نویسنده: هومن فلاحی
// دوشنبه, ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۷

بازگشت باب ایگر به ریاست شرکت والت دیزنی

پس از برکناری باب چاپک، حالا باب ایگر بار دیگر مدیرعامل مجموعه‌ی بزرگ والت دیزنی خواهد بود.

کمتر از یک سال پس از اعلام بازنشستگی، حالا باب ایگر بار دیگر به مقام مدیرعامل شرکت والت دیزنی و تمامی شرکت‌های زیرمجموعه‌ی آن بازگشته است. شب گذشته هیئت مدیره‌ی والت دیزنی با ارسال یک نامه به برخی از کارکنان این مجموعه‌ی ۲۰۰ هزار نفری، اعلام کرد باب ایگر مدیرعامل سابق و شناخته‌شده‌ی این شرکت که سال‌ها سکان هدایت والت دیزنی را برعهده داشت، بار دیگر و از روز دوشنبه جایگزین باب چاپک، مدیرعامل فعلی و نه‌چندان محبوب شرکت والت دیزنی خواهد شد.

در اولین واکنش به بازگشت به دیزنی، باب ایگر با انتشار یک نامه می‌نویسد: «با یک مأموریت واضح و مشخص با هدف رسیدن به والاترین سطح خلاقیت و هنر برای الهام‌بخشیدن به نسل‌های آینده ازطریق قصه‌گویی‌های بی‌مانند، جسور و بی‌پروا، از دعوت دوباره برای هدایت این تیم فوق‌العاده عمیقا مفتخرم».

ایگر در ادامه از کارکنان و هنرمندان این مجموعه تشکر کرده است و دلیل موفقیت‌های این شرکت را جایگاه داشتن دیزنی و شخصیت‌های آن در دل‌های مردمان سراسر کره‌ی زمین اعلام اعلام کرده است. یکی از نکات جالب توجه نامه‌ی ایگر، عدم وجود کوچک‌ترین اشاره به باب چاپک و دوران مدیریت او است که شایعات اختلافات پنهان چاپک و ایگر را بیش‌ازپیش قوت می‌دهد.

ایگر که در یک اتفاق غیرمنتظره موقعیت مدیرعاملی این مجموعه را از ماه فوریه‌ی ۲۰۲۰ به چاپک واگذار کرده بود، تا پایان سال ۲۰۲۱ به‌عنوان مقام رئیس هیئت‌مدیره‌ی این شرکت شناخته می‌شد و از آن زمان تاکنون خارج از این شرکت به فعالیت‌های خود ادامه می‌داده است. طبق توافق‌های جدید، ایگر حداقل تا دو سال دیگر به‌عنوان مدیرعامل این مجموعه شناخته خواهد شد.

بخش دیگری از قرارداد جدید دیزنی و ایگر، یافتن و پرورش دادن یک جایگزین برای هدایت این مجموعه پس از خروج نهایی او در نوامبر ۲۰۲۴ خواهد بود؛ ماموریتی که ایگر برای انجام آن در دوره قبلی مدیریت خود با دشواری‌های زیادی رو‌به‌رو بود که باعث به‌تعویق افتادن چندین‌باره‌ی تصمیم بازنشستگی او در طول ۱۵ سال مدیریت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرگرمی و رسانه‌ای جهان شده بود.

تنها چند هفته پس از گزارش‌های مالی نه‌چندان جالب سه‌ماهه‌ی اخیر دیزنی، امروز سوزان آرنولد، یکی از اعضای هیئت مدیره‌ی والت دیزنی در بیانیه‌ی مطبوعاتی مربوط‌به این خبر می‌گوید: «با پیچیده‌تر شدن روزافزون دوران تحولات انتقالی اخیر این صنعت برای مجموعه‌ی دیزنی، هیئت مدیره به این نتیجه رسیده است که باب ایگر منحصرا بهترین انتخاب ما برای عبور دادن شرکت از این موقعیت حساس خواهد بود».

پس از موفقیت‌های مقطعی دیزنی به‌لطف رشد ناگهانی شبکه‌ی استریم اینترنتی این شرکت، اخیرا ارزش سهام دیزنی به‌دلیل درآمدهای ضعیف و حاشیه‌ی سود کم به‌دلیل هزینه‌های سنگین و مخارج مربوط‌به تأمین تولیدات شبکه‌ی دیزنی پلاس، به‌ پایین‌ترین میزان خود در چندین سال اخیر رسیده است. طبق گزارش‌های مالی منتشر شده، سهام دیزنی از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون در حدود ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. در طول دوران فعالیت ۴۷ ساله‌ی خود در شرکت دیزنی، ایگر نقش مهمی در تبدیل دیزنی به یکی از بزرگ‌ترین غول‌های صنعت فیلمسازی هالیوود را داشته است.

تصاحب مجموعه‌ی مارول و حق ساخت فیلم‌های سینمایی از محبوب‌ترین شخصیت‌های کمیک‌بوکی آمریکایی در سال ۲۰۰۹، تصاحب کامل مجموعه‌ی بزرگ و ارزشمند لوکاس‌فیلم و امتیاز سری جنگ ستارگان در سال ۲۰۱۲، معامله‌ی خرید شرکت فاکس قرن بیستم به مبلغ ۷۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ و درنهایت راه‌اندازی شبکه‌ی اینترنتی دیزنی پلاس و ایجاد تغییرات ساختاری در تمامی زیرمجموعه‌‌های دیزنی برای الویت دادن و حرکت در سمت این پلتفرم اندکی پیش از همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ در اوایل سال ۲۰۲۰ بخشی از اقدامات عمیقا تأثیرگذار ایگر روی صنعت سینما و تلویزیون و البته سودآور برای دیزنی در سمت مدیریت این مجموعه از سال ۲۰۰۵ به‌حساب می‌آیند.

پیش از این و در ماه سپتامبر امسال، ایگر از رضایت خود از رسیدن به مرحله‌ی بازنشستگی در سن ۷۱ سالگی صحبت کرده بود، اما ظاهرا چشم‌انداز بحرانی کسب‌و‌کارها و فرانچایزهای بزرگ در اختیار دیزنی و عملکرد ناکارآمد چاپک در موقعیت مدیریت این مجموعه، ایگر را به بازگشت موقتی به این مجموعه مجاب کرده است.

حاشیه‌های سیاسی و رسانه‌ای چاپک در هنگام تصویب قوانین جدید مالیاتی ایالت فلوریدا در سال گذشته، درگیری‌های قانونی و دادگاهی با اسکارلت جوهانسون بر سر جنجال‌های مربوط‌به اکران فیلم Black Widow در دوران اوج همه‌گیری ویروس کرونا و اخراج ناگهانی و بی‌دلیل پیتر رایس، یکی از مدیران شناخته‌ شده‌ی واحد سریال‌های تلویزیونی دیزنی از جمله حواشی و ماجراهای خبر ساز باب چاپک در حدود سه سال مدیریت دیزنی به‌حساب می‌آيد.

پیش از رسیدن به مقام مدیرعاملی و در زمان ریاست بخش پارک‌های تفریحی دیزنی‌لند نیز چاپک عموما با اقداماتی مانند افزایش دائمی قیمت‌ها و کاهش کیفیت و جذابیت‌ این منابع بزرگ درآمدی برای مجموعه‌ی دیزنی شناخته می‌شد. اخیرا نیز گزارش‌های منتشر شده از عدم علاقه و تمایل بسیار پایین چاپک برای سرمایه‌گذاری در بخش کارتون و انیمیشن‌های زیرمجموعه‌های دیزنی خبر می‌دادند و گزارشاتی مبنی بر احتمال لغو تولید انیمیشن Spider-Man: Freshman Year که تنها پروژه‌ی سینمایی و تلویزیونی رسما معرفی‌شده‌ی دیزنی از شخصیت اسپایدرمن محسوب می‌شود شنیده می‌شد که حالا با روی کار آمدن دوباره‌ی ایگر، باید ببینیم که او چه تصمیمات و سیاستی در این‌خصوص و جهت حرکت کلی دنیای سینمایی مارول و جنگ ستارگان در سال‌های آینده اتخاذ خواهد کرد.

نظر شما کاربران زومجی در این‌باره چیست؟ شما می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.


منبع Deadline
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده