نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۲۵ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۳

واکنش منتقدان به فیلم The Gray Man | مرد خاکستری

فیلم مرد خاکستری (The Gray Man)، ساخته جدید برادران روسو، با بازی رایان گاسلینگ و کریس ایوانز اخیرا به‌صورت محدود نمایش داده شد و میانگین امتیازات متوسطی گرفت.

فیلم The Gray Man یا در زبان فارسی «مرد خاکستری» یکی از جدیدترین آثار اکشن و مهیج سرویس استریم نتفلیکس (Netflix) است که به‌دست کارگردان، تهیه‌کننده و نویسندگان بااستعداد و محبوبی به نام آنتونی و جو روسو ساخته شده است. این هنرمندان پیش از این، ساخت فیلم Cherry (چری)، فیلم Avengers: Endgame (انتقام جویان: پایان بازی)، فیلم Avengers: Infinity War (انتقام جویان: جنگ بینهایت)، فیلم Captain America: Civil War (انتقام جویان: جنگ داخلی) و غیره را برعهده داشتند.

در فیلم مرد خاکستری، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند کریس ایوانز در نقش لیوید هانسن، رایان گاسلینگ در نقش کورت جنتری/سیرا سیکس، آنا دی آرماس در نقش دنی میراندا، جسیکا هنویک در نقش سوزان بروئر و رگی-ژان پیج در نقش دنی کارمایکل و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم مرد خاکستری در تاریخ ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۲ (۲۴ تیر ۱۴۰۱) به‌صورت محدود در سینماهای خاص و انتخاب‌شده‌ای نمایش داده شد. براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است این اثر در تاریخ ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیر) در سرویس استریم نمایش داده شود. تا به این لحظه این اثر اکشن امتیاز ۴۹ را از بین ۳۶ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است.

نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود جو روسو، کریستوفر مارکس و استیفن مک‌فیلی بوده است. این هنرمندان فیلمنامه را براساس رمانی که با همین نام در سال ۲۰۰۹ توسط مارک گرینی منتشر شده بود، نوشتند. از طرف دیگر هم خود آنتونی و جو روسو، جو راث، مایک لاروکا و غیره نقش تهیه‌کنندگان این اثر را داشتند. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم در بخش متوسط و روبه‌بالا قرار دارند. اکثر منتقدان، نظرات مثبتی درباره هنرنمایی فوق‌العاده و بسیار جذاب بازیگران داشتند؛ اما این در حالی بود که نسبت به خود فیلمنامه و خط داستانی منتقد بودند و آن را معمولی و بسیار کلیشه‌ای خواندند.

کریس ایوانز در نقش لوید هانسن در فیلم The Gray Man

از طرف دیگر هم ۸۳ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر اکشن را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۵۲ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. از آن‌جا که مدتی پیش فیلم The Gray Man برای منتقدان مطرح جهانی نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم The Gray Man از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

فردی به نام کورت جنتری ملقب به سیرا سیکس یکی از ماموران سابق سازمان سیا است که زمانی بهترین سوداگرِ مرگ حساب می‌شد. بعد از فرار از زندان و استخدام توسط یکی از مربی‌های قدیمی، حالا باید از دست سازمان فرار کند؛ آن هم زمانی‌که یکی از بهترین ماموران دیگر یعنی لیوید هانسن از طرف سازمان او را تحت تعقیب قرار داده است و هیچ چیز نمی‌تواند او را دربرابر دستگیر کردن کورت جنتری متوقف کند.

رایان گاسلینگ سوار قطار در فیلم The Gray Man

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم The Gray Man بیندازیم:

لوک وای. تامپسون | ای وی کلاب

۸۳ از ۱۰۰

گاسلینگ یکی از آن بازیگرانی است که نقش قهرمانی فیلم‌های اکشن، همین حالا هم به‌نوعی برایش دیر شده است (خیلی زودتر از این‌ها باید چنین نقش‌هایی را بازی می‌کرد). حالا برادران روسو از این فرصت به نفع خود استفاده کردند تا نشان دهند که او چیزی بیشتر از ظاهر زیبا و نگاه‌های خیرکننده است.

پیتر دبروژ | ورایتی

۸۰ از ۱۰۰

چیزی که فیلم مرد خاکستری را هیجان‌انگیز می‌کند، سایه‌ها و طیف‌هایی است که هر بازیگر به شخصیت خود اضافه می‌کند؛ این دقیقا همان چیزی است که برادران روسو در انجامش موفق بودند، در صورتی که آثار دیگر در این یک مورد کم‌کاری زیادی داشتند.

دیوید فیر | رولینگ استون

۶۰ از ۱۰۰

فیلم The Gray Man می‌خواهد به شما یادآوری کند که این دسته از سرگرمی‌ها، چه مدل دوپامین و لذت قدیمی‌ای را به مخاطب می‌دهد؛ به نظر می‌رسد که مواد لازم برای انجام این کار را هم در خود دارد. همین موضوع هم باعث می‌شود که شما آرزو می‌کردید که ای کاش این اثر، مستحکم‌تر، شدیدتر، محکم‌تر و بهتر بود. می‌توانست باشد. باید اینطور می‌بود. اهداف و غرایز این فیلم کشنده هستند. هدف پایانی آن بسیار بزرگ است.

جان دفور | هالیوود ریپورتر

۵۰ از ۱۰۰

قهرمان این فیلم به‌شدت در تلاش است که خود و داستانش را به‌یادماندنی کند، اما این در حالی است که خود فیلم هم شدیدا در سمتی مخالف تلاش می‌کند؛ درنهایت هم به چیزی تبدیل می‌شود که چیزی جز نامحسوسی و کمرنگی نیست.

استفانی زاکرک | تایم

۴۰ از ۱۰۰

فیلم The Gray Man به‌طور تصادفی ماموریتی را انجام می‌دهد که تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسید: تبدیل ستاره‌های خود به افراد نامرئی، یا حداقل به افرادی که در تلاش هستید در اولین فرصت از دستشان خلاص شوید.

سایمون آبرامز | The Wrap

۴۰ از ۱۰۰

تک تک صحنه‌های مبارزه‌ای تن به تن و تیراندازی شامل یک سری تصاویر جذاب است اما این المان‌های مستقل اصلا نمی‌توانند اثر تیره و تار برادران روسو را به سطح بالاتری ببرند. این موضوع در فیلم‌های اکشن به‌شدت مرگبار است؛ زیرا این دسته فیلم‌ها مدام در تلاش هستند تا به مخاطبان تاثیر سرعت و میدان دید را نشان دهند.

کریس بارسانتی | مجله اسلنت

۳۸ از ۱۰۰

مرد خاکستری یک اثر پر سروصدا و بسیار شلوغ است که پشت سر هم کلیشه‌های مختلف و مضحک را روی هم انباشته کرده تا همه را با طعنه‌های نیمه‌خنده‌دار به سمت مخاطب پرتاب می‌کند؛ فقط هم به این امید که تماشاگران را به تسلیم وادارد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Gray Man نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری متوسط و نسبتا سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، ما هم آن را به شما دوستان خوبی زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده