌انگیز است. داستان فیلم درباره‌ی سرنوشت دختری باهوش و کنجکاو با علاقه‌ی فراوانی به علم (بریت رابرتسون) است که با مخترعِ نابغه‌ای با بازی جورج کلونی گره می‌خورد. این مسئله به ماموریت خطرناکی برای پرده‌برداری از رازهای مکان معماگونه‌ای به نام «سرزمین‌فردا» می‌انجامد.

تاد مک‌کارتی از هالیوود ریپورتر که فیلم را دوست دارد، در نقدش می‌نویسد:«تمام افراد جلو و پشت دوربین کار فوق‌العاده‌ای انجام داده‌اند. به نظر می‌رسد کلونی از خودش به عنوان آدم پیری که هنوز شعله‌ی خلاقیت‌هایش کاملا خاموش نشده، لذت می‌برد. اما بیشتر بار فیلم را رابرتسون حمل می‌کند. کاری که او با انرژی و جذابیتِ خیلی خوبی موفق به انجامش می‌شود.» پیتر تراویس از رولینگ استون که فیلم را کم و بیش دوست داشته می‌نویسد:«سرزمین فردای برد برد که شکستِ باشکوهی درباره‌ی تلاش برای موفقیت است، چنان با خوشبینیِ مهربانانه‌ای نوشته و کارگردانی شده است که حتی وقتی می‌لنگد هم شما را خوشحال می‌کند». میانگین امتیاز متاکریتیک فیلم تا این لحظه ۶۰ است.

poltgreist

Poltergeist

«پولترگایست» بازسازی فیلم ترسناکی به همین نام است که در سال ۱۹۸۲ اکران شده بود. این فیلم که سم ریمی را به عنوان تهیه‌کننده‌اش دارد، درباره‌ی همان داستان آشنا و کلاسیک خانه‌های جن‌زده است. خانواده‌ای در شرایط بد مالی به سر می‌برد. آنها در به در به دنبال خانه‌ای ارزان‌قیمت هستند و بالاخره خانه مورد نظر خود را پیدا می‌کنند. خانه توسط ارواح خبیث تسخیر شده و این خانواده مورد حمله‌ی آنها قرار می‌گیرند. در این گیر و دار، کوچکترین دختر خانواده تحت کنترل این موجودات ماورطبیعه قرار می‌گیرد و حالا تمام اعضای خانواده باید برای نجات او درکنار هم جمع شوند.

این بازسازی به اندازه‌ی فیلم اصلی مورد قبول واقع نشده است. البته تعجبی هم ندارد. اگر فیلم اول ایده‌های جدید و هیجان‌انگیزی را برای اولین‌بار روی پرده به نمایش گذاشت، این یکی بیشتر از اینکه غافلگیرکننده باشد، برای طرفداران فیلم اصلی، حکم نوستالژی را دارد. اما با این حال، منتقدان به این مسئله اشاره کرده‌اند که شاید فیلم چیز تازه‌ای برای عرضه ندارد، اما در حد و اندازه‌ی خودش تاثیرگذار و سرگرم‌کننده است.

جاسیتن لو از هالیوود ریپورتر که از فیلم راضی است، می‌نویسد:«درحالی که توب هوپر (کارگردان فیلم اصلی) بیشتر از عناصر شوک‌آور و ترس‌های ناگهانی استفاده می‌کرد، گیل کنان (کارگردان این نسخه) و فیلمبردارش خاویر آگوریزاروب سکانس‌های به مراتب روان‌تر و سیال‌تری را ایجاد کرده‌اند. به طوری که دوربین به دور سوژه‌هایش می‌چرخد و در هوا پرواز می‌کند و سبب ایجاد یک‌سری از تاثیرگذارترین نقاط اوج فیلم می‌شود. مخصوصا سکانس جمع‌بندی پایان فیلم که خیلی هیجان‌انگیز است.» نیک جنزلینگ از نیویورک تایمز هم می‌‌آورد:«پولترگایست جدید شاید ترسناک‌ترین فیلمی باشد که زیر ۱۳ ساله‌ها تاکنون دیده‌اند. درست همان‌گونه که فیلم اول برای والدین‌شان در سال ۱۹۸۲ چنین حکمی داشت. روی هم رفته، چیز زیادی برای گله کردن نیست، به جز اینکه مثل بسیاری از بازسازی‌های کلاسیک، داستان به اندازه‌ی چیزی که یادتان می‌آید، انقلابی نیست. برای کارکشته‌هایی که پولترگایست را در سال ۱۹۸۲ دیده‌اند، این فیلم بیشتر از اینکه ترسناک باشد، یک سفر نوستالژی‌وار رضایت‌بخش است». میانگین امتیاز متاکریتیک فیلم تا این لحظه ۴۷ است.

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده