// دوشنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۰

بهترین فیلم های باکس آفیس: دختران آوازخوان، دار و دسته‌ی مکس را زیر گرفتند!

این هفته دو دنباله‌ی موفق از دو ژانر مختلف اکران شده‌اند. کمدی «پیچ پرفکت۲» و اکشن «مد مکس: جاده خشم». فیلم‌هایی که با کمک یکدیگر توانسته‌اند، «اونجرز: دوران اولتران» را پایین بکشند. مثل همیشه، درکنار جدول پرفروش‌ترین‌ها، نگاهی به نظر منتقدان درباره‌ی اکران‌های تازه هم می‌اندازیم.

هرچقدر «اونجرز: دوران اولتران» در دو هفته‌ی پیش سر و صدا به پا کرده بود، این هفته سرش در لاک خودش است. چون با اکران همزمان دو فیلم تابستانی موردانتظار، مردم ترجیح داده‌اند به دور از دنیای کمیک‌بوک‌های مارول، یا قسمت جدید یک کمدی سرخوشانه‌ی خیلی خوب را ببینند یا سوار بر ماشین‌های وحشی جورج میلر شوند. البته، این بدین معنا نیست که «دوران اولتران» از شگفت‌زده کردن ما دست برداشته است!

این هفته، تام هاردی، جورج میلر و «مد مکس: جاده‌ خشم» با آن همه قیافه‌های خشونت‌بار و ماشین‌های خوفناک، اجازه دادند تا آنا کندریک، الیزابت بنکس و گروه جوان «پیچ پرفکت ۲»، آنها را در مسابقه‌ی شدیدا حساسِ بین طرفداران دو دنباله‌ی مشهور، با اتومبیل صورتی‌شان زیر بگیرند!

mad-max

کمدی موزیکال «پیچ پرفکت ۲» که درباره‌ی یک گروه سرود تماما خانم کاپلا است، با عبور از پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران صنعت موفق شد در جریان سه روز به درآمدی حدود ۷۰.۳ میلیون دلار در بازار امریکا و کانادا دست پیدا کند. این فیلم که این فروش را از نمایش در ۳،۴۷۳ سینما بدست آورده است، به عبارتی به طور میانگین از هر سینما حدود ۲۰ هزار دلار درآمد داشته است. این درحالی است که بازخوانی مجموعه‌ی اکشن «مد مکس: جاده خشم» با افتتاحیه‌ی مستحکم ۴۴.۴ میلیون دلاریش در جایگاه دوم این هفته‌ی باکس آفیس جای گرفت.

«پیچ پرفکت ۲» درحالی اکران شد که به خاطر محبوبیتِ شدید فیلم اول، به‌طرز غیرمعمولی منتظران بسیاری را برای خودش جمع کرده بود. «پیچ پرفکت» یک کمدی/موزیکال پرحرارت و احساساتی بود که این روزها به سختی می‌توان شبیه آن را پیدا کرد. با این حال، فیلم اول کمی دیر کشف شد. قسمت نخست که توسط جیسون مور کارگردانی شده بود، در هفته‌ی افتتاحیه‌اش در سپتامبر ۲۰۱۲، حدود ۱۴.۸ میلیون دلار فروخت و درنهایت، دوره‌ی اکرانش در امریکا و کانادا را با فروشی ۶۵ میلیون دلاری به پایان رساند؛ رقمی که قسمت دوم در طول سه روز از آن عبور کرده است. ار لحاظ بین‌المللی، «پیچ پرفکت» ۴۸ میلیون دلار کسب کرد و مجموع فروش جهانی فیلم را به ۱۱۳ میلیون دلار رساند. اما «پیچ پرفکت ۱» نه در سینماها، بلکه در شبکه‌ی نمایش خانگی بود که واقعا به موفقیت واقعی‌اش رسید، مشهور شد و یک عالمه طرفدار باوفا پیدا کرد. برای ساخت قسمت دوم، کمپانی یونیورسال پیکچرز، فیلم را برای کارگردانی به بنکس سپرد؛ کسی که قسمت اول را تهیه کرده بود. تازه‌کاری که ظاهرا جواب اعتماد یونیورسال را داده است.

نیک کارپو، رییس بخش پخش خانگی یونیورسال درباره‌ی خانم‌های سینماروی جوانی که فروش بلیت‌های فیلم را افزایش داده‌اند، گفته:«این بیشترین چیزی است که از طرفداران فیلم می‌توان انتظار داشت.»

چون ظاهرا حدود ۷۲ درصد از مخاطبان «پیچ پرفکت ۲» خانم بوده‌اند و ۵۷ درصدشان کمتر از ۲۵ سال سن داشته‌اند. این درحالی است که ۶۰ درصد از مخاطبان «جاده خشم» را مردها تشکیل داده بودند که ۶۴ درصدشان بیشتر از ۲۵ سال سن داشته‌اند.

منتقدان واکنش مثبتی به این دنباله‌ی موسیقی‌محور که برای ساخته شدن ۲۹ میلیون دلار  خرج برداشته، نشان داده‌اند. امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز، ۶۸ است. درحالی که طرفداران با آغوش گرم‌تری از آن استقبال کرده‌اند و در شب افتتاحیه میانگین نمره‌ی Aمنفی را به فیلم اعطا کرده‌اند.

اما حالا که حرف از نظر منتقدان شد، بگذارید از «مد مکس: جاده خشم» برای‌تان بگویم که رسما ترکانده است. و تبدیل به عزیز دل خیلی از منتقدان شده است. بازخوانی مجموعه پسا-آخرالزمانی جورج میلر تاکنون از سایت راتن تومیتوز میانگین نمره‌ی ۹۸ را به دست آورده و میانگین نظر مخاطبان هم B مثبت بوده است.

دن فلمن، رییس پخش خانگی کمپانی برادران وارنر دراین‌باره گفته:«دیدن چنین واکنشی از سوی مطبوعات نسبت به فیلمی که تماما اکشن است، خیلی نادر است. مطمئنا این نقدها آمار فروش‌های ما را افزایش خواهند داد.»

در این فیلم که تام هاردی، نقش اصلی را از مل گیبسون به ارث برده، چارلیز ترون هم به عنوان کاراکتر تندخو و قوی جدیدی به نام فیوریروسا بازی می‌کند. «جاده خشم» بهترین افتتاحیه در دوران کاری جورج میلر لقب گرفته است.

در آن‌سوی آب‌ها هم «مد مکس: جاده خشم» با فروش ۱۰۹.۴ میلیون دلاری‌اش جایگاه اول را به دست آورده است. فیلم علاوه‌بر جدول باکس آفیسِ زادگاه‌اش یعنی استرالیا، در فرانسه، روسیه، اسپانیا و بیش از ۳۰ بازار دیگر، در رده‌ی اول جای گرفته است.

 

در نهایت عملکرد قدرتمند همین دو فیلم بود که «دوران اولتران» را از صدر جدول به پایین پرتاب کرد. این دنباله‌ی کمیک‌بوکی کمپانی‌های مارول و دیزنی، این هفته با ۳۸.۸ میلیون دلار فروشی که داشت در جایگاه سوم قرار گرفت. این فیلم تاکنون در بازار امریکا و کانادا، ۳۷۲ میلیون دلار فروخته و تا این لحظه با عبور از «خشمگین ۷» (۳۴۳ میلیون دلار) پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۱۵ تلقی می‌شود. این آمار «دوران اولتران» را در رتبه‌ی هشتم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ هم قرار می‌دهد. راستی، «دوران اولتران» سه‌شنبه در چین هم نمایش‌اش را آغاز کرد و در جریان ۶ روز حدود ۱۵۶.۳ میلیون دلار فروخت. مجموع فروش جهانی فیلم ۱ میلیارد و ۱۴ میلیون دلار است. انتقام‌جویان در تاریخ ۴ جولای کارشان را در ژاپن شروع می‌کنند.

در جمع‌بندی پنج فیلم برتر باکس آفیس به کمدی ضعیف «تعقیب و گریز داغ» می‌رسیم که در هفته‌ی دوم‌اش ۵.۸ میلیون دلار درآمد داشته و فروش کلی‌ خانگی‌اش را به ۲۳.۵ میلیون دلار رسانده است. در رده‌ی پنجم هم «خشمگین ۷» قرار دارد. فیلمی که در هفته‌ی هفتمِ اکرانش، ۳.۶ میلیون دلار فروخته و مجموع فروش خانگی‌اش را به ۳۴۳.۸ میلیون دلار رسانده است.

 

 

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱َPitch Perfect 2۷۰.۳ میلیون دلار
۲Mad Max: Fury Road۴۴.۴ میلیون دلار
۳Avengers: Age of Ultron۳۸.۸ میلیون دلار
۴Hot Pursuit۵.۸ میلیون دلار
۵Furious 7۳.۶  میلیون دلار
۶Paul Blart: Mall Cop 2۳.۶ میلیون دلار
۷The Age of Adaline۳.۲ میلیون دلار
۸Home۲.۷ میلیون دلار
۹Ex Machina۲.۱ میلیون دلار
۱۰Far From the Madding Crowd۱.۳ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

فیلم مد مکس

Mad Max: Fury Road

بالاخره یکی از برجسته‌ترین و خفن‌ترین اکشن‌های تابستانی عرضه شد. فیلمی که برای اکشن‌بازها از نان شب هم واجب‌تر است. یک دنیای تماما بیابانی و بی‌آب و علف داریم. یک خورشیدهِ سوزاننده و داغ. یک تام هاردی جذاب در قالب مکس راکاتانسکی. یک عالمه ماشین‌های دست‌کاری‌شده‌ی ترسناکِ آخرالزمانی و یک گله روانی‌ کچلِ قاتل که در این بیابان، سوار آن ماشین‌ها شده‌اند و به دنبال مکس هستند. اگر خیلی نگران سرنوشت «مد مکس: جاده خشم» بودید، دیگر نباشید. چون منتقدان به‌شکل دیوانه‌واری جدیدترین ساخته‌ی جورج میلر را ستایش کرده‌اند و تقریبا اکثرشان آن را نقطه‌‌ی اوج تازه‌ و تعریف‌کننده‌ی جدیدی برای ژانر اکشن دانسته‌اند.

کنت توران از لس آنجلس‌تایمز که نمره‌ی کامل را به فیلم داده، در نقدش می‌نویسد:«مد مکس: جاده خشم شما را لال رها می‌کند، که البته بهتر از این هم نمی‌شود. چون بالاخره وقتی با چنین فانتزیِ هیجان‌انگیزِ پسا-آخرالزمانی روبه‌رو می‌شوید که اتفاقاتِ داغ و تنش‌زا بخشی از روزهایش است، واقعا دیگر جایی برای کلمات نیست.» تاد مک‌کارتی از هالیوود ریپورتر که فیلم را دوست دارد، می‌نویسد:«دو فیلم اول مکس به زور از ۹۰ دقیقه می‌گذشتند، اما این فیلم با اعتماد به‌ نفس کامل اینقدر جرات دارد که یک تعقیب و گریز یک‌سره را با کمی دیالوگ در این میان، برای ۲ ساعت ادامه دهد. اما میلر با خلق یک‌سری عناصرِ جدید برای بالا نگه داشتنِ سرعت اکشن در انجام این کار موفق شده است.» جیمز برادینلی از ریل‌ویوز می‌نویسد:«جاده خشم درباره‌ی بردن چیزها به مرحله‌ای جدید حرف می‌زند... سینماهایی که جاده خشم را نمایش می‌دهند باید کمربند ایمنی نصب کنند.» امتیاز متاکریتیک این فیلم تا این لحظه ۸۹ است.

فیلم Pitch Perfect

 

Pitch Perfect 2

«پیچ پرفکت» کمدی/موزیکالِ موفقی بود که با بودجه‌ای ۱۷ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۲ اکران شد و حدود ۱۱۵ میلیون فروش کرد. قسمت دوم فیلم داستان همان گروه خوانندگان دانشگاه باردن بلاس را دنبال می‌کند. این‌دفعه آنها بعد از اینکه به‌شکل بدی در اجرای جشن تولد باراک اوباما خراب‌کاری می‌کنند، فعالیت‌شان به حالت تعلیق درمی‌آید. آنها برای اینکه وضعیت‌شان را دوباره به حالت عادی دربیاورند و توانایی‌هایشان را ثابت کنند، وارد مسابقات بین‌المللی کاپلا می‌شوند که از قضا تاکنون هیچ تیم امریکایی‌ای در آن برنده نشده است. اگر فیلم اول را دوست داشتید، ظاهرا «پیچ پرفکت ۲» هم موفق و راضی‌کننده ظاهر شده است. گای لاج از سایت ورایتی که فیلم را دوست دارد، می‌نویسد:«فیلمنامه‌ی کِی کَنون (نویسنده) نسبت به نسخه‌ی قبل از لحاظ روایی سبک‌تر است، اما او موفق شده این خلا را با شوخی‌های دیوانه‌وارِ متمرکزِ زیادی و تاکیدی جدید بر اهمیت همکاری و استقلال زنان، پُر کند.» لزلی فلپرین از هالیوود ریپورتر هم که از فیلم راضی است، می‌آورد:«با تکرار همان نوع از اجراهای موزیکال، شوخی‌های دانشگاهی، طنز نیش‌دار و رابطه‌ی مسخره‌ی خواهرانه‌ی بین کاراکترها که به‌طرز خیلی خوبی توسط نسخه‌ی قبلی معرفی شده بودند، پیچ پرفکت ۲ این عناصر را دوباره باهم ترکیب می‌کند و با چیزی حتی تمیزتر و تند و تیزتر به نتیجه می‌رسد.» امتیاز متاکریتیک این فیلم تا این لحظه ۶۶ است.

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده