نویسنده: فریده صالحی
// جمعه, ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۵۸

واکنش منتقدان به فیلم John Wick: Chapter 4 | جان ویک: بخش ۴

فیلم جان ویک: بخش ۴ (John Wick: Chapter 4)، در آینده‌ای نزدیک به‌صورت گسترده نمایش داده می‌شود و همین حالا هم توانسته میانگین امتیازات خیلی خوبی از منتقدان مطرح دنیا دریافت کند.

فیلم John Wick: Chapter 4 یا در زبان فارسی «جان ویک: بخش ۴» یکی از جدیدترین آثار اکشن، دلهره‌آور و جنایی شرکت لاینزگیت (Lionsgate) است که به‌دست کارگردان، بدلکار و بازیگر بااستعداد و محبوبی به نام چاد استاهلسکی ساخته شده است. این هنرمند پیش از این، ساخت فیلم John Wick: Chapter 3 – Parabellum (جان ویک: بخش ۳ – پارابلوم)، فیلم John Wick: Chapter 2 (جان ویک: بخش ۲)، فیلم John Wick (جان ویک) و غیره را برعهده داشت. در فیلم جان ویک: بخش ۴، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند کیانو ریوز در نقش جان ویک، دانی ین در نقش کین، بیل اسکاشگورد در نقش مارکس دی گارمونت، لارنس فیشبرن در نقش باوری کینگ، هیرویوکی سانادا در نقش شیمازو، شمیر اندرسون در نقش ترکر و لنس ردیک در نقش شارون و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم جان ویک: بخش ۴ در تاریخ ۶ مارس ۲۰۲۳ (۱۵ اسفند ۱۴۰۱) به‌صورت محدود در میدان لستر، که در شهر لندن قرار دارد، نمایش داده شد. براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است که این اثر در تاریخ ۲۴ مارس (۴ فروردین ۱۴۰۲) در سینماهای ایالات متحده به‌صورت گسترده نمایش داده شود. تا به این لحظه این اثر دلهره‌آور امتیاز ۷۸ را از بین ۲۳ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده شی هاتن و مایکل فینچ بوده است؛ داستانی که براساس شخصیت‌های خلق شده توسط درک کولستاد، نوشته شده است. از طرف دیگر هم خود چاد استاهلسکی، بیزل ایوانیک و اریکا لی نقش تهیه‌کنندگان این اثر را داشتند. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم در بخش روبه‌بالا و متوسط قرار دارند. اکثر منتقدان، نظرات مثبتی درباره هنرنمایی فوق‌العاده و بسیار جذاب بازیگران خصوصا کیانو ریوز، صحنه‌های اکشن، فیلمنامه و سبک کارگردانی داشتند.

جان ویک با بازی کیانو ریوز در حال ترک دو نفر در طول شب در فیلم John Wick: Chapter 4

از طرف دیگر هم ۵۸ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر اکشن را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۹۱ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. از آن‌جایی که مدتی پیش فیلم John Wick: Chapter 4 برای منتقدان مطرح جهانی نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم John Wick: Chapter 4 از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

جان ویک (با بازی کیانو ریوز) راهی را برای شکست دادن گروه High Table پیدا می‌کند. اما پیش از اینکه بتواند آزادی خود را به‌دست بیاورد، باید با یک دشمن جدید روبه‌رو شود و با آن مقابله کند؛ دشمن جدیدی که متحدان و نیروهای بسیار قدرتمندی در سراسر دنیا دارد که می‌تواند دوستان قدیمی را به دشمنان جدید تبدیل کند.

شخصیت‌های مارکیز و وینستون در فیلم جان ویک 4

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم John Wick: Chapter 4 بیندازیم:

مایک رایان | آپروکس

۱۰۰ از ۱۰۰

به احتمال خیلی زیاد می‌توان گفت که فیلم جان ویک: بخش ۴، به‌راحتی بهترین قسمت مجموعه است و در فهرست بهترین آثار اکشنِ خالص چند سال اخیر کاندیدا محسوب می‌شود (البته اگر نخواهیم فهرست آثار اکشن تاریخ سینما را در نظر بگیریم). این فیلم آنقدر خوب است که به‌نوعی امیدوار هستم ماجرا را در همین نقطه به پایان برسانند. من حقیقا فکر نمی‌کنم که بتوانند سطح این آثار را بالاتر ببرند.

تام یورگنسن | آی جی ان

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم جان ویک: بخش ۴، به‌طرز جذابی صحنه‌ها را کنار هم چیده است، بازیگران فوق‌العاده‌ای دارد و طراحی شیکی که در تولید آن به کار رفته، باعث می‌شود که این اثر به یک مستر کلاس اکشنِ مدرن تبدیل شود.

فرانک چک | هالیوود ریپورتر

۹۰ از ۱۰۰

بزرگتر، بدتر، جسورتر، طولانی‌تر و دارای بخش‌های بسیار تماشایی بیشتر که به‌طور جذابی کنار هم چیده شده است؛ ویژگی‌هایی که هر فیلمی نمی‌تواند به خوبی از پس آن بربیاید. این فیلم حماسی و اکشن عملا معنی ریسک‌ها و خطرات را دوباره تعریف می‌کند.

برایان تالریکو | راجر ایبرت

۸۸ از ۱۰۰

به من اعتماد کنید. این فیلم ارزش انتظار را داشت. استاهلسکی و نویسندگان این فیلم رویکرد اسطوره‌شناسی را که در چند فصل اخیر وجود داشت، با اکشن کارآمد و بسیار جذاب قسمت اول، تا حدی کم کردند. همین موضوع باعث شده که لحظاتی پایانی این اثر، جان ویک: بخش ۴ را در میان بهترین آثار این ژانر قرار دهد.

دانی ین در فیلم جان ویک 4

اوون گلیبرمن | ورایتی

۸۰ از ۱۰۰

این فیلم را می‌توان به‌عنوان هدیه‌ای آگاهانه برای طرفداران «جان ویک» تصور کرد؛ کاری که به خوبی در آن موفق عمل می‌کند.

الکس گادفری | امپایر

۶۰ از ۱۰۰

اگر شما از آن دسته افراد نیستید که به فیلم‌های تقریبا سه ساعتِ با صحنه‌های اکشن و مبارزه‌ای پشت سر هم علاقه داشته باشید، این قسمت احتمالا به سلیقه‌ی شما نزدیک‌تر باشد. البته هرچند که صحنه‌های مبارزه‌ای آن رسما یک مستر کلاس استخوان خردکن و قدرتمند است.

درک اسمیت | مجله اسلنت

۵۰ از ۱۰۰

ظاهرا اینطور به نظر می‌رسد که سازندگان در توسعه و گسترش تدریجی دنیای جان ویک، رشته‌ی کار را از دست داده‌اند؛ یعنی فراموش کردند که چه چیزی قسمت اول و برخی اوقات قسمت دوم مجموعه را تا این حد خوب کرده بود.

چارلز برامسکو | گاردین

۴۰ از ۱۰۰

آنهایی که قسمت اول و اصلی را به خاطر صحنه‌های وحشیانه و چابکی قدرتمندانه‌ی شخصیت اصلی دوست داشتند، بدانند که چیز دیگری در انتظارشان است؛ فیلمی که سرعت بسیار آرامی دارد و غولی برای خودش حساب می‌شود که حاضر است همه را به جز عزیزانش بکشد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم John Wick: Chapter 4 نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری خیلی خوب، جذاب و سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، ما هم آن را به شما دوستان خوبی زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده